Feminismin uhrit

  • 134 424
  • 1 202

scholl

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Suomessa on 750.000 ihmisen työllistävä julkinen sektori. Näin suuri määrä vastaisi jo 20 miljoonan asukkaan valtion tarpeita. Eikö jossakin olisi ehkä hiukkasen varaa karsia?

No esimerkiksi kuntaliitoksilla tuohon päästäisiin. Tai hyväksymällä se, että koko maata ei tarvitse pitää asuttuna. Alhainen asukastiheys johtaa siihen, että julkisia palveluita tuottamaan tarvitaan keskimääräistä enemmän porukkaa. Ja kun maa on pinta-alaltaan verrattain suuri ja etäisyydet pitkiä niin kaikki vaan korostuu. Tottakai julkisessa hallinnossa on saneeraamistarpeita ja melko paljon uudelleenorganisointitarpeita. Ei ole mitään järkeä, että Lapissa on liikkeellä vain yksi poliisipartio ja kun kutsu tulee, voi matkaa olla 300km. Ja heillä ei ole helikopteria, vaan autolla pitää tuo matka taittaa. Toisaalta taas Helsingissä on edelleen valtavasti sivukirjastoja ja -terveysasemia, vaikka niitä voitaisiin yhdistää keskeisille paikoille tehokkaammiksi, suuremmiksi yksiköiksi.

Pitää kuitenkin muistaa se, että monella julkisen hallinnon alalla ei ole työvoimapulaa, vaan sen sijaan maassa on aikalailla työttömiä ja monet julkisen hallinnon henkilöt ovat hieman vanhempaa väestöä, joka työllistyisi huonommin eli rakennemuutokset on toteutettavissa samalla, kun suuria ikäluokkia siirtyy eläkkeelle. Lääniuudistus oli ihan hyvä, nyt pitäisi vain aloittaa siitä, että yhdistettäisiin kuntia ihan reilulla kädellä.

Kotimaan kiinailmiö tarkoittaa sitä, että julkisella hallinnollakin siirretään rutiinihommat (puhelin-, paperinpyörityshommat) mahdollisimman pitkälle paikalliseen kiinaan eli lähinnä P-Karjalaan ja Lappiin, jossa on halpaa työvoimaa ja tiloja tarjolla.

Siis kyllä julkinen hallinto varmasti ohenee. Se kuinka paljon, riippuu poliittisesta tahdosta/uskalluksesta. En kuitenkaan usko, että näin suuressa maassa päästäisiin samaan kuin jossakin muualla ja eikä se ole tarkoituksenmukaistakaan välttämättä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Maple Leaf
Sinä olet ajanut tätä asiaa Jatkoajassa jo viikkojen, jopa kuukausien ajan, etkä ole edelleenkään kyennyt yksilöimään niitä julkisen sektorin ammattikuntia, joista haluaisit päästä eroon - on kornia selittää omaa tietämättömyyttään sillä, että isoviisari on just nyt tutimaan menemisen kohdalla. Myönnä nyt pois, ettet Sinä yksinkertaisesti tiedä, miten vastaisit tässä asiassa omaan huutoosi.

OK.

Työttömyystoimistojen akat joutavat itse työttömyyskortistoon. Riittääkö sinulle?

Kävin joskus 20-vuotiaana viimeksi työtoimistossa. Toimistossa ei ollut ketään, mutta keittiöstä kuului kamala kälätys ja kaakatus. Jouduin käymään siellä keittiössä hakemassa itse sen virkailijan palvelemaan minua. Keittiössä kahvitteli ja kaakatti yhtä aikaa 6-7 toimistotanttaa. Asiakkaita ei palvellut kukaan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
TOJ, edelleen arvostusta miehelle, ainakin koetat vastata huutoon.

Mutta nyt kun olet ottanut Suomen julkisen sektorin hampaisiisi, niin miksi Suomi silti on maailman kilpailukykyisin valtio suurelta osin juuri toimivan julkisen sektorin ja Nokian johdosta ? Entä miksi Suomen koululaitos on kiistatta täysin ylivoimainen maailmassa ? Tulli ja rajavartiolaitos ovat maailman ehdotonta huippua jne ? Mikä julkisella sektorilla Suomessa mättää muu kuin se, että aina se on liikaa ?
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti The Original Jags

Oletko muuten sinä käynyt armeijan? Jos et, niin mikset mennyt?
Tämä nyt on vähän kelju juttu sinun kannaltasi sillä minua syrjittiin sukupuoleni vuoksi, siksi en mennyt.
Toisaalta ihan hyvä, sillä opin vastaavasti leipomaan ja tekemään yhtä sun toista hyvää syötävää. Niin, että minkäslaista leivonnaista haluat reissullemme ?
Jos saan suositella niin Prinsessa leivokset tai Puppupullat minulta onnistuu taivaallisesti. Mammanpojan muffinssit ovat nekin hyviä...
...että saat nyt kerrankin valita.

Terveisin koo
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti The Original Jags
Kävin joskus 20-vuotiaana viimeksi työtoimistossa. Toimistossa ei ollut ketään, mutta keittiöstä kuului kamala kälätys ja kaakatus. Jouduin käymään siellä keittiössä hakemassa itse sen virkailijan palvelemaan minua. Keittiössä kahvitteli ja kaakatti yhtä aikaa 6-7 toimistotanttaa. Asiakkaita ei palvellut kukaan.

Se oli varmasti hirveä kokemus, mutta Sinua näin traumatisoivasti ylenkatsoneiden, kaakattavien tanttojen poispotkimisella tuskin ratkaistaan syvemmällä rakenteissa olevia ongelmia.

Mutta nyt kun olet ns. tonteilla, niin kysynpä samalla, missä viipyvät jo kuukausia sitten alustavasti lupailemasi linkit niihin tutkimuksiin, joiden mukaan nuoret suomalaisnaiset hankkiutuvat tahallaan raskaiksi päästäkseen nauttimaan muhkeista sosiaaliavuista (ja ehkä sitten myöhemmin hyväpalkkaisiin töihin työvoimatoimiston keittiöön kaakattamaan)?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti koo
Tämä nyt on vähän kelju juttu sinun kannaltasi sillä minua syrjittiin sukupuoleni vuoksi, siksi en mennyt.

Millä tavalla sinua syrjittiin sukupuolesi vuoksi? Yrititkö mennä armeijaan, mutta sinua ei sinne päästetty sukupuolesi vuoksi?


Viestin lähetti koo

Toisaalta ihan hyvä, sillä opin vastaavasti leipomaan ja tekemään yhtä sun toista hyvää syötävää.

Teitkö sinä tämän virkavallan pakottamana ja vankeusrangaistuksen uhalla, vai omasta vapaasta tahdostasi?


Viestin lähetti koo

Jos saan suositella niin Prinsessa leivokset tai Puppupullat minulta onnistuu taivaallisesti. Mammanpojan muffinssit ovat nekin hyviä...

Kääretorttua suomuuraintäytteellä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Maple Leaf
Se oli varmasti hirveä kokemus, mutta Sinua näin traumatisoivasti ylenkatsoneiden, kaakattavien tanttojen poispotkimisella tuskin ratkaistaan syvemmällä rakenteissa olevia ongelmia.

Kyllä, tämä olisi ongelman osaratkaisu, vaikka ei koko ongelmaa ratkaisekaan.


Viestin lähetti Maple Leaf

Mutta nyt kun olet ns. tonteilla, niin kysynpä samalla, missä viipyvät jo kuukausia sitten alustavasti lupailemasi linkit niihin tutkimuksiin, joiden mukaan nuoret suomalaisnaiset hankkiutuvat tahallaan raskaiksi päästäkseen nauttimaan muhkeista sosiaaliavuista (ja ehkä sitten myöhemmin hyväpalkkaisiin töihin työvoimatoimiston keittiöön kaakattamaan)?

Vaaditko sinä kaikkeen mahdolliseen tutkimuksen? Mistä päättelet, että moista asiaa on yliopistotasolla edes tutkittu? Ei liene kovin mediaseksikäs tutkimusaihe naisten keskuudessa. Tuskinpa moiseen edes rahoitusta myönnettäisiin.
 

scholl

Jäsen
No esimerkiksi terveydenhoidossa on helppo keksiä tässä nyt heti yhden konkreettisen kohteen, mistä voidaan säästää työvoimassa.

Olin leikkauksessa tapaturman jälkeen Töölön sairaalassa ja muutamia viikkoja tämän jälkeen jouduin menemään tarkastukseen Ajanvarauspoliklinikalle. Siis ensiksi mennään sinne kellariin jonottamaan pariksi kymmeneksi minuutiksi, jotta pääsee ilmoittautumaan, että on tullut. Tämän jälkeen määrätään seuraamaan opasteita röntgeniin kolmanteen kerrokseen ja ilmoittautumaan siellä. Jonotat siis siellä ilmoittautumiseen, sitten röntgen ja kun pääset sieltä menet jälleen lähtöruudun kautta, jossa saat luvan aloittaa jonottamisen lääkärin huoneen edessä. Ja kun lopulta esim. 45 minuutin päästä pääset lääkäriin, katsoo hän nopeasti kuvat ja määrää esim. kipsin vaihdon suoritettavaksi viereisessä huoneessa. Sekin tapahtuu nopeasti ja tulee uusi aika kehiin. Koko kuviossa on ihmeellistä tuo jatkuva jonottaminen ja useiden respatiskien määrä ja suuri henkilökuntamäärä. Miksei oteta käyttöön esim. kuntosaleilta tuttua systeemiä, jossa vedät magneettikortilla (tässä tapauksessa Kela-kortti) ja screeniltä valitset mihin olet tulossa ja sen jälkeen printtautuu lappu. Lapussa voisi olla ohjeet, missä röntgen on ja sinne välittyisi tietokoneella tieto, että olet tulossa, joten osaisivat allokoida sinulle kuvaushetken. Samoin tulisi tieto myöskin lääkäreille, että henkilö on ilmoittautunut. Ilmoittautumisautomaatilla voisi myös valita sen, lähetetäänkö lasku kotiin, maksatko automaattiin kortilla vai maksatko käteisellä ja silloin maksat automaatin printtaaman lapun mukaan poistuessasi kassaan. Ne, jotka eivät kykene automaatteja käyttämään saavat mennä vanhan kaavan mukaan, mutta kun valtaosa asioi sähköisesti, sujuu kaikki nopeasti ja vaivattomasti. Vähän niinkuin automaatteihin tapahtuva lentolähtöselvitys.

Siis uskokoon ken tai ei niin veikkaan, että juuri nimenomaan automaatit ovat vastaus siihen, millä asiakaspalvelu nopeutuu ja ihmisiä korvautuu. Amerikassahan on jo McDonald'sejakin, missä tilaukset tehdään ja maksetaan kätevästi automaattiin.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti The Original Jags
Vaaditko sinä kaikkeen mahdolliseen tutkimuksen? Mistä päättelet, että moista asiaa on yliopistotasolla edes tutkittu? Ei liene kovin mediaseksikäs tutkimusaihe naisten keskuudessa. Tuskinpa moiseen edes rahoitusta myönnettäisiin.

En vaadi "kaikkeen mahdolliseen" tutkimusta - mutta miksi Sinä sitten itse esitit aikoinaan tuon ajatuksen tietona, vihjaillen jopa antavasi linkkejä ("kunhan ehdin" tms) tiedon lähteille? Tai - turhaan minä tällaista kysyn, koska tiedän hyvin, miksi näin teit. No, itsepähän poljet itseäsi yhä syvemmälle huonojen selitysten suohon. Have fun.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti bozik
Mikä julkisella sektorilla Suomessa mättää muu kuin se, että aina se on liikaa ?

Itse sanoisin tuohon kysymykseen sen, että hyvää on se, että julkinen sektori ei ole korruptoitunut. Huonoa on se, että se on liian kallis. Mitä pidemmälle kansainvälinen kilpailu menee niin sitä enemmän joudutaan ottamaan huomioon verotuksen ankaruus. Lisäksi tietyt verot tulevat ajan kanssa enemmän tai vähemmän harmonisoitumaan Unionin alueella ja uusia verotustapoja tuskin keksitään, joten ei ole odotettavissa ainakaan se, että veropohja laajenisi tai verokertymä kasvaisi, pikemminkin päin vastoin.
 

pekkak

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Turhan pitkälle menevää olettaa, että ihmisen menestys elämässä olisi riippuvainen lastentarhan tädistä.

Nykyinen palkkaus lastentarhan opettajille on aivan riittävä. Itse laskisin palkkoja vielä hieman alaspäin menojen karsimiseksi.

Mutta kun niitä lastentarhanopettajiakin tarvitaan, ja heidän ammattinsa, monen muun julkisen sektorin ammatin lisäksi, menee sarjaan kutsumustyöt. Siis kutsumustyö siinä suhteessa, että palkkaus on säälittävän huono, peruspalkka ymmärtääkseni luokkaa 1500-1600 euroa/kk. Jos pääkaupunkiseudulla halutaan olevan lastentarhoja, niin lastentarhanopettajilla on oltava varaa asua pääkaupunkiseudulla.

Minä en muuten itse ole lastentarhanopettaja, enkä muutenkaan millään varsinaisella matalapalkka-alalla, eli oma lehmä ei ole varsinaisesti ojassa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Mistä päättelet, että moista asiaa on yliopistotasolla edes tutkittu? Ei liene kovin mediaseksikäs tutkimusaihe naisten keskuudessa. Tuskinpa moiseen edes rahoitusta myönnettäisiin.

Tuskin tuollaiseen mitään rahoitusta tarvitaan. Tuohan kuulostaa juuri sellaiselta aiheelta, mitä joku voisi tutkia seminaari- tai gradutyönään. Uskokaa tai älkää niin kirjastosta löytyy kyllä vaikka kuinka uskomattomia tutkimusaiheita. Muistan joskus 10v sitten, kun niitä huviksemme katselimme ja mieleen jäi mm. seuraavia helmiä: "suihkukaapin valintaan vaikuttavat tekijät" sekä "ratsastustallin sijaintiin vaikuttavat tekijät".
 

pekkak

Jäsen
Viestin lähetti Holocaust
No tietenkin kellonsoitosta kellonsoittoon.

Vapaa-ajat menee vanhempainilloissa, opettajainkokouksissa, kehittämispalavereissa, vanhempien/oppilaiden tapaamisissa (esmes oppilashuolto). Viikonloppuja/arki-iltoja veso-koulutuksessa (kuuluu siihen 1940 €/kk). Tuntien suunnitteluihin (oho- kyllä - niitä täytyy suunnitella), tehtävien tekoon, projektitöiden lukemiseen, kokeiden korjaamiseen ym. hauskaan jne. Opetusvelvollisuus on aine/peruskoulu/lukio tasota riippuvaista (mene oaj:n sivuille, sieltä enemmän faktaa, ei luuloja eikä insinöörimutua).
Opetusvelvollisuuteni on rapiat kaksikymmentä, miltä pohjalta saan peruspalkan. Ylitunneista satasen tai parin kuukaudessa - verot...

Työnantajapuoli ei halua kokonaistyöaikaan siirtymistä. Voisi olla, että palkat saattaisivat nousta.
Kadehtikaa muut paska-ammateissa kahlaavat työnorjat...wittu, mulla on niin tosi helppoa ja piiitkät kesälomat.
Over and kokeiden korjaamisen pariin...

Kaikki sympatiani sinulle. Olen päässyt seuraamaan sivusta suomalaisen opettajan työnkuvaa oikeastaan koko elämäni ajan, ja näkemäni perusteella Opetusministeriö olisi pikaisen puhdistuksen tarpeessa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti scholl
Itse sanoisin tuohon kysymykseen sen, että hyvää on se, että julkinen sektori ei ole korruptoitunut. Huonoa on se, että se on liian kallis. Mitä pidemmälle kansainvälinen kilpailu menee niin sitä enemmän joudutaan ottamaan huomioon verotuksen ankaruus. Lisäksi tietyt verot tulevat ajan kanssa enemmän tai vähemmän harmonisoitumaan Unionin alueella ja uusia verotustapoja tuskin keksitään, joten ei ole odotettavissa ainakaan se, että veropohja laajenisi tai verokertymä kasvaisi, pikemminkin päin vastoin.
Kaksi vaihtoehtoa, joista Suomen tapauksessa vain toinen on toteutettavissa. Eka ja utopistinen on ns. hyvinvointivaltion hylkääminen, ei toimi, ekana sitä vastustaa Nokiat ym. Se on juuri se, millä me jengiä, osaamista ja investointeja Suomeen houkutellaan. Minkä tahansa ison kv-yrityksen näkökulmasta Suomi on kiinnostava juuri siksi, että täällä hommat pelaa. Mä voisin pitää näistä luennon, mutta juuri mainitsemasi esim. korruption vähäisyys on käsittämätön. Suoraan sanottuna, vitun iso kilpailuvaltti, on ja pysyy ja haastajia ei ole.

Ja sitten ongelma, juuri mainitsemasi kohtuuton verorasitus. Mä sanoisin näin, että näin hyvän järjestelmän ylläpitäminen tulee liian kalliiksi. Tässäpä ne julkisen sektorin haasteet ja samalla ratkaisut.

Suomen julkisen sektorin ainoa vaihtoehto on tuottavuuden lisääminen. Vähemmällä enemmän ja niitä keinoja nyt haetaan. Minä uskon, että me ollaan maailman kilpailukykyisin yhteiskunta myös vuonna 2015, syynä se, että tehostetaan toimintaa. Ketään ei ole pakko potkia pihalle, eläköityminen hoitaa, haaste on se, miten "vähemmällä saadaan tulevaisuudessa enemmän". Mä uskon siihen, että löydetään lääkkeet tähän.
 

scholl

Jäsen
Mitä hyötyä muuten vanhempainilloista on? Vanhemmat aina kinaavat siitä, kumpi ehtii menemään ja poistuttuaan valittavat sitä, kuinka huuhaata se oli ja kuinka muiden lasten vanhemmat kyselivät typeriä. Miksei ko. tilaisuutta voida korvata vanhempien ja opettajan esim. puhelimitse tai kasvotusten tapahtuvalla palautekeskustelulla. Sen lisäksi voisi tulla jonkinlainen kirjallinen raportti kotiin. Näin ollen palaute olisi oppilasta kohden varmasti henkilökohtaisempaa kuin nykyään ja löpinätilaisuudessa ei tarvitsisi kenenkään notkua.
 

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Viestin lähetti scholl
Miksei ko. tilaisuutta voida korvata vanhempien ja opettajan esim. puhelimitse tai kasvotusten tapahtuvalla palautekeskustelulla. Sen lisäksi voisi tulla jonkinlainen kirjallinen raportti kotiin.

Tämmöiset ovat kuuluneet suomalaisen peruskoulun toimintaan jo ainakin viimeiset kymmenen vuotta. Keskustelut tapahtuvat vähintään pari kertaa vuodessa. Ja perustuvat vapaaehtoisuuteen eli kotiin tulee tiedote, jossa vanhemmille annetaan mahdollisuus varata aika näille keskusteluille.

Eroja on kyllä kuntien välillä.

Ja näiden päälle on vielä vanhempieniltoja.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Sakallio
Tämmöiset ovat kuuluneet suomalaisen peruskoulun toimintaan jo ainakin viimeiset kymmenen vuotta.

Joo no itselläni päässä oli tilanne, millainen se oli, kun itse kävin peruskoulua 80-luvulla. Silloin ainakin vanhempain illat olivat turhia. Puhumattakaan lukion vastaavista.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags

Suomessa on 750.000 ihmisen työllistävä julkinen sektori. Näin suuri määrä vastaisi jo 20 miljoonan asukkaan valtion tarpeita. Eikö jossakin olisi ehkä hiukkasen varaa karsia?

Miksi sinä jauhat samaa perätöntä paskaa kerta toisensa jälkeen? Lukisit Raamattua, siellä kielletään valehtelu. Tai samaa ja samaa paskaa, itse asiassa viimeksi valehtelit julkisen sektorin kooksi "yli 700 000" (ja kommentit tietysti kuittasit hiljaisuudella) ja väitit, että se on "tarkoitettu 15 miljoonan kansalaisen tarpeisiin". Nyt julkinen sektori on jo 750 000 henkeä (heh hee, joo onhan se "yli 700 000") ja 20 miljoonan kansalaisen tarpeisiin.

Viestin lähetti The Original Jags
Julkisella sektorilla olevien työntekijöiden työtaakkaa on kasvatettava nykyisestä, ja toisaalta päällekkäistä työtä karsittava. En tarkoita niinkään suorittavaa työtä tekeviä, kuten palomiehiä, poliiseja tai sairaanhoitajia, vaan byrokraatteja ja toimistorottia.

Hienoa, näin saatkin laumoittain miehiä työttömiksi ja lisää valittamisen aihetta, koska byrokraatti- ja toimistorottataso koostuu valtaosin miehistä.


Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

pekkak

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
OK.

Työttömyystoimistojen akat joutavat itse työttömyyskortistoon. Riittääkö sinulle?

Kävin joskus 20-vuotiaana viimeksi työtoimistossa. Toimistossa ei ollut ketään, mutta keittiöstä kuului kamala kälätys ja kaakatus. Jouduin käymään siellä keittiössä hakemassa itse sen virkailijan palvelemaan minua. Keittiössä kahvitteli ja kaakatti yhtä aikaa 6-7 toimistotanttaa. Asiakkaita ei palvellut kukaan.

Sopiiko kysyä, mihin maailman aikaan tämä tapahtui? Minun käydessäni kymmenisen vuotta sitten työkkärissä työntekijät palvelivat asiakkaita hiki hatussa. Sama meno on ollut päällä myös verotoimistoissa ja terveyskeskuksissa aina, kun olen niissä asioinut. Alkot olivat joskus 30 vuotta sitten kuulemma hyvin epämiellyttäviä laitoksia, antaisitko siis tällä perusteella nykyisille Alkon myyjille kenkää?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Entä minkälaisia korjauksia vaatisi sinusta miehen asema avioerossa ja huoltajuuskiistoissa?

Milloin vastaat kysymyksiini avioerojen syistä?
Olen myös pyytänyt sinua kertomaan kantasi siitä miten ero tilanteissa lapsesta aiheutuvat kustannukset pitäisi jakaa ja millaisia kustannuksia lapsesta on.
Miten sinusta pitäisi toimia sellaisten miesten suhteen, jotka erotilanteessa eivät halua lapsistaa kantaa minkäänlaista taloudellista tai muutakaan vastuuta?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Minulle riittaa yksin tuo määrä 750000. Jo maalaisjärjen pitäisi sanoa sinullekin, ettei Suomi tarvitse 750000 ihmistä työllistävää julkista sektoria.

Lopeta nyt jo tämän valheen levittäminen. Ei niitä todellakaan ole 750 000 Tämä on sinulle moneen kertaan kerrottu, mutta ilmeisesti et vain halua sitä ottaa huomioon.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti scholl
Siis uskokoon ken tai ei niin veikkaan, että juuri nimenomaan automaatit ovat vastaus siihen, millä asiakaspalvelu nopeutuu ja ihmisiä korvautuu. Amerikassahan on jo McDonald'sejakin, missä tilaukset tehdään ja maksetaan kätevästi automaattiin.

Alkuperäisen aiheen vierestä, mutta...

Kyllä. Tätä automaatit ehdottomasti olisivat, se ei liene kenellekään salaisuus.

Useat palvelualojen tehtävät voitaisiin hoitaa paljonkin helpommin ja automatisoidummin.

Asettakaapa kuitenkin itsenne esim. opiskelijan asemaan. Menette hakemaan osa-aika työtä McDonaldsilta, mutta teille ilmoitetaan että ihminen on työntekijänä jo kuopattu aikaa sitten. Koneet hoitavat hommat. Sama juttu lähikaupassa - "Meillä ostokset tehdään rahakortilla monitorien kautta. Ei täällä enää perinteisiä kassoja tarvita".

Miksi ihmiset menevät mökille?

Siksi että he saavat itse touhuta. Pilkkoa puut ja lämmittää saunan. Tämäkin voitaisiin automatisoida, mutta olisiko mökkireissu sitten enää mökkireissu...

Näitä asioita pitäisi tutkailla mielestäni hieman laajemmalla katsantokannalla. Automaation avulla puolen Suomen perseet saataisiin sohvalle ikihyviksi, ja se ei välttämättä ole hyvä asia.

Niillä sairaaloiden respoillakin on siis joku merkitys - tarjota ihmiselle paikka yhteiskunnassa. Olkoonkin se jonottajan mielestä joskus turhaa ja ikävystyttävää.

Kaikille ei ole annettu kauhalla -- meitä on moneen junaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti scholl
Joo no itselläni päässä oli tilanne, millainen se oli, kun itse kävin peruskoulua 80-luvulla. Silloin ainakin vanhempain illat olivat turhia. Puhumattakaan lukion vastaavista.

Kertoivatko vanhempasi sinulle, että ne olivat turhia vai olitko itse paikalla?
En tunne vanhempiasi, mutta minusta sinun olisi hyvä kokea asioita itse ja sen jälkeen muodostaa mielipide. Kritiikitön toisten mielipiteen uskominen ja luuleminen on minusta kummallista.

Minusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä on parantamisen varaa, jos peruskoulun ja lukion läpäisee osaamatta kirjoittaa äidinkieltään edes välttävästi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti scholl
Joo no itselläni päässä oli tilanne, millainen se oli, kun itse kävin peruskoulua 80-luvulla. Silloin ainakin vanhempain illat olivat turhia. Puhumattakaan lukion vastaavista.

Nykyään tosiaan tuntuu, että vanhempien näkökulmasta kaikki yhteistyö lapsen asioita hoitavien tahojen kanssa on täysin turhaa ja vie ainoastaan aikaa ja energiaa uralta ja golfin peluulta. Moniakaan vanhempia ei juuri kiinnosta missä lapset viettävät päivänsä ja mitä siellä tapahtuu, kunhan vain saa lapset dumpattua jonnekin pois häiritsemästä. Ei tarvitse kovin kaukaa hakea syitä siihen miksi lapsillakaan ei ole juuri kunnioitusta opettajia ja koulua kohtaan, kun vanhempienkin asenne on tämä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti msg
Minusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä on parantamisen varaa, jos peruskoulun ja lukion läpäisee osaamatta kirjoittaa äidinkieltään edes välttävästi.

Olettaisin ja toivoisin kyllä schollin käyneen yksityiskoulua: ainakaan minä en samassa tilanteessa tahraisi käsiäni vero (lue ryöstö-) -varoilla kyhättyihin julkisen hallinnon toimintoihin: luusereitten palveluja luusereille! Tai olisi antikliimaksi jos scholl paljastuisikin alkoholisoituneeksi au-äidiksi Kontulasta, joka hakee perjantaipullonsa sossusta. (Joskin tätä kyllä välillä epäilen - juuri oikeinkirjoitus yhtenä perusteena ellei sitten yksityiskouluissa panosteta enemmän insinööritieteisiin.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös