Formula 1 – kausi 2009

  • 325 007
  • 2 061

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en pitäisi Buttonin paikkaa Brawnilla mitenkään varmana. Hän haluaa nostaa useiden eri lähteiden mukaan liksansa takaisin sinne 8 miljoonaan mitä se oli vielä pari vuotta sitten. Brawn on kuitenkin ilmoittanut, että tuollaisia summia he eivät lähde maksamaan. Ilmeisesti Rosbergille pulitetaan vähän enemmän? Nicon siirtyminen talliin on ns. julkinen salaisuus ja eiköhän sekin varmisteta kauden päätteeksi.

Kimin haastatteluista on saanut jo sellaisen käsityksen, että tallipaikka ensi kaudeksi on jo selvinnyt, sama juttu on Heikillä. Molemmilla ollut jo usein sellainen virneilevä hymy päällä, kun asioista on kysytty ja Kimikin sanoi, että parin viikon päästä kuullaan sopimuksista. Samaa sanoi McLaren.

Oma vankka veikkaukseni on, Kimi siirtyy Larenille ja Heikki Toyotalle.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Vai kokisiko Kimi, että se olisi jonkinlainen arvovaltatappio jos palkka putoaa vaikka puolet?

Tuskin se mikään arvovaltatappio olisi. Kyllä kilpailukykyiselle kuskille kuuluu kilpailukykyinen palkka. En näe siinä mitään pahaa / väärää, mikäli kärkikuskeihin kuuluva kuski ei suostu / suostuu muita kärkikuskeja alhaisempaan palkkaan. Jokainen joutuu tekemään omat valintansa itse.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jokainen joutuu tekemään omat valintansa itse.
No, näinhän se on. Tämä oli vain ja ainoastaan oma mielipiteeni asiaan. =)

***

Eiköhän tuo McLaardi ole se potentiaalisin ja todennäköisin. Jos on, niin toivotaan siinä tapauksessa, että auto ei taas ala tuttuun tapaan leviämään Kimin alla ja pyörät putoilemaan. Heh.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jengi kyllä jaksaa spekuloida. Ihan sama asia kuin Alonson Ferrari-diilin kanssa, eikö ihmisillä ole todellakaan enempää taitoa lukea rivien välistä?

Räikkösen Maclaren-diili on ollut varma Ferrari-potkuista lähtien, kaikki muu on vain harhautusta, joka palvelee yleensä lähinnä mediaa tai huhun levittäjää. Pistän tästä palstauskottavuuteni (minkä?) pantiksi.
 

lommi

Jäsen
Suosikkijoukkue
New England Patriots
Juuri näin. Ei tarvitse kuin laskea 1+1..Media toitottaa siirtoa lähes varmana ja päälliköt heti perään kieltävät. Martin Whitmars taas ei pysy haastatteluissa housuissaan, kun kysytään Kimin siirtymisestä harmaisiin ensi kaudella, saati sitten kun yrittää pidätellä naurua asiasta kysyttäessä esim. BBC:n studiossa.

Eikä kellään soi kellot? Jos Kimi ei jatkaisi ensi kaudella Fykkösissä, niin sen ilmoittamiselle ei olisi mitään estettä ja se olisi jo tehty. Toyota on jo pois suljettu Kimin omasta suusta, RBR:ää ja Brawnia en edes näe vaihtoehtoina..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä kellään soi kellot? Jos Kimi ei jatkaisi ensi kaudella Fykkösissä, niin sen ilmoittamiselle ei olisi mitään estettä ja se olisi jo tehty. Toyota on jo pois suljettu Kimin omasta suusta, RBR:ää ja Brawnia en edes näe vaihtoehtoina..
Näinhän se on. Silti parempi ratkaisu on kertoa uutiset vasta kauden jälkeen, kuin ennen viimeistä kilpailua. Uskoisin suuria uutisia kuuluvan Abu Dhabin kilpailun seuraavan viikon aikana viimeistään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Räikkösen Maclaren-diili on ollut varma Ferrari-potkuista lähtien, kaikki muu on vain harhautusta, joka palvelee yleensä lähinnä mediaa tai huhun levittäjää.

Juuri näin. Ei tarvitse kuin laskea 1+1..Media toitottaa siirtoa lähes varmana ja päälliköt heti perään kieltävät. Martin Whitmars taas ei pysy haastatteluissa housuissaan, kun kysytään Kimin siirtymisestä harmaisiin ensi kaudella, saati sitten kun yrittää pidätellä naurua asiasta kysyttäessä esim. BBC:n studiossa.

No eihän tässä ole sitten enää tarvis spekuloida asialla. Itse en ole niin formuloista perillä mutta hyvä että moni on. Ei Mäcci huono vaihtoehto ole laisinkaan ja sittenhän siellä kurvailee kaksi mestaria. Kiinnostava ensi kausi tulossa tosiaankin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi on kuitenkin sen verran hyvä kuljettaja ja arvokas kuski kuljettajamarkkinoilla joten pystyy oikeastaan itse hinnoittelemaan paljon pyytää palkkaa vai pyytääkö ollenkaan. En minäkään kovin halvalla Toyotalle menisi, oikeastaan Kimin tapauksessa pitäisi saada se 50M vähintään, jotta edes kannattaisi harkita tuota pestiä. Kuitenkin vauhti ei todennäköisesti aivan kärkipäässä tule olemaan, tosin ei kovin kaukanakaan, mutta kimin tapauksessa melkein ralliurakin olisi parempi kun keskikastin tiimissä pörrääminen.

Mclarenin kanssa voi olla sopimus tehtynä tai sitten ei, veikkaan että ei sillä luulisi joko kimin sopimuksen jo julkaistavan tai sitten muiden tiimien kuljettajanimityksiä pitäisi jo pikkuhiljaa tulemaan, mutta kuskimarkkinat ilmeisesti odottavat viellä mihin kimi menee
 

lommi

Jäsen
Suosikkijoukkue
New England Patriots
Näinhän se on. Silti parempi ratkaisu on kertoa uutiset vasta kauden jälkeen, kuin ennen viimeistä kilpailua. Uskoisin suuria uutisia kuuluvan Abu Dhabin kilpailun seuraavan viikon aikana viimeistään.

Samalla linjalla. Parempi rauhoittaa loppukausi ja julkaista paperit kauden jälkeen. Varsinkin kun Ferrarin ja Mäcin valmistajien taistelu on vielä taysin auki. Uskon vakaasti, että sopimus on jo tehty hyvissä ajoin ja julkaistaan kauden päättävän Abu Dhabi GP:n jälkeen. Sitten on tietysti villinä korttina Nico, joka Kimin kanssa muodostaa kovimman parin siirtomarkkinoilla. Uskon silti Nicon siirtyvän Brawnille Mersun tukemana.. Päätäni en silti pantiksi laita :)
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onnittelut Buttonille, joka sitten vei lopulta mestaruuden. En kyllä pidä edelleenkään Buttonia keskivertokuskia parempana. Kauden loppupuolisko osoitti, että kun alla ei enää ollutkaan aivan huippuautoa, niin vauhti katosi täysin.

Oikeastaan kärjistettynä voisi sanoa, että huippuautoa osaavat ajaa kaikki. Todelliset erot kuskien välillä syntyvät, kun alla ei enää olekkaan huippuautoa. Siinä nähdään parhaiten pystyykö kuljettaja paikkaamaan hanskalla auton puutteita.

Kimi ja Hamilton ovat tällä kaudella osoittaneet olevansa todellisia huippukuskeja ajamalla kärkisijoituksia ja jopa voittoja autoilla, joilla sen ei pitäisi periaatteessa olla mahdollista. Mitäköhän esimerkiksi Button olisi saannut aikaan tämän kauden Ferrrarilla? Tuskin paljon enempää kuin Hondan puikoissa viime kaudella, jolloin hän ylsi kauden aikana ainoastaan kerran pisteille ja keräsi koko kauden aikana ainoastaan 3 MM-pistettä.

Mestaruus on joka tapauksessa mestaruus, eikä tätä mestaruutta saa enää Buttonilta vietyä. Mutta eiköhän se jälleen ensi kaudella nähdä, mikä on Buttonin todellinen taso. Veikkaan, että ensi kaudella Nico (tai mahdollisesti Kimi) näyttää Buttonille närhen munat Brawnilla.


Kimin sopimustilanteeseen vielä sen verran, että eiköhän se ole aika selvää, että McLaren sopimus on jo valmis ja julkaistaan parin viikon päästä, kun kausi on paketissa. Mahdollinen yllätysvetona pitäisin vielä Brawnille siirtymistä, mutta eiköhän vaihtoehdot F1:ssä ole siinä. Parin viikon takainen Red Bull huhu ei "yllättäen" pitänyt paikkansa ja tällä hetkellä samanlainen huuhaa-juttu kiertää Toyotalle siirtymisestä, vaikka Kimi on selvästi sanonnut, ettei tuon tason talliin lähde. Mielenkiinnolla odotellaan, mitä huhuja vielä tässä parin viikon aikana keksitäänkään.

Samalla tavalla meikäläistä on huvittanut mediassa esitetyt "varmat" tiedot Kimin järkyttävän kovista palkkapynnöistä. Olen sanonnut tämän ennenkin, mutta sanotaan vielä uudestaan. Kimi on tiennannut urallansa satoja miljoonia, joten raha ei varmasti ole kynnyskysymys, jos mies oikeasti haluaa jatkaa uraansa formuloissa. Kimille sopimusneuvotteluissa miljoonia tärkeämpää luulisi omat ehdot pr-tilaisuuksien määräästä ja mahdollisuudesta ajaa rallia.

Tietysti Robertsonin motiivit managerina ovat hiukan erilaiset ja hän yrittää varmasti neuvottella mahdollisimman rahakkaan sopimuksen. Eihän se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Palkasta homma ei kuitenkaan lopulta tule jäämään kiinni, vaan Kimi on varmasti palkan osalta valmis tulemaan vastaan, jos haluaa jatkaa uraansa formuloissa.

Pistettään tähän loppuun vielä veikkaus ensi kauden tallipaikoista:

Ferrari: Alonso - Massa
McLaren: Hamilton - Räikkönen
Brawn: Button - Rosberg
Red Bull: Vettel - Webber
Renault: Kubica - Glock
Toyota: Kovalainen - Heidfeld
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En suostu uskomaan tätä koska varmana tietona Kimin ja Mäcin välisestä sopimuksesta täällä kertoivat Iommi ja Juhaht. Näihin lähteisiin luotan nyt täysin.

Syytä onkin. Ellet sitten luota IS:ään, joka siteeraa ranskalaislehteä, joka on saanut tietonsa joltain Mercedes Benzillä työskentelevältä.

Tosin kyllähän se täällä on nähty, että jengi uskoo mitä tahansa, kunhan se kirjoitetaan lehdissä. Toi ranskalaisaviisin "uutinen" on napattu suoraan viime viikkoisesta huhusta - juuri näistä joita on pyörinyt jo muutaman viikon ajan.

Olen edelleen täysin varma, että Räikkönen ajaa Maclarenia ensi kaudella.
 

häkkipää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Itse uskon Kimin menevän ensi kaudeksi Mclarenille. Kimi haluaa voittaja-auton ja Mclaren on ainoa, jossa on paikka vapaana ensi kaudeksi. Brawn, Red Bull ja Toyota siirrot ovat olleet vain täytettä lehdistölle. Suurin syy miksi sopimusta ei voida julkaista on yksinkertaisesti se, että Ferrari ja Mclaren käyvät tiukkaa taistoa valmistajien 3. sijasta aivan kalkkiviivoille asti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Voi olla myös neuvottelutaktiikkaa. McLarenilla oletetaan Toyotan olevan nyt realistisesti poissa pelistä, joten Räikkönen-Robertson yritetään saada höyläämään palkkapyyntöä pelottelemalla sillä mahdollisuudella että Kimi jäisikin tyhjän päälle F1:ssä.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
FIA:n vaalit ovat nyt ohitse ja Jean Todt on valittu uudeksi puheenjohtajaksi. Valinta ei kauheasti yllättänyt ainakaan minua kauheasti vaikka koittihan se Ari Vatanenkin kovasti tyrkyttää itseään tuohon tehtävään. Vatasen keinot tuntuivat vähän kyseenalaisilta ja nyt, kun hän hävisi vaalit niin hänestä jäi kieltämättä vähän tyhmä vaikutelma. Saa nähdä nieleekö Vatanen tappionsa vai onko luvassa itkua äänestyksen epäreiluudesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli mikään ei muutu FIA:ssa. Todt saattaa olla nimellisesti johtaja mutta minä pahoin pelkään että se on edelleen Max joka sieltä taustalta vetelee naruista. Minun mielestäni Vatasella on aihettakin itkuun koska ei voi kyllä sanoa että tuo peli olisi ihan rehellistä ollut FIA:n puolelta, kun väistyvä johtaja noin selkeästi pelaa oman suosikkinsa pussiin ja suorastaan pyrkii mustamaalaamaan vastustajaa. Ei Vatanenkaan tuosta puhtain paperein selviä, kyllä hänkin ihan turhaan lähti minusta mustamaalaamaan Todtia mutta edelleen olen sitä mieltä että pienempi paha Vatanen noista olisi ollut ja jos joku on tässä(kin) tehnyt itsestään pellen niin se on Max Mosley.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Harmi. Vatanen olisi tuonut kunnon muutoksia. Todt varmasti myös muuttaa tiettyjä asioita, mutta ennakkoon ainakin pelottavan paljon samaa on luvassa.
Kieroa peliä pelattiin loppuun asti, kun Mosley lopetti Vatasen puheen kesken.
Molemmille oli luvattu 15min. puheaikaa ja Todt kuulemma puhui paljon enemmän kuin sen 15 minuuttia. Vatasen kohdalla Mosley keskeytti puheen samantien, kun aika täyttyi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Helsingin Sanomissa oli tänään juttua tuosta vaalista ja jutusta löytyi mm. seuraava lause:
"Puheenjohtajana Todt ei halua olla yhtä keskeisessä asemassa kuin Mosley, vaan hän johtaisi ryhmätyönä. Ranskalaisen ryhmässä on paljon Mosleyn läheisiä avustajia."

Tämä saa vähän pelkäämään että vaihtuuko se valta ihan oikeasti FIA:ssa vai käykö tässä vähän kuten Venäjän presidenttipelissä?
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingin Sanomissa oli tänään juttua tuosta vaalista ja jutusta löytyi mm. seuraava lause:
"Puheenjohtajana Todt ei halua olla yhtä keskeisessä asemassa kuin Mosley, vaan hän johtaisi ryhmätyönä. Ranskalaisen ryhmässä on paljon Mosleyn läheisiä avustajia."

Tämä saa vähän pelkäämään että vaihtuuko se valta ihan oikeasti FIA:ssa vai käykö tässä vähän kuten Venäjän presidenttipelissä?

Niin ja vasta luin jostakin uutisesta Mosleyn kommentteja, joissa hän kertoi odottaneensa vuosikausia hetkeä, jolloin Todtin on mahdollista hakea puheenjohtajaksi. Vähän tuollaista "saunakaveri" -meininkiä tuollakin siis.
 

Johnnie

Jäsen
Norbert Haug sanelee kriteerit uudelle McLaren-kuljettajalle.

- Yksi asia on varmaa - kaverit, jotka juoksevat rahan perässä eivät ole meitä varten - olivat he sitten keitä tahansa.

- En nimeä ketään, mutta haluamme jonkun, joka on menestysorientoitunut ja omistautuu asiaan täysillä, mutta emme ketään, joka tarjoaa itseään ilmoittaen, että "minä olen kova nimi, maksakaa minulle kunnolla ja voin ajaa teille", Haug jyrisi.

- Tallin täytyy olla vakuuttunut, että kuski on nälkäinen, motivoitunut, fokusoitunut eikä hänen ensimmäinen ajatuksensa ole saada vain kamalasti rahaa, hän jatkoi.


Kuulostaa ihan Kimiltä. Räikkönen maailmanmestari ensi vuonna... Rallissa?
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Norbert Haug sanelee kriteerit uudelle McLaren-kuljettajalle.

- Yksi asia on varmaa - kaverit, jotka juoksevat rahan perässä eivät ole meitä varten - olivat he sitten keitä tahansa.

- En nimeä ketään, mutta haluamme jonkun, joka on menestysorientoitunut ja omistautuu asiaan täysillä, mutta emme ketään, joka tarjoaa itseään ilmoittaen, että "minä olen kova nimi, maksakaa minulle kunnolla ja voin ajaa teille", Haug jyrisi.

- Tallin täytyy olla vakuuttunut, että kuski on nälkäinen, motivoitunut, fokusoitunut eikä hänen ensimmäinen ajatuksensa ole saada vain kamalasti rahaa, hän jatkoi.


Kuulostaa ihan Kimiltä. Räikkönen maailmanmestari ensi vuonna... Rallissa?

Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen, että Haug puhuu Buttonista. Voi toki olla Kimikin kyseessä, mutta epäilen. Haug kyllä tietää, että Kimi on aika paljon muutakin kuin rahan perässä juokseva nimi. Tietää myös sen, että Kimi on varmasti motivoitunut voittamaan näiden kahden katastrofikauden jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös