Formula 1 – kausi 2009

  • 325 009
  • 2 061
Suosikkijoukkue
HIFK
F1 kausi 2008 on päättynyt (oikeastaan jo aikoja sitten) ja jännittävien vaiheiden jälkeen Lewis Hamilton saavutti uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden. Ferrari vei valmistajien sarjan.

Kuljettajien lopulliset MM-pisteet (18/18 osakilpailua):
1. Lewis Hamilton 98
2. Felipe Massa 97
3. Kimi Räikkönen 75
4. Robert Kubica 75
5. Fernando Alonso 61
6. Nick Heidfeld 60
7. Heikki Kovalainen 53
8. Sebastian Vettel 35
9. Jarno Trulli 31
10. Timo Glock 25

Valmistajien lopulliset MM-pisteet (18/18):
1. Ferrari 172
2. McLaren 151
3. BMW 135
4. Renault 80
5. Toyota 56
6. Toro Rosso 39
7. Red Bull 29
8. Williams 26
9. Honda 14

Kausi 2009 tuo mukanaan lukuisia uusia sääntöjämuutoksia ja keskustelunaiheita.
Talleista Honda on poistunut sarjasta. Honda myy kaiken F1 toimintansa, mutta on mahdollista, että joku taho ostaan Hondan ja jatkaa sarjassa suhteellisen samalla kalustolla ja jopa kuljettajilla. Honda nimi kuitenkin poistuu yhtiön mukaan sarjasta.

Kuljettajista David Coulthard lopettaa pitkän ja osittain menestyksekkään uransa ja myös muutama muu kuljettaja on lähellä poistumista sarjasta. Uusia tulokkaita on myös tulossa ja ainakin Toro Rosso saa uuden kuljettajan sveitsiläisestä Sebastian Buemista. Muutamasta tallipaikasta käydään vielä kovaa kilpailua.

Sääntömuutoksia on paljon ja ne tähtäävät etenkin ohituksien lisäämiseen sekä kulujen karsimiseen. Testata ei saa enää kauden aikana muulloin, kuin kisaviikonloppuna perjantaina. Myös sliksirenkaat tekevät paluun ja auton aerodynamiikkaa on karsittu ja muokattu rajulla kädellä, kuten autojen ulkomuodostakin voi päätellä.

Ferrari on tänään esitellyt ensimmäisenä tallina tämän kauden ajokkinsa. Se kulkee nimellä F60, jolla se muistuttaa tämän kauden olevan Ferrarille F1-sarjassa 60.

Kuvia ja uutisia tästä linkistä: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/01/778321

Jännittävää kautta kaikille ja toivokaamme tästä tulevan erään kanavankin lanseerama "suomalaisten SM-sarja".
 

trap

Jäsen
Uudet etu- ja takasiivekkeet ovat kieltämättä aika hirveitä, mutta noin muutoin autojen muotoilussa selkeää EOM:ää. Sivusta kuvattuna nuo autot ovatkin todella hienoja, edestä päin taas eivät. No, toivottavasti noi sitten edes lisäävät ohituksia - tosin voi olla, että ainakin etusiipiä lentelee aiempaa enemmän.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Voi rumuus noi uudet autojen siivekkeet ovat kyllä karmaisevia! Tulee ihan mieleen F1:set jostain 70-luvulta. Tai itseasiassa etukuvista tulee mieleen kiihdytysauto. Vielä kun saisi isommat takarenkaat mukaan.

Onko tuo Ferrarin punavalkoinen mainos vielä jollain tapaa kytköksissä Marlboroon? Olisi kiva kuulla hiukan taustaa tuosta, kun minkään varsinaisen tuotteen mainos se ei ilmeisesti ole.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ei nuo nyt niin kamalilta näytä. Hyvä että niitä ylimääräisiä härpäkkeitä karsivat muualta autosta pois. Slicksien paluun myötä noissa autoissa on munaa enemmän mitä 12 vuoteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On kyllä harvinaisen vittumaisen näköisiä kapistuksia nuo uudet F1-autot. Muuten ihan sulavan ja sutjakan näköinen mutta sitten siinä keulalla on sellainen kauhean kokoinen lumikola ja takasiipikin näyttää pari numeroa liian isolta. Ei sillä että sekään olisi ollut kaunista kun ympäri autoa tojottaa 150 erinäköistä ja -kokoista pikkusiipeä kuten parilla edellisellä kaudella, mutta oli niissä autossa sentään mittasuhteet edes jotensakin kohdallaan. Nämä on kuin jotain F1-auton karikatyyrejä...

Vaan eiköhän tuonkin ruman ulkonäön kestä jos se helpottaa ohittamista ja tuo tullessaan näin mielenkiintoisempia kisoja.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kyllähän noin äkkiseltään autot näyttävät erikoiselta, siis rumemmilta, kuin viime kausina, vaan kaikkeenhan ajan myötä tottuu. Ja eikös urheilussa, jopa formula1:ssä, tärkeintä ole se suoritus, eikä estetiikka. Eipä sillä, kyllä sitä mieluummin katselee Kiira Korpeakin, kuin Tia Hellebautia (joka onneksi jo lopettikin).

Autojen paino saattaa aiheuttaa ongelmia Räikköselle, kun autot ovat nyt KERS:stä johtuen n. 30 kg painavampia, niin dieetti kuulemma odottaa Räikköstä. Tulosruudussa sanoivat Massalla olevan massaa 59 kg, Räikkösellä noin 70 kg. Nettitietojen mukaan Massa todella painaa tuon verran mutta Räikkönen olisi vain 62 kg. Ota heistä selvää mutta mielestäni jokseenkin pöljää, että ainakin tiukoissa aika-ajoissa kuljettajan painolla alkaa olla merkitystä sille, päätyykö paalulle vaiko ei.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kyllä siihen aikaa menee, että silmä tottuu noihin uusiin autoihin. Muutos aiempaan on kuitenkin todella voimakas siivekkeiden osalta. Auton runko ei sentään ole niin paljoa muuttunut, ja ainakaan itse en kaipaa niitä kaikenlaisia siipiä ja eviä ympäri runkoa. Ehkä tuota lumikolaa auton edessä jossain välissä alkaa ajatella etusiivekkeenä, tosin ei ihan äkkiä.

Ykköstoiveeni alkavalle kaudelle: Heikki Kovalainen kasvaa varteenotettavaksi formulakuskiksi. Muussa tapauksessa vajoaminen ikuiseksi kakkoskuskiksi on melkein väistämätön. David Coulthardille löytyy kyllä sopivampikin manttelinperijä.

Mielenkiinnolla odotellaan autojen julkaisuja, sekä tietty sitä kauden alkua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaisin, että ensi kaudella tulee olemaan paljon "turhia" varikkopysähdyksiä irronneiden etusiipien takia. Mietityttää lähinnä miten tuollainen siipi pysyy ehjänä, kun kisassa ajellaan kanttareiden ylitse...

Heti mennyt etusiipi rikki Ferrarilla.
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1633271

Pätkä jutusta: "Nykyisten sääntöjen mukaan etusiivekkeen pitää olla 7,5 sentin korkeudella radanpinnasta, kun se vielä viime kaudella oli 15 sentin korkeudella."

Tarkoittaa kyllä sitä, että siipiä tulee rikkoontumaan huomattavasti useammin, kuin tällä kaudella. Ja onhan ne huomattavasti leveämmätkin, joten osuessa toiseen autoon etusiipi on aika usein sitten sillä "tulilinjalla". Ainakin tämän avulla kisoihin tulee jännitystä lisää. Hamiltonin röyhkeällä ajotyylillä voi tulla helpostikin siipiä radalle...
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Jep, ja Kimillä on vielä aggressiivinen ajotyyli niin tuo siipi-ongelma vain korostuu. Toisaalta ei se Hamiltoniakaan helpota. Saa nähdä minkälaista kuuria jätkien pitää vetää, jos tuo Kimin painonpudotus on totta.
 

trap

Jäsen
Ensi kauden kuljettajalistaa:
1 Lewis Hamilton, McLaren
2 Heikki Kovalainen, McLaren
3 Kimi Räikkönen, Ferrari
4 Felipe Massa, Ferrari
5 Robert Kubica, BMW
6 Nick Heidfeld, BMW
7 Fernando Alonso, Renault
8 Nelson Piquet, Renault
9 Jarno Trulli, Toyota
10 Timo Glock, Toyota
11 Sébastien Buemi, Toro Rosso
12 Kuljettaja nimeämättä, Toro Rosso
14 Mark Webber Red Bull
15 Sebastian Vettel Red Bull
16 Nico Rosberg, Williams
17 Kazuki Nakajima, Williams
18 Kuljettaja nimeämättä, entinen Honda
19 Kuljettaja nimeämättä, entinen Honda
20 Adrian Sutil, Force India
21 Giancarlo Fisichella, Force India

Yllättävää ja hienoa, että Kimin status on tuolla tavalla korkeampi kuin Massan. Ilman tallin erikoispyyntöähän numerot menee aina edelliskauden pisteiden mukaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi kauden kuljettajalistaa:
3 Kimi Räikkönen, Ferrari
4 Felipe Massa, Ferrari

Yllättävää ja hienoa, että Kimin status on tuolla tavalla korkeampi kuin Massan. Ilman tallin erikoispyyntöähän numerot menee aina edelliskauden pisteiden mukaan.
Kyseessä taisi olla FIA:n virhe sillä Ferrari julkaisi oman listansa ja sillä Massa on numero 3 ja Kimi sitten se 4. Talleillahan on ensimmäiseen kisaviikkoon asti aikaa päättää numerot kuljettajien osalta, mutta luulisi Massan olevan se number 3. Tai sitten Kimi on vain kovempi kaveri Ferrarilla...

Tuossa vielä uutinen tästä mahdollisesta mokasta numeroissa:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/formula1/1633210
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ollaanko F1:ssa jotenkin taikauskoisia, vai miksi millään kuljettajalla ei ole numeroa 13? Tuon linkin takana olevan listan perusteella hypätään 12:sta suoraan 14:seen. Vai onko listassa vaan virhe.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Ollaanko F1:ssa jotenkin taikauskoisia, vai miksi millään kuljettajalla ei ole numeroa 13? Tuon linkin takana olevan listan perusteella hypätään 12:sta suoraan 14:seen. Vai onko listassa vaan virhe.
Sillähän tuo selittyy. Numeroa joka kuvastaa epäonnea ei haluta antaa yhdellekkään kuljettajalle. Numero 13. on ikäänkuin jäädytetty. Eli lista on ainakin niiltäosin täysin oikein.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljon vaikuttaa sekin tuohon F1-auton ulkonäköön kuinka nuo etusiiven päädyt on muotoiltu. Toyotan uutukaisessa nuo päädyt ovat huomattavasti kaarevammat kuin esim. Ferrarissa ja heti näyttää paljon paremmalta. Ei ole niin hirveän lumiauran näköinen tuo etusiipi.

Vaan eipähän niitä sijoituksia ulkonäöllä ratkaista joten radalla nähdään sitten kumpi ratkaisu on parempi.

Kuvia Toyotan autosta (MTV3)
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyseessä taisi olla FIA:n virhe sillä Ferrari julkaisi oman listansa ja sillä Massa on numero 3 ja Kimi sitten se 4. Talleillahan on ensimmäiseen kisaviikkoon asti aikaa päättää numerot kuljettajien osalta, mutta luulisi Massan olevan se number 3. Tai sitten Kimi on vain kovempi kaveri Ferrarilla...

Tuossa vielä uutinen tästä mahdollisesta mokasta numeroissa:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/formula1/1633210

Mielenkiintoista tämä numero sekoilu, koska Massaa ei numero sekoilu häiritse, mutta haastattelusta saa kuitenkin sellaisen kuvan, että 3 säilyisi sittenkin Kimillä. No kauden alussahan sen sitten näkee miten päin numerot todellisuudessa ovat.

Mielenkiintoinen yksityiskohta uudessa Ferrarissa on taustapeilit, jotka ovat ikään kuin tolpan päällä, eivätkä suoraan auton rungossa kiinni ,tässä kuvat. Tällä varmasti kierretään uusissa säännöissä olevaa lisäsiipi kieltoa ja pyritään saamaan lisää downforcea. Uudessa Toyotassa peilit taas ovat ihan normaalisti rungossa kiinni. Saa nähdä onko muilla talleilla sitten Ferrarin tyylisiä virityksiä.

Mielenkiintoinen kausi tulossa kaikkine sääntö uudistuksineen ja kiinnostavaa nähdä ketkä kuljettajat/tallit parhaiten niihin sopeutuvat. Toivottavasti ainakin Kimi ja Heikki olisivat kovia, koska kuskin taitojen merkitys luultavasti kasvaa. Voi olla suuriakin yllätyksiä tai sitten tylsästi vahvat(tallit) ovat edelleen vahvoja. Palataan asiaan sitten kun talvitestit ovat pyörähtäneet kunnolla käyntiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoinen yksityiskohta uudessa Ferrarissa on taustapeilit, jotka ovat ikään kuin tolpan päällä, eivätkä suoraan auton rungossa kiinni ,tässä kuvat. Tällä varmasti kierretään uusissa säännöissä olevaa lisäsiipi kieltoa ja pyritään saamaan lisää downforcea.

Tuo on kyllä suorastaan huvittavaa kuinka nopeasti F1-insinöörit löytävät ne porsaanreiät säännöistä. Niitä sääntöjä tuskin pystytään niin tarkoiksi mitenkään tekemään etteikö joku insinööri sieltä vielä jonkun porsaanreiän löytäisi. Tosiaankin kun tulee uusi sääntö jossa kielletään kaikki ylimääräiset lisäsiivet niin eikö piru joku insinööri keksi muotoilla sellaiset peilin tolpat jotka toimivat samalla lisäsiipinä... Nokkelaa!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiintoinen yksityiskohta uudessa Ferrarissa on taustapeilit, jotka ovat ikään kuin tolpan päällä, eivätkä suoraan auton rungossa kiinni ,tässä kuvat. Tällä varmasti kierretään uusissa säännöissä olevaa lisäsiipi kieltoa ja pyritään saamaan lisää downforcea.

Lisäksi tuosta voi olla se etu, että peilit eivät ole takasiivelle menevän ilmavirtauksen edessä. Toisin sanoen, pienentyneelle takasiivelle saadaan mahdollisimman paljon häiritsemätöntä ilmavirtausta ja saadaan maksimoitua takasiiven tehokkuus. Lisäksi peilit voivat vähentää eturenkaista syntyvää pyörteilyä ja ehkä myös parantaa auton kylkien aerodynamiikkaa.

Hyvin kyllä alkaa silmä tottua noihin uusiin autoihin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos tuo Ferrarin taustapeilien sijoittelu osoittautuu toimivaksi, niin ei varmaan mene kauaa, että muut matkii sen.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ron Dennis jättää McLarenin

Saas nähdä onko vaikutusta ensi kauteen.

En usko, että tulee olemaan vaikutusta McLarein suorituskykyyn. Whitmarsh on pätevän tuntuinen kaveri ja varmasti hoitaa hommat vähintään yhtä hyvin kuin Ron-setä.

Heikin kannalta tämä uutinen kuulostaa hyvälle. Dennisille Lewis oli selkeästi ykköskuski ja kaikki kisataktiikat oli aina parempia Hamiltonilla kuin Kovalaisella. Toivottavasti Whitmarshin aikakaudella myös Heikillä olisi mahdollisuus ajaa aika-ajoissa tasavertaisesti Lewisin kanssa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Heikin kannalta tämä uutinen kuulostaa hyvälle. Dennisille Lewis oli selkeästi ykköskuski ja kaikki kisataktiikat oli aina parempia Hamiltonilla kuin Kovalaisella. Toivottavasti Whitmarshin aikakaudella myös Heikillä olisi mahdollisuus ajaa aika-ajoissa tasavertaisesti Lewisin kanssa.
Näkisin tämän todellä hyvänä asiana Heikille. Whitmarsh vaikuttaa kaverilta, joka on "lähempänä" Heikkiä.

Denniksellä, kun on Hamiltoniin hyvin läheinen suhde kaikenlaisten tarinoidenkin takia kuten se, että Hamilton tuli 10-vuotiaana sanomaan mr. Dennisille, että haluaa ajan vanhempana tämän tallissa jne.

Kaikenkaikkiaan näkisin uutisen Heikille täydellisenä ja sopivaan ajankohtaan vielä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
FIA on poistanut F1:stä tämän säännön että yhden moottorin pitäisi kestää kolme kilpailua ennen kuin sen saa vaihtaa. Sääntö on muutettu sellaiseksi että yksi kuljettaja saa käyttää kauden aikana maksimissaan kahdeksaa moottoria mutta tallit saavat päättää itse kuinka he moottoreitaan käyttävät. Mielenkiintoista nähdä että käytetäänkö moottoreita tasaisesti vai yrittääkö joku esim. taktikoida tuolla. Tuskinpa, mutta nähtäväksi jää.

Linkki Hesarin uutiseen
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Luulen että paljon moottoreita rasittaville radoille (esim. Spa, Monza) yritetään saada uudet koneet. Vastaavasti jos vaikka kauden avauskisa Melbournessa päättyy kolariin jo ekalla kierroksella, niin sillä koneella voi vetää vaikka kauden kolmannen kisan harjoitukset, niin saa hieman paremmin pelivaraa.

17 kisaa on ohjelmassa, eli periaatteessa jokaisella pitää selvitä vähintään 2 kisaviikonloppua. Sitten jää vielä yksi viikonloppu yli
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös