Formula 1 – kausi 2009

  • 325 009
  • 2 061
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä Massa oli kauden 08 paras kuljetta selvästi. Alun ulosajoista huolimatta. Muistelkaapa kuinka monta kertaa Räikkönen löysi itsensä hiekalta tai reunavallista. Massa hävisi mestaruutensa huonoon tuuriin. (unkari) ja huijari Briatoren ansiosta. Unkarin epäonnen vuoksi f1 sai huonoimman voittajan pitkään aikaan. Massa ja Kimi ovat mielestäni sarjan parhaat kuskit, joku voisi nostaa muita nimiä, mutta lonso ei ole kuin kuolevainen, kun tallitoverina on joku piqe jr:ää kovempi nimi. Hamilton taas menestynyt pitkälti vain parhaan auton ja parhaan auton luotettavuuden takia. 3 kaudessa yksi tekniseen vikaan päättynyt kisa kertoo kaiken.
Hamilton oli paras kuljettaja 2008. Kimi ajoi ulos kaksi kertaa, Spassa ja Singaporessa. Eli ei niitä pahemmin ollut, toisin kuin sanot.

Parilla ulkomaalaisella foorumilla liikkuu huhua Alonson haluavan tutkia mikä on Michael Schumacherin asema Ferrarilla. Pelkää kuulemma liikaa Massan suosimista. Painotan nyt että kyseessä on huhu.
JOS tämä pitäisi paikkansa niin ei voi kuin ihmetellä. Kaverilla ei ole yhtään munaa lähteä ajamaan ennakkoon hänen tasoista kuljettajaa vastaan. McLarenillekin meni sen takia, kun tallikaverina oli rookie. Rookie sitten ajoikin paremmin kuin kukaan odotti.
Toivottavasti Massa palaa huippukunnossa, niin Alonsokin saa tehdä kunnon päivätyön hänen päihittämisekseen.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Alonson meno McLarenille oli selvää jo kauan ennen kuin Hamiltonin kanssa tehtiin sopimus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä suhteessa tuo tupladiffuusorien salliminen oli iso askel taaksepäin, kun ensin ennen kautta tehtiin autoihin isoja aerodynaamisia muutoksia juuri pidon vähentämiseksi.

Itse koe sen niin että FIA:lla ei oikein ollut vaihtoehtoa kun säännöt oli jo hyväksytty ja autoja kehitetään sääntöjen sallimaan suuntaan.
Olisi ollut näille tupladiffuusoritalleille Brawn etunenässä aikamoinen perseen näyttö jos alkukauden tulokset olisivat mitätöity.

F1-auton rakentaminenhan on nimenomaan taistelua muiden tallien ratkaisuja vastaan sääntöjen puitteissa. Periaatteessa jos joku löytää porsaanreiän mitä muut eivät löydä niin hyöty on parhaimmillaan se mitä tupladiffuusorin kanssa nähtiin alkukaudesta.


Tässä mielenkiintoista Patrick Headin tarinointia diffuusorikeskustelusta, kertoo mm Ross Brawnin selkeästä mielipiteestä mahdolliseen downforcen lisäämiseen uusilla säännöillä:

Head also confirmed that Ross Brawn offered teams the chance to cut off the ability to exploit this area of car design with a regulation change last year.

Head said: "Ross Brawn representing Honda raised in the TWG said we are getting quite a bit more than the 50 per cent downforce and they wrote in a proposal that closed off the possibility of doing what the three teams are doing.

"But it was actually Pat Symonds who said ‘no', that would be too restrictive. And he said that he did not approve those proposals.

http://www.f1.bcl-bg.com/formula1-n...ews-McLaren-officially-joins-ICA-hearing.html



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse koe sen niin että FIA:lla ei oikein ollut vaihtoehtoa kun säännöt oli jo hyväksytty ja autoja kehitetään sääntöjen sallimaan suuntaan.
Olisi ollut näille tupladiffuusoritalleille Brawn etunenässä aikamoinen perseen näyttö jos alkukauden tulokset olisivat mitätöity.

Niin, en minä varsinaisesti kritisoinutkaan tuota päätöstä, vaan totesin vaan että tuo tupladiffuusorien salliminen vei taaksepäin tuota kehitystä mikä saatiin aikaiseksi noilla aerodynamiikkamuutoksilla. Eli nuo tupladiffut lisäsivät taas aerodynaamista pitoa ja tekivät takanatulevan ajamisen, ja näin myös ohitukset, vaikeammaksi.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse koe sen niin että FIA:lla ei oikein ollut vaihtoehtoa kun säännöt oli jo hyväksytty ja autoja kehitetään sääntöjen sallimaan suuntaan.
Olisi ollut näille tupladiffuusoritalleille Brawn etunenässä aikamoinen perseen näyttö jos alkukauden tulokset olisivat mitätöity.

Toisaalta tulee mieleen vähän samanlainen tilanne kauden 2007 alusta, jolloin FIA kielsi Australian kisan jälkeen Ferrarin pohjaratkaisun, mutta kisan tulokset jäivät silti voimaan. Eli periaatteessa tupladiffuusori olisi voitu aivan hyvin kieltää kauden alussa, kuitenkaan itse tuloksia mitätöimättä.

Se on sitten kokonaan toinen asia, miksi tässä asiassa olisi pitännyt kääntää kelkkaa, kun kerran muut tallit olivat aikaisemmin hyväksynneet porsaanreiän säännöissä. Jotkut ymmärsivät hyödyntää porsaanreikää ja toiset ei, lopputulos onkin sitten F1-historiaa.

Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi ihmeessä tupladiffuusoria ei kielletty tulevaksi kaudeksi? Tilanne olisi ollut kaikkien tallien osalta sama, kun olisi hyvissä ajoin päätetty, että tupladiffuusorit ovat ensi kaudella kielettyjä. Paljon puhutaan siitä, että halutaan lisätä ohituksia, mutta sitten lopulta ei olla valmiita tekemään asian eteen töitä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi ihmeessä tupladiffuusoria ei kielletty tulevaksi kaudeksi? Tilanne olisi ollut kaikkien tallien osalta sama, kun olisi hyvissä ajoin päätetty, että tupladiffuusorit ovat ensi kaudella kielettyjä. Paljon puhutaan siitä, että halutaan lisätä ohituksia, mutta sitten lopulta ei olla valmiita tekemään asian eteen töitä.

Olisiko tässäkin ihan taloudelliset syyt. Niin kuin mainitsin autoja jo kehitetty tähän suuntaan, tyhjältä pöydältä aloittaminen maksaa.

Jotenkin itse koen että tässä annettiin juuri periksi sen vuoksi että säännöt mitkä viimeksi aerodynamiikkaan on tehty niin pitää. Joten olet voinut suunnitella 2010 autoa vaikka jo puoli vuotta.

Mene ja tiedä...


_
 

Torspo82

Jäsen
Toyota ei jatka F1ssä.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/8341602.stm

Toivottavasti joku nyt kuitenkin poimii Kobayashin kuskikseen, tuollaista voitonnälkää harvemmin näkee ja ohituksetkin sujuvat.

Kovalaisen tilanne huononi asteen verran jälleen.
Kovalaisen tilanne alkaa tosiaan näyttämään heikolta, ellei miehellä sitten ole jo sopimusta valmiina johonkin toiseen talliin. Olisi muuten ollut mielenkiintoinen skenaario, jos Räikkönen olisi ehtinyt allekirjoittaa sopimuksen Toyotalle ensi kaudesta. Olisiko Kimi tienannut Ferrari-rahojen lisäksi jotain korvauksia myös Toyotalta? Ajanut sitten vaikka ilmaiseksi rallia joillain yli 50 miljoonan Euron vuosituloilla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei taida Kovalaisella olla enään kuin kaksi vaihtoehtoa, Sauber ja Lotus. Sauber nousee todennäköisesti MM-sarjaan nyt kun Toyota vetäytyi. Siinäkin on se ongelma, että sinne on tyrkyllä Heidfeldia, Trullia, Glockia, Sutilia ja varmaan osa nuorista kuskeista kanssa kärkkyy sinne paikkaa. Lotuksesta en taas osaa sanoa oikein mitään. Ilmeisesti aika isolla budjetilla aloittavat ensi kaudella, mutta sehän ei tunnetusti menestystä takaa. Mahdollisesti voisi olla hyvä paikka, mutta kyllä mä ennemmin näkisin Heikin Sauberilla hakemassa nostetta uralleen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Myös Renaultilla olisi paikka vielä auki. Ainut vaan että talli taitaa olla lähitulevaisuudessa melkoisessa syöksykierteessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös