Alaikäisille alkon tuotteita, hakeakko vai eikö?

  • 8 123
  • 82

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Itse piti hommata ohraset sun muut Green Limet (isosta pullosta muutamalla keskarilla vahvistettuna tuli aika tiukka humala, muistaako kukaan ko tuotteen) isosiskon kautta. Yritin mennä ostamaan päivää enne 18 vuotispäivää olutta. Eikä myyty! ja sen jälkeen ei henkkareita olekkaan juuri kysytty!:rolleyes:

Itse en alaikäiselle viinaksia hae! No naapurin pojalle on tullut näin kesäaikaan haettua muutama kireä sankainen pussi! No mutta sen vanhemmat tietää pojan tavat ja poitsu osaa kyllä kaljaa juoda kuin mies. Ja se täyttää syksyllä jo 18 joten ei kait se paha rikos ole, jos poikaa vähän jeesaa.... hyvätapainen kaveri. Poika on muutenkin pelimies noitten naisten perään. Kaverin kun taluttaa aina kylän kauneimpia "piirakoita" viikonloppusin...
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti laiska laita
Itse piti hommata ohraset sun muut Green Limet (isosta pullosta muutamalla keskarilla vahvistettuna tuli aika tiukka humala, muistaako kukaan ko tuotteen) isosiskon kautta.

Green Lime muistetaan kyllä. Ja jopa se "alkuperäinen" eli 25% Vodka Lime. Iho menee kananlihalle kun sitä ajattelee....
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hakeako vaiko eikö, siinäpä pulma

Kyllä minun mielestäni noin >15 vuotiaille voi kaljaa ja sidukkaa ostaa, sillä a) jostain ne saa sitä kuitenkin, b) kyse on kuitenkin vain kaljasta ja sidukasta (ei sillä mitään täydellistä koomaa pysty juomaan) ja c) onhan sitä itsekin juonut tuossa iässä.

Millekään 10 vuotiaille en todellakaan ostaisi. Mutta jos joku yläasteensa päättävä haluaa juoda kavereiden kanssa järven/meren rannalla muutaman kaljan ja vetää pikku känärit, niin so not? Laulamalla sitä oppii laulamaan, ja sama pätee alkoholiinkin. Jos jostain tehdään liian vaikeata ja kiellettyä, niin sitä enemmän se teinejä kiinnostaa.

Joten edellisen perusteella, olisin valmis ostamaan muutamat kaljat nuorille, jos he sitä asiallisesti pyytäisivät. Korikaupalla en kuitenkaan ryhtyisi raahaamaan. Väkeviä en myöskään ostaisi.
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Viestin lähetti Nikke


Green Lime muistetaan kyllä. Ja jopa se "alkuperäinen" eli 25% Vodka Lime. Iho menee kananlihalle kun sitä ajattelee....

Vodka Lime? Sitä en muista! Green Lime oli 21% joten sitä sai jo 18 vuotias. muistakseni 21% on vahvinta mitä alle 20 vuotias saa. Mutta täytyy sanoa että olipahan aika myrkkyä. Lippikset ja sun muut omppujutskat jäi kirkkaasti kakkoseksi! Mutta Green Limelle kunnia siitä että sen avulla tuli opeteltua kohtuullinen viinan juonti kantapään kautta. Meni pari kertaa vähän överiksi;)
Hyvä ettei sattunut mitään pahempaa, kyllä se sellaseta touhua oli sen aineen kanssa!
 

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
Aika tiukkaa porukkaa taalla, tai sitten osa leikkii tekopyhaa. Itse haen varmasti tietyin varauksin. Syita mm. muistan kun itse 15 -16 vuotiaana hytisin alkon kulmalla tuntikausia odottamassa etta joku hakisi alkoholi pitoisia juomia. Enka tietenkaan pyyda mitaan hakupalkkiota. Tosin ei kun olen tassa iassa ei kukaan tule edes kysymaan, toisaalta kayn alkossakin niin harvoin.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti laiska laita
Vodka Lime? Sitä en muista! Green Lime oli 21% joten sitä sai jo 18 vuotias. muistakseni 21% on vahvinta mitä alle 20 vuotias saa. Mutta täytyy sanoa että olipahan aika myrkkyä. Lippikset ja sun muut omppujutskat jäi kirkkaasti kakkoseksi! Mutta Green Limelle kunnia siitä että sen avulla tuli opeteltua kohtuullinen viinan juonti kantapään kautta. Meni pari kertaa vähän överiksi;)
Hyvä ettei sattunut mitään pahempaa, kyllä se sellaseta touhua oli sen aineen kanssa!

Vodka Limeä laimennettiin niin että siitä tuli se 21% ja ikäraja alas uuden nimen kera. VL:stä ja Gin Lemonista sai kyllä sellaisia kankkusia että ei kyllä toivoisi edes vihamiehilleen...
 

jyp17

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP.
En ihan oikea henkilö ole vastaamaan tähän, kun itse olen vielä viittä vaille 18, mutta kai minäkin saan kantani esittää...
Viestiä avatessani ajattelin, että KYLLÄ. Noniinno, sitten otettiin esille nämä 12-vuotiaat kaljanruinaajat, ja tajusin asian toisenkin laidan... Eli on se niinkin, että en minäkään hae kovin montaa vuotta 18-vajaille, vaikka pyytäneet onkin. Noniin siis, näissä täkäläisissä kaupoissa sitä lähes poikkeuksetta on tullut itse noudettua juomansa, mutta tosiaankin, sanottasko semmoset alle 15-vuotiaat saa unohtaa pyyntönsä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ni.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
En missään nimessä hakisi kersoille viinaksia alkosta. Omat muksut saavat aikanaan maistaa holipitoisia juomia yhdessä isän kanssa, jotta tietävät miltä miltäkin maistuu, eikä ole tarvetta kokeilla salaa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Tinde
Ei, en usko, että käytit alkoholia ekan kerran, kun olit jo täyttänyt 18 v.

Älä usko. Uskotko, että jotkut meistä eivät juo lainkaan? Lisäksi, mitä Justuksen kaverin temppuun tuli niin hieno homma. Jäi teinixeiltä ryyppyreissu väliin sinä viikonloppuna ja ehkä tajuavat ensi kerralla jättää tuon Alkon kulmalla notkumisen väliin. Jos on kakarana pakko juoda (eikä kenenkään oikeasti ole) niin menköön kinuamaan vanhemmiltaan.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Itse olen hakenut pari kertaa alaikäisille, mutta ne ovat olleet tuttuja. En ole koskaan hakenut sellaisille, jotka tuolla kaupan edessä pysäyttelevät.

Itselläni oli niin, että liikuin "urheilijaporukassa", jossa oli mukana jo jonkun verran vanhempiakin ukkoja ja niinpä ei tuo miestä väkevämmän hommaaminen ollut hirveän hankalaa. Ja jos joskus sattuikin niin, että oli jäänyt ostokset viime tinkaan, niin kyllä sitten äiti tai isä sai hakea.

Jos ja kun pidimme tuolla junioriporukalla (=alaikäiset) omia juhliamme, ei meillä koskaan ollut ongelmaa järjestää juhlapaikkaa, sillä aina oli joku, kenen vanhemmille sinä perjantaina tai lauantaina kävi, että sinne tulee noin 15 nuorta kaljottelemaan. En muista, että olisimme kertaakaan "joutuneet" kadulle pullojen kanssa. (taisi olla myös osalle vanhemmista syy siihen, että eivät "häiriintyneet" vaikka pidimmekin melkoista älämölöä koko illan)
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin kolmen lapsen isänä pakko ottaa kantaa. En hae, en ole hakenut enkä tule hakemaan!
Kyllä minulta on useasti erilaiset räkäpää porukat viinaa pyytäneet.

Saatana ei koskaan!
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
tais olla yksi ja ainut kerta Green limee, sen muistan kun korkin avasin ja muutaman ensimmäisen hörpyn sitä ah niin pahan makuista litkua, seuraava muistikuva on piirtynyt että kallistan viimeisen kulauksen pullosta. Sen jälkeen todellinen herääminen tapahtuu kun istun puiston penkillä yksi tuttu muija sylissä ja joka sanoo että suutelisin mutta olet oksentanut.

Muutamalle kaverille (18vuotiaita) hain väkeviä yksi uudenvuoden aatto. Alaikäisille en kyllä lähde hakemaan jos en tapausta tunne erittäin hyvin ja kyseinen henkilö ole täyttänyt lähemmäs seitsämäätoista ikävuotta.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti SherwoodinHartsa
Näin kolmen lapsen isänä pakko ottaa kantaa. En hae, en ole hakenut enkä tule hakemaan!

Totta puhut Hartsa. Samoin Sniperin kirjoituksessa on hyvä pointti! Jos haet ja nuorille sattuukin jotakin vakavaa, muistathan vastuusi.

Ajattelepa esim. että haet 'harmittomasti' viikonloppujuomat muutamalle vieraalle pennulle, joilla meneekin överiksi ja yksi esim hukkuu. Tai joku käyttää sellaista lääkitystä, ettei pitäisi juoda mitään ja nirri veks. Tai joku heistä tekee esim henkirikoksen kännipäissään.

Voi 'harmittomassa' haussa olla selittelemistä ja/tai jäädä vaivaamaan hakijaa loppuiäksi?

Onko se 'harmiton' hakeminen riskin väärtti? Päättäköön kukin itse.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No täytyy kertoa että kerran olen pyytänyt kaljapulloa. Ja sain sen kyllä.

Mutta ikinä en ole pyytänyt ostamaan kaljaa tms. ja ei meijän ukko varmaan osta vaikka olisin 29...;)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Senior:
teknisesti ottaen mainitsemassasi esimerkissä syyllistyt käsittääkseni tapon avunantoon tms.
Eli teet rikoksen joka mahdollistaa "itsemurhan"(kai alkoholikuolema lasketaan sellaiseksi, vai onko kyseessä tapaturma?)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo
Senior:
teknisesti ottaen mainitsemassasi esimerkissä syyllistyt käsittääkseni tapon avunantoon tms.
Eli teet rikoksen joka mahdollistaa "itsemurhan"(kai alkoholikuolema lasketaan sellaiseksi, vai onko kyseessä tapaturma?)

Jotain sinne päin, mutta taitaisi pahin rangaistus olla loppuelämän tietoisuus ja kokemus aiheutetusta tai autetusta vahingosta.
Menisi selittelyksi: en mä tarkoittanut mitään pahaa... tai en arvannut mihin se johtaa...

En suosittelisi hakemaan, anyway.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tänään kävin ostamassa ainakin alkon myyjättären mielestä punaviiniä alaikäiselle. Möi kuitenkin.

Tultiin työkaverin kanssa asioilta ja tämä meinasi illaksi käydä vielä hakemassa alkosta pullon punaviiniä. No, myyjätär - ehkä hieman päälle parikymppinen - sitten kysyikin paperit, joita ei tällä työkaverillani ollut mukana. Punaviini jäi kassalle.

No, minä sitten tarjouduin hakemaan viinin, kun minulta ei ole koskaan aiemminkaan papereita alkosta kysytty. Menin alkoon, otin hyllystä juuri siihen myyjän palauttaman punaviinipullon ja marssin kassalle. Pitkin hampain myyjätär pullon minulle myi.

Työkaverini on 25 v.
 

Demari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja Real Madrid
Njoo minä vielä asun pienellä paikkakunnalla about 5000 populaa ja olen jo 21 ja siltikään en ole saanut ostettua ilman henkkareita kuin kavereilta jotka o myymässä. pahin tapaus oli kun 18 vuotias myyjä kysyy papereita ja satuin sentää olemaan pariluokkaa korkeemmalla yläasteella. Toki voi olla että ne tytöt haluaa nimen ja iän tietoonsa :)
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole ostanut, en itselleni, enkä muille, enkä aiokaan ostaa. Mun kaverin kaveri sai karvaasti kokea, mitä voi seurata, jos hakee alaikäisille. Sen pikkusiskon kaverin äiti teki jutusta poliisiasian ja sakkojahan siitä tuli. Poliisit tulivat ensin penkomaan perheen talon ja takavarikoivat kaikki viinakset, koska ne oli muka alaikäisille menossa. Että tämmöistä siitä voi seurata.

Alaikäisenä mulle ei kukaan hakenut, enkä ole koskaan maksanut mistään juomastani alkoholista (no, yhen kerran). Täällä ois kyllä saanut yhdeltä kioskilta, joka myi kaljaa ja tupakkaa jopa 12-vuotiaille, kunnes asia tuli viranomaisten tietoon (homma jatku ainakin 1½vuotta) ja kioski suljettiin.

Mun kaveripiirissä on kyllä alaikäisiäkin, mutta koskaan ei kukaan niistä ole tullut pyytämään hakunaiseksi. Mun yks kaveri kyllä aina hakee serkulleen ja samalla murpattaa siitä, miten paljon ja usein kyseinen henkilö juo... Hieman on kaksinaismoralismia!
 

Akseli

Jäsen
En hae.
Ólen jonkin verran ehtinyt olla kadulla viikonloppuisin tarkastelemassa tuota alkoholin kanssa leikkimistä.
Joku tuossa perustelikin, että jos haen itse lapselleni sen six-packin, niin ainakin tiedän mitä ja miten paljon se juo.
Valitettavasti olen myös ollut saattamassa työni puolesta näitä lapsia kotiin. Äiti tai iskä siinä sitten ovella ihmettelee, että miten se meidän Mika on noin kännissä kun en ostanut sille kuin 6 kepardia. Voi helvetti. Sinisilmäiset luulee, että se juominen loppuu siihen kun omat juomat loppuu...
Joillakin varmasti loppuu, mutta on aika paljon niitä joilla on kiva nousuhuppeli päällä ja kaikki kelpaa.
En kiellä juomasta, mutta mielestäni alkoholin nauttiminen on aikuisten hommaa, eikä vanhemman tehtäviini kuulu rahoittaa eikä hankkia lapsilleni alkoholia eikä tupakkaa.
Alkoholia saa kotona halutessaan maistaa ja vaikka hieman nauttiakin vanhempien seurassa. Tällöin voin sponsoroida.
Se vaatii tosin jonkinverran ikää. (Olen kuullut, että tämä ei kuitenkaan ole kovinkaan monen kohdalla kiinnostava vaihtoehto.)
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eikös siinä ole pieni ristiriita, että kun suurin osa on kuitenkin juonut ainakin kaljaa/siideriä/viiniä alaikäisenä, niin sitten nykynuoret ei sitä saisi tehdä?

Ehkä iän myötä saattaa alkaa myös yliarvioimaan riskejä (jos sitä vastaavasti alaikäisenä aliarvioi niitä). Kuitenkin, suurin osa on nuorena varmasti juonut itsensä melkoiseen örvelökänniiin, ja kuinka ollakkaan, seuraavana päivänä muistona on vain kauhea darra, ja kenties silmämustana (jos on sattunut olemaan liian ärsyttävä kännissä). Kyllä suurin osa nuoristakin osaa käyttää sitä ilman vaaratilanteita. Vastaavasti kyllä sitä moni aikuinenkin on sen aineen kanssa täysin hakoteillä.

Mitä pahaa siinä on, jos joku 16 vuotias tinttaa kaljalla känärit?
Ok, tottakai on niitä, joille alkoholi ei sovi, ja jotain voi tapahtua, mutta niin se voi käydä aikuisellekin. Mediassa aina vaan nostetaan esiin ne tapaukset, joissa nuorelle käy alkoholin takia köpelösti. Sen sijaan media ei kerro niistä tenukeppiaikuisista, joita aina säännöllisin väliajoin kuolee/luokkaantuu vedettyään liikaa viunaa.

Aika moni täällä (niistä, jotka ovat ostaneet/olisivat valmiita ostamaan nuorille) on sitä mieltä, että tiukkaa kamaa ei osteta, kuten myös, että millekään 10/12 vuotiaalle ei osteta.

Sen sijaan jos 16,17 (ja varaukin myös 15) vuotiaat haluavat kiskoa bisseä, niin johan on tekopyhää se yrittää kieltää, etenkin, kun suurin osa on itsekin vetänyt.

Edelleen, jos asiasta tehdään liian vaikeata, niin sitten nuo ostaa joltain, jolta vain saa jotain, mitä tahansa ostettua. Joten spänna inte nu ja jäitä kypärään.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti heki
Mitä pahaa siinä on, jos joku 16 vuotias tinttaa kaljalla känärit?
Ok, tottakai on niitä, joille alkoholi ei sovi, ja jotain voi tapahtua, mutta niin se voi käydä aikuisellekin. Mediassa aina vaan nostetaan esiin ne tapaukset, joissa nuorelle käy alkoholin takia köpelösti. Sen sijaan media ei kerro niistä tenukeppiaikuisista, joita aina säännöllisin väliajoin kuolee/luokkaantuu vedettyään liikaa viunaa.


Ei siinä ole mitään pahaa jos juo itsensä humalaan, eikä häiritse esim. käytöksellään muita kanssaihmisiä. Kuitenkin pitää todeta tähän väliin, että todella usein nämä 16-vuotiaat alkavat sitten kännissä uhota, sillä kännissä jokainen on kuningas. Yksinkertaisesti ei osata käyttäytyä humalassa. Saman kyllä mielestäni näkee usein ravintoloissa joihin ikäraja on 18 vuotta. Jos tätä vertaa sellaisiin paikkoihin joihin ikäraja on vielä tuota hieman korkeampi, on ero mielestäni huomattava.

Kyllähän media mielestäni kertoo todella usein niistä tapauksista, joissa esim. joku on humalassa sattunut tappamaan jonkun. Kuitenkin näitä tapauksia on sen verran, että ei niitä nosteta mitenkään erikoisesti esille. Mielestäni se jos joku alaikäisenä on humalassa ja tappaa esim. jonkun on sen verta pahempi homma, että se tuleekin nostaa esille.

Sen sijaan jos 16,17 (ja varaukin myös 15) vuotiaat haluavat kiskoa bisseä, niin johan on tekopyhää se yrittää kieltää, etenkin, kun suurin osa on itsekin vetänyt.


Noh, en minä tietysti mene ketään tuomitsemaan sen vuoksi, että juo alkoholia alaikäisenä. Kuten sanoin niin jokaisen oma asiahan se on, koska sen kännäämisen oikein aloittaa. Kuitenkin jos tämä henkilö ei osaa käyttäytyä niin siitä tulee muille riesa. Suosittelen esim. paikallisjunalla matkustamista Helsingissä perjantai-iltaisin. En ole tätä viimeaikoina kovinkaan usein enää tehnyt, mutta kovin usein siellä ainakin aikaisemmin oli käsirysyjä humalaisten alaikäisten kesken.

Niin, syy miksi en hae on se, että jokaisen tulee olla kypsä juomaan sitä alkoholia ja mistäs minä tiedän sitä, onko kyseinen henkilö tätä. En myöskään itse Alkon nurkilla notkuillut nuorempana, joten en tunne sitä velvollisuudekseni hakea nykyään korvauksena tästä. Itse asiassa aika harvoin minulta on mitään tuollaista kysytty.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Timi:

Oletusarvo on kuitenkin, että joka tapauksessa nuoret kokeilevat rajojaan alkoholin suhteen. Jostain ne sitä saa kuitenkin (klassikko, mutta pitää paikkansa). Jos alkoholin saanti on liian hankalaa, voi osa kokeilla jotain muuta, jota tullaan tarjoamaan (pimeitä pulloja, muita väkeviä, kenties jopa humehia). Pointtini oli siinä, että jonkun kaljan läträäminen on melko turvallista kuitenkin. Tietenkään tämä kantani ei estä sitä, että henkilö voi vetää kaljan lisäksi jotain muuta, mutta se onkin kokonaan toinen juttu.

Olen matkustanut lähijunilla, ja todella ärsyttävää touhua se kieltämättä on. Mutta estääkö se, että itse ei hae kaljaa kenties tutulle nuorelle, niin empä usko sitäkään. Nuoret kokeilevat rajojaa, kuten mekin teimme aikoinaan. Ylilyöntejä tapahtuu, mutta niin on varmasti tapahtunut lähes jokaiselle, joka alkoholin kanssa on lätrännyt. Ja uskon myös, että kokeilemalla sitä nuoretkin oppivat rajansa alkoholin kanssa tuntemaan.

Ja kun puhuin kuolemista, niin tarkoitin lähinnä itsensä tappamista liian alkoholin käytön vuoksi (lumeen sammumiset etc.)
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
No en sen takia että se olisi jotenkin moraalisesti arveluttavaa, ei vaan jaksa roudata mitään brenkkua selkä vääränä.
 

Miguel

Jäsen
Pelikaani:
Jotenkin minulla on semmoinen kutina - varsinkin viestin ajankohtaa katsottuani - että tiedän mistä sait idean täman ketjun avaamiseen. Tiedät varmasti mitä tarkoitan.

Niin, itse en ole vielä 18v. ja ne kerrat kun juon, kaverit hankkivat viinat. Valitettavasti usein kavereilla on esteitä ja aineen saanti vaikeutuu. Suosin viinoja edullisuuden ja pienen ainemäärän takia, sillä mahani ei pidä kauheasta kaljalla/lonkerolla/siiderillä läträämistä. Mutta jos viinaa ei ole saatavilla, lähetän isoveljen (18v.) tai jonkun kaverin hakemaan miedompia.

Viinan kanssa holtti katoaa helposti, tiedän sen liiankin hyvin. Reilu vuosi sitten vedin pahat överit. Toisaalta se oli vain hyväksi, sillä mitään vakavaa ei kuitenkaan sattunut ja opin siitä kokemuksesta paljon. On senkin jälkeen joskus vähän liikaa tullut otettua, mutta ikinä en ole mitään vahinkoa aiheuttanut.

Tämä saattaa antaa kuvan, että olisin oikea teinijuoppo, mitä en ole. Yleensä juon vain 'juhlapäivinä', kuten vappuna, uutena vuotena, festareilla ja harvoina kaveri-iltoina, jolloin on sopiva paikka ryyppämiselle (viimeksi kaverin mökillä). Ja juon oikeastaan aina samojen sällien kanssa, ja porukassa pidetään huolta toisistaan.

Kun ensi maaliskuussa täytän 18, saatan hakea hieman nuoremmille kavereille, mutta en ainakaan alle 16-vuotiaille.

Olisiko kellään hyviä ideoita, miten salakuljettaa juomia sisään Ankkarockiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös