Alaikäisille alkon tuotteita, hakeakko vai eikö?

  • 8 127
  • 82

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Pah!

Pitäisikö tässä vielä teineille hakea,kun omissakin kantamuksissa on enemmän kuin tarpeeksi.Eukko muuten hakee mulle välillä(mökillä),kun itse olen niiiiin sooseissa,että en pysty polkemaan edes tsygää.

Vakava vastaus:En ole hakenut,enkä tule koskaan hakemaankaan.:mad:
 

Lint

Jäsen
Viestin lähetti Lapanen




Alaikäisille hakeminen on ongelmallista. Koskaan ei pidä hakea mitään väkeviä, joku vielä kuolee siihen. Viini ja bisse on OK. Liian nuorille ei tietenkään pidä hakea.

Lakia ei pitäisi rikkoa, eikä liian nuorten pitäisi lotrailla viinan kanssa. Ongelmana on kuitenkin se, että jos minä en hae, niin sitten voi hakijaksi tarjoutua joku joka vaatii provikkaa, tavalla tai toisella. Jokainen kuvitelkoon itse minkälaisia provikkaulottuvuuksia joku pervo keksii pyytää teineiltä, tytöiltä tai pojilta. Hakijahan voi myös vaikka tarjota asuntoaan huorten juopottelukäyttöön, hip-huraa.


Mun mielestä tossa ajatusmallissa ei oo mitään järkeä. Ostelet
juomia lapsille sen takia, etteivät he joutuisi ongelmiin "pahojen" viinan hakijoiden kanssa.

Mun mielestä sitä voi verrata tämmöseen tilanteeseen:
Joku on jättänyt hienon
polkupyörän lukitsematta kadun varteen. Ajattelet varmaan että sinun on parasta varastaa se, sillä joku kuitenkin sen varastaa.
Ja se toinen varastaja varmaan käyttäisi pyörää huumeiden
hankkimiseen. Ja se on paha asia.
Teet hyvän työn jos itse varastat ja käytät rahat vaikka uusiin perunoihin ja silliin...
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
En hae, vaikka maksettaisiin mitä. Periaate on periaate. Usein kyllä nuoriso minulta palveluksia kinuaa, olen kai niin rentun näköinen.

Tosin olen siitä erikoisessa asemassa, että en juonut alkoholia alle 18-vuotiaana, joten kenelläkään en ole mitään haettanut. On siis helppoa pitää tiukka linja.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Tässä kohtaa herää kysymys, että mistä mistä on kysymys, eli että mistä Jatkoaikalaiset itse saivat alkomaholinsa, kun olivat alaikäisiä. Varsinkin kiinnostaa nämä tapaukset, jotka eivät missään tapauksessa hae muille.

Ei, en usko, että käytit alkoholia ekan kerran, kun olit jo täyttänyt 18 v.

Mulla on ollu vanhemmat, jotka ovat hakeneet tyyliin vinkkupullon syystä, ettei mun tartte nuokkuu Alepan kulmalla ottamassa riskii että rahat hävii tai maksamassa hakista, mutta kaikilla ei varmaan sitä ihanuutta ole ollut.

Eli mistä hankitte?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Tinde
mistä Jatkoaikalaiset itse saivat alkomaholinsa, kun olivat alaikäisiä.

Itsehän join humalaan itseni ensimmäisen kerran vasta hiukkasta vaille 17-vuotiaana, mutta. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, jossa kaveripiirin ikävaihtelu oli kaupunkiolosuhteita huomattavasti suurempaa. Samassa kaveriporukassa oli kolme vuotta vanhempia ja saman verran nuorempia, ja lisäksi samassa kioskinkulmalla notkuvassa porukassa oli myös minua kuusi vuotta vanhempia heppuja. Hakijoita siis löytyi.

Itse hain myös saman porukan alaikäisille täysi-ikäiseksi ehdittyäni. Vähän outoahan se olisi ollut kieltäytyä, kun 16-vuotias kaverini, joka kuitenkin oli aloittanut alkoholinkäytön paria vuotta minua aiemmin, tuli hakumieheksi pyytämään. Sen sijaan tuntemattomille en ole hakenut koskaan.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Viestin lähetti Lint

Mun mielestä sitä voi verrata tämmöseen tilanteeseen:
Joku on jättänyt hienon
polkupyörän lukitsematta kadun varteen. Ajattelet varmaan että sinun on parasta varastaa se, sillä joku kuitenkin sen varastaa.
Ja se toinen varastaja varmaan käyttäisi pyörää huumeiden
hankkimiseen. Ja se on paha asia.
Teet hyvän työn jos itse varastat ja käytät rahat vaikka uusiin perunoihin ja silliin...

Minun mielestäni taas ei voi verrata. Tuon pyörän varastamisen voi estää jäämällä odottamaan että omistaja tulee. Niitä viinaa hamuavia pentuja tuskin pystyy estämään aikeissaan. Vai pystyykö? Jos pystyy niin kertokaa minullekin miten.

Minulta ei ole kukaan koskaan edes kysynyt tuota palvelusta, joten sinänsä olen jäävi vastaamaan. Tutuille lähes täysi-ikäisille saattaisin mietoja hakea, mutta tuntemattomille en varmasti.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulle hakivat täysi-ikäiset kaverit, alaikäisten kaverien täysi-ikäiset kaverit tai alaikäisten kaverien alaikäisten kaverien täysi-ikäiset kaverit. Eli välikäsiä oli joskus useampikin mukana, mutta silti aina edes nimeltä / ulkonäöltä tutut tyypit hakivat. Tuntemattomilla tai omilla vanhemmilla en koskaan haetuttanut mitään.

Meilläpäin muuten kaksi silloin 16-vuotiasta sankaria pyysi paikallista hiukan vajaata parikymppistä kaveria hakemaan heille kaljaa kaupasta ja antoivat tälle rahaa. Kun kaveri saapui kaljojen kanssa kaupasta, soittivat alaikäiset paikalle poliisit ja tämä vanhempi kaveri sai sakot alkoholin luovuttamisesta alaikäiselle. Hauska käytännön pila...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Tinde
Eli mistä hankitte?

Joskus oli kovat järjestelyt viinan hankkimiseksi, kun ennen vanhaan oli Alkossa aika tiukat myyntirajoituksetkin, yhdelle asiakkaalle myytiin max 2 litraa kirkkaita viinoja, Koskenkorvaa yhteen aikaan vain 1 litra. Jos oli vain yksi hakija ja ja puolen tusinaa janoista, piti ehkä hankkia vielä autokuskikin (tai ajokortin omistava hakija), jotta pääsi ostoksille useampaan viinakauppaan. Onneksi viina oli silloin halvempaa..

Tosin olen nykyään siinä onnellisessa (?) asemassa, että saan viinaa laillisesti aivan pilkkahintaan. Oma kulutus vain on niin vähäistä, että "säästöä" ei paljon synny :rolleyes:
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti Tinde
Ei, en usko, että käytit alkoholia ekan kerran, kun olit jo täyttänyt 18 v.

Ensimmäisen kännini join lonkeroilla 2 kk vajaa 18 kesäsenä. En muista mistä lonkeroni sain. Äiti kyllä yhden vappulonkeron tarjosi sinä iltana.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Paskat sitä tarvitse hakea. Kyllä se näin on, että jos ei itse saa kaljaa, niin sitä ei ole valmis juomaankaan. Itse ostin jo 15 vuotiaana omat juomani. Kyllä sitä aina jostakin sai ostettua.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Vaikka ikää ei vielä olekkaan, niin vastaan silti.

Eli, hakisin kyllä, sillä edellytyksellä, että tunnen tämän henkilön jolle juomaa kannan. Ja vaikka tuntisinkin ja kyseisellä hepulla ikää olisi se 12v, niin jättäisin hakematta. Ikä ei kylläkään kerro ihmisestä juuri mitään, mutta 12v on reippaasti liian nuori, ainakin minun asteikolla.

Itselleni noita hakijoita on itselle löytynyt ihan lähipiiristä, ei oo tarvinnu lähtä Alkon nurkille vinkumaan, enkä kertaakaan ole haetuttanut mitään litkuja sellasella, jota en tunne.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Tinde
Tässä kohtaa herää kysymys, että mistä mistä on kysymys, eli että mistä Jatkoaikalaiset itse saivat alkomaholinsa, kun olivat alaikäisiä. Varsinkin kiinnostaa nämä tapaukset, jotka eivät missään tapauksessa hae muille.

Ensimmäistä kertaa ostin olutta kaupasta ollessani 14-vuotias. Koko juttu lähti jostain vitsistä liikkeelle ja yllätyin siitä, että sain sitä olutta. Olin todella pitkä ikäisekseni, joten saattoi johtua siitä. Sen jälkeen hain kavereilleni olutta jos he sitä tarvitsivat kerran jopa isosiskolleni, joka on melkein kaksi vuotta vanhempi.
Joka kerta sain ne oluet, vaikka pari kertaa piti kassalla selitellä miksi ei ollut paperit tulleet mukaan.

Joskus kun juotiin viiniä niin joku kaverin kaveri haki tai jos istuttiin kaverilla iltaa niin sen äiti haki sen pullot viiniä meille. Kait hänen mielestään oli parempi tutustua viiniin turvallisessa ympäritstössä.

En kuitenkaan hakisi tuntemattomille, sillä en haluaisi "ottaa heistä vastuuta". En ilkeyttäni, mutta en uskalla vaan tavallaan riskeerata, koska en tiedä miten he osaavat alkoholia käyttää.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Tinde
Tässä kohtaa herää kysymys, että mistä mistä on kysymys, eli että mistä Jatkoaikalaiset itse saivat alkomaholinsa, kun olivat alaikäisiä

No itselläni alkoi tuo säännöllinen viikonloppujuopottelu heti tuossa ylä-aste iässä, eli 13-14v. vanhana. Muutama täysi-ikäinen (18v.) frendi hengaili samoilla nurkilla ja he hakivat yleensä jos olivat kuvioissa mukana. Muuten viinat haetetuttiin klassisella tavalla bostaamalla siinä kaupan/Alkon kulmalla ja ruinaamalla ohikulkijoilta auttavaa kättä. Kauaa ei tarvinnut kai koskaan odotella. Jos ei muu auttanut, niin joku metsien mies haki ainakin, jos sai yhden bissen vaivanpalkkaa.

Pari vuotta kesti kai tuota vaihetta. 16:sta nurkilla vanhempanikin jo olivat sikäli selvillä uudesta harrastuksesta ja sen vakavuudesta, että luottivat kontrollin pelaavan vastaisuudessakin. He hakivat sitten silloin tällöin, jos vaan itseltä fyrkkaa löytyi. Sponsoreiksi eivät koskaan muistaakseni suostuneet.
Samoihin aikoihin alkoi ostaminen onnistua itseltäkin ja nuo ihanien ravintoloidenkin ovet aukenivat hiukan fiksatuilla henkilöllisyyspapereilla.

Harrastus on edelleenkin voimissaan. Nyt alkoi loma ja heti aamusta täytyy alkaa leikkimään. Kallistahan tuo on, mut hei! Elämä on laiffia! (Matti Nykänen)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen syntynyt tammikuussa, joten täytettyäni 18 vuotta olin usein tilanteessa, jossa minua pyydettiin hakemaan saman vuosimallin nuoremmille edustajille alkon tuotteita. No, muutaman kerran hain kavereille. Sama homma oli 20-vuotiaana.

Kavereiden lisäksi hain pariin otteeseen pikkusiskolle siideriä. Onneksi sekin saa nykyisin jo ihan itse ostettua.

Tuntemattomille tai vähemmän tutuille en ole ikinä hakenut, enkä hae.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti Tinde
Ei, en usko, että käytit alkoholia ekan kerran, kun olit jo täyttänyt 18 v.

Olihan tuota sukujuhlissa, häissä ja muissa isommissa ilonpidoissa maisteltu alaikäisenäkin, mutta itse ostettua tai ostatettua alkoholia en juonut alle 18-vuotiaana, uskoi sitä kukaan tai ei.

Ei tämän nyt niin ihmeellistä pitäisi olla. Onhan nörttejä joka paikkakunnalla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itse olen ostanut viinaa ala-ikäisille, siis ihan Koskenkorvaa / Leijonaa. Omituista tässä on että ne kenelle ostin näitä pulloja, olivat minua vanhempia. Itselläni oli isoveljen paperit käytössä lompakossa, en ole kyllä kertaakaan joutunut näyttämään niitä.

Vuotta vanhemmille kavereilleni viinaa ostin kun olin 17-19.

Minua nuoremmille en koskaan.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Tinde
Tässä kohtaa herää kysymys, että mistä mistä on kysymys, eli että mistä Jatkoaikalaiset itse saivat alkomaholinsa, kun olivat alaikäisiä. Varsinkin kiinnostaa nämä tapaukset, jotka eivät missään tapauksessa hae muille. Eli mistä hankitte?

Vaikka en olekaan henkilö joka ei missään tapauksessa hae muille, niin vastaan kuitenkin.

Kaveri/ystäväpiirissä oli jo tossa neljän- viidentoista kieppeillä täysi-ikäistä ryhmää, joten ongelmia ei ollut.

Alaikäisenä en tainnut koskaan ostaa kaupasta itse, mutta ravintolan/baarin ovet aukenivat jo kuusitoista vuotiaana. Ei väärennettyjä henkkareita, enkä mielestäni muutenkaan näyttänyt ikäistäni vanhemmalta. Saattoi johtua jälleen tuosta itseäni muutamaa vuotta vanhemmasta kaveripiiristä, josta on siis ollut iloa suurestikin alkoholiharrastuksen alkumetreillä. Kyseinen harrastus on viime vuosina priorisoitunut lähinnä tummiin oluisiin ja valkoviiniin perehtymiseen.

Ihmisten suhtautumisessa alaikäisille alkoholin ostoon näyttää melko suosittua olevan samantyyppinen yksisilmäisyys kuin suhtautumisessa vaikkapa huumeisiin. Asia nähdään vain yhdeltä kantilta, usein siltä mikä on se yksinkertaisin tapa kytkeä aivot pois ajattelematta syvemmin kyseistä ongelmaa. No, kukin taaplaa tyylillään.

Niin, ja Mikelle hyvää lomaa!
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Ystäväni Tinde

Minulle haki aikoinaan oma isäni,joka antoi samalla myös mahtikäskyn.Meidän piti(veljeni ja ma)juoda ne bisset kotona faijan seurassa,sillä hän ei halunnut,että me lähdetään ulos öykkäröimään(tunsi meidät hyvin nääs)Meille tämä ratkaisu sopikin tosi hyvin,sillä ukko yleensä sammui melko pian.Tunnin pari se jaksoi laulella jotain kuppasia taistolaislauluja,jonka jälkeen tuli uni.:D :D

Hörpsss!!
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Senior

Itse olen hakenut siideriä ja lonkeroa ainoastaan omille teinipennuilleni, jottei heidän tarvitse ruinata spurguilta tai hämyveikoilta haluamiaan juomiaan.

Sama linja on myös itsellä ollut. Vanhimmalle tarjosin ja hain hänen ollessaan jo kuudentoista. Keskimmäiselle ei ole edes tarvinnut hakea, kun ei kuulemma bisse tai muukaan juuri kiinnosta. Sinänsä hyvä.

Yleensä sälli vielä joi hakemani bisset kotona ennen kylille lähtöään, vaikken sitä vaatinut. Eipä tarvinnut heilua pullojen kanssa kartsalla. Väkevämpiä tarjosin itse ja vain silloin kun pysyttiin kotona.

Tuntemattomille ja/tai alle 16v en hae mitään.

Eiköhän suurimmalle osalle porukasta ole haettu jo alaikäisenä. Olin postissa töissä 16-17- vuotiaana ja siivooja haki meille kahviliköörit pyydettäessä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti fiftyeight
Eiköhän suurimmalle osalle porukasta ole haettu jo alaikäisenä. Olin postissa töissä 16-17- vuotiaana ja siivooja haki meille kahviliköörit pyydettäessä.

Joo, kyllä varmaan suurimmalle osalle on haettu ja mielestäni täällä on tullut monesti esille se, että juomatapoja on opeteltu kotona, mikä on mielestäni todella hyvä juttu. Kyllä ne lapset kuitenkin jossain vaiheessa sitä alkoholia kokeilevat - parempi, että ensimmäisiä kertoja maistelevat sitten kotona. Esimerkiksi talvella voi olla aika ikävät seuraukset jos juodaan ulkona.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Timi
Esimerkiksi talvella voi olla aika ikävät seuraukset jos juodaan ulkona.

Esimerkkinä elävästä elämästä:

Alaikäinen kaverini veti jotain pimeästi ostettua ponulitkua isomman lekan ja kävelymatkalla talvella yöllä kotiin kaatui ja sammui ojan pohjalle. Seuraavaksi amputoitiin jalka polvesta kylmettymisen seurauksena.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tutuille voin hakea (ja hain), tosin tällä hetkellä ei ole kovinkaan paljoa alle kakskymppisiä tuttavapiirissä. Kulmilla notkuville en hae enkä ole hakenut.

Itse haetutin aikanaan juomat vanhemmilla tutuilla.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Senior


Hei Tinde!:cool:

Vanhempi systeri haki, kun olin Omenaviiniä vailla. Kulmaspurguilla ei ole tarvinnut haetuttaa.


Hei Senior! :cool:

Mulla se huono puoli, että mä OON se vanhempi systeri, joka joutu sille "pikku"broidille (nykyään 198cm) hakee aikoinaan OmppuPomput...

Hauska tapaus aiheen tiimoilta muuten sattui, kun joskus 16-kesäisenä silloisen kundikaverin kaa oli tietty vanhemmilla kavereilla hoidettu brenkut uudeksi vuodeksi jo valmiiksi, ja sitten ihan sattumalta tän kundin mutsi bongaa mut dösäpysäkiltä, ja menään sitten samaa matkaa himaan. No ei siinä mitään, bla-bla, mutta sitte se heittää mulle että haluunks mä et se käy hakee meille pari keskarii uuden vuoden kunniaksi. Mitä sanoa äiti-ihmiselle, joka tarjoutuu hakee olutta, mitä ei tarvita. Se mitä mä oon sen jälkeen selvitelly ansaitsis päästä Guinessin ennätystenkirjaan, ainakin sen äidin mielestä. Se nimittäin vielä tänä päivänäkin kippurassa nauraen muistelee niitä mun selityksiä.

EDIT: ai niin, jutun teki vielä sekavammaksi se, että äiti ei suinkaan sanonut keskari, vaan tarjoutui ostamaan "mellistä", sana jota en ollut ikinä ennen kuullut käytettevän keskihölmöstä, joten ensi alkuun istuin siinä ihmettelemässä, että mitä tikkunekkuja se nyt meille oikeen haluu käydä ostamassa...
 
Viimeksi muokattu:

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itse en ole hakenut muille alaikäisille kuin lukiokavereilleni, jotka täyttivät myöhemmin 18-vuotta.

Kerran minua ja kaveriani huiputettiin aika nolostii. Olimme mökillä ja pyysimme tyyppiä, jonka tunsimme aika huonosti hakemaan korin keppanaa meille. Okei, hän haki korin pientä korvausta vastaan ja me piilotimme kaljakorin iltaa varten metsikköön yhteen kylmään ojaan. Kerroimme tyhmyyksissämme mökkinaapurin pojille, että meillä on kori kaljaa piilossa iltaa varten ja olemme menossa katsomaan Juicea. No, nämä mökkinaapurin pojat ottivat selvää, kuka meille bisset oli hakenut. Lahjoivat tän tyypin ja varastivat meidän bisset. Oli kamala järkytys, kun illalla olimme kuskimme kanssa hakemassa bissekoria eikä sitä ollut. Tajusimme heti, ketkä ovat hakeneet korin. No, saimme nämä veijarit kiinni, mutta he olivat ehtineet juoda n. 10 pulloa. Olimme onneksi isompia ja vahvempia, joten he maksoivat meille juomansa kaljat pienen puhuttelun ja vittuilun jälkeen. Mutta kyllä meitäkin harmitti, emme saaneet kunnon känniä jäljelle jääneillä eväillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös