Alkoholi – yleisesti

  • 388 893
  • 2 557

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sama, itse olen ryypännyt tuplapäivän yhden tai kaksi kertaa elämäni aikana. Usein on niin järkyttävä kankkunen, ettei fyysisesti pysty juomaan ja ilman kankkustakin ei vaan tee mieli juoda seuraavana päivänä. En edes firman ulkomaanreissuilla tai laivareissuilla ole juonut peräkkäisinä päivinä. Taidan olla aika unicorn. :D
Itse juon huomattavasti enemmän kuin sinä. Säännöllisen epäsäännöllisesti tulee juotua noita 2-3 päivän keissejä ns. aamusta iltaan. Siltikään ikinä ei ole käynyt mielessäkään tuollaisen viikonlopun jälkeen edes yhden loiventavan ottaminen, kun hauskanpito on ohi ja siirrytään takaisin kotiin ja arkeen. Näistä myös kestää toipua aina se vähintään viikko ja aina tuntuu siltä, että ei kovin helposti voisi itse alkoholistiksi muuttua. Pitäisi olla aika hauskaa elämässä, että jaksaisi pidempään ryypiskellä.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Alkoholista yleisesti: Olen jotenkin aina ihmetellyt, että mikä johtaa alkoholismiin. Itse en ainakaan pystyisi ruveta alkoholistiksi, koska se olo on ihan hirveä jo 3-5 päivän ”ryyppyputken” jälkeen. Siinä kohtaa tulee jo viimeistään raja vastaan, eikä muutu yhtään helpommaksi. Ei sitä oloa vaan kestä edes kännissä. Samoin huomannut, että mitä enemmän on vastoinkäymisiä elämässä, niin sitä vähemmän tekee mieli ottaa alkoholia edes yhtä lasillista. Eli täysin hauskanpitoon käytän itse tuota ainetta. Onko siis alkoholisteilla tai siihen taipuvaisilla ihmisillä jotkut reseptorit erilaiset kuin itselläni?

Alkoholismi/riippuvuus on etenevä krooninen aivosairaus.
Ei alkoholistit päätä tulla alkoholistiksi, vaan se käy yleensä ajan kanssa ja saatossa.
Alkoholisteillakin yleensä on vaihe jolloin he eivät pysty juomaan 1-2 päivää pidempään ja ovat juomatta viikkoja, kuukausia jopa vuosia.

Kun tämä sairaus etenee ja ottaa otteen, ihmisen on juotava joka päivä muutamia että saa ns. normaalin olotilan päälle. Suurin osa ihmisistä jotka kärsivät alkoholismista tai riippuvuuksista kertovat jälkeen päin, etteivät he voineet koskaan kuvitella, että heistä niitä tulisi, tai se mikä saa ihmisen jatkamaan ja pitämään yllä tätä riippuvuutta, se on jälkikäteen vaikea pukea heillä sanoiksi. Sen ei pitänyt koskea sitä ihmisistä ja hän ajatteli olevansa siinä fiksumpi kuin muut.

Ihminen itse ei näe ongelmaa ja kaikki on aina selitettävissä tyyliin " käyn töissä, minulla on perhe, lapset ja talo ja minä hoidan kaikki velvoitteet" tai tämähän kuuluu tähän nuoruuteen..
Ensin pari iltaa pitkäksi, sitten krapularyypyt sunnuntaisin, saunakaljat iltaisin.. vuosien saatossa määrät tietenkin kasvavat ja kerrat muuttuvat jokapäiväisiksi tissutteluiksi, ensin muutama, sitten enemmän ja lopulta tuleekin kirkkaat jo viikolla kuvioihin sillä hermosto on niin kierroksilla, ettei ihminen saa nukuttua.

Sairaus etenee ja pahenee yleensä hiljalleen ja huomaamattomasti ja miten nopeasti sitten käy ns loppuvaihde, siihen vaikuttavat juuri mainitsemasi geenit, juomakerrat ja elämäntilanne yleensä.
Jos jompi kumpi vanhempi on alkoholisti, todennäköisyys sairastua päihderiippuvuuteen on iso, sillä kuvainnollisesti riippuvuus etenee 70 % etumatkalta sellaiseen henkilöön jolla ei ole geeniperimässä samaa riippuvuutta.

Alkoholismi ja päihderiippuvuus on valtavan yleistä ja suurin osa näistä riippuvaisista on työssäkäyviä ihmisiä.
Koska kyseessä on sairaus, se voi iskeä ihan keneen tahansa ammatista, arvoista, elämänkatsomuksesta riippumatta. Voiko joku oikeasti väittää, että Mika Myllylä oli henkisesti heikko ihminen eikä saanut juomista selkärangattomuuttaan kuriin? tai voiko joku väittää että se tulee vain sivistymättömille tai älykkyysosamäärältään alhaisille ihmisille. Ei voi, alkoholisti voi olla ihan kuka tahansa.

Mutta alkoholistiksi ei voi tulla kuitenkaan noin vain, se vaatii sen aina sen alkoholin juomista.
On alkoholisteja jotka ymmärtävät sairauden ja pystyvät kontrolloimaan itseään niin vahvasti, että juominen muuttuu kohtuukäytöksi, näitä ihmisiä on käsittääkseni todella vähän, mutta mahdollista se on.

Voi olla alkoholiongelmainen olematta varsinaisesti alkoholisti. Esimerkiksi joku ei koskaan pysty juomaan 1-2 bisseä vaan tulee aina vedettyä enemmän kuin aikomus. Tai että aina juodessa kontrolli pettää ja homma menee pahasti yli. Nämä ihmiset eivät montaa kertaa vuodessa juo tai eivät juo ollenkaan yleensä, mutta aina on hämminki päällä kun ovat juoneet.
Osa taas on vuosia juomatta kokonaan ja yksikin bisse ja juomakerta saattaa kestää päiviä/viikkoja eivätkä he vaan saa enää katki putkeaan. He pelkäävät itsekin juomista koska eivät pysty kontrolloiman oikein mitenkään. Ongelma heillä on se, että juovat niin paljon ettei promillemäärä pääse oikein missään vaiheessa laskemaan sille tasolle, että juomisen lopettaminen olisi oma päätös.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Ujcik#11 tyhjensikin pankin aika tehokkaasti ilmiön eri puolia tarkastellessaan. Itse korostaisin juuri tuota ongelman vähittäistä syntymistä vuosien tai vuosikymmenten aikana. Lisäksi yleinen harhaluulo tuntuu olevan, että alkoholismiksi luokitellaan vain sellainen käyttö, että ollaan jatkuvasti aivan pelti kiinni ja toimintakyvyttömiä, vaikka paljon on sellaisiakin alkoholisteja, joilla on homma on näennäisesti "hallinnassa" ja arkielämän askareet hoituvat suorastaan erinomaisesti.

Itse olen nyt viidettä vuotta pitänyt kirjaa omasta alkoholinkäytöstäni. Seurannan tulokset olivat alkuunsa aika hämmentäviä, kun tajusi, millaisia määriä sitä alkoholia menee silloinkin, kun ei varsinaisesti dokaa. Otetaan esimerkiksi vaikka seuraavanlainen keski-ikää lähestyvän tai keski-iässä jo olevan perheellisen miehen normaali viikko: tiistaina lätkämatsi, jossa ennen peliä ja erätauoilla yhteensä kolme 0,4 l tuoppia (neljä annosta), perjantaina muutama saunakalja tai after workit muutamine tuopposineen (neljä annosta) ja lauantaina ruoan kanssa viinipullo vaimon kanssa puoliksi jaolla 4/2 (neljä annosta) ja ehkä siihen vielä pari bissejä tai joku muu naukku (kaksi annosta). Lisäksi kerran kuussa pidempi kosteampi ilta, jolloin varovaisestikin päästään jonnekin 15 annoksen hujakoille ja kunnon päädyissä helposti yli 20 annoksen. Ajoittain tulee hiljaisempiakin viikkoja, mutta kun vaikkapa kesällä grillaillessa menee helposti muutama annosta päivittäin, niin voidaan varmaan kohtuullisella varmuudella pitää näitä aika yleisinä keskivertomäärinä. Tällä kaavalla vuodessa tulee naukkailtua helposti noin 900 annosta, mikä tarkoittaa yli 10 litraa alkoholia puhtaaksi alkoholiksi muutettuna (suomalaisten keskikulutus noin 9 litraa vuodessa), eikä viinaa tule varsinaisesti vedettyä kuin kerran kuussa. Myönnettäköön, että itse en seurannan aikana ole päässyt lähellekään tällaisia lukuja, mutta uskoakseni tämä esimerkki on ihan realistinen monelle. Lisäksi monella tulee erilaisia firman tilaisuuksia, joissa alkoholia on jaossa ilmaiseksi ja vaikeahan sellaisesta on kieltäytyä. Lisäksi yleinen harhakäsitys on, että jos juo hyvässä seurassa laadukkaita juomia, ei voi olla alkoholisti. Ruoan kanssa viidenkympin viinilläkin lotratessa riskit ovat ihan samat kuin halvemmalla kuralla kurlatessa.

Yleinen nyrkkisääntöhän on, että mikäli keski-ikäisen ihmisen juominen ei vähene, se lisääntyy. Yllä olevaa esimerkkimeininkiä on käsittääkseni todella vaikea pitää stabiilista tuollaisena vuosikymmenestä toiseen, vaan määrät helposti ja salakavalasti lisääntyvät. Itse erityisesti tuon seurannan takia olen vuosi vuodelta pyrkinyt vähentämään käyttöä ihan onnistuneesti ja suosittelen kyllä sekä seurantaa että vähentämistä kaikille muillekin. En osaa arvioida, millaisessa alkoholisoitumisen vaarassa olisin, mutta tunnistan itsessäni esimerkiksi sellaisen ilmiön, että illan edetessä tahti helposti kiihtyy ja käsi alkaa käydä livakammin. Tällaisetkin asiat on hyvä kai tiedostaa, jolloin omaa käyttäytymistä on ehkä mahdollista muuttaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
@Ujcik#11 kirjoitti tuossa todella hyvin. En kyllä itse olisi noin hyvin osannut kirjoittaa.

Olen jotenkin aina ihmetellyt, että mikä johtaa alkoholismiin
Olen alkoholisti ja sanoisin että se on (liiallinen) viinan juonti... Joillekin tulee siitä addiktio, toisille ei.

Itselläni "tärkeä" käänne oli yksien bileiden jälkeen. Oli hitonmoinen krapula ja menin saunaan hakemaan tavaroitani ja siellä oli pukuhuoneen pöydällä puolikas kahden desin Suomi-viinapullo. Luulin että se oli minun povaripulloni ja siemailin sen kuvotusta niellen. Ei se hyvää ollut... Ja kun pakkasin muita tavaroitani niin löysin povarista puolikkaan kahden desin Suomi-viinapullon. Eli olin aiemmin juonut jonkun muun pullon. Kun siinä omaa pulloani siemailin parvekkeella istuen niin vähän aikaa sitten (alapuolen) terassilta tullut grilliruuan haju ei enää oksettanut vaan herätti halun syödä. Se oli ihan ihmeellistä ja koin nähneeni jonkin valaistumisen.

Kyllähän minä tuotakin ennen olin käyttänyt välillä paljon alkoholia. Kerran pari viikossa kännit niin että tuntuu. Mutta tuo oli eka kerta kun sain juotua krapulaan onnistuneesti. Sitä ennen olin aina ennen yrjönnyt kun olen koittanut korjata oloa. Se tapahtui viinillä. Nyt opin että kannattaa korjata kirkkaalla. Ja sitä tein monien bileiden jälkeen. Varasin oikein pullon pahimman krapulan korjaamiseen ja koin monta upeaa voimaantumista bileiden jälkeen viinan kanssa. Ikävä kyllä se korjaaminen alkoi siirtyä koko elämään. Kun illalla otti kunnolla niin seuraavana päivänä voi korjata ottamalla lisää. Kierre oli valmis... Ja se johti alkoholismiin.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Tämä ei ole ainoa tapa, mutta kaikista yleisin mitä minä olen kuullut ja siksi voisin siitä kertoa. ( jatkuu aiheeseen miten joku voi tulla alkoholistiksi, minä kun en voi juoda 4-5 päivää enempää )

Aika monen alkoholistin kanssa on tullut keskustelua varsinkin siitä loppuvaiheesta, eli ajasta hieman ennen raitistumista/tilanteen todellista eskaloitumista, eli sitä pistettä missä kohtaan homma lähtee valumaan käsistä tosissaan. ( tämäkin vaihe etenee huomaamatta, vuosien aikana ).

Aika usein tyypillinen, lähes hämmästyttävän yhdenmukainen alkoholistin tarina tai kaava menee jotenkin näin. Ihminen juo useina iltoina ja bilettää aika railakkaasti, kuitenkin hauskaa pitäen ja homman ollessa päällisin puolin ihan ok. Krapula iskee ja se vetää mielen niin alas, että epävarma ja epäselvä olo kestää aluksi useita päiviä. Nämä oireet menee vielä hammasta purren ja puuskuttaessa. Keskiviikkona on jo normaalimpaa ja hiljalleen toivuttu henkisesti viikonlopun krapulasta.

Kaikkihan ovat kokeneet sen pahan darran ja asiasta voidaan jopa vähän huumorilla heitellä. Kroppa vapisee ja mieltä ahdistaa. Kyse ei ole murheellisesta mielestä, vaan todella voimakkaasta ahdistuksesta jossa mieli on epävarma, pelokas ja jopa hieman harhainen.
Kun darra kerran iskee, se jää pysyväksi vieraaksi. Se ei tule enää päänsärkynä ja pahana olona vaan henkisenä ahdistuksena joka rupeaa voimistumaan kerta kerralta kovemmaksi, ei aamuisin vaan iltaisin.

Tähän jopa epätodellisen kovaan ahdistukseen on lääke, krapularyyppy. Ahdistus ja kuvotus on poissa hetkessä ja elämä alkaa tuntumaan ihan siedettävältä. Mukava saunoa ja soittaa vaikkapa pari puhelua kun on taas olo, että ei ole varsinaisesti humalassa vaan selvinnyt eilisestä ja viimeviikkoisesta. Tässä kohtaan tulee tämä krapularyyppy tavaksi. Sillä ei siis tavoitella humalaa, vaan olotilaa jolla ihminen pystyisi olemaan edes siedettävällä tasolla. Alkuun tämä toimii ja tasoittelu vaikuttaakin hienosti.

Kuten aiemmasta viestissä kerroin, ensimmäinen iso oire on hermostolliset oireet. Tämä hermoston ylikierros/kuumentuminen rupeaa vaikuttamaan ahdistuksen kylkiäisenä uneen. Epävarma, krapulainen ihminen kun ei pysty nukkumaan.. tulee ensimmäiset paniikkioireet, pakokauhun tunteet. Siinä hiipii ajatus iltaisin mieleen, rauhoittua ja rauhoittaa, nukkua kunnolla jolloin työt onnistuvat paremmin ja ei näytä ihan muumiolta. Krapularyyppy auttaa ja tämäkin konsti toimii jonkun aikaa, toisilla kuukausia, tosilla vuosia. Tässä vaiheessa kierre on sellainen, että alkuviikko menee krapulasta toipuessa, iltaisin hieman juoden ( unen takia ) ja keskiviikkona alkaa olemaan tikissä. Perjantai tuleekin jo oven takaa ja silloin on taas lupa lähteä radalle. Olo on hyvä ja viikon tärisemisen jälkeen on kiva hieman irrotella kun saa ihan luvan kanssa ottaa ja olla normaali muiden mukana humalassa.

Arki pelaa vielä jotenkin, yleisesti muut ihmiset eivät ympärillä ymmärrä tilannetta eivätkä ota sitä vakavasti kun se ei näyttäydy mitenkään töissä, viikonloppuisin tai arkena päivällä muutenkaan. Pikkujoulussa saatetaan olla jopa oikein sivistyneitä tai aikoina kun muut juovat yleisesti, ollaankin selvähköjä. Homma on sinänsä hallussa eli sovituista tapaamisista pidetään vielä kiinni, töihin päästään ja hommat tehdään yleensä pirun hyvin, koska henkinen epävarmuus paranee kun töistä tulee kuitenkin kiitosta.

Erittäin yleinen iltatissuttelu huomataan kuitenkin kotona/läheisten toimesta ja tässä vaiheessa kierrettä läheiset huomauttelevat juomisesta. Alkoholisti ei koe juopottelevansa viikolla vaan ainoastaan muutaman juovan, että saa nukuttua kunnolla ja kaikki muutkin välillä juo viikolla... Kuitenkin välillä tulee ylilyöntejä viikolla ja ensimmäinen iso konflikti saa vielä alkoholistin tajuamaan, ettei kaikki ole aivan kohdillaan ja tuolle saatanan masennukselle on tehtävä jotain.

Työterveyshuoltoon/lääkäriin mennään sitten juttelemaan unettomuudesta, stressistä, uupuneesta olotilasta ja muutekin pidempään jatkuneesta alakulosta. Alkoholin käyttömäärät valehdellaan pieniksi ja kun potilas vielä näyttää suhteellisen kunnossa olevalta, lääkärit kirjoittavat keskushermostoon vaikuttavaa rauhoittavaa lääkettä uni ja ahdistusongelmiin. Taas jatkuu matka ja kaikki ovat hyvillään kun juopottelu alkuun vähenee ja lääkitys auttaa nukkumaan. Läheiset lakkaavat hetkeksi huolehtimasta, kun kaikki olikin masennusta ja työuupumusta. Kuitenkaan miksikään absolutiksi ei ole luvattu ryhtyä, niin välillä käydään radalla ja .. Ylilyönnit tulevat kuvioihin, koska kemiallinen riippuvuus pitää huolen, että sitä ei voi missään tapauksessa nukkua ilman alkoholia tai ainakaan iltalääkettä. Kemiallinen riippuvuus on päässyt syntymään, vaikkei ihminen varsinaisesti juo edes jokaisena viikonloppuna. Lääkkeet loppuu ja koukku on valmiina. Joko uusitaan resepti tai juodaan se uni.

Käyttäjä itse häpeää tilannettaan eikä tiedä keinoa, miten siitä päästä irti. Riippuvuus on syntynyt ja se tekee olosta todella huteran, epävarman sekä päivisin kireän. Koska käyttäjä häpeää juomistaan ja kokee sen olevan vain lääke ahdistukseen ja välttämättömän unen saantiin, sitä juomista ruvetaan salaamaan ja piilottelemaan koska hehän tässä uhreja ovat eivätkä taatusti joisi, jos saisivat vaan olon normaaliksi muuten. Tässä kohtaan läheiset ovat jo todella huolissaan, kun pulloja ilmestyy milloin mistäkin koska käyttäjä ei haluaisi millään myöntää itselle, eikä muille todellisia määriä. Uni tullakseen haluaa enemmän ja enemmän.
Nyt pitää olla varattuna kokoajan juotavaa ja juominen muuttuu pakonomaiseksi. Perhe, työ, ystävät ovat tulilinjalla tilanteen kanssa. Kuitenkin haluttaisiin säilyttää nämä asiat, alkaa loputon lupailu paremmasta huomisesta ja samalla omien sanojen syönti tulee tässä kohtaan kuvioon. Alkoholi vie koska se on vain lääke nukahtamiseen, ahdistukseen, masennukseen ja siihen että voi ylipäätänsä edes toimia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Suomessa käytetään alkoholia yleisesti aika paljon, kuten niin monessa muussakin maassa. En kuitenkaan tiedä pitääkö sitä kliseistä "eurooppalaista juomakulttuuria" sen suuremmin ihannoida. Miksi pitäisi opetella juomaan viinilasillisia tai olutta arkena lounaalla ja illallisella? Vaikka mitenkään humalahakuisesti ei joisikaan, niin onko sekään sitten hyvä tai sen parempi, että joka päivä lipittelee jotain. Ja kuitenkin saattaa sitten mennä useampikin "muki" vaikka illallisella.

Yliarvostettua ja osin jopa harhaista kuvitelmaa taitaa olla se, että muualla sekin toimii niiiiin paljon paremmin :)
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Oli lehdessä jälleen juttua panimo-oireyhtymästä (auto-brewery syndrome). Siinä suoliston mikrobit aiheuttavat alkoholin käymistä vastaavan prosessin, jonka tuloksena on suloinen humala. Sisäinen panimo on aiheuttanut jollekin pitkässä juoksussa rasvamaksankin, mutta nää on näitä sanoisi T. Selänne.

Alkaa olla käteinen sen verran vähissä, että olisiko joku, jolla on todettu tämmöinen suolisto, valmis ulosteensiirtoon? Maksan hyvin. Foto ois kiva yllätys.

Löydä sisäinen panimosi!

PS. Ilveen pojat älkää vaivautuko.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ylen reportaasi Tanskasta. Jonkinmoinen ero Holhous-Suomeen.
Ihan kuin minä 17-vuotiaana, paitsi join kyllä enemmän enkä todellakaan ”juhlinut”. Ryyppäsin kun vitutti.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tämä ei olekaan tainnut vielä lainkaan puhututtaa täällä, eli ensi vuonna alkoholia alkaisi sitten saamaan ihan toimitettua kotiovelle. Helppohan noihin huoliin tällaisen toiminnan vaikutuksista on yhtyä. Nyt sen kliseisen kotiinsa syrjäytyneen suomalaisen miehen ei tarvitse astua ovesta ulos enää edes hakeakseen viinaa, kun sitä tuodaan kotiovelle. Ja jaan kyllä sen näkemyksen, että yksikään Woltin lähetti tuskin ilmoittaa että olette liian humalassa, enpäs anna tuotteita teille.. saati nyt sitten jos lauantaina siellä on kotona koko lapsiperhe, ja taloon on tilattu kuljetuksena viinaa, niin millaisten eettisten ongelmien edessä ollaan

Kaikkein uskomattomin on tuo ministerin perustelu tällaisen toimintamallin sallimiselle, että kun alkoholin kulutus on Suomessa jatkuvasti vähentynyt! Homma on aika suoraan kuin jostain Kummelista.. että "no Pena sen siinä sitten keksi, ihan viime metreillä veti ässän hihasta, että kun suomalaiset eivät ryyppää enää tarpeeksi niin aletaan kuskaamaan niille keppanaa kotiin"

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kannatan liberaalia alkoholipolitiikkaa eurooppalaiseen malliin. Liian pitkään suomalaisia on holhottu (kieltolain varjo ulottuu tähän päivään) ja alkoholia on mystifioitu.

-Vapaat myyntiajat niin ravintoloissa kuin vähittäiskaupoissa.
-Väkevämpien juomien vapauttaminen ruokakauppamyyntiin asteittain, mutta päämääränä tulisi olla, että jos viinapullon haluaa hakea keskellä yötä lähikaupasta, niin sen pitäisi lain puitteissa olla sallittua (Kaupat voivat toki tehdä omat ratkaisunsa, haluavatko tätä.)

En jaksa uskoa meidän suomalaisten eroavan vaikka virolaisista niin paljoa, etteikö liberaali linja onnistuisi meilläkin.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä ei olekaan tainnut vielä lainkaan puhututtaa täällä, eli ensi vuonna alkoholia alkaisi sitten saamaan ihan toimitettua kotiovelle. Helppohan noihin huoliin tällaisen toiminnan vaikutuksista on yhtyä. Nyt sen kliseisen kotiinsa syrjäytyneen suomalaisen miehen ei tarvitse astua ovesta ulos enää edes hakeakseen viinaa, kun sitä tuodaan kotiovelle. Ja jaan kyllä sen näkemyksen, että yksikään Woltin lähetti tuskin ilmoittaa että olette liian humalassa, enpäs anna tuotteita teille.. saati nyt sitten jos lauantaina siellä on kotona koko lapsiperhe, ja taloon on tilattu kuljetuksena viinaa, niin millaisten eettisten ongelmien edessä ollaan
Viinaa halvalla Saksasta -ketjusta voi lukea lisää, miten asia toimii tällä hetkellä. Voin paljastaa, että toimii jo nyt halvalla, ja varsin vähillä ongelmilla...

En tiedä onko uskomuksena, että sen klisheisen syrjäytyneen digitaidot eivät riitä netistä ulkomailta tilaamiseen, vai että juuri se klisheinen syrjäytynyt noudattaa tällä hetkellä viranomaiskehoituksia, ja jättää tilaamatta verkosta, kun taas me "tavikset" voimme nettishoppailla kaikessa rauhassa? Veikkaan, että jo nyt alkoholin suurkuluttajamiehet ovat vahvasti edustettuina ulkomaantilauksissa - ainakin toimitettujen litramäärien näkökulmasta - ja me keskiluokkaiset viini- ja oluthifistelijät olemme sittenkin vähemmistössä...

Lakimuutos varmasti lisäisi nettikauppaa jonkin verran, koska se tekisisi siitä helpompaa - ja varmuudella laillista. Samalla se kuitenkin toisi suuremman osan nettitilauksista kotimaisen alkoholiverotuksen piiriin ja avaisi suomalaisille yrityksille mahdollisuuden saada siivunsa nettikaupasta. Hyötyjiä olisivat erityisesti kotimainen vähittäiskauppa ja kotimaiset pienpanimot, ja samalla työllisyys ja verotulot kasvaisivat.

Suurkuluttajiin uudistuksen vaikutus olisi luultavasti vähäinen. He jatkaisivat edelleen tilauksiaan halvalla Saksasta...
 
Viinaa halvalla Saksasta -ketjusta voi lukea lisää, miten asia toimii tällä hetkellä. Voin paljastaa, että toimii jo nyt halvalla, ja varsin vähillä ongelmilla...

En tiedä onko uskomuksena, että sen klisheisen syrjäytyneen digitaidot eivät riitä netistä ulkomailta tilaamiseen, vai että juuri se klisheinen syrjäytynyt noudattaa tällä hetkellä viranomaiskehoituksia, ja jättää tilaamatta verkosta, kun taas me "tavikset" voimme nettishoppailla kaikessa rauhassa? Veikkaan, että jo nyt alkoholin suurkuluttajamiehet ovat vahvasti edustettuina ulkomaantilauksissa - ainakin toimitettujen litramäärien näkökulmasta - ja me keskiluokkaiset viini- ja oluthifistelijät olemme sittenkin vähemmistössä...

Lakimuutos varmasti lisäisi nettikauppaa jonkin verran, koska se tekisisi siitä helpompaa - ja varmuudella laillista. Samalla se kuitenkin toisi suuremman osan nettitilauksista kotimaisen alkoholiverotuksen piiriin ja avaisi suomalaisille yrityksille mahdollisuuden saada siivunsa nettikaupasta. Hyötyjiä olisivat erityisesti kotimainen vähittäiskauppa ja kotimaiset pienpanimot, ja samalla työllisyys ja verotulot kasvaisivat.

Suurkuluttajiin uudistuksen vaikutus olisi luultavasti vähäinen. He jatkaisivat edelleen tilauksiaan halvalla Saksasta...
Vähän kumminkin eri asia tilata ulkomailta, kun lähetys tulee joskus parin viikon päästä, eikä 30 minuutissa. Vähän liian pitkä odotteluaika, jos haluaa kännätä nyt ja heti. Mutta olen kyllä vapaan tilailun kannalla. Ongelmakäyttäjät hommaavat alkoholia, vaikka sitä ei kotiin tuotaisi ja 99 prosentista kohtuukäyttäjiä ei tule ongelmakäyttäjiä, vaikka viinaa saisi tilattua kotimaasta.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kiinalaisen Tsingtao-oluen myynninhidastaja kusella mallasta (?) sisältävään tankkiin:

No eipä ihme, että tuo Tsingtao oli jo maistunut sille itselleen, lienee siis ollut jo aiemmin työntekijöiden yhteinen käymälä.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Nyt sen kliseisen kotiinsa syrjäytyneen suomalaisen miehen ei tarvitse astua ovesta ulos enää edes hakeakseen viinaa, kun sitä tuodaan kotiovelle. Ja jaan kyllä sen näkemyksen, että yksikään Woltin lähetti tuskin ilmoittaa että olette liian humalassa, enpäs anna tuotteita teille..
Meinaatko, että pitää käydä naamaa näyttämässä kylillä, eli hankkimassa jonkinlainen juomalupa? On muutenkin tosi suomalainen sääntö, ettei humalassa olevalle saisi myydä. Tämän perusteella myyntilupa on täysin subjektiivinen. Kotiintuonti voi jopa vähentää rattijuoppoutta jossain määrin, kun ei tarvitse itse lähteä noutamaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ovatko Anoran (Ent. Altia) bulkkiviskit kanadalainen Black Velvet ja skotlantilainen Highland Way käytännössä sama tuote? Maussa en huomaa minkäänlaista eroa, mutta kaiketi alkuperämaa pitää paikkansa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meinaatko, että pitää käydä naamaa näyttämässä kylillä, eli hankkimassa jonkinlainen juomalupa? On muutenkin tosi suomalainen sääntö, ettei humalassa olevalle saisi myydä. Tämän perusteella myyntilupa on täysin subjektiivinen. Kotiintuonti voi jopa vähentää rattijuoppoutta jossain määrin, kun ei tarvitse itse lähteä noutamaan.

Jos ihminen ei aiheuta mitään ongelmaa toisille ja on tolpillaan niin ei kyllä pitäisi olla alkoholin tarjoamisessa mitään ongelmaa. Mielenkiintoista kyllä kun itsekin lähetti hommissa että mitä tuo tullessaan. Sanotaan näin että mieluummin itse ainakin jättäisin tilauksen kun alkaisi vastaan jotain sanoa, olkoon sitten kuinka tahansa ohjeistus ja laki toista mieltä.

Oma veikkaus että tässä on vain pitkällä tähtäimellä voittajia. Rattijuoppojen määrä todennäköisesti laskee, pienpanimoille tekee hyvää ja tilaaminen tuo paljon mahdollisuuksia ja monessa tapauksesta lisää työpaikkoja. Kyllähän se jo pelkkä kuljetus lisää töitä kun jonkun se pitää raahata.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisessa threadissa asiasta jo keskusteltiinkin, niin jatketaan täällä.

Kyllähän Suomen olisi jo aika siirtyä ns. eurooppalaiseen alkoholipolitiikkaan. Oma kantani edustaa liberaalia laitaa. -Alkoholille vapaat myyntiajat (vaikka siis 24/7.) ja myös prosenttirajat tulisi poistaa.

Tiedostan hyvin, ettei edelleen kieltolain traumoista toipuva Suomi tule siirtymään esim. Viron linjalle vielä hetkeen, mutta onneksi nykyinen hallitus on jo ottamassa askelta kohti vapaampaa alkoholipolitiikkaa.

Itse olen pettynyt yhtäältä, että muuten arvoliberaalit SDP, Vihreät ja Vasemmistoliitto näyttävät kannattavan konservatiivista alkoholipolitiikkaa. Erityisesti Vihreiden soisin ottavan "Viron mallin" osaksi poliittista ohjelmaansa. Nyt näyttää siltä, että alkoholilainsäädännön uudistamiseksi tarvitaan aina porvarihallitus. Mikään oikeisto-vasemmisto-kysymys kun asia ei mielestäni kuitenkaan ole.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joku tulla X:ssö aiheesta jo vinoilikin:

KD puolue raivoissaan Kokkareiden vaatimuksesta vapauttaa Alkon aukioloajat: "Jeesus ei tehnyt viiniä sunnuntaisin"
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ramadanin kaljat haettu. Paikallinen alko menee kiinni sunnuntaina, joten hain pari keissiä kaljaa ja pullon kuoharia varastoon. Aika huiske kävi, kun seutukunnan länkkärit tyhjensivät hyllyjä. Itse en väkeviä juuri kisko, mutta työkaverille nappasin pari lekaa viinaa.

Väkeviä ja viinejä täällä on ihan hyvin saatavilla, mutta oluissa tosiaan vain muutama panimo edustettuna. Niistäkin San Miguel Pilsner oli haettu tyhjäksi, joten Carlsbergin puolen litran pilsnerin voimin paastotaan sitten. Ei nyt ihan optimi, mutta torstai-iltaisin on pari kaljaa kiva ottaa työviikon päätteeksi, joten samapa tuo, mitä sitä kurkkuunsa kaataa, kun vaihtoehdot eivät mitään käsityöläisipoja tai tynnyrikypsytettyjä imperial stouteja ole kuitenkaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös