Alkoholi – yleisesti

  • 391 796
  • 2 563

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Joensuu, Suomen Johannesburg.
Ai, on vai? Omakohtaistakin kokemusta Joensuusta?
Itse olen täällä päin joutunut asumaan olosuhteiden pakosta (intti, opiskelut ja työ) kohta 20 vuotta. Turpaan en ole saanut kertaakaan/joutunut tappeluihin/riitoihin kenenkään kanssa. Olen toki nähnyt muutakin Suomea ja nimettömän käyttäjän kanssa samoilla linjoilla, ettei Joensuu ole mikään Soweton slummi.
Ei tämä toki mikään paratiisikaan ole.

Turpaan voi saada joka paikkakunnalla...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Oulussa nyt ei vaan tapahdu väkivaltarikoksia normaalia enempää. Oulu sijoittuu yli 50 000 hengen kaupunkien listalla noin puoleen väliin, kun katsotaan väkivaltarikosten määrää suhteutettuna asukaslukuun.
Ensinnäkin, nuo tilastosi olivat 10-20 vuotta vanhoja, joten se niistä. Joensuussa oli juuri noihin aikoihin muutama uusnatsi, joten tuo tilasto selittynee paljolti tuolla.

Toisekseen, Joensuu muuttui sen jälkeen paljon parempaan suuntaan ja juuri itsekin muutin sinne uusnatsiaikojen jälkeen. Siellä ei ole lähellekään niin suurta aggresiomeininkiä aivan tuntemattomia satunnaisia ohikulkijoita kohtaan mitä on ollut Oulussa 2010-luvulla.

Niin että edelleen, Joensuussa tohtii kaupungilla käveleskellä ja ryypätä paljon mieluummin kuin mitä Oulussa tohtii ja viitsii, sen verran sekopäistä sakkia täällä Oulussa tuntuu nykyään olevan. Ei siis puhuta vuodesta 1992, kuten Ramchesterin linkissä vaan vuodesta 2011.

On tullut asuttua Suomessa mm. Helsingissä, Turussa, Joensuussa, Oulussa ja Rovaniemellä, että jonkinmoista vertailukohtaa on sille, että missä sitä keskimäärin kannattaa aamuyöllä kello kolmen jälkeen käveleskellä. Missään ei ole täysin turvassa, ei varsinkaan Helsingin rautatieaseman tienoilla mutta se onkin hieman erityistapaus sinänsä. Toisaalla on enemmän turvassa kuin toisaalla. Rontin mukaan Inarin "Essolla" on ihan yhtä turvallista kuin Helsingin rautatieasemalla. Tuotahan hän tarkoitti, kun sanoi, että ei ole huomannut mitään eroa minkään paikkakunnan suhteen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ai, on vai? Omakohtaistakin kokemusta Joensuusta?
Itse olen täällä päin joutunut asumaan olosuhteiden pakosta (intti, opiskelut ja työ) kohta 20 vuotta. Turpaan en ole saanut kertaakaan/joutunut tappeluihin/riitoihin kenenkään kanssa. Olen toki nähnyt muutakin Suomea ja nimettömän käyttäjän kanssa samoilla linjoilla, ettei Joensuu ole mikään Soweton slummi.
Ei tämä toki mikään paratiisikaan ole.

Turpaan voi saada joka paikkakunnalla...

Olen käynyt Joensuussa ja Johannesburgissa, enkä ole saanut aikaiseksi riitaa kummassakaan. Ja enhän minä Joensuuta mihinkään Johannesburgin slummialueeseen verrannut, vaikka Hill Browssakin on tullut käytyä.

Ei näissä Suomen kaupungeissa nyt niin kauheasti eroa ole. Lähes kaikista kaupungeista löytyy omat paikkansa, joissa saa normaalia todennäköisemmin tappelun aikaiseksi. Mutta se, että Oulussa nyt tulisi joka paikassa turpaan on jo aikamoinen väite, joka vaatisi vähän enemmän näyttöä kuin yhden nimimerkin sanan asiasta.

Ja Joensuuta vastaan minulla ei ole mitää, kunhan nauroin tuota kontrastia tilastoihin ja nimimerkin mielipiteen välilä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Varmaan pohjimmiltaan ihan sama viehätys, kuin porukalla juomisessakin. Pitää päästä rentoutuun ja tarpeeksi kauas todellisuudesta. Pää sekasin, ettei tarvitse pakonomaisesti ajatella jatkuvasti työkiireitä, asuntolainoja sekä yleistä huonoa oloa..

Juodaan koska on pakko juoda, yksin tai porukalla.

Näin. Minulla itselläni on hyvin harvoin mahdollisuus ryypätä porukalla. Löytyy kyllä kavereita, mutta ne ovat vähän käyttäviä ja vuorotyössä, jolloin samanaikaisten vapaiden sovittaminen on hankalaa.

Jos haluan joskus riipaista kännit on ne miltei pakko vetää yksistään. Ja mielummin sitä sitten kotona on ryypiskelemässä ja kirjoittelemassa kalsarikänniketjuun.

Toisinaan on hyvä nollata pää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei siis puhuta vuodesta 1992, kuten Ramchesterin linkissä vaan vuodesta 2011.

Sivun 183 taulukko vuosilta 1997-2001.


Rontin mukaan Inarin "Essolla" on ihan yhtä turvallista kuin Helsingin rautatieasemalla. Tuotahan hän tarkoitti, kun sanoi, että ei ole huomannut mitään eroa minkään paikkakunnan suhteen.

En minäkään kaupunkien välillä noita eroja ole huomannut. Näkyvät ja tuntuvat erot ovat kaupunginosien välillä - kaupungit ovat alkaneet jakaantumaan slummeihin ja paremmman väen alueisiin ja sinne slummialuielle ei tosiaan kannata mennä kävelemään aamu kolmesltä yöllä oli sitten kyse Oulusta, Joensuusta tai Helsingistä.

Hauska yksityiskohta taas kerran tuo Inarin "Esso". Lapissa tehdään henkirikoksia eniten koko Suomessa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
se, että Oulussa nyt tulisi joka paikassa turpaan on jo aikamoinen väite,
On varmasti aikamoinen väite, että joka paikassa saisi turpaan. Kukahan niin on väittänyt. Minä olen sanonut, että Oulussa meno on jotenkin huomattavasti aggressiivisempaa ihan noin yleisestikin. En enää toista mitä olen jo sanonut, sisälukutaitoiset ymmärtävät kyllä

Se, että et ole saanut Johannesburghissa turpaan, ei tarkoita yhtään mitään.

Ja Joensuuta vastaan minulla ei ole mitää, kunhan nauroin tuota kontrastia tilastoihin ja nimimerkin mielipiteen välilä.
Niin, kuten todettua, ne tilastosi olivat tässä kohtaa jo vanhentuneita. Sen lisäksi siinä ei tuon vanhentuneisuuden lisäksi näy se seikka, että tapellaanko vaikkapa Joensuussa enemmän retaleiden kesken ja onko Oulussa väkivalta summittaisempaa, jolloin ns. viattomammat kärsivät paljon enemmän. Jos retale Joensuussa tai Lapissa puukottaa retaleen, niin so what, ei haittaa minua oikeastaan ollenkaan.

Minun mielestäni Karjalankannas on perkeleen vaarallinen paikka, etenkin Tali-Ihantalan seutu. Siellä ammukset lentelevät, kranaatit räjähtelevät, panssarivaunut ampuvat päin, koko seutu on niin miinoitettuakin, ettei kyykkypaskalle tohtisi. Lähteenä minulla on tilasto kesältä 1944.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Lähteenä minulla on tilasto kesältä 1944.
No se onkin sinun paras lähteesi tämän jutun yhteydessä. Vielä kun näytät edes yhtä vanhan tilaston jostain lähteestä, joka todistaa Oulun vaarallisemmaksi paikaksi kuin nyt vaikka nuo mainitsemasi asumasi kaapunnit, niin tää on tässä. Sitä odotellessa.

Siihen asti minä voisin sanoa, että Oulu on ihan yhtä turvallinen ja rauhallinen kuin mikä muu tahansa kaupunki tässä valtakunnassa ja olisin ihan tismalleen yhtä oikeassa kuin teikäläinen hupsuine väitteineen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minä olen sanonut, että Oulussa meno on jotenkin huomattavasti aggressiivisempaa ihan noin yleisestikin.

Samaa mieltä...ja sitten kun nämä oululaiset muutavat etelään niin ihmetellään, että miksi nuo oululaiset ovat niin helvetin outoja. Tämä on huomattu erittäin monta kertaa mutta Käyttäjänimetön puhunee kyllä melko totuuden sanoilla.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ammattialkoholisti ei juo viinaa sen takia, että sitä on, tai että sitä on saatavilla. Vaan siksi että pää on saatava sekaisin. Tavalla tai toisella. Tässä maailmassa ja yhteiskunnassa alkoholi on laillinen ja turvallinen tapa. Tunnen sen verran hyvin itseni, että jos nyt yllättäen alkoholi kiellettäisiin niin hakisin jonkin toisen päihteen tilalle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eniten kyllä naurattaa tuo sinun kaipuusi Joensuun lintukotoon. Siis paikkakunnalle, jossa tehdään eniten väkivaltarikoksia asukaslukuun suhteutettuna Suomessa - Joensuu, Suomen Johannesburg.
Ei täällä Joensuussa turpiinsa saa jos ei kerjää. Liikuskella voi yöaikaankin missä huvittaa, ainakin tällainen miespuolinen junttura jolla on päällään kestona "älä puhu mulle" -ilme. Tervetuloa vaan kaupunkiin ken ei usko. Meillä ryssät ja neekeritkin tappelee lähinnä keskenään.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Räsäsen ja kumppaneiden tavoitteet:

* Baarit kiinni 02.00
* Keskiolut Alkoon
* Promilleraja 0,2
* Mainonta pois urheilusta

Ainakin nämä. Täytyy sanoa että henkilökohtaisesti olen kaikesta tuosta varsin jyrkästi eri mieltä, enkä usko että nykyhallitus tuolle linjalle lähtee alkoholipoliittista ohjelmaa rakentaessaan.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
* Baarit kiinni 02.00
* Keskiolut Alkoon

Jees. Ongelmakäyttö ja siitä johtuvat ongelmat ei vähene yhtään, mutta normikansalaisen elämää hankaloitetaan ja rajoitetaan. Lisäksi jatkot, salakapakat sun muu valvomaton juominen lisääntyy, ja sitä kautta siihen liittyvät lieveilmiöt kuten pimeä viina, harmaa talous ja väkivalta. Helvetin hyviä ideoita, toivottavasti nuo eivät toteudu.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nuo ehdotukset on taas sitä sarjaa: pois silmistä, pois mielestä. Todellisuudessa mikään ei tuosta parane, vaan kuten edellinen kirjoitti kaikenlaiset ikävät lieveilmiöt lisääntyy. Ihmiset tietävät mistä jäävät paitsi ja se lisää niskurointia ja kapinahenkeä.

Kieltäminen ja rajoittaminen ei ole koskaan auttanut tälläisissä asioissa. Eikä auta nytkään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuulin lähetyksessä Räsäsen toistavan saman tarinan kun hän oli käymässä katsomassa italiasa jalkapalloa, eikä siellä myyty lainkaan alkoholia.

Paskanpuhettahan tuo, ainakin roomassa oli ihan normi oluttiskit, mistä sai vielä sellaisen viiden tuopin kantokahvan mukaan katsomoon.
 

Nurmos_888

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Ducks
"Tärkeintä on keskikulutuksen laskeminen"... Mitä helvettiä nyt oikeesti? Suomen keskikulutus on Euroopan yksi pienimmistä. Pitäisikö herätä siihen, missä ongelmamme oikeasti on? Herätä siihen, ettei Karjala-mainosten poistaminen jäästä ja laidoista tai muu mainonnan rajoittaminen ole ratkaisu, eikä yökerhojen aukioloajat tai keskioluen sijaitseminen elintarvikekauppojen hyllyillä tee kenestäkään alkoholistia.

Miten näinkin vaikeista asioista saadaan niin yksinkertaisia meidän sisäministerimme päässä?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mun mielestä kyllä tuota promillerajaa voisi laskea. Muutenhan nuo Räsäsen ehdotukset on ihan tuubaa... Itsekkään en käytä alkoholia oikeastaan ollenkaan, mutta en todellakaan oleta, että muut niin tekis.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Räsäsen ja kumppaneiden tavoitteet:

* Baarit kiinni 02.00
* Keskiolut Alkoon
* Promilleraja 0,2
* Mainonta pois urheilusta

Verrataan tilanteeseen täälläpäin:

- pienemmät baarit menee kiinni puolilta öin, mutta klubit saa myydä juomia 03:een asti ja tietyissä tapauksissa 04:ään asti, jos myyvät myös syötävää.
- aivan kaikki alkoholi myydään vain (ravintoloissa ja) viinakaupoissa, jotka saavat olla auki 09-23. Monet ravintolat myyvät ainakin olutta ja viiniä myös mukaan.
- promilleraja on 0,8.
- urheilussa mainonta on näkyvää, ja esim. jääkiekko- ja jalkapallopeleissä olutta saa juoda katsomossa. Siis paikan päältä ostettua.

Porukkaa ei kaduilla kännissä näe, koska se ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Toisaalta sitten pössyttelyä näkee paljonkin. Perskännikulttuuria ei ole. Ollaanko täällä sitten absolutisteja? No ei todellakaan, vaan juominen tapahtuu baareissa ja kodeissa. Noilla Räsäsen ehdottamilla toimenpiteillä ei todellakaan mikään alkoholiongelma poistu, koska ne toimenpiteet kohdistuu muualle kuin ongelmatapauksiin.

Kysymys kuuluu: miten saadaan 3-4 annoksen nauttimisesta normi, perskännien vetämisestä luusereiden hommaa, ja alkoholilta pois se sitä edelleen leimaava herroja vastaan kapinointi (siis kännätään, koska sosiaalitätien mielestä se on väärin)? Ainakaan Räsänen ei ole tähän vastausta osannut antaa, enkä kyllä osaa minäkään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun mielestä kyllä tuota promillerajaa voisi laskea. Muutenhan nuo Räsäsen ehdotukset on ihan tuubaa... Itsekkään en käytä alkoholia oikeastaan ollenkaan, mutta en todellakaan oleta, että muut niin tekis.

Ihan tuubaa on tuo promilerajankin laskeminen. Sillä saataisiin vain lisää "rattijuoppoja" ilman mitään hyötyjä.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Kuulin lähetyksessä Räsäsen toistavan saman tarinan kun hän oli käymässä katsomassa italiasa jalkapalloa, eikä siellä myyty lainkaan alkoholia.

Paskanpuhettahan tuo, ainakin roomassa oli ihan normi oluttiskit, mistä sai vielä sellaisen viiden tuopin kantokahvan mukaan katsomoon.

UEFA:n järjestämissä (euro)peleissä ei käsittääkseni missään myydä alkoholia, että sinänsä voi pitää paikkansakin. Ei sillä, että tuo olisi hyvä argumentti. Eli Suomessakaan ei myyty alkoholia esimerkiksi HJK - Schalkessa, ja tunnelma oli loistava.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ihan tuubaa on tuo promilerajankin laskeminen. Sillä saataisiin vain lisää "rattijuoppoja" ilman mitään hyötyjä.
No onhan tuo promilleraja aika korkea Suomessa. Porukka aattelee että "voin ottaa pari ja silti ajaa". Asenne alkoholiin olisi ihan eri, jos ei vaan voi juoda sitä viinaa ja mennä autonrattiin. Tässä asiassa olen kyllä aika tiukka, mutta viina ei vaan sovi liikenteeseen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Missä päin maailmaa sijaitsee Täälläpäin?

British Columbia, Kanada. Päihteiden käytössä ero Suomeen ei todellakaan ole kuin yöllä ja päivällä, mutta tarpeeksi iso kuitenkin, että sen huomaa. En ole ihan varma, kumpi on parempi. Kännissä olevien puuttuminen katukuvasta ei haittaa, mutta toisaalta on siinä vähän pureskelemista, kun imeläntuoksuisia sätkiä poltellaan paikoin hyvinkin näkyvästi. Jos Suomen tilanteesta haluaa niitä ongelmia löytää, niin se on nimenomaan juomakulttuurin puolella, ja sitä ei todellakaan muuteta millään baarien aukioloaikojen muutoksilla tai oluiden myynnin vaikeuttamisella. Itse asiassa Räsänen saattaa tehdä noilla puheilla asialleen karhunpalveluksen, koska aika moni suomalainen menee huomenna ostamaan olutta ihan vaan vittuillakseen ja näyttääkseen, että Räsäsen on turha yrittää sitä estää.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No onhan tuo promilleraja aika korkea Suomessa. Porukka aattelee että "voin ottaa pari ja silti ajaa"....

Miksi ei voisi ajatella? Mitä haittaa siitä on, jos ottaa pari ja ajaa kotiin? Muistutan vielä tässä yhteydessä siitä, että riski joutua onnettomuuteen on pienempi kun veressä on 0,2 - 0,5 promilea.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No onhan tuo promilleraja aika korkea Suomessa. Porukka aattelee että "voin ottaa pari ja silti ajaa". Asenne alkoholiin olisi ihan eri, jos ei vaan voi juoda sitä viinaa ja mennä autonrattiin. Tässä asiassa olen kyllä aika tiukka, mutta viina ei vaan sovi liikenteeseen.
Hmm...ja tuoko on se ongelma auton+viinan kanssa? Että ottaa pari ja menee rattiin?

Itse olen ymmärtänyt että isompi ongelma olisi kaveri joka ajelee vaikka 2promillen humalassa yli kymmenen kertaa vuodessa ratsiaan ilman ajo-oikeutta kuin se, että joku kaveri ajaa 0,3promillen aamuhuurussa vaikka duuniin.

Ymmärrän noita pointteja mitä tuossa keskustelussa tuli esille ja ymmärrän noita tavoitteita, mutta en oikein ymmärrä mitä nuo esilläolleet asiat vaikuttavat. Varsinkin promillerajan pudotus ei mielestäni vaikuta yhtään mitään positiivista vaan ainoastaan joutuu olemaan tarkempi kuin aiemmin ja poliisin resurssit menee entistä turhempiin asioihin. Myös keskioluen vieminen alkoon ihmetyttää,mitä hyötyä siitä on.

Saattaa olla että jos oluen(kin) hankkiminen menee noin vaikeaksi niin ruvetaan tilamaan netin kautta suoraan kotiovelle enemmän kuin nykyisin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös