Feminismin uhrit

  • 134 407
  • 1 202

scholl

Jäsen
Viestin lähetti mjr
Olettaisin ja toivoisin kyllä schollin käyneen yksityiskoulua: ainakaan minä en samassa tilanteessa tahraisi käsiäni vero (lue ryöstö-) -varoilla kyhättyihin julkisen hallinnon toimintoihin: luusereitten palveluja luusereille! Tai olisi antikliimaksi jos scholl paljastuisikin alkoholisoituneeksi au-äidiksi Kontulasta, joka hakee perjantaipullonsa sossusta. (Joskin tätä kyllä välillä epäilen - juuri oikeinkirjoitus yhtenä perusteena ellei sitten yksityiskouluissa panosteta enemmän insinööritieteisiin.)

En tiedä mistä nämä vaihtoehdot ovat tulleet esille, mutta kyllä minä olen käynyt tämän suomen sosialistisen tasavallan ddr-peruskoulun. Olen saattanut ehkä joskus jossain toisessa ketjussa kertoakin, että ainakin 70-80-luvulla se ei ollut mukava paikka. Kun pyritään täydelliseen tasapäistämiseen sosialismin oppien mukaisesti, sillä sehän olisi väärin, jos lahjakkaimmat voisivat oppia muita enemmän, johtaa se melkoiseen tylsistymiseen. Lisäksi Neuvostoliitto tarkasti oppikirjat ja jo itsesensuuri oli sen verran vahvaa, että esim. historian tai maantiedon kirjoista ei länsimaista kovinkaan paljon saanut lukea. Mielenkiintoa olisi kyllä riittänyt oppia enemmänkin, eikä käydä läpi sitä Suomen historiaa niin juurta jaksaen, koska meillä ei kovin kunniallista historiaa ole koskaan ollutkaan. Mitä järkeä lukea ajasta, jolloin suomalaiset asuivat vielä puissa, jos vaihtoehtoina on jokaisen ajanjakson korkeakulttuurit, joissa palvelut pelasivat ja elettiin herroiksi.
En tiedä miten tilanne on nykyään, mutta itse harkitsisin vakavasti laittaisinko lapsiani peruskouluun, jossa kaikesta huokuu homogeenisuus. Joka oppilaalla pitää olla about samanlainen pipo tai muuten ei hyvä heilu. Nykyään 2000-luvulla vanhemmatkin ovat sen verran fiksuja, että tajuavat jättää tuollaiset koululaitokset omaan arvoonsa ja laittavat lapsensa kansainvälisiin kouluihin, jotka antavat ihan erilaiset valmiudet jatkoon ja joissa lapset oppivat tuntemaan erimaalaisia ihmisiä ja luomaan niitä kontaktiverkkoja. Puhumattakaan siitä, että opetus on englanniksi, joten lähtötilanne on jo helpompi, jos jatkossa perhe muuttaa vaikkapa ulkomaille.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti scholl
Kun pyritään täydelliseen tasapäistämiseen sosialismin oppien mukaisesti, sillä sehän olisi väärin, jos lahjakkaimmat voisivat oppia muita enemmän, johtaa se melkoiseen tylsistymiseen.

Tarkoitatko sosialismilla nyt reaalisosialismia a´la Neuvostoliitto vai marxilaista ajattelua? Marxin kuuluisa teesi ihannevaltiostaan kun kuuluu "jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan". Tämä Marxin ajatushan on lähempänä esimerkiksi omien koulujen perustamista erityislahjakkaille kuin saman oppisuunnitelman tyrkyttämistä kaikille lahjakkuuden tasosta riippumatta. Tässä valossa voi aiheellisesti sanoa, että niinpä se vain Sinäkin kannatat Suomeen itse asiassa marxilaista koulujärjestelmää.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti fedorov
mutta teille ilmoitetaan että ihminen on työntekijänä jo kuopattu aikaa sitten.

Ihmiset valmistavat ne tilaukset. Automaatit korvaavat vain ne työvaiheet, missä virheiden mahdollisuus on suurin eli tilausten vastaanottamisessa. Itse käyn useita kertoja viikossa McDonald'sissa ja empiirinen arviointi viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta ympäri maailmaa kyllä osoittaa sen, että jossain on vika, kun juuri tuo tilausten vastaanottaminen on niin vaikeata. Lisäksi Amerikassa kokemus osoittaa, että keskimääräinen tilaus on automaatista suurempi. Julkinen paine estää heitä tilaamasta ihmiseltä niin suuria annoksia kuin muuten haluaisivat ja lisäksi screenille saadaan näyttävästi esille esim. korkeakatteiset salaatit, joita ihmiset muuten eivät niin helposti valitsisi.
Mutta tuo on juuri kakspiippuinen juttu siinä mielessä, että vaikka 90% tottuisivat automaatteja käyttämään (luultavasti vain alle 10% ei suostu tänä päivänä esimerkiksi pankkiautomaateista rahaa nostamaan) niin muille yhä laajeneva internetissä sekä automaateilla tapahtuva asioiden hoitaminen on luonteva tapa toimia.
Viestin lähetti fedorov

Miksi ihmiset menevät mökille?

Siksi että he saavat itse touhuta. Pilkkoa puut ja lämmittää saunan. Tämäkin voitaisiin automatisoida, mutta olisiko mökkireissu sitten enää mökkireissu...

Tämä on merkillinen asia ja tuollainen asenne on ehkä perustavaa laatua oleva syy siihen, miksi palvelun tarjoajia on Suomessa niin vähän, koska heillä ei olisi tarpeeksi asiakkaita, kun niin moni tekee hampaat irveessä kaiken itse. Toisilla pihoilla nurtsi kasvaa valtavasti, kun ei ole aikaa eikä voimia sitä hoitaa ja kun ei ole tarjolla palvelua omakotitaloalueella kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa kohtuuhintaan joku puutarhanhoitaja (uima-allashoitajat siellä sama juttu) kävisi vaikka kerran viikossa leikkaamassa ruohon ja hoitamassa pintapuolisesti muutenkin pihan. Mökillä on aivan sama tilanne. Jos alkaa maali rapistua niin maalari paikalle ja jos puut loppuvat niin tilataan motti halkoja pihaan. Siis itse näen niin, että mökille mennään sen takia, että se tuo hyvää vastapainoa työlle. Mikäs onkaan mukavampaa kuin sään salliessa istua ulkona saaristossa ja syventyä johonkin hyvään kirjaan ja ottaa kylmän oluen. Tai lähteä veneilemään tai vaikkapa kalaan. Tai ajella veneellä tai autolla lähiseudulla ja nauttia vain maisemista. Tai mennä aamulenkille ja sen jälkeen saunaan. Eivät tämän päivän ihmiset kaipaa enää minkäänlaista ruumiillista työtä, vaan siitä on tullut vastenmielinen rasite. On kiva kuntoilla ja pitää itsensä kunnossa vapaa-aikanaan, mutta ei siihen mitään varsinaista ruumiillista työtä tarvita. Mökillä olossa keskeistä on kuitenkin rentoutuminen. Ei ole mukava palata sunnuntaina kaupunkiin, jos on tunne, että on aivan poikki viikonloppuna tehdystä työstä. Tämä on kuitenkin sukupolvikysymys. Kun suuret ikäluokat kupsahtavat niin tilanne muuttuu. Nuoremmat eivät enää suostu samanlaiseen hampaat irvessä talvisodan hengessä metsänraivaukseen.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti scholl
Tai ajella veneellä tai autolla lähiseudulla ja nauttia vain maisemista.

Ei kai sitä itse autoa ajeta. Palkataan kuljettajaksi Aalto, joka vahailee konepeltiä em. nimimerkin ollessa mäkkärissä syömässä herkkuburgereita.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti mjarkko
Ei kai sitä itse autoa ajeta. Palkataan kuljettajaksi Aalto, joka vahailee konepeltiä em. nimimerkin ollessa mäkkärissä syömässä herkkuburgereita.

onko auton ajaminen jotenkin vastenmielistä? Monille se on ihan hauskaa. Cowboys & Indians lehdessäkin oli taannoin artikkeli, jossa esiteltiin George W. Bushin ranch ja siellä hän tyytyväisenä suhaili ympäriinsä pick-upilla stetson päässä. Mikä on mukavampaa kuin kruisailla hienolla säällä prätkällä tai avoautolla. Se on eriasia kuin vetää urheiluautolla radalla, mutta hyvässä ympäristössä erittäin nautinnollista ellei satu olemaan joku autoilun vastustaja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti scholl
En tiedä mistä nämä vaihtoehdot ovat tulleet esille, mutta kyllä minä olen käynyt tämän suomen sosialistisen tasavallan ddr-peruskoulun. Olen saattanut ehkä joskus jossain toisessa ketjussa kertoakin, että ainakin 70-80-luvulla se ei ollut mukava paikka.

Kyllä itse olen sitä mieltä, että vanha raha on aina vanhaa rahaa. Proletariaatin pesemättömistä uumenista pinnalle nousseet ovat aina vähän turhan tunkeilevia ja ylilyöviä (Vesa Keskinen tulee mieleen). Ylemmän porvariston hillitty charmi on jotain toista maata. Sitä en ymmärrä miksi edes hampurilaisia harrastat - pidät yllä kosketusta juuriin tms.?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti scholl
En tiedä mistä nämä vaihtoehdot ovat tulleet esille, mutta kyllä minä olen käynyt tämän suomen sosialistisen tasavallan ddr-peruskoulun. Olen saattanut ehkä joskus jossain toisessa ketjussa kertoakin, että ainakin 70-80-luvulla se ei ollut mukava paikka. Kun pyritään täydelliseen tasapäistämiseen sosialismin oppien mukaisesti, sillä sehän olisi väärin, jos lahjakkaimmat voisivat oppia muita enemmän, johtaa se melkoiseen tylsistymiseen.

Vaikka itse olen tälläkin palstalle esittänyt peruskoulun kehittämiseen ajatuksia, niin on paljolti itsestäkin kiinni miten voi oppia enemmän.
Kävikö sinulla niin, että vanhempiesi mielestä sinulle riitti tavallinen peruskoulu?
Jos näin oli, niin olisiko myös vanhempiesi kannettava vastuunsa?

Minä olen ymmärtänyt sinun olevan ennemmin yksilön omaa vastuuta korostava henkilö ja siinä valossa tämä itkeminen kuullostaa samanlaiselta systeemin syyttelyltä, jota yleensä kuulee elämänsä itse sotkeneilta yhteiskunnan varalla eläviltä.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hampurilaiset, feminismi....sama asia...

Scholl, mitä sitten jos tilausten vastaanottamisessa tulee kolme kertaa päivässä virhe? Nostavatko osa-aika työläiset tiskin takana kädet pystyyn ja painuvat ylivoimaisen tehtävän (virheen korjaaminen) edessä kotiin?

"Eiiii! Tähän Pik Mäkkiin tuli vahingossa suolakurkkua! Ei tässä oo enää mitään tehtävissä!"

Ja kysynpä vielä, että ketä se taas hyödyttää että Mäkkärin automaatista tehdään isompia tilauksia kuin perinteiseltä kassalta? Voitot menee sinne Ameriikkaan ja ainakin terveyshuollolla työt lisääntyy.

Niin, ja harvoin niitä saunapuita hampaat irvessä hakataan.

Scholl, sinänsä olet ihan oikeilla linjoilla ja allekirjoitan monet sanomisistasi. Itse haluan kuitenkin vain hiukan peräänkuuluttaa niitä kuuluisia pehmeitä arvoja. Liika tehokkuus ja virheetön elämä kun käy tylsäksi jossain vaiheessa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti msg
Vaikka itse olen tälläkin palstalle esittänyt peruskoulun kehittämiseen ajatuksia, niin on paljolti itsestäkin kiinni miten voi oppia enemmän.
Kävikö sinulla niin, että vanhempiesi mielestä sinulle riitti tavallinen peruskoulu?
Jos näin oli, niin olisiko myös vanhempiesi kannettava vastuunsa?

Varmasti näinkin. Haluttiin käyttää peruskoulujärjestelmää, koska vaakakupissa painoi ehkä liikaa koulumatkan turvallisuus verrattuna siihen, että joku yksityinen erityiskoulu olisi ollut jossakin ties missä. Ja koska peruskouluihin silloin mentiin koulupiirijaolla niin tilanne oli se, mikä oli. En kuitenkaan kritisoi koulua suoranaisesti tai opettajia, sillä meillä kyllä hyvätasoista oppilasainesta varmasti keskimäärin ja about kaikki jatkoivat lukioon, mutta ongelmana oli se, että kyllä se opetussuunnitelma kuitenkin menee hitaimman mukaan. Mitä järkeä esim. 9 luokalla on päättäjien valita matematiikan valtakunnalliseksi oppikirjaksi niin helppo kirja, jonka tekee ensimmäisellä viikolla kokonaan tai järjestää valtakunnallisia kokeita, joissa tehtävät ovat sellaisia, että useimmat pystyy laskemaan päässä ilman muistiinpanovälineitä. Mitä järkeä olla tuollainen koe, jossa vain huolimattomuus estää täysien pisteiden saavuttamisen. Ei varmaankaan ole järkevää jatko-opintoja silmällä pitäen.
Tietysti jos vanhempani olisivat ajatelleet asiaa järkevästi olisivat laittaneet minut saksalaiseen kouluun niin ainakin se hyöty olisi tullut, että kielitaito olisi karttunut nuorempana kuin mitä tapahtui, mutta ei se ole se pointti. Peruskoulu oli löysäilyaikaa ja vähän niinkuin Ben Z:ää minuakin harmitti silloin lähinnä se poliittinen tilanne, missä Suomi oli ja mikä heijastui myös koulujärjestelmään. Olin tietenkin itsekin melko passiivinen, vaikkakin olin vaatimassa 4. luokalla peruskoulureformia kirjoituksessani, joka julkaistiin Kevätpörriäisessä, mutta tavallaan mukauduin tilanteeseen, enkä pyrkinyt koulujärjestelmää sen aktiivisemmin muuttamaan. Silti kritiikkiin on mielestäni aihetta. Miksi hyssytellä. Ei ole olemassa kiveen hakattuja annettuja tekijöitä, vaan koulujakin voi kehittää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti fedorov
"Tähän Pik Mäkkiin tuli vahingossa suolakurkkua! Ei tässä oo enää mitään tehtävissä!"
Minua lähinnä tätä hauskaa ketjua lukiessani kiinnostaa onko näissä koneissa sitä "ei suolakurkkua"-nappia vai pitääkö meidän feminisminuhrien syödä tästä lähtien suolakurkutkin?
 

pänkäle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Viestin lähetti scholl
Ei ole olemassa kiveen hakattuja annettuja tekijöitä, vaan koulujakin voi kehittää.
Tottakai kouluja voi kehittää, kaikkea tässä yhteiskunnassa voi kritisoida ja kehittää. Koulut ovat kuitenkin aika paljon kehittyneetkin siitä 80 -luvusta ja mielestäni niiden kokemusten perusteella ei nykykoulua kyllä auta arvioida. Nykyään peruskoulussa nimenomaan painotetaan yksilöllisyyttä ja oman tason mukaan etenemistä, mielestäni jo liikaakin. Opetussuunnitelma oli 80 -luvulla pelkkien opetushallituksen viranomaisten laatimia, mutta se on sen jälkeen muuttunut ainakin kolme kertaa. Viimeisin versio on otettu osassa kouluista käyttöön syksyllä 2004, osa ottaa sen käyttöön syksyllä 2005. Opetushallitus on laatinut uusimpaan opetussuunnitelmaan ainoastaa perusteet, joiden pohjalta jokainen kunta ja koulu (eli opettajat) ovat tehneet omat opetussuunnitelmansa. Huomionarvoista uusissa opetussuunnitelmissa on mm. se, että lähes jokaisessa aineessa opetettavien aihekokonaisuuksien määrä on kasvanut.

Sen, miten asiat tällä hetkellä koulussa ovat tietävät todella hyvin vain oppilaat ja opettajat. Muiden tieto on monesti välikäsien ja mutu-tuntuman kautta hankittua. Välillä törmää niihin jääräpäihin, jotka kiven kovaa väittävät tietävänsä esim. että koulussa ei nykyisin enää lasketa päässälaskuja eikä opeteta kasvien tunnistusta, eivätkä suostu uskomaan, että se ei pidä paikkaansa. Jostain kumman syystä suuri osa ihmisistä kuvittelee tietävänsä kaiken koulusta, oppisisällöistä ja opettamisesta käytyään joskus itse koulua ja etenkin, jos heillä on koulua käyviä lapsia tai lapsenlapsia.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti pänkäle
Nykyään peruskoulussa nimenomaan painotetaan yksilöllisyyttä ja oman tason mukaan etenemistä

Siinä tapauksessa on asiat hyvin. On hienoa, jos saa edetä ja syventyä aiheeseen, eikä tarvitse istua ja pyöritellä vain peukaloita.

Ehkäpä koulu on tosiaan muuttunut. Vieläkös se Erkki jotain vetää koko showta? Itse ajattelin, että niin kauan kuin se mies on vallassa, ei mikään voi muuttua.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti fedorov
"Eiiii! Tähän Pik Mäkkiin tuli vahingossa suolakurkkua! Ei tässä oo enää mitään tehtävissä!"
Big Macissä on suolakurkkua.

Suolakurkku (valmistaja Develey Senf & Feinkost GmbH, Saksa)

Lähde:mcdonalds.fi
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti dana77
Minua lähinnä tätä hauskaa ketjua lukiessani kiinnostaa onko näissä koneissa sitä "ei suolakurkkua"-nappia vai pitääkö meidän feminisminuhrien syödä tästä lähtien suolakurkutkin?

Miten olisi erityistoiveet -kohta.
Itse kirjoittaisin siihen "suolattomat ranskalaiset" ja sinä, joka pidät suolakurkkuja feministisinä, voit laittaa ne siihen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Puuttumatta enää schollin omalaatuiseen hampurilais-fetissiin (menestyväksi ihmiseksi ja eiralaiseksi harrastat kyllä kummallisen halpaa ruokaa) sanoisin, että jonkinlainen loppuratkaisu tähän naiskysymykseen kyllä tarvittaisiin: sitten voitaisiin huutaa reippaasti linjojen yli TOJ:lle, että naiset on jo tapettu ja että nyt on lapset vuorossa koska kyllä niissäkin jotain epäilyttävää on (hmm, esim. juuri tämä sitkeä addiktio hampurilaisiin).
 

pänkäle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Viestin lähetti scholl
Vieläkös se Erkki jotain vetää koko showta? Itse ajattelin, että niin kauan kuin se mies on vallassa, ei mikään voi muuttua.

Erkki on kyllä valitettavasti OAJ:n johdossa edelleen, mutta ei ole AY-johtajana juuri pedagogisiin kysymyksiin vaikuttamassa. Kirsi Lindroos on opetushallituksen pääjohtaja ja vaikuttaa koulumaailmaan enemmän. Erkki vaan kertoo millon saa mennä lakkoon :)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Luulen, että nimimerkki scholl ei viitannut Matinkylän koulussa opettaneen lehtori Kangasniemen paremmin tienaavaan aviopuolisoon vaan tähän opetushallitusta aikonaan vetäneeseen Erkki-nimiseen mieheen. Sukunimen kohdalla tulee nyt blackout, mutta naaman muistan.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti SergeiK
Big Macissä on suolakurkkua.



Lähde:mcdonalds.fi

Tiedoksi, SergeiK, kaikkia lisukkeita ei ole pakko hampurilaiseensa ottaa. Käytäntö on ollut tällainen jo jonkin aikaa. Tämän tiedonannon jälkeen sinunkaan ei siis tarvitse enää kyyneleet silmissä ja itku kurkussa mussuttaa Big Macissä inhoamaasi cheddaria.

Kannattaa kokeilla - kerrot vaan rohkeasti myyjälle mitä mausteita et halua.

Entistä antoisempia McDonald's hetkiä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti pänkäle
Nykyään peruskoulussa nimenomaan painotetaan yksilöllisyyttä ja oman tason mukaan etenemistä, mielestäni jo liikaakin.

Tavallaan hyvä, että painotetaan - tai itseasiassa minusta se on hyvä asia.

Kun omasta peruskoulusta pääsemisestäni on kulunut pian 20-vuotta, niin on mielenkiintoista lukea kuinka koulumaailma on muuttunut ja millaisessa murroksessa se tuntuu kaiken aikaa elävän.

Kaikesta huolimatta epäilen etteivät peruskoululaiset tässäkään asiassa ole tasa-arvoisessa asemassa keskenään vaan yksilökeskeinen oppiminen ja eteneminen peruskoulussa on koulu ja paikkakuntakohtaista, ts. vaihtelua koulujen ja paikkakuntien välillä voi olla huomattavastikin. Niinpä olisikin mielenkiintoista kuulla kuinka tämä yksilökeskeisyys on oppilaiden mielestä toteutunut? (Ketju aiheen käsittelylle lienee väärä, mutta kun tässä on jo hampurilaisia syöty niin miksei pistettäisi poskeen muutama peruskoululainenkin).

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti scholl
Miten olisi erityistoiveet -kohta.
Itse kirjoittaisin siihen "suolattomat ranskalaiset" ja sinä, joka pidät suolakurkkuja feministisinä, voit laittaa ne siihen.

Entäpä jos asioimassa on heikon kirjoitustaidon omaava lapsi, kuinka hän ilmaisee tällaisessa tapausessa erityistoiveensa (koneellakaan kirjoittamalla)? Vai olisiko sittenkin parempi, että tällaisen automaatinkin kautta saisi otettua puhetyhteyden henkilökuntaan, jolle voisi sitten kertoa näistä erityistoiveista, jos listalta ei haluamaansa erityistoivetta (esim. ei suolakurkkua) löydy?

vlad.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko nyt siis niin, että suolakurkutkin ovat meidän feministien salajuoni avuttomia miesparkoja varten? Vai miehisyyden viimeinen linnake? En tajua, olen tyhmä. Pahalta ne joka tapauksessa maistuvat, mutta minäpä osaankin kaivaa ne sieltä hampparin välistä pois, lälläslää.
 

Klassikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssikerho
Viestin lähetti vlad
Niinpä olisikin mielenkiintoista kuulla kuinka tämä yksilökeskeisyys on oppilaiden mielestä toteutunut?

Tähän ongelmaan ei koskaan tulla löytämään toimivaa ratkaisua, koska valtaosa suomalaisista koululaisista on muita merkittävästi älykkäämpiä ja he tarvitsisivat aivan erityistä yksityisopetusta, jottei valtava potentiaali menisi hukkaan - ainakin jos kysytään oppilailta tai heidän vanhemmiltaan.

Yksityisopetuksen järjestäminen n. 30 oppilaalle yhden opettajan voimin on ehkä jossain määrin haasteellista, mutta jospa kaikki koululaiset voitaisiin pistää tarkkikselle, siellähän ne varsinaiset mukautetun opetuksen pioneerityön kohteet nykyisin majailevat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös