Alaikäisille alkon tuotteita, hakeakko vai eikö?

  • 8 125
  • 82

Pelikaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuli tässä mieleen, kun itse on jo päälle 20 vuotta, niin alkon ovet ovat avoimet. Sitten kun monet kaverit on vielä alle 20 ja jopa alle 18, niin he aina tasaisin väliajoin kinuavat hakemaan alkosta viinaa. Kyllähän sitä itsekkin aina joutui kinuamaan kun ei ollut vielä ikää ja aina sitä jostain onnistui saamaan.

Kyllähän sitä on tullut joskus haettua, mutta hakeeko muut tältä palstalta alkosta viinaa teineille?
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Itse en hakisi enää, kyllä hain kavereille kun itse olin alle 18. Itse päätin, että kun itse täytän 18v. niin sen jälkeen en kenellekään hae.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Ei. En minä mitenkään koe sitä tarpeelliseksi. Sitäpaitsi, nykyään yllättävän monen 15-17 vuotiaan vanhemmat käyvät heille hakemassa kaljat. Joten tästä voisi päätellä että nämä Alkon kulmilla notkuvat ovat 12-14 vuotiata, joiden ei ainakaan minun mielestä edes tarvitse juoda....

Kyllähän sitä Rebelin tavoin tuli haettua kavereille kun oli itse täyttänyt 18 muttei enää....
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Anteeksi karkea ilmaisuni, mutta välillä tekisi mieli pistää 12vuotiata turpaan ja heittää ne potkimaan palloa kesäilmalla, eikä antaa notkua Alepan edessä kysymässä "moi, voitsä hakee kolme Koffii?"... välillä niin säälittää katsoa kun 10vuotiaatkin kulkee tupakka suussa ja 12v. pojat kertoo kovaan ääneen "nais"-seikkailuistaan... lapset ei enää voi nykyaikana olla lapsia....
 

Pelikaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pitää vähän korjata, että en minäkään kellekkään 12 vuotiaalle hae, en varmasti. Kyllä kaverit jo lähemmäksi 18 on, mutta ei saa alkosta yli 22 prosenttisia. Ei sitä ulinaa jaksa kuunnella, jos ei hae ;)
 

Aksu

Jäsen
Voin hakea, mutta vain ja ainoastaan jos tunnen henkilön hyvin ja tätä kautta tiedän hänen käyttäytyvän maltillisesti ja järkevästi. Vastuuta en toisesta ota (vaikka hakemalla juomaa väistämättä sitä otan), joten luottamus täytyy olla.

Enkä tarkoita alaikäisellä 12-vuotiaita vaan haitari asettuu about 16-17 vuotiaisiin. Nuoremmille en ole koskaan hakenut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei, en hae, enkä ole koskaan hakenut. En halua kuitenkaan rikkoa lakia...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En hae teineille, spurguille enkä muillekaan, kuin itselle.

Minua ei niinkään nuo moraaliset syyt kiinnosta, minua ei vain kiinnosta lähimmäisen auttaminen tuossa määrin enkä kyllä halua nähdä rasittavia kännissä örveltäviä teinejäkään.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
En itse hakisi kenellekään, sillä jos he eivät sitä itse saa niin siihen on syynsä. Joko he ovat liian kännissä tai liian nuoria. Nuo 12-vuotiaat teinit ovat TODELLA rasittavia örveltäessään ja ollessaan niin kovia, että...
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Tuttuni teki Jykylässä parille teinille källin keskustassa sijaitsevan Alkon luona: otti rahat ja tilauksen vastaan, sanoi teineille että menkään tohon nurkalle venaamaan, ettei herätä epäilyksiä, käveli Alkoon, osti itselleen viinaa ja käveli muina miehinä ulos ja häippäsi pois paikalta. Suosittelen kaikille. Jospa oppisivat.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cairns
Anteeksi karkea ilmaisuni, mutta välillä tekisi mieli pistää 12vuotiata turpaan ja heittää ne potkimaan palloa kesäilmalla, eikä antaa notkua Alepan edessä kysymässä "moi, voitsä hakee kolme Koffii?"... välillä niin säälittää katsoa kun 10vuotiaatkin kulkee tupakka suussa ja 12v. pojat kertoo kovaan ääneen "nais"-seikkailuistaan... lapset ei enää voi nykyaikana olla lapsia....
Aivan totta. Turpaanveto voisi kyllä olla ns. lievä malli eikä mitään vartin tehokasta mättöä...

Kyllä se niin on että 12-v pennulle jaffaa ja vasta baut 16-17v jannulle peffaa. Ja mieluiten joltain mimmiltä. Bisse tulee sitten kuvioon sen beban ohella.

Vähän sama perusjuttu on toi tonni käteen-känni toteen.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Justus
Tuttuni teki Jykylässä parille teinille källin keskustassa sijaitsevan Alkon luona: otti rahat ja tilauksen vastaan, sanoi teineille että menkään tohon nurkalle venaamaan, ettei herätä epäilyksiä, käveli Alkoon, osti itselleen viinaa ja käveli muina miehinä ulos ja häippäsi pois paikalta. Suosittelen kaikille. Jospa oppisivat.

No, tuo on kyllä idioottimaisinta mitä olen vähään aikaan kuullut. Harmi ettei viinanmyyntiin ole säädetty henkiseen tasoon perustuvaa 'ikärajaa'. Siinä tapauksessa kaverisi taitaisi olla muiden jatkona Alkon kulmalla mankumassa.

Alaikäisille hakeminen on ongelmallista. Koskaan ei pidä hakea mitään väkeviä, joku vielä kuolee siihen. Viini ja bisse on OK. Liian nuorille ei tietenkään pidä hakea.

Lakia ei pitäisi rikkoa, eikä liian nuorten pitäisi lotrailla viinan kanssa. Ongelmana on kuitenkin se, että jos minä en hae, niin sitten voi hakijaksi tarjoutua joku joka vaatii provikkaa, tavalla tai toisella. Jokainen kuvitelkoon itse minkälaisia provikkaulottuvuuksia joku pervo keksii pyytää teineiltä, tytöiltä tai pojilta. Hakijahan voi myös vaikka tarjota asuntoaan huorten juopottelukäyttöön, hip-huraa.

Yksi syy myös, miksi minun ehkä kannattaa hakea teineille mietoja, on heidän suojelemisensa Justuksen kaverin kaltaisilta pennuilta.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oho

Aika jännittävä kannanotto Lapaselta. Itse en pidä minkäänlaisista rajoituksista viinankaan suhteen, mutta sen poistaminen täytyisi kai tehdä jotenkin asteittain. Ja tämän siirtymäkauden aikana suomalaiset saisivat opetella uuden juomakulttuurin.

Aikamoista utopiaa.

Itse en hae koskaan ala-ikäisille. Hakemalla ottaisin liian suuren vastuun heistä. En halua kokea sitä, kun yhtenä kauniina aamuna ojan pohjalta löytyy viinaan kuollut nuori, jolle minä hain sen pullon.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei alaikäisille pidä tietenkään viinaksia hakea. Edesvastuutonta edes ajatella sellaista. Sinänsä alkoholikasvatukseen toivoisin kyllä aikuisempaa ja eräässä mielessä nykyistä "vapaampaa" otetta. Pidän hyvänä ajatuksena sitä, että alkoholiin tutustutaan kotona, vanhempien luvalla, ja että aiheesta jutellaan. Juomien hankkiminen kaupan kulmilla notkuville puberteettivaiheisille ei kuitenkaan ole alkoholikasvatusta.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Justus
Tuttuni teki Jykylässä parille teinille källin keskustassa sijaitsevan Alkon luona: otti rahat ja tilauksen vastaan, sanoi teineille että menkään tohon nurkalle venaamaan, ettei herätä epäilyksiä, käveli Alkoon, osti itselleen viinaa ja käveli muina miehinä ulos ja häippäsi pois paikalta. Suosittelen kaikille. Jospa oppisivat.

Olipas oikein hauska källi! Minun mielestäni teinit ovat kieltämättä väärässä paikassa kun ovat mankumassa sitä hakijaa, mutta eipä tuokaan, että vie nuorten rahat mitenkään kovin suurta älykkyyttä osoita.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Re: Oho

Viestin lähetti Oiva
Itse en hae koskaan ala-ikäisille. Hakemalla ottaisin liian suuren vastuun heistä. En halua kokea sitä, kun yhtenä kauniina aamuna ojan pohjalta löytyy viinaan kuollut nuori, jolle minä hain sen pullon.

Jep, toi on se kääntöpuoli. Kysymys on aika hankala. Helpointa on tietenkin jättää ostamatta. Kyllähän sitä jokainen päivittäin sulkee silmänsä vakavimmiltakin ongelmilta. Periaatteessa tuo sinun pelkäämäsi riski on suurempi kuin nuo omat kelailuni.

Mainitsemaasi viinaa ei tietenkään pidä ikinä ostaa, vain mietoja.

Sitten asiassa on tietenkin sekin puoli, että kyllähän sitä itsekin tuli alaikäisenä alkoholia käytettyä. Tosin aloin käydä rafloissa jo kuustoista vuotiaana, mutta kyllä sitä hakumiestäkin tarvitsi aina välillä. Aika jessustelua ensin olla vuosikausia hakumiesten varassa ja sitten ruveta täysi-ikäistyttyään tekemään itsestään lakia kunnioittavaa pyhimystä.
 

Demari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja Real Madrid
Tottakai hakemaan ja hyvät hakupalkat :) Itse en myöskään hae kuin kavereille ja tutuille. Tekee muuten hyvät tilit kun nykäsee oikeesta narusta oikeeseen aikaan :)

Niin ja ´haen väkeviä vain yli 18 vuotiaille :_)
 
Viimeksi muokattu:

kallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Oho

Viestin lähetti Lapanen


Helpointa on tietenkin jättää ostamatta. Kyllähän sitä jokainen päivittäin sulkee silmänsä vakavimmiltakin ongelmilta.
Mainitsemaasi viinaa ei tietenkään pidä ikinä ostaa, vain mietoja.

Aika jessustelua ensin olla vuosikausia hakumiesten varassa ja sitten ruveta täysi-ikäistyttyään tekemään itsestään lakia kunnioittavaa pyhimystä.

Hehheh. Aika hauskoja mielipiteita, ihan suoraan sanottuna. Pari tarkennusta: Onko sinun mielestasi siis "silmien sulkemista vakavimmilta ongelmilta" se, kun jattaa ostamatta alkoholia alaikaiselle? Se kasitys tuosta kirjoituksesta vakisinkin jai. En vain oikein ymmarra, miten se nyt siihen kaantyisi?

Ja toinen, onko siis niin, etta koska kerran on itse saanut jonkun hakemaan juomaa, niin ikaankuin palkkioksi pitaisi sitten hakea taas nuoremmille? Vai voisiko olla niin, etta ian karttuessa toisilla myos henkiset ominaisuudet muuttuu (huom. muuttuu, mielipideasia sitten mihin suuntaan) eli toisin sanoen ajattelutapa on erilainen. Sita sanotaan kasvamiseksi, joka lienee elamaa. Siihen liittynee sekin, etta alkaa ymmartamaan lakeja ja niiden merkitysta.

Ja niin, en hae alaikaisille alkoholia ja kylla, minulle on haettu Alkosta juomaa ollessani alaikainen. En silti koe itseani huonommaksi ihmiseksi.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti kallu
Hehheh. Aika hauskoja mielipiteita, ihan suoraan sanottuna. Pari tarkennusta: Onko sinun mielestasi siis "silmien sulkemista vakavimmilta ongelmilta" se, kun jattaa ostamatta alkoholia alaikaiselle? Se kasitys tuosta kirjoituksesta vakisinkin jai. En vain oikein ymmarra, miten se nyt siihen kaantyisi?

Hmm.. joko minä en osaa ilmaista itseäni ymmärretävästi, tai sitten sinä et ymmärrä. No sama se.

Kyllähän tuo Alkon/Alepan kulmalla hengaava teini joka etsii hakumiestä on ongelma, johon jokainen ottaa jollain tavalla kantaa. Kuten sanottua, helpointa on jättää moiset huomiotta. Totuus kuitenkin on että kyllä teini sen viinansa jostain saa. Onko sitten parempi vai huonompi että sen ostaa vaikkapa kaltaisesi vastuuntuntoinen henkilö, joka ei esim suostu ostamaan väkeviä, ei vie rahoja tai vaadi jonkinsortin provikkaa hommasta, vai joku epämääräisempi tyyppi? Kas siinäpä kysymys.

Viestin lähetti kallu
Ja toinen, onko siis niin, etta koska kerran on itse saanut jonkun hakemaan juomaa, niin ikaankuin palkkioksi pitaisi sitten hakea taas nuoremmille? Vai voisiko olla niin, etta ian karttuessa toisilla myos henkiset ominaisuudet muuttuu (huom. muuttuu, mielipideasia sitten mihin suuntaan) eli toisin sanoen ajattelutapa on erilainen. Sita sanotaan kasvamiseksi, joka lienee elamaa. Siihen liittynee sekin, etta alkaa ymmartamaan lakeja ja niiden merkitysta.

Voi olla noinkin. Voi myös olla että oman navan läheisyys, paskantärkeys ja oman egon kohottaminen nuorempia tms. mopottelemalla on omanlaisensa osoitus kenen tahansa henkisestä tilasta. Minulla ei luonnollisestikaan voi olla mitään mielikuvaa siitä kumpaan sinä kuulut. Itse asiassa se ei edes minua kiinnosta.

Viestin lähetti kallu
Ja niin, en hae alaikaisille alkoholia ja kylla, minulle on haettu Alkosta juomaa ollessani alaikainen. En silti koe itseani huonommaksi ihmiseksi.

No, hyvä että olet selvittänyt tuon asian itsellesi.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Justus
Tuttuni teki Jykylässä parille teinille källin keskustassa sijaitsevan Alkon luona: otti rahat ja tilauksen vastaan, sanoi teineille että menkään tohon nurkalle venaamaan, ettei herätä epäilyksiä, käveli Alkoon, osti itselleen viinaa ja käveli muina miehinä ulos ja häippäsi pois paikalta. Suosittelen kaikille. Jospa oppisivat.

Taitaapa Justus tuttusi olla varsinainen ruudinkeksijä ja älykkö! Kerro vielä, että matkalla pölli jonkin mummon käsilaukun!

Itse olen hakenut siideriä ja lonkeroa ainoastaan omille teinipennuilleni, jottei heidän tarvitse ruinata spurguilta tai hämyveikoilta haluamiaan juomiaan.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Joskus silloin kun itse täytti 18 niin hain omille kavereilleni, mutta nyt kun alaikäisiä kavereita ei juurikaan ole en ole hakenut kenellekkään. Tuntemattomille alaikäisille en koskaan. Ajoittain nuo nuoret hakijakseen pyytävät, mutta aina kieltäydyn. Joskus on jotain avautumistakin tullut, mutta kun olen antanut välittömän palautteen on ääni aina muuttunut kellossa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Periaatteessa voisin kyllä hakea sikäli, että ainoa mikä minua estää tekemästä sitä on oma laiskuuteni juosta huvikseni toisten asioilla.
Kyllähän nuo 15-17 -vuotiaat osaavat dokata siinä missä itsekin siinä iässä, joten tuosta en kyllä kantaisi murhetta.

Lapasen kannalle kallistun. Bisseä ja hinttilimuja voisin hakea, jos jaksaisin ja oma kauppareitti kävisi yksiin junioreiden suunnitelmien kanssa, mutta esim. pirtua en heille kaupittelisi.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, olen hakenut muutamaan otteeseen, mutta totta kai rajoituksin eli tutuille ja on niillä ikääkin ollut vähintään 16 vuotta. Ja sellaisia tyyppejä, että tietää niiden osaavan pelata alkoholin kanssa ettei tule ongelmia. Enkä varmaan enää vuoteen - kahteen ole hakenut kenellekään, ei ole oikein enää alaikäisiä tuttuja.

Tupakkaa en hae kellekään, se on periaatepäätös. Ei nappaa tukea kenenkään nikotiinikoukkuun joutumista.
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tuo alkoholin hakeminen teineille on sinansa kaksipiippuinen juttu kuten tassa on jo moneen kertaan tullut esille. Periaatteessa vastuuntuntoinen ihminen voi pelastaa teinin seka hakemalla, etta hakematta. Minun mielestani lahdetaan vaaralla asenteella jos ajatellaa, etta jos mina en hae niin joku hakee, kuitenki. Nain toki on tassa maailmassa silla kaikilla ei ole yhta suoraa ja lujaa selkarankaa kuin minulla. Mutta ihan perus ajatuksena tuo on aika vaarallinenkin.

Itsellani on selkea raja, etta bissea haen joskus omalle serkulleni joka on alle 18 ja viinaa niille kavereille jotka ovat 18-20. Mina uskon, etta jos ma en hae teineille niin joku niista saattaa vittuuntua juuri mun kohdalla ja lahtee kotiin. Voi olla, etta se on naivi ajattelutapa, mutta nain se minun kohdallani menee.

Niin ja kylla minulle haettiin kun olin alaikainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös