Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 247 030
  • 7 347
K

kiwipilot

Ei työn vaihto ole kaikissa tilanteissa helposti toteutettavissa. Toki 26 vuotta on pitkä aika, mutta jos henkilö on ylipäänsä niin pitkäksi aikaa päätynyt kaupan kassalle, niin tuskin hänellä kolmea korkeakoulututkintoa on takataskussa ja headhunterit soittelemassa perään. En tarkoita väheksyä kaupan kassan työtä, mutta se on raskasta ja huonosti palkattua, joten tuskin ensimmäinen vaihtoehto kenellekään. On myös huomioitava, että henkilö on yrittänyt asiaa työnantajan kanssa selvittää (mahdollisesti pitkäänkin). Monesti ihmiset haluavat uskoa, kun työnantaja kertoo, että selvitellään asiaa tms.

Onhan se noinkin. Mutta jotain tuon toiminnan yleinen sietäminen kertoo myös kassatyöntekijöistä. Oman haaveammattini kariutuessa alan onnettomaan työtilanteeseen istuin joitain vuosia kaupan kassalla saman firman parissa eri toimipaikassa. Kohtelun ollessa Ylen jutussa kuvatun kaltaista päätin nostaa kytkintä ja kouluttautua uudelleen (sairaanhoitaja sekä hoitotason ensihoitaja). Kaikki nuo vuodet kaupassa sain kuulla jatkuvaa itkemista a) huonosta palkasta, b) vähistä tunneista, c) onnettomasta johtamisesta sekä d) puuduttavasta työnkuvasta. Monesti kyselin sitten näiltä parkujilta mikseivät keksi muuta hommaa ja painu koulun penkille, varsinkin kun aikuisopiskelua tuetaan nykyään vähintäänkin avokätisesti. Lisäksi opintovapaalle jääminen jemmaa vanhan duunipaikan jos tulee katumapäälle. Vastauksista ilmeni yleinen näköalattomuus ja pelko oman mukavuusalueen jättämisestä. Lisäksi hyvin moni oli sitonut itsensä onnettomilla tuloillaan asuntolainaan sekä jopa kahteen autoon.

Yksi hyvin yleinen tapa kaupan alan naistyöntekijöiden keskuudessa on muksujen tekeminen hommman alkaessa ahdistaa: on äityislomaa ja hoitovapaata ja ennen kuin noille jäädään uhotaan kovaan ääneen kuinka "Tänne en enää takas tule". Sitten parin-kolmen vuoden kuluttua tullaan häntä koipien välissä ja meisseli otsassa takaisin hihnan ääreen. Välillä tuota touhua seuratessa huomasi, että laatikon terävimmät puukot eivät tuolle alalle hakeudu - tai jämähdä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Käsittääkseni kyse on työntekijän ns. hiljaisesta suostumuksesta, jos hän työvuoronsa kuitenkin on tehnyt. Tämä toimii ainakin toiseen suuntaan eli määräaikainen työntekijä muuttuu vakituiseksi mikäli työnantaja antaa tietyn ajan työvuoroja määräaikaisen työsopimuksen loppumisen jälkeen.

En tunne lainsäädäntöä, mutta voisiko tuossa tilanteessa ongelmaksi tulla työtuntien tarjoaminen? Eli jos Kesko ei ole tarjonnut lisätunteja vajailla tunneilla oleville työntekijöille, vaan palkannut uusia määräaikaisia, se on rikkonut lakia.

Ylläoleva kappale on minunkin käsittääkseni totta jälkimmäiseltä osaltaan mutta toisaalta ns. hiljainen suostumus ei välttämättä ole mikään yksiselitteinen asia jos työntekijä kuitenkin (ainakin uutisen mukaan) on toivonut toistuvasti lisää tunteja ja täysiaikaista työsuhdetta osa-aikaisuuden sijaan. Pätemättömyyttä tai riittämättömyyttä työhön ei varmasti voida enää 26 työvuoden jälkeen käyttää perusteena olla kokoaikaistamatta työntekijää.

Jälkimmäisestä kappaleesta, Kesko ei välttämättä ole rikkonut lakia vaan kyse on siitä että se on soveltanut omalla tulkintaoikeudellaan työaikalainsäädäntöä johon työnantajalla on oikeus ja nyt työntekijä on tarttunut omaan oikeuteensa kyseenalaistaa työnantajan menettely viemällä asian oikeuden ratkaistavaksi. Työnantajallahan on lähtökohtaisesti oikeus määrittää työaikoja ja työtapoja, suorittavan työn määrää tehdyn työsopimuksen sekä työlainsäädännön ja noudatettavan työehtosopimuksen puitteissa ja vastaavasti sitten työntekijällä on oikeus kyseenalaistaa tuon tulkinnan oikeellisuus. Lakia ei siis välttämättä ole rikottu, sitä ei vain ole noudatettu oikein. ;)

Saattaa kuulostaa sekavalta, mutta mielestäni työntekijä tulee voittamaan tapauksen. Ellei tietysti tapauksesta nouse esille muutakin tietoa mitä tuossa nyt ei ole kerrottuna.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Auttakaapas fiksummat nyt hieman. Tuli Antti Rinteestä vain mieleen seuraava kysymys.

Mitä eroa on feministillä ja sukupuolten välisen tasa-arvon kannattajalla?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Auttakaapas fiksummat nyt hieman. Tuli Antti Rinteestä vain mieleen seuraava kysymys.

Mitä eroa on feministillä ja sukupuolten välisen tasa-arvon kannattajalla?

Ei tänä päivänä mitään. Kumpikin haluaa asua talossa keskellä kaupunkia, maaseudun rauhassa, järven rannalla, palveluiden keskellä. Se ei saa maksaa mitään ja nyt heti.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se noinkin. Mutta jotain tuon toiminnan yleinen sietäminen kertoo myös kassatyöntekijöistä.

En väheksy alan vaihtoasi, päinvastoin. Mutta oletan, että sinulla ei ole ollut esimerkiksi asuntolainaa tai lapsia, vaan olet voinut keskittyä opiskeluusi töiden ohessa. (Jos olen väärässä, on suorituksesi vieläkin kunnioitettavampi.) Totta kai voidaan ajatella asuntolainan ottamisen pienillä tuloilla olevan tyhmää, mutta omistusasunto ei välttämättä tule merkittävästi vuokra-asumista kalliimmaksi, ja verohyötyineen yms. se on pitkän tähtäimen sijoituksena erittäin kannattava. En sano, ettetkö olisi myös oikeassa näköalattomuudesta ja muusta. Haluan vaan tuoda lisää perspektiiviä tähän keskusteluun.

Omalla tavallaan kaupan kassan, McWorkin yms. työpaikkojen ongelma on, että ne nähdään väliaikaisina. Suurin osa siirtyykin nopeasti eteenpäin muihin töihin. Se ei kuitenkaan poista sitä, että alalle syystä tai toisesta "jämähtävät" työntekijät ansaitsevat reilun kohtelun työnantajaltaan. Ja hyvä työnantaja voisi varmaan käyttää kokemuksen kautta kertyvää osaamista. 26 vuotta työtä tehnyt kassa osaa varmasti käsitellä ongelmatilanteen asiakkaan kanssa paremmin kuin kolme kuukautta sitten aloittanut päätoiminen opiskelija, joka käy kassalla iltaisin pari tuntia. Siis tietenkin olettaen, että 26 vuotta alalla ollut ei ole täysin kyrpiintynyt työhönsä jne.
 
K

kiwipilot

En väheksy alan vaihtoasi, päinvastoin. Mutta oletan, että sinulla ei ole ollut esimerkiksi asuntolainaa tai lapsia, vaan olet voinut keskittyä opiskeluusi töiden ohessa. (Jos olen väärässä, on suorituksesi vieläkin kunnioitettavampi.) Totta kai voidaan ajatella asuntolainan ottamisen pienillä tuloilla olevan tyhmää, mutta omistusasunto ei välttämättä tule merkittävästi vuokra-asumista kalliimmaksi, ja verohyötyineen yms. se on pitkän tähtäimen sijoituksena erittäin kannattava. En sano, ettetkö olisi myös oikeassa näköalattomuudesta ja muusta. Haluan vaan tuoda lisää perspektiiviä tähän keskusteluun.

Asuntolainaa oli, kolme muksua ja viimeistä vuottaan opiskeleva vaimo. Järkevällä suunnittelulla homma toimi eikä ongelmia tullut. Sen verran voisin vielä Humble bragia harrastaa, että ensimmäisenä vuonna opiskelun lomassa onnistuttiin heittämään vielä pari ulkomaan reissua (10pv Euroopassa sekä kolme viikkoa Aasiassa). Monesti jengi kyselee että miten ihmeessä tuollainen onnistuu. Onnistuuhan se kun mitoittaa elinkustannukset järkevästi ja ensimmäinen asunto ei ole se 250 000:n euron omakotitalo, ensimmäisen muksun jälkeen ei hankita farmaria eikä kultaista noutajaa.

Valitettavasti kaupan alalla törmää tuon tuostakin saamattomuuteen: lukion tai amiksen jälkeen mennään ensin kesäduuniin jota sitten jatketaan seuraavaan kesään. Muutama vuosi tätä ja kouraan lyödään jatkuva (osa-aikainen) soppari jonka jälkeen hypätään löysään hirteen yli-ison asuntolainan kanssa; onneksi pankit ovat ottaneet näiden kanssa järjen käteen: on sulaa hulluutta, että kaupan alan palkoilla työskentelevä pariskunta saa pankista yli 200 000:n asuntolainoja. Tiedän monta tapausta jossa ihmiset ovat maksaneet alusta alkaen pelkkää korkoa koska Omakotitalo. Noh, pian on pulla uunissa, sitten toinen ja kohta ollaankin jo yli kolmenkymmenen. Ja sitten ahdistaa kun pitää istua kassalla ja odotellaan yksitoista kuukautta kesälomaa... Mä oon niin monet itkut kuullut näiden asioiden tiimoilta että tiedän mistä puhun.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asuntolainaa oli, kolme muksua ja viimeistä vuottaan opiskeleva vaimo.

Nostan hattua! Kyllä tuolla voi ihan kerskailla, eikä tarvitse olla edes nöyrä.

Valitettavasti kaupan alalla törmää tuon tuostakin saamattomuuteen: lukion tai amiksen jälkeen mennään ensin kesäduuniin jota sitten jatketaan seuraavaan kesään. Muutama vuosi tätä ja kouraan lyödään jatkuva (osa-aikainen) soppari jonka jälkeen hypätään löysään hirteen yli-ison asuntolainan kanssa; onneksi pankit ovat ottaneet näiden kanssa järjen käteen: on sulaa hulluutta, että kaupan alan palkoilla työskentelevä pariskunta saa pankista yli 200 000:n asuntolainoja. Tiedän monta tapausta jossa ihmiset ovat maksaneet alusta alkaen pelkkää korkoa koska Omakotitalo. Noh, pian on pulla uunissa, sitten toinen ja kohta ollaankin jo yli kolmenkymmenen. Ja sitten ahdistaa kun pitää istua kassalla ja odotellaan yksitoista kuukautta kesälomaa... Mä oon niin monet itkut kuullut näiden asioiden tiimoilta että tiedän mistä puhun.

En yhtään epäile. Olen silti sitä mieltä, että "aikaansaavuus" on ominaisuus siinä missä muutkin, eikä kaikilta alan vaihto onnistu (ainakaan paremmalle alalle). Ei työntekijän saamattomuus oikeuta hänen hyväksikäyttöään työnantajan taholta, vaikka mahdollistaa toki. Ja kaikki ansaitsevat reilut työsopimukset, vaikka tekisivät tyhmiä valintoja elämässään.
 
K

kiwipilot

Ei työntekijän saamattomuus oikeuta hänen hyväksikäyttöään työnantajan taholta, vaikka mahdollistaa toki. Ja kaikki ansaitsevat reilut työsopimukset, vaikka tekisivät tyhmiä valintoja elämässään.

Ei missään nimessä. Valitettavasti vain työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen kaupan alan vakkarijengiä sillä tuolla porukalla ei ole minkäänlaista muskelia a'la ahtaajat tms. Lisäksi PAM on liittona heikko ja tuntuvat puuttuvan epäolennaisuuksiin kuten johonkin 10 sentin palkankorotuksiin yms epäolennaisuuksiin. Vuosia takaperin kassat menivät päiväksi lakkoon muistaakseni 12 sentin palkankorotuksen takia. Kysyin muutamalta lakkointoilijalta, että kuinka monta tuntia saatte muuten painaa ennenkuin se kuuden tunnin menetetty päivä on ansaittu takaisin. Eivät osanneet tai viitsineet laskea. Ja samaan aikaan kyseisessä Prismassa käytännössä jokainen rividuunari hääräsi 25 - 30:n tunnin määräaikaisilla sopimuksilla. Työn vaativuuteen nähden kaupan liksat ovat mielestäni ihan kohdillaan, varsinkin kun lisät ovat melko hyvät. Tärkeintä olisikin puuttua sopimusten ketjutuksiin sekä viikkotuntimääriin. 25:n ja 30:n tunnin sopimukset antavat työnantajalle paljon enemmän liikkumavaraa työvurosuunnittelussa vrt. täydet tunnit.
 

Jeffrey

Jäsen
Kirjanpidossa kiinteät kustannukset (=pysyvät työntekijät) käsitellään eri tavalla kuin muuttuvat kustannukset (=määräaikaiset työntekijät) joka johtaa siihen että määräaikainen työntekijä on yritykselle edullisempi pitää kuin toistaiseksi voimassa oleva työsuhde.

Ei mene ihan näin. Pääsääntöisesti työntekijöiden palkat ovat aina muuttuvia kustannuksia. Tähän sääntöön luo kuitenkin poikkeuksen toimitusjohtajan palkka, joka on yleisesti kiinteä kustannus.

Onhan tuohon osa-aikaistamiseen monia syitä. Yksi millä sitä monesti perusteltiin sillon vielä kun itse olin kaupassa töissä, oli se, että 30h ja 10h työntekijät voivat olla samaan aikaan töissä ja työvoimaa on 2, kun toinen mahdollisuus on yksi 40h duunari.

Totta on myös se, että yritykset säästävät kuluissa osa-aikaistaessaan. En nyt muista tähän hätään mitä kaikkea nämä helpotukset ovat, mutta niitä on. Vuokratyövoimasta yritys saa lisäksi verohelpotuksia, ihan samalla tavalla kuin mistä tahansa muustakin hankinnasta.

Summasummaarum. Silloin kun tuo kaupan-alan työpaikkani oli kukoistuksensa huipulla, siellä työskenteli lähinnä 40h duunareita. Tämä oli vuonna 2008. Tämän muuttui tuolloin, ja tuon jälkeen tehtiin vielä muutama ennätysvuosi, mutta jo silloin kauppa huojui kuin korttitalo, ja on nyt melko jyrkässä laskussa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onhan tuohon osa-aikaistamiseen monia syitä. Yksi millä sitä monesti perusteltiin sillon vielä kun itse olin kaupassa töissä, oli se, että 30h ja 10h työntekijät voivat olla samaan aikaan töissä ja työvoimaa on 2, kun toinen mahdollisuus on yksi 40h duunari.

Eiköhän osa-aikaisten työntekijöiden käytön pääsyy ole lainauksessa oleva.

Osa-aikaisten sopimuksissa on aina kyse minimitunneista ajanjaksolla X, joita työnantaja sitoutuu tarjoamaan ja työntekijä tekemään. Alalla jolla itse työskentelen, osa-aikaisia on suorittavasta portaasta luultavasti n.85% mutta työntekijän todelliset työtunnit ovat yleensä hyvin lähellä kokoaikaisen tunteja.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En ole ammatiltani kirjanpitäjä, joku numeroniilo varmaan voi täsmällisemmin vastata mutta hyvin yksinkertaistettuna kiinteistä kustannuksista (kuten esim. vakituiset työntekijät) ei voida tehdä vähennyksiä verotuksessa, kun taas tilapäisen työvoiman aiheuttamia kustannuksia (kuten esim. määräaikaiset työntekijät) voidaan vähentää verokertymässä. Tai sitten kyse oli kyse kirjaamisesta eri vaiheissa tase- ja tuloskirjoissa jotka vaikuttavat yrityksen liikevoittoon ja siitä maksettavaan veroon. En tiedä täsmällisesti miten tämä menee, mutta tilapäisen työvoiman käyttö on yritykselle edullisempi vaihtoehto. Kirjanpidon kannalta siis ostetaan kahta erilaista palvelua, riippuen työsuhteen laadusta.

Minä taas saatan työni puolesta olla jollain tasolla kirjanpidosta perillä ja en tosiaan keksi mitää kirjanpidollista syytä, miksi määräaikainen työntekijä olisi halvempi kuin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella oleva työntekijä. Tästä syystä hieman ihmettelin tätä asiaa. Nuo muuttuvat kustannukset ja kiinteät kustannukset ovat toki kirjanpidollisia juttuja, mutta eivät vaikuta mitenkään yrityksen verotukseen. Työntekijöiden palkat ovat aina vähennyskelpoisia kuluja verotuksessa ja näitä ei laiteta eri arvoiseen asemaan. Tietenkin esim. mahdolliset työmarkkinatuet ja työttömän työllistämistuet yms, voivat tehdä asiasta kannattavampaa työnantajalle, mutta tosiaan kirjanpidollisesti(tai verotuksellisesti) en keksi mitään syytä, miksi näin olisi. Varmaan jokin poikkeustapaus voi tulla kyseeseen, mutta itse en saa sellaista nyt nopeasti päähäni.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jenni Haukion runot.

Luultavasti niissä on jokin idea, mutta tähän päivään mennessä en ole sitä tajunnut. En juurikaan ihmettele hänen runokirjojensa vähäistä suosiota.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ja sitten ahdistaa kun pitää istua kassalla ja odotellaan yksitoista kuukautta kesälomaa... Mä oon niin monet itkut kuullut näiden asioiden tiimoilta että tiedän mistä puhun.


Aika lailla naulan kantaan osui koko seloste, itse voin suorilta nimeta useamman ihmisen, joiden polku on mennyt aika lailla tarkalleen tota reittia. Noh, ehka omakotitaloa ei sentaan kaikille ole, mutta muuten. En toisaalta osaa syyllistaa tyontekijoita pelkastaan. Monet heista on kaupan toiminnan kannalta erittain tarkeita tyontekijoita ja siita huolimatta kitkuttelevat vaihtelevilla tuntimaarilla.

Toisaalta ei aina myoskaan ole kauppiaalla vaihtoehtoja kun esim. Kesko vaatii kehitysta, jota on monessa kaupassa lahes mahdoton tehda, kun ymparisto ja asiakaskunta on vakiintuneita ja ihmiset juoksevat entista enemman pelkkien tarjousten perassa. Eli ainoaksi vaihoehdoksi jaa jo ennestaan karsittujen kulujen karsiminen. Aka, tyotunnit ja osa-aika tyontekijat.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, todettakoon "alan miehenä" että yritykset saavat tehdä ihan samalla tavalla vähennykset verotuksessa kaikista osa-aikaisten, määräaikaisten, täysiaikaisten ja vuokratyöntekijöiden kulujen osalta.

Mitään suoraa tai edes välillistä verohyötyä ei osa-aikaisia tai vuokratyöntekijöitä käytettäessä ole.

Hyöty tulee joustavuudesta sekä juurikin siitä, että osa-aikaisilla pystytään tasaamaan kausivaihtelut ilman ylityökorvauksia.

Vuokratyöntekijöiden osalta hyöty tulee siinä heillä ei ole tilaajan osalta irtisanomisaikaa ja vuokratyöntekijän aiheuttama paperityö on merkittävästi omaa työntekijää vähäisempää. Maksat vain laskun ja vuokrafirma hoitaa palkanmaksut, veroasiat sekä muun byrokratian.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En väheksy alan vaihtoasi, päinvastoin. Mutta oletan, että sinulla ei ole ollut esimerkiksi asuntolainaa tai lapsia, vaan olet voinut keskittyä opiskeluusi töiden ohessa. (Jos olen väärässä, on suorituksesi vieläkin kunnioitettavampi.) Totta kai voidaan ajatella asuntolainan ottamisen pienillä tuloilla olevan tyhmää, mutta omistusasunto ei välttämättä tule merkittävästi vuokra-asumista kalliimmaksi, ja verohyötyineen yms. se on pitkän tähtäimen sijoituksena erittäin kannattava. En sano, ettetkö olisi myös oikeassa näköalattomuudesta ja muusta. Haluan vaan tuoda lisää perspektiiviä tähän keskusteluun.
Eihän asuntolaina opiskelua estä, jos se on järkevän kokoinen. Kuten kiwipilotkin aiemmin sanoi, monet ovat ottaneet vuosien saatossa aivan älyttömän kokoisia asuntolainoja tuloihin nähden ja se voisi tietysti olla ongelma. Mä ostin kahdeksan vuotta sitten yksiön, eikä siitä olisi ikinä päässyt tulemaan mitään haittaa jos olisin lähtenyt opiskelemaan. Ja tiukan paikan tullenhan sen lainan saa kyllä opiskelujen takia lyhennysvapaalle, ainakin osaksi aikaa. Nythän tuo kämppä onkin jo vuokralla ja elättää itse itsensä, kun piti muuttaa vähän isompaan vuokralle lapsen tultua.

Meillä on ollut se tilanne, että lapsi on ja vaimo lopettelee nyt opiskelujaan. Tiukkaa on välillä ollut, kun tuo ~250e kuussa minkä tuo saa opintotukea ei tietenkään hirveästi auta taloutta, eli pitkälti mun palkalla on menty. Eipä tuossa hirveästi ole matkusteltu, mutsi sponssasi toissa keväänä Portugalin reissun ja nyt syksyllä käytiin Malmössä muutama päivä. Ei sitä ihan hirveästi elämään luksusta kaipaakaan, ruoat saa ostettua, autoon bensaa ja vähäiset laskut maksettua. Vanhemmat toki on jeesannut välillä lapsen vaatteiden sun muun kanssa, mutta yllättävänkin hyvin on rahat riittäneet. Katsoo vähän mitä ostaa, ei tilaile mitään typerää ja pysyy erossa osamaksuista, sillä pääsee jo pitkälle. Sitten joskus kun molemmat on töissä, niin osaa ehkä enemmän sitten arvostaa sitä kun rahaa onkin vähän reippaammin. Mulla on seuraavaksi aikomus lähteä koulunpenkille, onneksi on koulutusrahasto, ettei ihan opintotuella tarvitse koko aikaa kärvistellä. Vähänhän se ajatuksena oudoksuttaa, kun yli kymmenen vuotta on tullut oltua töissä, mutta ehkäpä siihen tottuu.
 
Monesti kyselin sitten näiltä parkujilta mikseivät keksi muuta hommaa ja painu koulun penkille

En ole kaupan kassa, mutta itse en ole lähtenyt koulun penkille siksi, että siihen ei ole rahaa. Mutta piru vie kun olisin itsekin tajunnut, että esim. Portugalin-reissut voi maksattaa äitillä. Ei vaan jostain syystä tullut mieleen. Me jotkut ihmiset olemme niin tyhmiä, ettemme ymmärrä noinkaan alkeellisia perusasioita "elinkustannusten järkevästä mitoittamisesta". Tällainen näköalattomuus ja kyvyttömyys ajatella boksin ulkopuolelta sitten voi laittaa ihmisen ihmettelemään esim. sitä, että mistä opiskelijalla on rahaa reissailla ympäri maailmaa.

Mutta pientähän joku parin viikon Euroopan-reissu ja kolme viikkoa Aasiassa varmasti on verrattuna esim. keskimääräisen Hanken-opiskelijan matkusteluihin. Ne ymmärtävät usein skipata asuntolainankin kokonaan ja muuttaa suoraan velattomaan kämppään.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En ole kaupan kassa, mutta itse en ole lähtenyt koulun penkille siksi, että siihen ei ole rahaa. Mutta piru vie kun olisin itsekin tajunnut, että esim. Portugalin-reissut voi maksattaa äitillä. Ei vaan jostain syystä tullut mieleen. Me jotkut ihmiset olemme niin tyhmiä, ettemme ymmärrä noinkaan alkeellisia perusasioita "elinkustannusten järkevästä mitoittamisesta". Tällainen näköalattomuus ja kyvyttömyys ajatella boksin ulkopuolelta sitten voi laittaa ihmisen ihmettelemään esim. sitä, että mistä opiskelijalla on rahaa reissailla ympäri maailmaa.
Muistaakseni sä reissaat jatkuvasti ympäri maailman katsomassa erilaista urheilua, joten aika turha ulista etteikö olisi rahaa lähteä opiskelemaan. Kohtuu heikkoa trollailua jopa sulta.
 
K

kiwipilot

En ole kaupan kassa, mutta itse en ole lähtenyt koulun penkille siksi, että siihen ei ole rahaa. Mutta piru vie kun olisin itsekin tajunnut, että esim. Portugalin-reissut voi maksattaa äitillä. Ei vaan jostain syystä tullut mieleen. Me jotkut ihmiset olemme niin tyhmiä, ettemme ymmärrä noinkaan alkeellisia perusasioita "elinkustannusten järkevästä mitoittamisesta". Tällainen näköalattomuus ja kyvyttömyys ajatella boksin ulkopuolelta sitten voi laittaa ihmisen ihmettelemään esim. sitä, että mistä opiskelijalla on rahaa reissailla ympäri maailmaa.

Mutta pientähän joku parin viikon Euroopan-reissu ja kolme viikkoa Aasiassa varmasti on verrattuna esim. keskimääräisen Hanken-opiskelijan matkusteluihin. Ne ymmärtävät usein skipata asuntolainankin kokonaan ja muuttaa suoraan velattomaan kämppään.

Heh, olisin voinut vaikka lyödä vetoa, että pian on joku kirjoittelija täällä ulisemassa...

Mut juu, sä olet Kirjoittelija kyllä kumma tyyppi: kateus ja katkeruus paistaa sun narinoista kirkolta kylälle. Aina muna vinossa marisemassa ja pätemässä sekä hirveä trollaus päällä. Tai toisaalta, eihän se mitään trollausta ole: sä olet oikeasti katkera ja kateellinen besserwisser minkä annat näkyä - ja todennäköisesti myös kuulua. Itseasiassa taidan kuitenkin sääliä sua: elämäsi on oltava ihan todella raskasta tarpomista tuolla tyylillä, läheisistäsi puhumattakaan. En tiedä mistä tuo kaikki katkeruus kumpuaa, mutta suosittelisin hoitoon hakeutumista. Hyvää jatkoa kuitenkin elämääsi.

Footlesilta hyviä pointteja ylempänä. Itsekin suunnitellaan eläminen aika tarkkaan mikä sitten mahdollistaa ajoittaisen reissaamisen. Esimerkiksi fiksulla asumisella voi helpottaa elämää suuresti: itse lähdimme liikkeelle kaksiosta, siitä sitten kerrostalokolmioon ja taas nykyiseen rivarikolmioon. Autoa ei ole, vaan liikumme fillarilla. Toki isileasing toimii aina silloin tällöin. Kaksi ensimmäistä kämppää myimme itse millä säästettiin arviolta kymppitonni. Toisen kämpän kanssa taas oltiin oikeassa paikassa oikeaan aikaan: perikunnalta ostettu peruskuntoinen luukku rempattiin mukavasti ja myydessä voittoa kertyi 40 000€ jolloin siirtymä rivariin onnistui kivuttomasti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
On harmillista, että aina Kirjoittelijan puheenvuoron kaltaisiin puheenvuoroihin luetaan kateus sisälle. Eivät nuo Kirjoittelijan viestit välttämättä ole kateellisia. Eri asia on, osuivatko ne nyt oikein naulan kantaan. Footlesshan kertoi vain, että äiti maksoi Portugalin-matkan ja muuten on kituuteltu. Ei hän sanonut, että vitun urpot, näin homma skulaa.

Esimerkiksi minusta periminen on epäoikeudenmukainen järjestelmä. Minusta on väärin, että henkilö A saa jonakin päivänä vastikkeetonta omista ansioistaan riippumatonta tuloa määrän X, mutta henkilö B ei saa koskaan vastikkeetonta omista ansioistaan riippumatonta tuloa. On silti eri asia olla kateellinen perijöille kuin olla sitä mieltä, että heidän perintötulonsa perustuvat vääryyteen. Ei tällaisia periaatteellisia asioita tarvitse eikä kuulu viedä henkilötasolle. Minulla on loistava ystävä, joka on pariin otteeseen perinyt jonkinmoisen summan. En ole tuntenut minkäänlaista kateuden pistosta asiasta siitä huolimatta, että periminen on mielestäni väärin.

Olen tehnyt periaatepäätöksen luopua kaikista perinnöistä, joihin minulla olisi oikeus. En aio tukea järjestelmää, joka on minusta perustavalla tavalla epäoikeudenmukainen.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupan työntekijät eivät yleensä niitä laakson välkyimpiä muumeja ole. Olen "työn puolesta" joutunut niiden kanssa enemmän tai vähemmän tekemisiin. Ala on sellainen josta löytyy jengiä ihan laidasta laitaan. On muniaankaivelevia teinejä, juoppoja, yh-äitejä, kauppiaan kavereita, paikallispoliitikkoja sun muita tsuppareita. Toki sieltä löytyy fiksuakin porukkaa. Kaupan henkilökunnalla on yleensä hyvin sekalainen koulutustausta mikä osin selittänee sen, että kaikilla ei ole pallo ihan samalla tavalla hallussa.

Mitä matkusteluun tulee, niin olen itsekin persaukinen, mutta silti kuukauden reissu on kohta edessä. Matkarahat olen kerännyt erilaisilla pimeillä duuneilla vuoden mittaan. Seuraavat kolme viikkoa pitää elää Suomessa vielä erittäin niukalla budjetilla, mutta elämä on asetettuja tavoitteita ja omia valintoja.
 

Ralph

Jäsen
Mä en hiffannu tota MustatKortit-nimimerkin saamaa pelikieltoa, voisko joku avata? :)

"4 §Kirjoitetuilta viesteiltä odotetaan jotain uutta sisältöä keskusteltavana olevaan aiheeseen. Miettikää hetki ennen kuin painatte lähetä-nappulaa: onko viestissänne todellakin annettavaa ketjuun. Sisällöttömiin oneliner-viesteihin puututaan erityisesti silloin, kun ne häiritsevät ketjun alkuperäistä keskustelua. Chattaamista ja muuta jutustelua varten on omat kanavansa (esim. irc), ne eivät kuulu keskustelupalstalle. Otteluseurantaketjut ovat tästä poikkeus."

Jos MustatKortin kirjoituskielto tuli "samaa mieltä" -viestistä, niin silloin se rikkoi tätä sääntöä. Jos ei muuta kirjoita kuin "samaa mieltä", silloinhan ei tuo mitään uutta sisältöä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Jos MustatKortin kirjoituskielto tuli "samaa mieltä" -viestistä, niin silloin se rikkoi tätä sääntöä.
Kirjoituskielto pisti itsellänikin silmään, mutta samalla kävi mielessä, että jos MustatKortit kirjoittaa keskimäärin 40 viestiä päivässä palstalle (kuten ilmeisesti on) ja jos säännöt ovat samat kaikille (riippumatta viestien annista keskustelupalstalle yleensä), niin väkisinkin johonkin väliin tulee viesti jonka voidaan katsoa rikkovan palstan sääntöjä vastaan. Aika useinhan pelikieltolistalla näkyy näitä "Amen" -viestistä annettuja, eli sinänsä linjassa (olettaen että tuollainen on kaikille käyttäjille pelikieltoautomaatti).
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"4 §Kirjoitetuilta viesteiltä odotetaan jotain uutta sisältöä keskusteltavana olevaan aiheeseen. Miettikää hetki ennen kuin painatte lähetä-nappulaa: onko viestissänne todellakin annettavaa ketjuun. Sisällöttömiin oneliner-viesteihin puututaan erityisesti silloin, kun ne häiritsevät ketjun alkuperäistä keskustelua. Chattaamista ja muuta jutustelua varten on omat kanavansa (esim. irc), ne eivät kuulu keskustelupalstalle. Otteluseurantaketjut ovat tästä poikkeus."

Jos MustatKortin kirjoituskielto tuli "samaa mieltä" -viestistä, niin silloin se rikkoi tätä sääntöä. Jos ei muuta kirjoita kuin "samaa mieltä", silloinhan ei tuo mitään uutta sisältöä.

ok, laitoin hakuun MustatKortit ja "samaa mieltä" enkä vieläkään tiedä mistä jäähy tuli. Ehkä tuosta Puolustusvoimat-ketjusta kaiketi. No eipä tuo tämäkään viesti mitään uutta sisältöä ketjuun, joten olen hiljaa nyt. Tänks Ralph.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös