Formula 1 – kausi 2012

  • 323 007
  • 1 753

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei unohdeta Ferrarin Alonsoa, joka rimpuilee aika hyville sijoituksille kaiketi melko heikolla autolla.

Totta! Ärsyttävä jätkä mutta pystyy kyllä jatkuvasti ottamaan paskasta kalustosta paljon irti, ja Ferrarilta on tulossa käytännössä melkein uusi auto Barcelonaan joten Alonso voi olla jonkinlainen villikortti vielä jos tuo auto osoittautuu nykyistä paremmaksi. Vaikea kuvitella tosin että pika-aikataululla onnistuttaisiin parsimaan paskasta autosta hyvää mutta Ferrarilla on resurssit kunnossa ja toisaalta erot tuossa kärkijoukossa on niin pienet että pienelläkin parannuksella voidaan jo olla mukana kärkiporukassa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvittavin tilanne oli kisan jälkeen backstagella, kun Vettel ja Räikkönen juttelivat kisasta, niin Christian Horner tulee suurin piirtein hymy perseessä Räikkösen kimppuun onnittelemaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huvittavin tilanne oli kisan jälkeen backstagella, kun Vettel ja Räikkönen juttelivat kisasta, niin Christian Horner tulee suurin piirtein hymy perseessä Räikkösen kimppuun onnittelemaan.

Ja huvittava kun Horner sanoi jotain tyyliin "Hyvä kisa!", niin Kimi vastasi vain että "Ei tarpeeksi hyvä".
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kimi olisikin voinut tehdä Alonsot ja tehdä äkkiratkaisun jatkaa vielä kierroksen radalla, kun näki Vettelin tulevan sisään. Grosjeaniin oli kuitenkin niin paljon matkaa, että olisi joka tapauksessa pitänyt kakkospaikan.

No eipä Kimi olisi siinä mitään voittanut, sillä uusilla renkailla ajettiin järjestään omia parhaita sektoreita heti kun baanalle päästiin. Käytännössä siis Kimin olisi pitänyt päästä kierrosta ennen Vetteliä varikolle, ja vain toivoa että pystyy kirimään tarpeeksi ulosmenokierroksella Vetteliin nähden. Toisinpäin suoritettuna nykyään hommassa saa vain turpaansa. Mikä on omalla tavallaan sääli, sillä renkaiden hyvästä kestämisestä ei välttämättä tule saamaan mitään hyötyä missään vaiheessa kisaa. Stopin jälkeen kun kaverit menee kuitenkin selkeästi kovempaa tuoreammilla renkailla.
 

trap

Jäsen
Mersu-kuskit ainakin avautuneet renkaista kovin sanankääntein. Perseestähän toi touhu kyllä nykyään on, varsinkin aika-ajoissa, jotka on hölmöä taktikointia renkaiden kanssa eikä taistelua limitillä paalupaikasta.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Ei unohdeta Ferrarin Alonsoa, joka rimpuilee aika hyville sijoituksille kaiketi melko heikolla autolla. Vaikka Alonso on yksi inhokeistani, niin autoa se osaa ajaa ja hyvin. On kuitenkin vain kymmenen pinnaa MM-kärkeä jäljessä neljän kisan jälkeen, joten häntä ei voi laskea pois mestaruustaistosta, varsinkaan kun tiedämme Ferrarin resurssit.

Alonso ja Ferrari varmasti parantavat kauden mittaan. Kuten sanoit, niin resurssit ovat valtavat, joten Ferrarilla kehitystä pitää tapahtua ja varmasti tapahtuukin. En siltikään jaksa uskoa, että Fernando Alonso aivan mestaruustaistoon asti tällä kaudella yltää. Pari voittoa tilille kertyy varmasti vielä kauden aikana, mutta siihen se taitaa jäädä. Ferrarin edellä tasaisuudessa on kuitenkin ainakin McLaren ja alkukauden perusteella Lotus, joten vaikeaa tulee Alonsolla olemaan, jos mielii mestaruustaistoon tosissaan mukaan.

Mutta joo, se nähdään sitten kauden edetessä. Mutta mikäs tässä on spekuloidessa, sillä sehän on urheilun suola!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huvittavin tilanne oli kisan jälkeen backstagella, kun Vettel ja Räikkönen juttelivat kisasta, niin Christian Horner tulee suurin piirtein hymy perseessä Räikkösen kimppuun onnittelemaan.

Tästä muuten tulikin vielä mieleeni tämä hauska video Kiinan GP-viikonlopulta, jossa kuusi maailmanmestaria päättää heittäytyä lehdistötilaisuudessa ihan kakaroiksi ja alkavat leikkimään tuoleilla yms. Hauska katsoa esim. kun Buttonia haastatellaan niin yht'äkkiä Alonson olkapää alkaa pikkuhiljaa laskeutumaan alemmas ja alemmas siinä vieressä, ja kun mikki ojennetaan Vettelille niin Button polkee johdon päälle samalla kun Vettel yrittää vetää lisää johtoa itselleen.

Tässä siis tuo video: Especial Interview with 6 WDC CCTV 5 at Chinese GP 2012
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onpa kerrankin erinomaisen mukavaa myöntää olleensa totaalisen kujalla. Nimittäin olin täysin varma, että tuo Kimin heikko lähtöruutu ei voinut johtua muusta kuin huonosta taktikoinnista. Loistava kisa ja harmi, ettei päässyt yrittämään iskua Vetteliä vastaan uudelleen. Myös Grosjeanilta vahva kisa ja tämä kyllä luo uskoa siihen, että myös Lotus on oikeasti potentiaalinen voittaja-auto ainakin tällä hetkellä.
 

CBMS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Niin vaan jäi Rosberg ilman rangaistusta, ihme pelleilyä tuomaristolta. Epäilen että jos saman olisi tehnyt esim. Kobayashi, Senna tai joku muu ei stara-statuksella ajava niin rangaistus olisi tullut. Samaa paskaa tuntuu kurinpitoelimet olevan lajista riippumatta...nimi selässä vaikuttaa rangaistuksiin.

Alonsolle/Ferrarille ei myöskään sanktiota varikkotouhuista.


Lähteenä Sky Sportsin Twitter
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin vaan jäi Rosberg ilman rangaistusta, ihme pelleilyä tuomaristolta.

Kun nuo videot katsoin uusintana niin eipähän tuossa mitään rankaisemisen arvoista oikeastaan ollutkaan, koska kummassakaan tilanteessa ohittava kuljettaja ei ollut vielä edes Rosbergin rinnalla kun hän teki tuon linjanmuutoksen, eikä hän kiemurrellut kummankaan edessä vaan vaihtoi linjaa vain sen yhden kerran. Eli hän ei siis kiilannut kumpaakaan tuonne radan ulkopuolelle vaan ainoastaan vaihtoi linjaansa estääkseen näitä pääsemästä rinnalle. Vähän "harmaalla alueella" tuossa ehkä mentiin sikäli että tuo blokkaus tapahtui aika myöhäisessä vaiheessa, mutta varsinaisesti mitään sääntörikkomusta ei minun mielestäni tapahtunut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
repe_joken kanssa 100% samaa mieltä, että Kimin ainoa mahdollisuus ohittaa Vettel varikolla, olisi ollut tulla sisään kierrosta tai kahta ennen Vetteliä. Uusilla renkailla ajettiin heti kovempaa kuin kuluneilla ja tuossa se sauma olisi ollut.

Kimin kommentit oli aika hyvät. Pääsi kuittamaan asijan tuntijoille taktiikoista ja kaikesta huomasi, että pikkaisen jäi hampaankoloon, joten tsemppiä varmasti löytyy.

Lotukselle näyttäisi sopivan kuumat olosuhteet muita paremmin, joten (toivottavasti kuuman) kesän kisoja on hyvä odotella.
 

Sambody

Jäsen
Lotus on kyllä hieno tiimi kaikkine puutteineen taktisessa osaamisessa(eilen taisi mennä sittenkin nappiin). Skyn lähetyksessä oli kuulemma kuultavana tuota varikkomuurin radioliikennettä enemmänkin ja Kimi oli sanonut radioon, että Grosjeanin tulisi laskea hänet ohitseen, jos he haluavat taistella voitosta. No Lotus istui vain perseellään ja antoi poikien ratkoa radalla sijoituksensa mikä on mielestäni ihailtavaa vaikka tänään se ehkä voiton veikin tiimiltä. Myös Grosjeanille pojot siitä ettei lähtenyt peippaamaan sen kummemmin siinä vaiheessa, kun Kimille avautui selvä paikka tulla ohi eikä nähty mitään tämän kaltaista fiaskoa.

Linkki vie youtubeen videoon 2010 Turkin GP:n tapahtumista.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Hieno kisa kokonaisuudestaan Lotukselta. Hieman jäi kaivertamaan tuo Lotuksen aika-ajo.

Jos Lotuksen taktiikkaan kuului ajattaa kuljettajia vain yksi kierros (Grosejan ajoi kaksi nopeaa, koska ensimmäisellä kierrokselle tuli virhe) toisessa osiossa niin miksi sitä ei tehty toisen osion lopussa kun rata oli nopeimillaan? Ja vaikka Roman käytti kaksi satsia enemmän renkaita kuin Kimi niin ei hänen kisanopeutensa nyt kauhean heikkoa ollut. Kimi olisi voittanut mikäli olisi lähtenyt sijoilta 1-7.

Kunhan Lotus saa kehitettyä autoa muiden tahtiin, saa taktiikat kuntoon ja varikkokäynnit niin silloin on Kimillä mahdollisuudet taistella jokaisessa kisassa voitosta. Kaikista suurin haaste on varmasti tuo auton kehittäminen. Lotuksella ei ole ihan niin suuria resursseja kuten esim. Ferrarilla, McLarenilla ja RedBullilla kehittää autoa kesken kilpailukauden.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hieno kisa kokonaisuudestaan Lotukselta. Hieman jäi kaivertamaan tuo Lotuksen aika-ajo.

Jos Lotuksen taktiikkaan kuului ajattaa kuljettajia vain yksi kierros (Grosejan ajoi kaksi nopeaa, koska ensimmäisellä kierrokselle tuli virhe) toisessa osiossa niin miksi sitä ei tehty toisen osion lopussa kun rata oli nopeimillaan?
Vastaat itsekin kysymykseesi tuossa. Eli ison virheen varalta nopea kierros ajetaan jo session alussa. Uskoisin, ja käytiinhän tätä tässä ketjussa jo aika-ajon jälkeen läpi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Vastaat itsekin kysymykseesi tuossa. Eli ison virheen varalta nopea kierros ajetaan jo session alussa. Uskoisin, ja käytiinhän tätä tässä ketjussa jo aika-ajon jälkeen läpi.
Riskejä molemmat tavat. Pienempi mahdollisuus virheelle on mielestäni silloin kun radalla on pito parhaimillaan eli session lopussa.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Hyvä kisa Kimiltä. Pakko kyllä sanoa, vaikka tallimääräyksistä en hirveästi pidäkään, niin oli suurta typeryyttä ajattaa Kimiä kolme kierrosta Grosjeanin perässä. Kimi taisi vedellä sellaisia 1.38 aikoja ja kierrosajat tippuivat 1.41 Romainin perässä. Toivottavasti tuohon ei nyt vaikuttanut pomon toimiminen Romainin managerina. Kuitenkin oli melko selvää, että se ohitus sieltä on tuloillaan, niin miksi hukata kallista aikaa. Tätähän se Kimikin radioon huuteli, että jos voitosta halutaan tapella, niin ohi pitäisi laskea.
 

Sambody

Jäsen
Tässä vielä Räikkösen ohitus työskentelyä Bahrainista. Tuli tässä mieleen, kun joissain paikoissa on väännetty olisiko Kimin pitänyt vain Hamiltonmaisesti työntää Vettelin kanssa taistelessa auto sisäkurviin ja toivoa parasta, että koskahan viimeksi Räikkönen on kolaroinut koittaessaan ohittaa? Tuntuu tietävän noissa tilanteissa tasan tarkkaan mitä tekee eikä ota tyhmiä riskejä. Bahrainissa kyllä Kimi näytti mikä on miehiään. Tuli ainakin Nicon, Massan, Buttonin ja Webberin ohi ilman DRS:ää, mikä on jokseenkin kova temppu. Näistä varsinkin Buttonin yllätti täysin housut kintuissa, kun Button myi itsensä yrityksellä lähteä Nicon tyyliin peittelemään, jonka sitten Kimi hyödynsi täydellisesti. Myös tuo Webberin ohitus takasuoran päässä oli varsin komea.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Tässä vielä Räikkösen ohitus työskentelyä Bahrainista. Tuli tässä mieleen, kun joissain paikoissa on väännetty olisiko Kimin pitänyt vain Hamiltonmaisesti työntää Vettelin kanssa taistelessa auto sisäkurviin ja toivoa parasta, että koskahan viimeksi Räikkönen on kolaroinut koittaessaan ohittaa? Tuntuu tietävän noissa tilanteissa tasan tarkkaan mitä tekee eikä ota tyhmiä riskejä.

Kimi kyllä hallitsee nuo tilanteet aivan täydellisesti. Ohittaa tyylillä ja puhtaasti. Näitä lisää, kiitos. Ja kuten totesit, niin Bahrainissa Kimi ohitti hienosti useita muita ilman DRS:ää. Lotus ja Räikkönen oli sen verran kovassa tikissä edellisessä kisassa, että ei sinänsä yllätä. Ainakaan Räikkösestä ei jää hienot tilanteet tällä kaudella kiinni.

Mitä tulee muuten noihin Kimin ohituksiin, niin enpä kyllä itse muista, milloin Kimi olisi omasta syystään kolaroinut ohitustilanteessa. Tai ylipäätään kolaroinut ohituksissa. Huikeita rengas rengasta vastaan ohituksista on ollut paljon. Muistan edelleen sieluni silmin tämän ohituksen, kun Räikkönen ja Montoya taistelivat Unkarissa vuonna 2002. Kylmästi pitää oman linjansa ja Montoya ei anna periksi ja joutuu ajamaan hieman pois radalta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tässä mieleen, kun joissain paikoissa on väännetty olisiko Kimin pitänyt vain Hamiltonmaisesti työntää Vettelin kanssa taistelessa auto sisäkurviin ja toivoa parasta, että koskahan viimeksi Räikkönen on kolaroinut koittaessaan ohittaa
Olisihan tuossa ollut mahdollisuus vielä painaa syvemmälle sisään.
Kimihän taisi kisan jälkeen sanoa, että luulivat noita mahdollisuuksia Vettelin ohittamiseen vielä tulevan, joten oletti kaiketi pääsevänsä vielä lähemmäs seuraavalla kierroksella ja ei viitsinyt tuossa kohtaa ottaa riskiä kolarin suhteen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muistan edelleen sieluni silmin tämän ohituksen, kun Räikkönen ja Montoya taistelivat Unkarissa vuonna 2002. Kylmästi pitää oman linjansa ja Montoya ei anna periksi ja joutuu ajamaan hieman pois radalta.

Eikös tuossa Montoya tee virheen jo aikaisemmassa mutkassa päästämällä Räikkösen rinnalle ja ajautuu siten pitävältä ajouralta sivuun tultaessa toiseen mutkaan. Ja siinä toisessa mutkassa pitävä ura on ratkaisevassa asemassa, ratkaisevammassa asemassa kuin edellisessä hitaammassa mutkassa. En ymmärrä mitä Montoya hidastelee siinä edellisessä mutkassa ja ajaa ihan reunassa anten oikein tilaa Kimille.
Puolustaessa paikkaa tuota mutkayhdistelmää ei tietenkään kannata ajaa nopeinta reittiä. Ei kai kukaan niin puukäsi ole tuolla että peittää vain kyseistä mutkaa ajattelematta yhtään mutkayhdistelmää ja siten asetelmia mitä tapahtuu kun edellisessä mutkassa päästetään ulkopuolelta rinnalle.


_
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä on oikeasti niin helvetin hyvä fiilis Kimin puolesta, kaikenlaista lässyttäjää on ollut antamassa kommenttia ja negatiivista ennustetta Kimin paluuilmoituksesta lähtien, mutta kummasti nuo samat nillittäjät ovatkin nyt hiljaa kun Kimi on odotetusti näyttänyt että on edelleen nopeimpia kavereita mitä maailmassa F1:n rattiin voi laittaa.

Onneksi teki päätöksen jatkaa uraansa nimenomaan Lotuksella noista vaihtoehdoista mitä mahtoikaan olla, eipä sitä toki voinut tietää miten auto kulkee mutta eipä paljon enempää olisi uskaltanut siltäkään toivoa ja odottaa.

Hieno asia että siellä on taas tämä todellinen huippukuski ja kylmäpäinen kilpa-autoilija mukana, mestariainesta vielä ehdottomasti jos ei tällä kaudella ja jos ei Lotuksella niin kyllä Kimi kelpaa vielä noihin huipputalleihin kuten Red Bull, McLaren tai vaikka AMG-Mersulle jatkamaan uraansa kun ikää on kuitenkin vasta se 32.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Saas nähdä, saataisiinko tälle kaudelle lopultakin kuolemantapaus. Kyllä noita hyvä olisi olla vähintään yksi paria kolmea vuotta kohti, jotta sarjan mielenkiinto säilyisi. Formuloiden tarkoitus on kuitenkin olla viihdettä, jossa myös loukkaannutaan vakavasti ja kuollaan. Urheiluahan se ei ole. Myös vaarallisen näköiset kolarit ovat oleellinen osa lajia.

Ennen miehetkin olivat miehiä ja uskalsivat ajaa kuoleman uhalla. Nykyään homma on heikonlaista. Radatkin ovat niin laakeita, ettei niissä kohta yksinkertaisesti enää pysty törmäämään mihinkään. Ajaminen Nissanilla Suomussalmelta Kajaaniin on vaarallisempaa kuin ajaminen Fykkösellä.

Luettelo Formula 1 -sarjan kuolemantapauksista – Wikipedia
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aika heikko trolliksi.

Ei ollut mikään trolli. Tuijottelen joskus tuntikausia putkeen Youtubesta rallin onboard videoita. Niissä sentään näkyy vauhti. Riski, kuolemankin, on läsnä. Minusta on hienoa, kun mennään tuhatta ja sataa kapeassa rännissä ja mahdollinen kuolema vilistää vain muutaman metrin päässä. Alemmissa sarjoissa kuolemia silloin tällöin sattuukin.

Mielestäni kuolema kuuluu oleellisesti moottoriurheiluun. Se on sen suola. Moottoriurheilu, jossa kuolemia ei tapahdu, on pliisua. Sellaiset ihan tavalliset lajit kuin alppihiihto tai maantiepyöräily ovat nykyään paljon vaarallisempia kuin fykköset.

Alppihiihdossa loukkaantumisia sattuu yhtenään. Joskus kuolemiakin. Ei siellä ole loputonta turvallisuuskulttuuria, vaan vauhtia voi olla yli satanen pelkkä kypärä suojana ja aitaan matkaan alle metri. Myös maantiepyöräilyssä tullaan vuoristo-osuuksilla huikeaa vauhtia alaspäin kevyen hiilikuiturungon varassa. Se jos jokin vaatii rohkeutta ja kuoleman riskin hyväksymistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös