Formula 1 – kausi 2012

  • 322 973
  • 1 753

Sambody

Jäsen
Hyvä oli vauhti Lotuksella Mugellon testeissä. Koko testin 50:stä nopeimmasta ajasta 25 merkattiin Lotukselle ja Romain Grosjeanille. Tosin mielenkiintoinen ratkaisu nähtiin, kun alkuperäisestä poiketen vain Eric Boulierin suojatit d'Ambrosio ja Grosjean olivat puikoissa eikä Kimi ajanut ollenkaan. Vittumaista, jos käy niin sanotusti Ferrarit ja Lotuksen Mugellossa testaama uusi jousitusratkaisu ei käy yhtään Kimin käteen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä toi Lotuksen vauhti näyttää hyvältä. Tiimi on kyllä tällä hektellä yksi nopeimmista, ainakin kisavauhdissa. Mutta ei ne aika-ajovedotkaan huonosti ole mennyt. Jännä nähdä mikä on tulos Barcelonasta. Vaikea näitä tuloksia on nyt ennustaa, kun voit olla melkein millä tahansa sijalla väliltä 1-10. Sen verran tasaista on ollut. Toisaalta Barcelonassa on yleensä nähty hyvinkin tylsä kilpailu ja siellä ovat pärjänneet lähes järjestään ne tallit ja kuljettajat, jotka ovat olleet nopeita talvitesteissä Barcelonassa, joten tässä valossa näyttää Lotuksen kannalta oikeinkin hyvältä.

Täytyy kyllä sanoa, että en uskonut Lotuksen pystyvän alkuunkaan näin hyvään vauhtiin mitä on nyt esittänyt. Jos kehitystyö pysyy kärkitallien tasolla, on Kimillä mahdollisuus taistella jopa mestaruudesta. Ennen kautta odotin kuitenkin Kimiltä paria podium sijaa ja jopa voittoa. Mutta nyt näyttää siltä, että voitto on mahdollinen jo Barcelonassa, mihin en kyllä olisi ennen kautta uskonut. Odotin, että Kimi olisi voittokamppailussa mukana korkeintaan Spassa, missä näitä Kimin urotekoja on aiemminkin nähty.
 

Sambody

Jäsen
Vähän lisätietoa Mugellon testeistä.

- McLaren testannut parin kierroksen ajan tällä kaudella tutuksia tullutta korkeampaa nokkaa. Klikkaa tästä kuvaan tuosta keulasta. Tämän lisäksi McLarenin tiimi pyrki peittelemään aina varikolle tullessaan auton perää. Joissain kuvissa nähtiin jotain jeesusteipillä peiteltyjä putkia takasiivessä. Tiedä sitten onko pelkkiä telemetria laitteita, mutta jotakin huhuja olisi, että Mäkki olisi tuomassa kokonaan uusittua perä ratkaisua Barcelonaan, jonka takia Buttonin käskettiin keskeyttää Bahrainin kisan lopussa jotta tuo uusi perä ratkaisu voidaan tuoda hänelle jo Barcelonaan ilman rangaistuksia(tuossa uudessa ratkaisussa muun muassa tehty muutoksia vaihdelaatikkoon ja Buttonin keskeyttäessä voidaan uusi boksi laittaa autoon ilman rangaistusta).

- Ferrari taas testasi tietojen mukaan ensimmäisenä ns. kopioijana Mersusta jo löytyvää DRS:ään liitettyä F-putkea. Mugellossa järjestelmä ei vielä ollut kokonaisuudessaan käytössä, kun systeemiin yhteen sopivat uusi keularatkaisu ja etusiipi tuodaan näytille vasta Barcelonaan. Kuitenkin tietojen mukaan Ferrarilla oltiin tyytyväisiä torstain antiin jolloin ainakin tuota systeemiä varten modifioitua takasiipeä testattiin. Lisäksi uusi paranneltu diffuusori ollaan tuomassa Barcelonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mercedes äänestää F1-tallinsa lopettamisesta | Sportti.com

Kummia kuuluu Saksanmaalta, Mercedeksen huhutaan vittuuntuneen siihen että sille ei ainoana "suurena" tallina ole tulossa paikkaa tulevan F1-osakeyhtiön hallitukseen, vaan paikat menevät vain Red Bullille, Ferrarille ja McLarenille. Tämän johdosta Mercedes saattaa vetäytyä F1-toiminnasta kokonaan.
 

Sambody

Jäsen
Jatketaanpas omaa pienimuotoista ei ketään kiinnostavaa yksinpuhelua liittyen osittain noihin Mugellon testeihin ja niiden jälkimaininkeihin.

Eli siis kuten sanottua Mäkki kokeili tuota korkeampaa keulaa Mugellon viimeisillä testitunneilla ja nyt Martin Whitmarsh sanoo, että kisakuskeille(Mugelossa testasivat vain Paffett ja Turvey) korkeampi keula tulee testattavaksi Barcelonan ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa ja on hyvinkin mahdollista("There's a reasonable chance we will see it sunday), että kisassakin nähdään tuolla korkeammalla keulalla varustettu McLaren.

Korkeampi keula tai ei niin silti MäkLoota on gridin kaunein auto tällä kaudella sillä heille ei vieläkään tule minkäänlaista porrasta keulaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kimi saattaa siis ajaa ensi kaudella heikoimmassa tallissa. Saa nähdä, kuinka motivaatio riittää. Vähän epäilen.

Tällaista tuli joskus ennusteltua. En voi kuin nolosti hävetä.

Mukava kausi meneillään. Yllätyksiä ja tasaista taistelua. Lotuskin on erinomainen ja Räikkösellä hanttiin pistävä tallikaveri. Kiva seurailla.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Aika-ajojakin on ajeltu. Hamilton siis valtasi paalun ja "yllättäjä" Maldonado nappasi kakkospaikan, kolmanneksi kaasutteli Alonso. Williamsin Maldonado on välillä kyllä yllättänyt ja tällä kaudella varsinkin ihan väkevää ajoa, mutta kisassa vauhdin en usko riittävän top 6 vauhtiin. Alonson kolmas sija saattaa olla merkki että Ferrarikin on piristymässä, toki ero kärkeen on edelleen aika suuri ja se 0,8s. Mutta aika-ajot eivät ole vuosiin olleetkaan maranellon suurten vahvinta osa-aluetta.

Barcelona on kuitenkin yksi niistä paikoista joissa yleensä kisassa ei mitään suurempia dramaattisia juttuja tapahdu, ellei sitten muistella Häkkisen koneen posahtamista viimeisellä kierroksella. Harmi ettei nykyään tekniset viat tule kysymykseen kuin todella todella harvoin, se on vienyt itseltä osan tätä formula ykkösten hohtoa. Myöskin aika-ajot nykyisellään eivät täysin toimi, kun saattaa olla järkevämpää jättää viimeinen kierros tai osio ajamatta niin eihän se palvele ketään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hamiltonille on tulossa lähtöruuturangaistus bensan loppumisen vuoksi. Kun huomioi, millaiset asiantuntijaorganisaatiot tallien taustoilla pyörivät ja miten mielettömiä rahasummia niissä pyöritetään, niin tuntuu käsittämättömältä, kuinka alkeellisia virheitä tallille jos toisellekin sattuu.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonille on tulossa lähtöruuturangaistus bensan loppumisen vuoksi. Kun huomioi, millaiset asiantuntijaorganisaatiot tallien taustoilla pyörivät ja miten mielettömiä rahasummia niissä pyöritetään, niin tuntuu käsittämättömältä, kuinka alkeellisia virheitä tallille jos toisellekin sattuu.

Maikkarin uutisen mukaan kyse olisi teknisestä viasta, eikä polttoaineen loppumisesta. JOS autossa on ollut tekninen vika, niin tuskin tulee rangaistusta.
 

TW

Jäsen
Autosportissa tuli vahvistus hylkäämiselle. Liian vähän bensaa autossa, ei olisi selvinnyt varikolle niin että olisi saatu näyte.

Eli Kimin lähtöruutu parani (likaiselle puolelle) ja Maldonado paalulle.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika kova rangaistus, omasta mielestäni esim. kymmenen ruudun rangaistus olisi riittävä tallin mokailusta. Mutta näin kävi ja huomenna on luvassa Hamiltonin ohittelushow. Kimin ruutu parani, mutta joutui nyt likaiselle puolelle rataa. Tilanne saattoi jopa heikentyä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aika kova rangaistus, omasta mielestäni esim. kymmenen ruudun rangaistus olisi riittävä tallin mokailusta.

Pidän jostain kumman syystä Hamiltonista ja ratkaisu jonkin verran pännii, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että tuollainen kikkailu on saatava pois. Hyvä, että rajat vedetään kunnolla.

Edelleenkään en vain ymmärrä tallin mokaa, en tässä enkä muissa tapauksissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No niin, pääsihän se Heikkikin lopulta siihen tuttuun 19. ruutuun... Jos ei muuten niin sitten hylkäyksen kautta.

Aika kova rangaistus oli kyllä, kun yleensä on totuttu näkemään näitä 5-10 sijan rangaistuksia mutta nyt pudotettiin kerralla hännille. Mutta säännöt on sääntöjä ja ilmeisesti Mäcillä laskeskeltiin vähän väärin. Olisiko sitten tuo tuuli tehnyt tepposet, kun ainakin BBC:n selostajat puhuivat että takasuoralla oli todella kova tuuli joka vaikutti suuresti autojen kulkuun siellä?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hamiltonin kisainssi saa päihinsä, kun laski väärin. Yllättävän kova rangaistus, kuten jo todettu on. Mutta tämä on myös selkeä linjaveto. Sitä bensaa on annettava myös FIA:lle, taikka tulee kovat sanktiot. Sinänsä siis hyväksyttävä päätös.

En näe Kimin lähtöpaikalla kovinkaan isoa miinusta, vaikka puoli nyt muuttuukin. Lähempää kärkimiestä pääsee kuitenkin lähtemään.

Jos lähtö onnistuu hyvin, on kärkipaikkakin ihan mahdollinen. Toki taas huonosti onnistuessaan, voi jäädä myös pussiin ja sitä kautta tippua muutaman sijan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika kova rangaistus, omasta mielestäni esim. kymmenen ruudun rangaistus olisi riittävä tallin mokailusta. Mutta näin kävi ja huomenna on luvassa Hamiltonin ohittelushow. Kimin ruutu parani, mutta joutui nyt likaiselle puolelle rataa. Tilanne saattoi jopa heikentyä.

No miten tämän nyt ottaa. Nuo bensalastit kuitenkin vaikuttaa aika paljon myös auton nopeuteen ja ajettavuuteen, vaikka tässä ei nyt varmaan isoista luvuista puhuttu niin antaahan se etuakin jo. Toki onhan sitä isommistakin jutuista naurettavia rangaistuksia annettu. Muistuu mieleen vaikkapa rallin puolelta kun sielä on joku mutteri tai tuulilasi ollut naurettavan verran vääränlainen ja sitten hylkäys koko kisasta...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Coulthard taisi puhua juuri aika-ajon aikana noista bensamääristä kun jokunen kuljettaja ajoi parikin nopeaa kierrosta peräkkäin, että tuo extra-bensamäärä saattaa heikentää kierrosaikaa ensimmäisellä kierroksella n. kymmenyksen verran (jos oikein muistan).
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
No miten tämän nyt ottaa. Nuo bensalastit kuitenkin vaikuttaa aika paljon myös auton nopeuteen ja ajettavuuteen, vaikka tässä ei nyt varmaan isoista luvuista puhuttu niin antaahan se etuakin jo. Toki onhan sitä isommistakin jutuista naurettavia rangaistuksia annettu. Muistuu mieleen vaikkapa rallin puolelta kun sielä on joku mutteri tai tuulilasi ollut naurettavan verran vääränlainen ja sitten hylkäys koko kisasta...

Ja tuosta bensastahan on aiemmin annettu rangaistuksia, jos ei ole ollut samanlaista kuin kautta ennen annettu näyte. Näin muistaakseni.

Mutta oikeinhan tuo rangaistus oli kyllä, kun "teknisen vian" takia pysäytetään ja polttoainetta ei ole edes perille ajaakseen säännöt täyttäen.

Tuo lasirangaistus taisi olla Hirvoselle tai Grönholmille ja se oli vielä joku sivulasi, joka oli liian ohut. Korjatkaa, jos olen väärässä. Onhan se aika naurettava sikäli, mutta jos ajatellaan jotain korin kantavuutta tai auton painojakaumaa, niin sieltä voisi löytää sen perusteen.

Että silleen...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysin oikea rangaistus. Säännöt on sääntöjä, ja tyhmempikin tajuaa, mikä merkitys bensasta tulevilla lisäkiloilla on aika-ajossa. Todella amatöörimäistä toimintaa McLarenilta.

Huvittavaa oli katsoa, kuinka Whitmarsh ohjasi Hamiltonin luokseen heti tämän noustua autossa, ennen kuvaajille poseerausta ja lehdistötilaisuutta. Ehti sanoa muutaman sanan korvaan, eiköhän viesti ollut lyhyesti, että pysäytit tallin käskystä (älä puhu bensasta mitään).

Rallipuolen esimerkeistä voisi ottaa vielä väärät kalsarit, jotka johtivat hylkäämiseen (oliko nyt Juho Hänninen kyseessä).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
McLarenille tulossa toinen laiha kilpailu peräkkäin, kun Button lähtee kymmenennestä ruudusta ja Hamilton viimeisestä. Hamilton ei pisteille nouse, ja Buttonillakin on tekemistä sijoituksensa parantamisen kanssa. Yllättäen se onkin Lotus, jolla talleista on parhaat lähtökohdat kilpailuun. Alonso kun keilaa itsensä ja Maldonadon ulos ekassa mutkassa, niin... No jos ei nyt kuitenkaan lähdetä tuollaista toivomaan. Tsemppiä Maldonadolle myös kilpailuun, kaverilla on nyt erittäin hieno tilanne!
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Coulthard taisi puhua juuri aika-ajon aikana noista bensamääristä kun jokunen kuljettaja ajoi parikin nopeaa kierrosta peräkkäin, että tuo extra-bensamäärä saattaa heikentää kierrosaikaa ensimmäisellä kierroksella n. kymmenyksen verran (jos oikein muistan).

Tosiaan nuo yhden kierroksen bensat vaikuttaa noin 0,1 sekuntia kierrosaikaan, joten ois siellä ollut aika paljon varaa laittaa enemmän, kun yli puolella sekunnilla irtosi paalu. Melkoisen turhaa riskeeraamista Mäklaarenilta.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.
Se on vaan sillä tavalla, että aika-ajoissa ei kukaan saa pisteen pistettä. Huomenna Kimi painelee Romanin ohi ehkä jo ensimmäisellä kierroksella. Kimillä on kaikki saumat voittoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös