Eroa-armeijasta.fi?

  • 36 232
  • 303

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Päätin heti armeijasta päästyäni, että eroan reservistä sillä samalla minuutilla jos/kun ensimmäinen kertauskutsu pamahtaa postiluukusta. Vielä ei ole kutsua näkynyt, eikä toivottavasti näykään, mutta onhan se hyvä että tämänkin asian voi nykyisin hoitaa muutamalla klikkauksella. 100 kertaa mieluummin menen viiden päivän sivarikurssille kuin kuuntelen enää hetkeäkään henkisesti teini-ikäisten kapiaisten komentoja. Jotkut toki siitäkin tykkäävät, minä en liiemmin. Varaukseton peukku kaikille reservinkieltäytyjille!

Ei kai nyt kellään voi olla niin huono itsetunto, että ottaa itseensä skappareiden komennot? Tuo kun kuuluu tuohon laitokseen ja sitä kuulee kaikki. Sitä miettii vain, että onko tällaista ihmistä komennettu kotona laisinkaan lapsena.

Minulle tuo eroa-reservistä.fi edustaa vain ja ainoastaan tapaa, jolla yritetään pelastaa oma nahkansa mahdollisen kriisitilanteen sattuessa. Mitään ei haluta tehdä sen eteen, että suojeltaisiin omaa perhettä ja lähisukua viimeiseen asti, kunhan vaan itsellä on kaikki hyvin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitä totaalikieltäytyjä tekee sodanaikana? Sivarithan eivät ole vapautettuja, mutta entäs totarit?

Asevelvollisiahan he ovat kaikesta huolimatta, mutta ottaen huomioon puolustusvoimauudistuksen - eli kaikille intin käyneille normi reserviläisillekään ei ole mitään sijoitusta - niin uskoisin, ettei heille laiteta mitään velvoitteita.

Toki sodan aikana on sitten mahdollista laajentaa asevelvollisten kutsumista palvelukseen, mutta aika heikoilla ollaan, jos näihin herroihin pitäisi turvautua.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En myöskään siinä mielessä ole kovinkaan puolustushenkinen, että kuoleman riskillä haluaisin puolustaa jotain, mikä ei mulle niin hirveästi merkitse. En myöskään halua vahingoittaa muita ihmisiä, varsinkaan ilman riittävää syytä, mitä jonkun yksittäisen hullun mielivaltainen päätös ei oikein ole. Mä osaan ajatella omilla aivoilla.

Hyvä teksti kokonaisuudessaan, uskon, että moni samaistuu teikäläiseen tuntojensa puolesta.

Muutamat seikat näissä "rauhaa rakastavissa" puheenvuoroissa aina kuitenkin nousevat esiin, jotka häiritsevät minua. Niistä jää jotenkin sellainen mielikuva, että sodan sytyttyä siitä voisi paeta jonnekin toiseen todellisuuteen, jossa vain "odotellaan" sen aikaa, kun verenhimoiset ovat ampuneet toisiaan, ja sitten sodan jälkeen palaillaan takaisin töihin, ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan?

Toinen mahdollisuus on tietysti (yrittää) poistua maasta. Ennen sitä kutsuttiin karkuruudeksi, nykyään se on kai "pasifismia".

Mitä tulee siihen, että "ammutaan kaveria rajalla", niin mikäs kaveri se sellainen on, joka sieltä tulee sen rajan yli sapelia kalistaen? Moni puhuu, että ei "halua vahingoittaa muita ihmisiä". Mielestäni se on täysin paskapuhetta, kysykää vaikka virolaisilta, kun eivät aikanaan rajalle menneet. Pidättekö "rauhanmiehet" edes ovianne lukossa?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Muistutan muuten siitä, että vaikka tässä(kin) ketjussa tyhjät tynnyrit kolisevat, niin suomalaisethan ovat mittausten mukaan erittäin innokkaita ja vakaumuksellisia puolustamaan maataan. Nyt en jaksa tarkistaa, mutta muistaakseni prosenttiosuus on itse asiassa viime vuosina jopa noussut.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sivareiden ei tarvitse pyssyillä leikkiä. Kriisitilanteissa on paljon muitakin töitä kuin pyssyn kanssa metsässä piilottelu. Nämä fantasiat sivareiden tappamisella ja "miinanraivaajina" on kyllä taattua jatkoaikaa. Ei voi kun olla onnellinen, että tuollaisten vitun sekopäiden kanssa ei tarvitse rintamalle lähteä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sivareiden ei tarvitse pyssyillä leikkiä. Kriisitilanteissa on paljon muitakin töitä kuin pyssyn kanssa metsässä piilottelu. Nämä fantasiat sivareiden tappamisella ja "miinanraivaajina" on kyllä taattua jatkoaikaa. Ei voi kun olla onnellinen, että tuollaisten vitun sekopäiden kanssa ei tarvitse rintamalle lähteä.

Siihen aikaan, kun reserviä oli enemmän (500 000 --> 350 000 jne), niin sivareilla kylläkin oli vielä myös tehtäviä ensikontaktin hidastejoukoissa. En usko, että tätä nykyä näin on, kun periaatteessa 100 000 reserviläistä on ilman minkäänlaista sijoitusta.

Eli nykyhetkeä ajatellen olet ihan oikeassa. Kannattaa kuitenkin edelleen muistaa, että asevelvollisia kyllä ovat.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eli nykyhetkeä ajatellen olet ihan oikeassa. Kannattaa kuitenkin edelleen muistaa, että asevelvollisia kyllä ovat.

Tästä on näemmä toisenlainenkin tulkinta. Asiaa voi varmasti tutkia joku kuka ei ole kännykän varassa tällä hetkellä.

eroa-armeijasta.fi kirjoitti:
Reservinkieltäytyjä kriisin aikana
Nykyisen siviilipalveluslain mukaan täydennyspalveluksen suorittaneet reservinkieltäytyjät on vapautettu armeijapalveluksesta myös kriisin aikana.

Lain mukaan täydennyspalveluksen suorittaneet määrätään kriisin aikana siviilitehtäviin siviiliviranomaisten johdolla. Vapautus aseellisista tehtävistä koskee myös ennen uuden lain voimaanastumista täydennyspalveluksen suorittaneita.

Reservinkieltäytyjä on automaattisesti vapautettu armeijasta sodan aikana vain, jos hän on suorittanut täydennyspalveluksen. Sitä suorittamattomat (siis myös ne, jotka ovat hakeneet täydennyspalvelukseen rauhan aikana mutteivät ole käyneet sitä) voidaan määrätä kriisin aikana vakaumuksentutkintalautakunnan kuultavaksi ja hylkäävän päätöksen sattuessa palvelemaan armeijassa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Asevelvollisuudesta pitää luopua, jos NATO joskus tulee. Suomen reservi aka. puliukkolauma ei mitenkään voi olla NATO-yhteensopiva.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Byvajetin linjoilla. Ytimenä se, että omaan käytökseesi, omaan asenteeseesi ja omaan mielipiteeseesi on helpointa vaikuttaa. Sen voi muuttaa itse. Ja muutos lähtee yksilöistä, susta ja musta. Suostunko vai en.

Mutta tän on sanonut yx tyyppi paremmin kun ikinä itse osaisin.

Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace...

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us

Tuo laulu on yksi suuria suosikkejani - oli aika hieno hetki, kun se kuultiin ja nähtiin Lontoon olympialaisten päättäjäisissä. Mutta luulenpa vain, että meidän sangen petomaiseen ihmisluonteeseemme sisäänrakennettu ominaisuus on, että tuo tilanne tulee ikuisesti pysymään unelmana. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö edistys olisi mahdollista, tietysti se on, ja etteikö meidän tulisi pyrkiä siihen (toisin kuin mitä monet konservatiivit väittävät), vaan sitä, että edistys tulee olemaan aina hyvin vaikeata ja että on hyvin vaikea uskoa, ettei sitä toistuvasti joutuisi puolustamaan myös voimatoimin.

Eikä kysymys ole mitenkään mustavalkoinen moraalisesti, siis väkivallan pahuus kaikissa tilanteissa. Eikö ole olemassa moraalinen velvollisuus vastustaa fasismia? Ainoa reaalinen sotilaallinen uhka pohjoismaiselle yhteiskuntamuodollemme (siis jotakuinkin historian edistyksellisimmälle ja valistuneimmalle) tulee Venäjän militaristisen ja revansistisen gangsteri-hallinnon taholta, mikä vihaa seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksia, naisten oikeuksia, mielipiteen ja poliittisen toiminnan ja aktivismin vapautta. Venäjän kansa ei tietenkään ole fasistinen ja aggressiivinen, mutta siltä ei naapurissamme kysytä vaan sitä petetään, ryöstetään ja lietsotaan kansalliskiihkoon.

Itse liberaalina ja keskustavasemmistolaisena pidän Suomen armeijaa yhtenä liberaalidemokraattisen ja pohjoismaisen oikeusvaltiomme peruspilarina - ei se ole minnekään hyökkäämässä, ei se edusta revansismia ja aggressiota: se on tarkoitettu yksinomaan puolustukseen ja Suomen vakauden ja sisäisen rauhantilan tukemiseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Menee vankilaan? Virallisesti suomessa ei enää ole kuolemanrangaistusta, mutta epäilen, että epävirallisesti saattaa poikkeusoloissa olla.

Enpä usko: sivistyvaltio kyllä sallii aseettoman palveluksen eikä tapata sen valinneita. Ellei sallisi niin ei olisi erityisesti puolustamisen arvoinen yhteiskunta.
 
Mutta tän on sanonut yx tyyppi paremmin kun ikinä itse osaisin.

Imagine no possessions
I wonder if you can

Mulla on erittäin vahvasti sellainen kutina, että pystyn kuvittelemaan tämän asian huomattavasti paremmin kuin ko. laulun kirjoittaja. Olenhan niin paljon lähempänä sillanalustaa kuin hän tuota laulua kirjoittaessaan. Mihinkään maailmanrauhaan en silti usko sekuntiakaan.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mulla on erittäin vahvasti sellainen kutina, että saataisiin n.kymmenen sivun pituinen jankutus vailla lopputulemaa, jossa sivuttaisiin kaikkea työväkilarpista Tesoman gettoelämään, jos minä tähän väliin muistuttaisin ko.laulun kirjoittajan elämästä ennen menestystä.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perusjatkoaikaa parhaimmillaan kyllä tämä ketju. Ensin osa porukasta huomauttaa siitä, ettei ainakaan aio tätä maata missään nimessä puolustaa. Tämän jälkeen toinen kertoo, että älä sitten ainakaan eroa puolustusvoimista, sillä paras takuu olla joutumatta konfliktiin on vahva puolustusvoimat. Kolmas ehtii tässä välissä jo kuitenkin kumoamaan tuon parhaan takuun toteamalla, että sotaanhan muuten joudutaan ja siellä teidät kaikki totaalikieltäytyjät ja sivarit laitetaan miinanpolkijoiksi ja neljäs kerkesi lainaamaan jo John Lennonia.

Minua tämä reserviläiskirjekampanja ei kosketa, sillä olen siviilipalveluksen suorittanut. Toisaalta kyllä kiinnostaisi tietää, mitkä olisi ne omat tehtävät konfliktin sattuessa, mutta samaan aikaan en kyllä usko että Suomi aseelliseen konfliktiin joutuu. Tässä maassa on kuitenkin vielä jossain määrin maailman menoa ymmärtäviä ihmisiä, jotka arvostavat rauhan ylläpitämistä ja tekemistä enemmän kuin konfliktiin ryhtymistä. Henkilökohtaisestikin olen siis enemmän rauhantekijä kuin sotilas. Tämä tarkoittaa, että konfliktin estämiseksi ei minua harmittaisi vaikka joutuisin kokemaan suuria henkilökohtaisia taloudellisia menetyksiä sekä tekemään suuria aikaavievää ponnisteluja. Toisille nämä rauhantekijä ja sotilas näyttävät olevan yksi ja sama asia, mutta jos joka ikinen sotilas heittäisi aseensa jorpakkoon ja saataisiin nuo sota- ja aseteollisuuden ympärillä pyörivät sadat miljardit vaikkapa Nepalin kriisitilanteen kaltaisiin ongelmiin valjastettua, niin ei tämä pallo ainakaan huonommaksi paikaksi muuttuisi. Naivi ajattelumalli ehkä, mutta ehdottomasti tavoittelemisen arvoinen.

Kiinnostaisi tietää, uskooko perusjatkislainen kirjoittaja, että Suomi tulee aseelliseen konfliktiin sanotaan nyt seuraavan 25 vuoden aikana joutumaan? Ihan perus kyllä vai ei vastaus, eikä mitään 10% todennäköisyydellä ehkä -tyyppisiä vastauksia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Periaatteessa tuo sivusto ei eroa eroakirkosta.fi-sivustosta mitenkään. Se vain helpottaa tarvittavan ilmoituksen tekemistä ja kertoo, mitä ilmoituksen jälkeen tapahtuu. En näe asiassa mitään ongelmaa moraalin tai muunkaan kannalta. Pidätän itselleni oikeuden muuttaa tätä näkemystäni, mikäli sivuston osoitetaan syyllistyvän valehteluun. Jotenkin on sellainen kutina, että aivan samoihin käyttäjämääriin tämä sivusto ei yllä kuin eroakirkosta.fi.

Itse odottelen reserviläiskirjettä mielenkiinnolla. Hauska nähdä, minne ne ovat minut keksineet sijoittaa. Kertaamassahan en ole koskaan ollut, ja portista kävelin ulos about 19 vuotta sitten, joten välttämättä en ole ensimmäisenä tuleen heitettävien sakissa.
 

lihaani

Jäsen
Kai tähänkin on otettava kantaa...

Vaikka olen täysin tietoisesti asemoinut itseni vapaamieliseksi vasemmistolaiseksi, niin sokeaksi ja kuuroksi en ole itseäni asemoinut.

Vastustan NATO:a siksi, että maamme sijainnille ei voi mitään. Siihen, että on venäläisten kanssa 1400 kilsaa yhteistä maarajaa, olemme täysin avuttomia. Miksi julistaa itsensä virallisesti rajanaapurin viholliseksi?

Kyllä vanha vihtahousu Kekkonen tiesi:
- Nuoleskele naapurilta maksimaalisia taloudellisia etuja ja pidä samaan aikaan yllä suurta armeijaa.

Hörhöpasifistitkin pitää voida kriisitilanteessa voida käskeä kuolemantuomion uhalla vaikka hämmentämään soppatykin hernesoppaa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan asialla myös informatiivinen vaikutus. En usko, että kovinkaan monella on ollut tiedossa tuo reservistä eroamisen mahdollisuus. Nyt kun laiskoille sohvaperunoille tuo mahdollisuus tuodaan muutaman minuutin näpyttelyvaivan päähän, niin kyllä siihen jotkut tarttuvat. Tuskin kuitenkaan puhutaan useista tuhansista reserviläisistä. Samanlaista kirkostaeroamis-buumia tuskin tulee, koska tästä ei saa välitöntä rahallista hyötyä ja korkeintaan välttyy jatkossa tornipostilta. Lisäksi monelle tuo viiden päivän kurssitus saattaa tuntua liian työläältä.
Suurin osa pasifisteista ja muista maailmanhalaajista ovat jo kutsuntavaiheessa hoitaneet itsensä sivariin tai kieltäytyjien kaartiin.
 

Tuamas

Jäsen
Onhan asialla myös informatiivinen vaikutus. En usko, että kovinkaan monella on ollut tiedossa tuo reservistä eroamisen mahdollisuus. Nyt kun laiskoille sohvaperunoille tuo mahdollisuus tuodaan muutaman minuutin näpyttelyvaivan päähän, niin kyllä siihen jotkut tarttuvat.

Paitsi että pelkällä näpyttelyllä ei hommasta pääse, vaan pitää käydä viisi päivää sivaroitumassa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Paitsi että pelkällä näpyttelyllä ei hommasta pääse, vaan pitää käydä viisi päivää sivaroitumassa.

Lain mukaan tuo voisi olla myös 40 päivää. Itse olen jättänyt täydennyskoulutuksen toistaiseksi käymättä mm. siksi, että pidän sitä rangaistuksena sekä siksi, että edes sivarikeskuksen johtaja ei osannut kertoa mitä tuo käytännössä pitää sisällään ja mihin toimiin kurssi valmentaa. Jotkut hippiäiset jakavat näitä lappuja myös kotiutumispäivinä varuskunnan edessä ja kysyntä on kuulemma suurta. Valtaosa ei ideologisista syistä reservistä eroviasta tekee eroilmoituksen vasta kertausten uhatessa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kiinnostaisi tietää, uskooko perusjatkislainen kirjoittaja, että Suomi tulee aseelliseen konfliktiin sanotaan nyt seuraavan 25 vuoden aikana joutumaan? Ihan perus kyllä vai ei vastaus, eikä mitään 10% todennäköisyydellä ehkä -tyyppisiä vastauksia.

Vastaukseni on, että valitettavasti kyllä. En usko, että maailmantilanne tästä paranee vaan Suomi joutuu isompaan konfliktiin tahtomattaan mukaan. Tähän voisi lainata vaikka Problemsin Lanka palaa-biisiä, mutta antaa olla.

En ole varma saanko ikäni puolesta kirjettä, vaikka kuulun päällystöön. Kieltäydyin 80- luvulla lähtemästä Ruotsista kesken opiskelukiireiden kertaamaan ja siihen aikaan asia ei ollut niin simppeli kuin nykyjään. Äitini sai haukut puolestani pääesikunnassa viedessään sinne oppilaitoksen kirjeen kieltäytymiseni syystä. Minä en ole sitä kapun raivoamista äidilleni antanut ikinä heille anteeksi eivätkä hekään ilmeisesti minulle, koska hiljaista on ollut sieltä suunnalta tämän kilahduksen jälkeen.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Enpä usko: sivistyvaltio kyllä sallii aseettoman palveluksen eikä tapata sen valinneita. Ellei sallisi niin ei olisi erityisesti puolustamisen arvoinen yhteiskunta.

Totaalikieltäytyjät eivät ole mitään aseettoman palveluksen suorittaneita.

Kertauksissa on ollut ihan hauskaa, ihan toista kuin varsinainen armeija-aika. Sen takia ei kyllä kenenkään kannata reservistä erota, kertauksetkin voi vältellä kohtuullisen pienellä vaivalla, jos ei nappaa. Eettiset ja moraaliset ongelmat on sitten erikseen, mulla nuo armeijan välttelijät aiheuttavat sen moraalisen ongelman. Lähinnä pidän luusereina koko sakkia, pois lukien terveydellisistä syistä vapautetut.
 

Byvajet

Jäsen
Kiinnostaisi tietää, uskooko perusjatkislainen kirjoittaja, että Suomi tulee aseelliseen konfliktiin sanotaan nyt seuraavan 25 vuoden aikana joutumaan?

Mahdoton ajatus. Länsimaissa on niin paljon hyvinvointia, että sitä ei sotaan tuhrata. Suomen joutuminen sotaan ilman laajempaa konfliktia tuntuu myös abrusdilta ajatukselta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös