Autoiluketju

  • 3 207 019
  • 18 538

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikäs ero on vuosihuollolla ja määräaikaishuollolla?

Ei meinaan oikein selviä huoltokirjastakaan. Tai no jotain siellä selitetään, että vuosihuolto on ok jos ajokilsat jää paljon huoltovälistä. Määräaikaishuollosta ei taas sanota mitään. Lisäksi ihmetyttää miksei merkkihuoltofirman sivuilla selvitetä mitä näihin eri huoltoihin kuuluu.

En nyt tiiä oonko ihan väärässä, mutta eikö tuo riipu auton huolto-ohjelmasta? Toisissa autoissa on vuosittain huollot, kun taas toisissa määräajoin, esim longlife? No tää on omaa päättelyä, että saatan hyvin olla väärässä.
 

Fordél

Jäsen
En nyt tiiä oonko ihan väärässä, mutta eikö tuo riipu auton huolto-ohjelmasta? Toisissa autoissa on vuosittain huollot, kun taas toisissa määräajoin, esim longlife? No tää on omaa päättelyä, että saatan hyvin olla väärässä.

Tässä tapauksessa molemmat ovat mahdollisia ainakin huoltokirjan mukaan, missä on leimakohdat niin määräaikaishuollolle kuin vuosihuollolle.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tässä tapauksessa molemmat ovat mahdollisia ainakin huoltokirjan mukaan, missä on leimakohdat niin määräaikaishuollolle kuin vuosihuollolle.

Riippunee suurimaksi osaksi siitä, kuinka paljon autolla ajetaan.

Esim mun Volkkarissa on longlife-malli käytössä ja huoltoväli on about 27000km. Jos vuodessa ajeleekin vaikka alle kymppitonnin ja suurimmaksi osaksi maanteillä, voisi huoltoväli venyä kolmeenkin vuoteen, mikä ei ehkä ihan optimi ole. Öljyt kun pitäisi kuitenkin vaihtaa noin vuoden-puolentoista välein ja esim jarrunesteet parin vuoden välein.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mikäs ero on vuosihuollolla ja määräaikaishuollolla?

Suurimmassa osassa autoja ne ovat yksi ja sama asia...

Otetaan suht normi auto => huoltoväli on 20tkm tai 12kk, kumpi tahansa tulee ensin täyteen. Eli jos ajat 12kk aikana alle 20'tkm niin silloin se on ns. vuosihuolto ja jos vaikkapa 30'tkm vuodessa niin sun pitää teettää se määräaikaishuolto 20'tkm kohdalla.
 

Fordél

Jäsen
Jep, eipä niillä ilmeisesti ole mitään erityistä eroa. Jonkun huollon juuri varasin ja katsotaan mitä siellä tekevät.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kenties, mutta lasku ei ole mielestäni erityisen tuhti: reilu 200 euroa. Öljyt ne ainakin näyttää aina vaihtaneen eli on siellä jotain tehty.
Kävikö autosi huollossa tänään klo 21:35-23:25?

Ylläoleva kysymykseni kuuluisi varmaan sekalaisten kysymysten ketjuun mutta olkoon nyt tuossa. Pelikiellon uhallakin.
 

Fordél

Jäsen
Kävikö autosi huollossa tänään klo 21:35-23:25?

Ylläoleva kysymykseni kuuluisi varmaan sekalaisten kysymysten ketjuun mutta olkoon nyt tuossa. Pelikiellon uhallakin.

Ei, mutta neljän edellisen huollon kokemuksella uskalla väittää, että nyt viidennelläkin kerralla vaihtavat ainakin ne öljyt:)
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ei, mutta neljän edellisen huollon kokemuksella uskalla väittää, että nyt viidennelläkin kerralla vaihtavat ainakin ne öljyt:)

Yleisellä tasolla, jos puhutaan merkkihuollon huolto-ohjelmasta; 12kk/20'tkm huollossa on yhdenlainen huolto-ohjelma, 24kk/40'tkm on toisenlainen, 36kk/60'tkm kolmannenlainen, jne. Ja sikäli kun kyse on suht nykyaikaisesta autosta / ei ikälopusta niin nuo huolto-ohjelmat pitäisi löytyä auton omistajan käsikirjasta?
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Peugeot 406, 2.0 100kw. Ihan mukava peli tuli hommattua, mutta nyt olisi edessä vissiin kytkinremontti. Ihmeellistä ääntä pitää varsinkin liikkeelle lähdöissä, mutta jostain syystä isommilla vaihteilla ei. Ilmeisesti koko kytkin pitäisi uusia? Kellään mitään arvioita paljon tuommonen kustantaisi? Selviääkö alle 500 eurolla?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Peugeot 406, 2.0 100kw. Ihan mukava peli tuli hommattua, mutta nyt olisi edessä vissiin kytkinremontti. Ihmeellistä ääntä pitää varsinkin liikkeelle lähdöissä, mutta jostain syystä isommilla vaihteilla ei. Ilmeisesti koko kytkin pitäisi uusia? Kellään mitään arvioita paljon tuommonen kustantaisi? Selviääkö alle 500 eurolla?

Selvitä ihan ensin, että kytkinasetelma on oikeasti viallinen+älä vie mihinkään merkkimarmorikorjaamoon, niin 500e pitäisi riittää ja jää vielä muutama kymppi taskuunkin. Isolla vaihteella kaasu pohjaan nopeasti ja luistamisen huomaa heti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pakko kysyä kyllä lähes todella tyhmä kyssäri mutta kun ei ole ennen tullut eteen niin ei.
Eli vm. 2007 autoni ensimmäinen "oma" katsastukseni on tulossa vastaan ja lähinnä kiinnostaisi tietää että mitä sitä nyt oikeastaan pitääkään katsastaa, ovatko nuo päästömittaukset ja OBD-mittaukset tosiaan pakolliset vuosittain ja ovatko nuo siis nyt toisensa poissulkevia? Katsastusta varattaessa voi molemmat varata samalla kertaa mutta vähän niin olen ollut tulkitsevani että vain toinen tarvitaan ja ilmeisesti OBD on se pakollinen?

Muuten asemien välillä ei nyt näytä olevan mitään aitoa hintakilpailua, joten pitänee vain katsastaa siellä mikä maantieteellisesti näyttää sopivimmalta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko kysyä kyllä lähes todella tyhmä kyssäri mutta kun ei ole ennen tullut eteen niin ei.
Eli vm. 2007 autoni ensimmäinen "oma" katsastukseni on tulossa vastaan ja lähinnä kiinnostaisi tietää että mitä sitä nyt oikeastaan pitääkään katsastaa, ovatko nuo päästömittaukset ja OBD-mittaukset tosiaan pakolliset vuosittain ja ovatko nuo siis nyt toisensa poissulkevia? Katsastusta varattaessa voi molemmat varata samalla kertaa mutta vähän niin olen ollut tulkitsevani että vain toinen tarvitaan ja ilmeisesti OBD on se pakollinen?

Muuten asemien välillä ei nyt näytä olevan mitään aitoa hintakilpailua, joten pitänee vain katsastaa siellä mikä maantieteellisesti näyttää sopivimmalta.

Ainakin bensa-autossa pitää olla molemmat mittaukset. Ja suosittelen tekemään ne jossain pajalla ennen sitä katsastusta, koska siinä OBD:n mittauksessa on sellainen hauska juttu, että jos sieltä obd-mittauksesta tuleekin jotain ulos (esim. joku hetkellinen vika, joka on itsestään poistunut, mutta on tallentunut obd:lle) niin se katsastusmies saattaa olla antamatta leimaa.

Jos itse olen oikein ymmärtänyt niin OBD on nimenomaan sen auton "tietokoneen" lokitiedot ja päästömittaukset taas otetaan suoraan pakoputkista. Ja jos haluat varmistaa, että saat päästömittauksista samantien hyvät tulokset niin kannattaa käyttää sitä moottoria kovilla kierroksilla pari-kolme kilometriä juuri ennen mittauksia.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Muuten asemien välillä ei nyt näytä olevan mitään aitoa hintakilpailua, joten pitänee vain katsastaa siellä mikä maantieteellisesti näyttää sopivimmalta.
Kyllä siinä kympin tai pari saattaa säästää, jos vähän vertailee hintoja tai löytää tarjouksen.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ainakin bensa-autossa pitää olla molemmat mittaukset. Ja suosittelen tekemään ne jossain pajalla ennen sitä katsastusta, koska siinä OBD:n mittauksessa on sellainen hauska juttu, että jos sieltä obd-mittauksesta tuleekin jotain ulos (esim. joku hetkellinen vika, joka on itsestään poistunut, mutta on tallentunut obd:lle) niin se katsastusmies saattaa olla antamatta leimaa.

Jos itse olen oikein ymmärtänyt niin OBD on nimenomaan sen auton "tietokoneen" lokitiedot ja päästömittaukset taas otetaan suoraan pakoputkista. Ja jos haluat varmistaa, että saat päästömittauksista samantien hyvät tulokset niin kannattaa käyttää sitä moottoria kovilla kierroksilla pari-kolme kilometriä juuri ennen mittauksia.

Ja sekä OBD- että pakokaasumittaukset ovat voimassa kolme kuukautta eli, jos rassi ei mene jostain syystä läpi, ei noita tarvitse teettää heti uudelleen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No prkl, aina sitä sitten oppii uutta ja mukava satasen laskuhan tuostakin sitten tulee molempine mittauksineen. Itse jo vähän ymmärsin niin ettei moderneissa autoissa tarvittaisi pakokaasumittausta mutta ilmeisesti sitten niin, elämä on.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hei JA:n karvanoppa veljet :)

Ajattelin tulla suuremman tiedon toivossa kysymään teiltä, että mahtaisiko jollain olla kokemuksia/näkemyksiä Chrysler SEBRING mallista ja mk2 korista?

Oon katsellut paria vm 04 ja 05 olevia kyseisen mallin kulkinetta ja toivoisin mielipiteitä ja kokemuksia myös täältä, etten ihan turhaan mene sikaa säkissä ostamaan.

Niin ja tosiaan jos Chryslerin automaatti vaihteistosta olisi jotain nippelitietoa, niin mielelläni kuuntelen.

Toki kyllähän se auto tulee koeajaa ja renkaita potkia ennen ostoa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ja heitetään ite tästä perään, että lukisin mielellään käyttökokemuksia 2000-luvun alkupuolen Seat Ibizoista sekä Opel Astroista. Budjetti on laskenut tuonne 3000e kieppeille alun 6000e jälkeen, ja nuo edellä mainitut mallit 2000-luvun molemmin puolin sopisivat tuohon hintahaarukkaan.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ja heitetään ite tästä perään, että lukisin mielellään käyttökokemuksia 2000-luvun alkupuolen Seat Ibizoista sekä Opel Astroista. Budjetti on laskenut tuonne 3000e kieppeille alun 6000e jälkeen, ja nuo edellä mainitut mallit 2000-luvun molemmin puolin sopisivat tuohon hintahaarukkaan.

Osaatko tehdä itse autoille mitään? Tai tiedätkö halpaa pajaa? Jos, niin ei muuta kuin kolme tonttua tiskiin ja ooppeli/seatti alle.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja heitetään ite tästä perään, että lukisin mielellään käyttökokemuksia 2000-luvun alkupuolen Seat Ibizoista sekä Opel Astroista. Budjetti on laskenut tuonne 3000e kieppeille alun 6000e jälkeen, ja nuo edellä mainitut mallit 2000-luvun molemmin puolin sopisivat tuohon hintahaarukkaan.

Itse suosisin Ibizaa, en itse kyseisen mallista autoa ole omistanut. Mutta kavereilla joilla tuota Ibizaa sekä Leonia on ollut ei ole ollut pahaa sanottavaa ko autosta.

Itsekin tuollaista Ibizaa vm 05 olen tässä pitänyt hyvänä vaihtoehtona tuolle Chryslerin ostamiselle, lähinnä plussaa siitä että varaosia luulisi saavan suht helpolla Seatin kuuluessa VAG-konserniin.

Ja kun pikaisesti vilkaisin Motonetin sivuja, niin ei hirveissä hinnoissa sielläkään varaosat näyttäisi pyörivän. Eli jos ruuvimeisseli ja muut yleistyökalut pysyy kädessä niin ei pitäisi hirveän kalliiksi ylläpito tulla.

Varaosien hintoja Ibizaan a la Motonet

Ja Opelista yhden omistaneena voin sanoa että en toista aijo vahingossakaan hankkia, tuo Saksan mosse.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itse suosisin Ibizaa, en itse kyseisen mallista autoa ole omistanut. Mutta kavereilla joilla tuota Ibizaa sekä Leonia on ollut ei ole ollut pahaa sanottavaa ko autosta.

Itsekin tuollaista Ibizaa vm 05 olen tässä pitänyt hyvänä vaihtoehtona tuolle Chryslerin ostamiselle, lähinnä plussaa siitä että varaosia luulisi saavan suht helpolla Seatin kuuluessa VAG-konserniin.

Makuasioistahan ei kannata kiistellä, mutta pysyisin näin järkevästi ajateltuna hyvin kaukana Sebringistä. Ei ole sieltä luotettavimmasta päästä. Ja vertaa esim. jonkin Ibizaan mikä on perusvarma kosla ja jossa tekee takajarrurempan viidellä kympillä, niin ei voi puhua enää kalliista varaosista.

Ja Opelista yhden omistaneena voin sanoa että en toista aijo vahingossakaan hankkia, tuo Saksan mosse.

Juu ei kannata. Noi Ecotecithän on surullisen kuuluisia siitä että jossain vaiheessa ei niille koneille voi enää tehdä mitään kun ovat entisiä ja sulla on sitten pelkkä kori siinä pihassa seisomassa kun moottori on lauennu.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Makuasioistahan ei kannata kiistellä, mutta pysyisin näin järkevästi ajateltuna hyvin kaukana Sebringistä. Ei ole sieltä luotettavimmasta päästä.

Lähinnä itsekkin olen tuota Chryslerin laatua miettinyt, toisaalta Neon mallihan on ollut Chryslerille se murheenkryyni, ei käsittääkseni niinkään muut mallit kuten Sebring.

Kävin tuota Sebringiä koeajamassa eilen ja tuntui todella mukavalta ajettavalta, aika "laivalta" tosin ja kuskinjakkara oli kuin olisi kotisohvalle istunut.
Oli hyvässä kunnossa ja jakopään hihna vaihdettu 30tkm sitten ja huoltokirja oli täydellisenä, joten niistä plussaa.

Käytön jälkiä oli jonkun verran mutta ei mitään ihmeempiä, kuitenkaan kun muistetaan ettei auto pakasta ole vedetty vaan kahdeksan vuotta vanha.

Kellään havaintoa edullisesta ilmastoinnin täyttöhuollosta pk-seudulla, jossa vaihdetaan myös suodattimet etc täytön yhteydessä?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kellään havaintoa edullisesta ilmastoinnin täyttöhuollosta pk-seudulla, jossa vaihdetaan myös suodattimet etc täytön yhteydessä?

Radiossa ainakin pyörii joku AH Auton (oisko espoon keskustassa) mainos jossa mainostetaan ilmaistointihuolto 49€. En sitten tiedä mitä tuohon sisältyy.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kellään havaintoa edullisesta ilmastoinnin täyttöhuollosta pk-seudulla, jossa vaihdetaan myös suodattimet etc täytön yhteydessä?

Missään ei ymmärtääkseni sisälly huollon yhteyteen raitisilmasuodattimen vaihto/kuivaimen vaihto. Jos haluat ne vaihdettavaksi, niin kannattaa kysyä erikseen. Raitisilmasuodatin vaihdetaan käytännössä joka huollon yhteydess, joten siitä nyt ei varmaan suurempaa hyötyä ole ja tuo kuivain sitten taas riippuu käytännössä siitä, onko koska viimeksi vaihdettu.

Noiden tarjousten kanssa kannattaa olla tarkkana. Villi huhu kertoo (en todella tiedä todenperäisyydestä), että jossain erikoistarjouksessa hinta oli pitänyt sisällään vain X määrän kylmäainetta ja loput meni sitten ihan velotuksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös