Kokemuksia henkilöstövuokrausyrityksistä?

  • 45 639
  • 112

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kellään Jatkiksen porukassa kokemuksia työskentelystä henkilöstövuokrausfirmojen palkkalistoilla. Näitten yritysten kauttahan eri alojen työnantajat voivat hankkia työvoimaa lyhyelläkin varoitusajalla. Työsuhteet voivat vaihdella aina muutamasta tunnista jopa vuosiin. Mm Varamiespalvelu, VPS ja EilaKaisla ovat tunnetuimpia Suomessa toimivia tämän alan yrityksiä.

Olisi kiva kuulla, millaisia työkeikkoja, millä aloilla ja minkä pituisia duunipätkiä olette tehneet. Käsittääkseni tällaiset keikkaluontoiset työt lisääntyvät kaiken aikaa ja työnantajien henkilöstötarpeet muuttuvat nopeaa tahtia. Eli jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia tai on kuullut jonkun toisen kokemuksista tähän liittyen niin ei muuta kun tarinoita kehiin.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, sivullekirjoittaneelta löytyy kokemusta kyseisistä firmoista vaikka millä mitalla. Olen ollut TipTopin, Manpowerin, EilaKaislan, Office Helpin ja Teleresourcesin vuokratyöntekijä. Voi olla että tuosta listasta puuttui jokin. Positiivisimmat kokemukset ovat TipTopista ja Teleresourcelta. TipTopissa liksa ei päätä huimannut, mutta tuntui että siellä työntekijästä todella välitettiin. Olin kahdessa työsuhteessa TipTopin kautta. Toinen kesti viikon ja toinen useamman kuukauden. Kumpaakaan paikkaan ei ollut työhaastattelua, vaan minusta lähetettiin esittely asiakasyrityksiin. Molemmat hommat olivat toimistotyötä, tosin aivan totaalisen erilaisissa yrityksissä.

Manpowerilla liksa taitaa olla henkilöstövuokrausfirmoista paras (vai?) ja ihan hyvin sitä kautta löytyi hommiakin. Itse olin kahdessa monikansallisessa yrityksessä. Työsuhteet olivat kuitenkin vain parin kuukauden mittaisia. Manpower vaikutti kuitenkin aika "kylmältä" yritykseltä tai sitten minulle sattui vaan vähän ikävä yhteyshenkilö. Kumpaankin työpaikkaan oli työhaastattelu.

EilaKaislaa en voi hyvällä tahdolla suositella kenellekään. Surkea palkka, tylyt yhteyshenkilöt, ei sen kummempaa haastattelua EilaKaislaan kuin asiakasyritykseenkään. Kiva sitten mennä "kylmiltään" hommiin, joista ei tiedä juuri mitään. Työni loppuikin sitten fuduihin.

Paras kokemus minulta löytyy Office Helpin tytäryhtiöstä Teleresourcesista. Ennen varsinaista asiakasyrityksen haastattelua, Teleressiltä testattiin kaikki: kielitaito, ongelmanratkaisukyky, kirjoitusnopeus, ryhmässä työskentely jne. Mikään nero ei tietenkään tarvinnut olla, mutta testeistä kävi jotenkin ilmi että minkälaiseen hommaan sopii. Teleressin kautta löytyikin sitten saman tien sopiva duuni minulle, ja sillä tiellä ollaan edelleen, tosin nykyään vakituisena asiakasyrityksen palkkalistoilla.

Henkilöstövuokrausfirmat ovat ihan ok jos jatkuva epävarmuus työnkestosta ei häiritse. Vaihtuva työympäristö, uudet kasvot ja erilaiset hommat saattavat olla joko positiivinen tai negatiivinen asia, ihmistyypistä riippuen. Itseäni alkoi jossain vaiheessa rasittaa pomppiminen paikasta toiseen. Kaikki eivät kuitenkaan halua vakinaista hommaa, ja ovatkin ihan mielellään silloin tällöin viikon kaksi duunissa.
 
Viimeksi muokattu:

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Sopii hyvin opiskelijalle. Ainakin viime vuosisadan loppupuolella kun näitä hommia tein niin töitä oli tarjolla vaikka joka päiväksi. Kun alussa teki ns huonoja vuoroja oli sittemmin varaa valita. Sitten rupesin kyselemään paikasta jossa yleensä olin vuoroja suoraan. Joten tämä henkilöstövuokrausfirma maksoi palkkani mutta vuorot sain suoraan sieltä missä olin töissä.

Vaihtelua ainakin saa.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
On tullut kokeiltua. Noin vuosi sitten olin muutaman viikon tamperelaisen Fastn palveluksessa. Linjalla työskentely loppui kun yrityksessä alkoivat yt-neuvottelut. Liksa suht ok ja yhteyshenkilöt mukavia.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
juu,kokeiltu on.Olen ollut Varamiespalvelun,Vistadelin ja Baronan listoilla.Varamiespalvelun töitä en koskaan ehtinyt tehdy mutta kahta muuta on kokeiltu.Puhdasta varastotyötä siis.
Baronaa voin suositella mukavien yhteyshenkilöiden puolesta mutta muuten niillä oli käsi syvällä pyllyssä.Itse työpaikassa kohdeltiin kuin paskaa(vittu sä oo mikään kunnon työntekijä kun sä oot henkilöstövuokrauksesta) enkä sitä kovin kauan jaksanutkaan katella.
Vistadelin kautta olin kolmessa eri paikassa.
Ensimmäinen työsuhde kesti viikon ja seuraava reilut 2 kuukautta.kolmannessa paikasssa olin 9 tuntia.Sipoossa jossain helvetin pakkasvarastossa.-25 asteessa pitäs tehdä duunii..Kiitti mut ei kiitti.
Vistadelilla kuin myös Baronalla oli hyvät yhteyshenkilöt ja tällä kertaa muukin homma oikeesti .Eli jos oli kysyttävää niin siihen vastattiin reilusti ja kerrottiin homma kunnolla.
sopii joillekin.Mutta kyllä mä silti suosittelen että hankkii oikean vakituisen työn.tai sitten jostain tällaisesta firmasta pyytää työn jonka työsuhde kestää vähän pidempään kuin 2 viikkoa.
 

Miksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itselleni soitettiin jokin aika sitten Adeccolta ja kerrottiin, että olisi tarjolla tällainen pitkäaikainen ja kaikinpuolin itseäni kiinnostava työpaikka, työaika kahdeksasta neljään. Pyysivät seuraavaksi päiväksi haastatteluun.

No, sitten itse haastattelussa ei sanallakaan puhuttu tästä kyseisestä paikasta, jonka varjolla olivat saaneet minut paikalle. Vaan tarjosivat kaiken maailman "paskahommia", vuorotöitä, joihin ei meinata millään saada työntekijöitä. Ei kovin hyvä maku jäänyt tästä kyseisestä yrityksestä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Itselläni ei ole kokemuksia, mutta kaverini on ollut/on edelleen tamperelaisen Fastin listoilla, ja hän on ainakin tyytyväinen. Sai ensin pitkähkön työsuhteen kännykän kuoria tekevästä firmasta, jonka lopetti armeijan takia. Armeijan jälkeen nautti hetken aikaa siviilielämästä ja meni parin kuukauden loman jälkeen uudestaan Fastille. On ollut nyt kohta kuukauden auton tuulilaseja valmistavassa firmassa. Vuorotöissä, mutta hän tykkää.

Saman kaverin tyttöystävä hankki viime kesänä kaksikin eri työpaikkaa Fastin kautta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jokusen vuoden ollut EilaKaislan listoilla (ja yhä) ja vuosi sitten jonkin aikaa Manpowerin.

EilaKaislasta ei pahaa sanaa sanottavana. Loistavasti hoituu asiat, toimistolle saa nopeasti yhteyden ja kaikenlaisia pikku pippaloita järjestetään aika usein. Palkka on työasemasta riippuen ihan kilpailukykyinen ja ennen kaikkea ilmapiiri tuntuu mukavalta. Ja Diacorin työterveyshuolto pelaa kuin raiskattu banaani - liukkaasti.

Manpowerilla ainakin oma yhteyshenkilö oli ihan mukava. Haastattelut ja yhteys toimistolle pätki jonkin verran - tuntui, että paikka oli hieman alimiehitetty.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse olen ollut hetken sekä Fastin että Baronan listoilla. Fastissa palvelu oli ystävällistä ja firmasta jäi kaikin puolin hyvä kuva. Baronasta jäi sen sijaan hyvin tyly kuva. Ystävällisyydestä ei ollut tietoakaan ja palvelu oli hyvin katkonaista. Työpaikoista ei joudettu edes ilmoittamaan. En varmasti ilmoittaudu toista kertaa heidän listoilleen. Eikä varmasti tarvitsekaan...
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Vuokratu ei ole kertaakaan mutta Manpower ja eilakaislan kautta on rekrytoitu

Itselläni on positiivisia kokemuksia Manpowerlta ja Eilakaislalta. Asialliset haastattelut. Soitetaan kuin luvataan ja perään vielä "miten menee?" puhelu. Ja meininki on ollut se että mekin olemme asiakkaita, no hyvistä tekijöistähän nämä firmat elävät.

Huonoja kokemuksia on JokelaCapitalsin toiminnasta. Haastatelussa olen käynyt enkä päässyt töihin. No ei siinä mitään parashan valitaan mutta. Yrityksellä tuntuu olevan tapana että perään ei soitella eikä muutenkään oteta tulevaa työntekijää "omaksi". Tuli tunne että jos haluaa Tämän firman kautta töihin niin sinne pitää oikein tunkea.

Nämä olivat vain minun mielipiteitä. Tuntuu olevan aika paljon kiinni siitä kenen henkilön kanssa asioit rekryfirmohin.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Onkos siellä muita poikia hereillä?

Kommuunimme pojat olivat kaikki Varamiespalvelussa kesällä 1996. Aamuisin puhelin pirisi joskus ysiltä ja se vastasi, joka heräsi. "Tänään olis tämmöinen muuttokeikka Ristinarkussa, kolme tarvittais. Ketkäs teiltä lähtee?" "Jaa et pääse. No onkos siellä muita poikia hereillä?" "Ai ei, no mitäpäs jos herättäisit." "No soita sitten, kun oot saanu ne hereille, tämä pitäsi kyllä ihan pian päättää."

Kesäkuussa käytiin aika tiheään kantelemassa herrasväen kamoja tamperelaisiin asuntoihin. Sitten sain paskahomman. Helteellä piti kykkiä pimeän jääkaappikylmän varaston nurkassa ja etsiä vihannesvuoresta mädäntyneitä yksilöitä. Muut kylmävaraston työntekijät kuljeksivat kerran tunnissa ohi ja virnistivät.

Toisaalta kerran sain kahden viikon keikan Tamglassilla. Laminoin rekkojen tuulilaseja. Tosiaan, kaksi samanlaista kuperaa lasia pannaan yhteen, väliin tulee geeliä. Reunat nipistetään "klemmoilla" kiinni ja sitten suoraan uuniin. Imukuppinosturi oli kiva lelu. Sen pari viikkoa. CV:ssäni lukee pöyhkeästi "Tilatiili tuulilasin laminoija kesä 1996".
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kokemuksen matalalla viskibassolla

Parista firmasta on kokemusta. Palvelu kelvollista, mutta myös paljon ongelmia. Kannattaa selvittää oikeus lomiin ja pekkasiin tarkasti, sillä kokemuksella voin sanoa, että näissä on ongelmia. Liitot auttavat, jos auttavat - meikäläisen kokemuksen mukaan lähinnä valittelevat vuokrafirmojen katalaa petkuttamista, mutteivat tee tai voi tehdä mitään.

Lisäksi tilinauhaa tarkasti lukemalla saimme huomata, että lomarahoja oli maksettu usealta kuukaudelta liian vähän. Nämäkin hoituivat liiton kautta.

Tarkkuutta ainakin kannattaa noudattaa. Itse olen sitä mieltä, että vuokrafirmat ovat yksi uusi kapitalistinen saatana, jonka avulla kierretään suunnilleen kaikki työlaisen saavuttamat oikeudet. Mielipiteitähän mahtuu maailmaan...
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avasin ketjun, koska omalla talousalueellaani eräs tälläinen firma ilmoitti lehdessä hakevansa juuri varasto- kuljetus- ja eri teollisuusalojen työntekijöitä. Olen kuullut sanottavan, että varasto -ja kuljetustyött ovat suomeksi sanottuna juuri näitä ns muuttokuorma hommia. Eli roudataan kalusteita millon kenenkin teollisuuspampun uuteen maisemakonttoriin tms.. No pitänee ottaa selvää. Kiitos kuitenkin tähänastisista kertomuksistanne.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Pistän tänne vielä kommenttia ainakin pääkaupunkiseudulla toimivasta henkilöstövuokraus Extrasta . Itse en ole ollut kyseisessä paikassa töissä, mutta jokunen vuosi sitten kuuntelin erään läheisen kommentteja paikasta. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin lomarahojen kanssa saa olla todella tarkkana, ainakin huhupuheiden mukaan Extra maksoi palkkojaan usean eri firman kautta ym.. Kahviladuunia tuota kautta ainakin pääsi tekemään, ja jos ei pystynyt vakituista työtä tekemään, niin lisätyövoimaa kyseltiin aina silloin tällöin.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti sopuli
Pistän tänne vielä kommenttia ainakin pääkaupunkiseudulla toimivasta henkilöstövuokraus Extrasta . Clip.
Kahviladuunia tuota kautta ainakin pääsi tekemään, ja jos ei pystynyt vakituista työtä tekemään, niin lisätyövoimaa kyseltiin aina silloin tällöin.

Extrasta sen verran että mikäli hommat Hartwall Areenalla kiinnostavat, kannattaa ottaa yhtettä Extraan. Kaikki Areenan järkkärit ja myyjät kun ovat Extran palkkalistoilla. Eila Kaisla taitaa hoitaa Länsi-Auto Areenan työntekijöiden palkkaamisen.

Unohtui tuosta edellisestä viestistä sen verran että Firabelilla on kyllä varsin omituinen tapa tuntilistojen suhteen. Siis niiden listojen jotka joka viikko täytetään ja jotka pitää sitten lähettää henkilöstövuokrausyritykseen. Muissa firmoissa riitti että listan faksasi tai postitti aina viikon lopussa, mutta Firabelilla tämä ei käynyt, vaan tuntilista piti joka viikon perjantai viedä Firabelin toimistolle. Ja se oli pakko viedä nimenomaan perjantaina tai muuten ei liksaa tippunut. Kiva sitten raskaan työviikon ja kenties iltavuoron jälkeen körötellä toiselle puolen Helsinkiä jonkun hiivatin paperinpalasen takia.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse olen myös harkinnut näitä vuokrafirmoja,mutta onko kenelläkään tietoa miten miten työntekijän irtisanoutuminen käy?Onko jotain irtisanomis aikoja vai riittääkö,kun ilmoittaa ettei huomenna tule enää?

Eli jos saan ollessani vuokrafirman kautta töissä toisen paikan itse hankittua voinko lopettaa työt siihen paikkaan vai onko kahden viikon irtisanomisaikoja?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Raapustin myös oman CV:ni Eilakaislan listoille. Pitäisi saada hieman työkokemusta - voi olla helpompi tökkiä kinttua firmojen ovien väliin, kun on vähän "tatsia" työelämään. Tietenkin toinen syy on raha. Ja kolmas syy on, että tämä "akateeminen puuhastelu" alkaa kyrpimään.

Probleema on täällä Jyväskylässä tuttu: alan työpaikkoja vähän ja mitat täyttäviä ehdokkaita satamäärin. Opiskelijakaupungin kiroja. Mutta toivottavasti tärppää. Kerron enemmän Eilakaislan palvelusta, jahka 120 ov:n yliopisto-opinnot johonkin hanttihommaan riittävät...
 

Europoli

Jäsen
Mulla on Adeccosta aivan erilaiset kokemukset kuin Miksulla. Hain Adeccon kautta yhtä hommaa jota en sitten loppujen lopuksi saanut (pääsin kylläkin haastatteluun myös varsinaisen työnantajan luo), ja asian ratkettua henkilöstöfirman kaveri tarjosi mulle toista paikkaa. Työ oli tällaiselle naishenkilöllekin sopivan kevyttä varastotyötä, ja duunipaikka kodin lähellä - kaveri oli oikeasti ajatellut asiaa. Työ oli pitkä määräaikainen ja alkoi jo pari päivää myöhemmin.

Työsuhteen aikana yhteyshenkilö soitteli mulle n. kerran kuussa ja kyseli miten menee. Työterveyshuolto sun muut olivat kunnossa. Vaikka palkka oli suht paska niin kaikki oheisasiat hoituivat aina ilman mitään ongelmia, usein jo samana päivänä. Kun löysin vakituisen työpaikan ja sanoin itseni irti yhteyshenkilöni toivotteli kaikkea hyvää ja kehotti ottamaan yhteyttä jos jossain vaiheessa on tarve saada uusi duunipaikka, työtä kuulemma löytyy varmasti. Kaiken kaikkiaan jäi todella hyvä maku koko hommasta (en olisi kyllä uskonut etukäteen...).

Olen työskennellyt myös pienelle Adansia-merkkiselle henkilöstöpalvelulle yhden lyhyehkön keikan verran. Sieltä sitten siirryinkin tuonne Adeccoon, koska pienellä firmalla oli niin vähän keikkaa tarjolla. Adansiakin hoiti sinänsä mielestäni homman ihan jees. Tiptopissa olin joskus haastattelussa, mutta asia ei sen pidemmälle edennyt.
 

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
Vuokraa itsellesi elämä

Jaa-a. Nämä henkilöstövuokrausyritykset ovat kyllä minunkin mielestäni vain osa tämänpäiväistä, kapitalistista kehitystä, jossa halutaan ottaa työntekijästä kaikki mehut irti mahdollisimman halvalla.

Palkkaus ei koskaan vastaa koulutusta, työkokemusta eikä varsinkaan henkilön vuokraavan firman tulotasoa.

Edut ovat huonommat kuin vakituisessa työsuhteessa olevalla. Työterveyshuolto on kyllä monella kunnossa, mutta sekin on hyvin rajattua sisältäen vain välttämättömimmät lääkärikäynnit.

Minulla on muutaman vuoden työkokemus parista firmasta, lähinnä Manpowerista. Heidän kauttaan olen ollut erään suuren kansainvälisen IT-firman palveluksessa. Teen samaa työtä kuin naapurikopperossa istuva, palkkaa saan tonnin vähemmän kuussa. Minkäänlaisia mahdollisuuksia palkankorotukseen ei ole ellei "asiakasyritys suostu uudelleenneuvotteluihin projektihenkilöiden palkkauksesta" Naapuri nauttii firman bonuksista pari kertaa vuodessa, minä saan pinssin joululahjaksi. Naapuriille firma maksaa silmälasitkin ja erikoislääkärit, minä saan henkilöstövuokrausfirmalta korvauksen vain yleislääkäristä. Naapurin lomat kertyvät normaalisti, omistani en niin tiedä, kun ei tehdä kuin lyhyitä sopimuksia. Naapurilla on vakituinen työsopimus eikä häntä tuosta vaan lomauteta, minulle voidaan sanoa että sopimuksen loputtua ei tarvitse tulla takaisin.

Tässäpä näitä vuokraihmisen arkipäivään liittyviä tosiasioita. Puhumattakaan siitä, että olet työpaikallasi aina toisen luokan kansalainen, et omaan firmaan kuuluva. Et saa avainta työpaikallasi kaikkiin tarvitsemiisi oviin, sinulle näytetään ovea palavereissa, joissa keskustellaan työhösi liittyvistä asioista "koska olet externaali". Ruoasta maksat tietenkin enemmän ruokalassa kuin firman omat työntekijät. Tietenkään sinulla ei ole pääsyä työpaikan juhliin, pikkujouluihin tms ellet maksa nimellistä 50 eurion korvausta. Niin, sitähän ei tietenkään vuokrausfirma maksa.

Että tällaista kehitystä työmarkkinoilla esiintyy nykypäivänä. Koulutetuista, motivoituneista ja kokemusta omaavista nuorista "vuokraihmisistä" puristetaan kaikki mehut irti mahdollisimman halvalla. Kun mitta on täynnä, ulos pääsee aina. Uusi vuokrattava halpa ihminen odottaa oven takana.

Tämä sopii kyllä nuorille, opiskeleville ja vähään tyytyville. Ihmisarvoista työelämää vuokrafirmasta et löydä.

nim. "Mies joka vuokrasi itselleen elämän"
 

niksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp...jo vuodesta 1984 :)
Hei, mites noihin vuokrafirmoihin pääsee sit kirjoille tms :))
Et riittääks että kirjoittaa sen nettisivuilla, vaik www.eilakaisla.fi tai www.adecco.fi CV:n vai miten? Et onks niillä siellä toimistolla niin kiirus ettei ne kerkee vastaileen jos käy muuten vaan siel moikkaamassa :)

Mut oikeesti, ku ootte saanu töitä sieltä niin miten ootte sitä saanu? Ihan pelkällä sähköposti tai CV:n lähettämisellä vai vähän sitkeemmällä soittelulla tms..?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti niksu
Hei, mites noihin vuokrafirmoihin pääsee sit kirjoille tms :))
Et riittääks että kirjoittaa sen nettisivuilla, vaik www.eilakaisla.fi tai www.adecco.fi CV:n vai miten? Et onks niillä siellä toimistolla niin kiirus ettei ne kerkee vastaileen jos käy muuten vaan siel moikkaamassa :)

Mut oikeesti, ku ootte saanu töitä sieltä niin miten ootte sitä saanu? Ihan pelkällä sähköposti tai CV:n lähettämisellä vai vähän sitkeemmällä soittelulla tms..?

Henkilöstövuokrausfirmojen sivuilla on yleensä linkki jossa lukee täytä työhakemus/cv. Itse en ole perään soitellut vaan henkilöstöfirmasta on sitten otettu yhteyttä. OfficeHelp taisi olla nopein vastaamaan. Heti seuraavana aamuna cv:n jättämisestä tuli kutsu työhaastatteluun ja testeihin. Poolialla (?) taisi kestää parisen viikkoa ennen kuin tuli kutsu työhaastatteluun.

Pidin aikoinani henkilöstövuokrausfirmojen kautta työskentelemistä ihan ok juttuna, mutta nyt vakiduunin saatuani huomaa kuinka erilaista on työskennellä vakkarina. Henkilöstöfirmat ovat suositeltavia työuran alussa oleville. Työkokemusta saa eri aloilta ja erilaisista hommista sekä ennen kaikkea erilaisista ihmisistä.
 

Europoli

Jäsen
Viestin lähetti Gellner
Henkilöstöfirmat ovat suositeltavia työuran alussa oleville. Työkokemusta saa eri aloilta ja erilaisista hommista sekä ennen kaikkea erilaisista ihmisistä.
Juu, ja silloin kun vakituista duunia ei jostain syystä saa. Kyllä vakityötä hakiessa saa enemmän pisteitä siitä että edes yrittää tehdä jotain kuin että makaa kotona odottelemassa josko joku pyytäisi töihin.

Taisto -74 kirjoitti kyllä myös ihan asiaa, tuollaisia kokemuksia olen kuullut muilta, jopa pahempiakin. Itselläni oli onnea matkassa, kun pääsin vuokralle paikkaan, jossa vuokratyöntekijöitä kohdeltiin samoin kuin muitakin, esim. pikkujouluihin sun muihin pyydettiin mukaan jne. Henkilöstöedut toki eivät koskeneet meitä, mutta se nyt on mielestäni aika selvää. Tosin eihän se mukavalta tuntunut, kun yhtä lailla painettiin niska limassa duunia, ja vakkareille maksettiin kiitoksena hyvin menneestä vuodesta 500 euron joulubonus. Meillä vuokratuillakin (meitä oli 6, koko talossa yhteensä 25 henkeä töissä silloin) oli kuitenkin ehkä jotain tekemistä sen tuloksen kanssa... mutta pelisäännöt ovat sellaiset, jokainenhan sen tietää. Vuokrafirman kanssa tehdyssä työsopimuksessakin on erikseen kielletty ottamasta toimeksiantajalta suoraan mitään vastiketta tehdystä työstä.

Ihmetytti kyllä ne pari paskapäistä muijaa joiden piti tulla hehkuttelemaan: "Kun se joulubonuskin tulee tilille ens viikolla... ai mutta ettehän te sitä saakaan." Jälkikäteen kiitos muistutuksesta niille ämmille, tosin eivät taida tätä palstaa lukea. Suurin osa porukasta piti kyllä tuota aika tökerönä...

Ihmetyttää myös kovasti firmojen haluttomuus panostaa henkilöstöön, nimenomaan pysyvään sellaiseen. Uuden työntekijän kouluttaminen on kuitenkin aika pitkä prosessi, joka sitoo paljon voimavaroja, joilla voitaisiin tehdä tuottavia työsuorituksia. Yritykset kuitenkin enenevässä määrin suosivat määräaikaisia työsuhteita ja henkilöstövuokrausta. Kun aina puhutaan henkilökunnan sitouttamisesta työhön, niin ensimmäinen edellytys on motivaatio.

Voiko ihminen, joka tekee duunia minimipalkalla, tietäen että minä päivänä tahansa voidaan tulla sanomaan että "kiitos yhteistyöstä, valitettavasti muuttuneen tuotantotilanteen vuoksi emme tarvitse sinua enää", ihminen joka mahdollisesti työpaikalla kokee kuuluvansa alempaan kastiin, olla kovinkaan motivoitunut saati sitoutunut? Firmoilla ei mielestäni ole oikein varaa puhua sitouttamisesta niin kauan kuin ne käyttävät vuokrattua työvoimaa.
 
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat, Sympatiat: HPK
Varamiespalvelu ynnä muut työntekijäin vuokrausfirmat

Niin tälläistä lähdin miettimään, että onko kellään palstalaisilla kokemusta näistä varamiespalveluista ynnä muista?

Itellä rahatilanne ei ole kovin hääppöinen ja jotain hommaa pitäisi saada. Palkkataso näissä firmoissa ei varmaankaan päätä hivele, mutta opiskelijan verokortilla käteen jää kuitenkin muutakin kuin syylät.
Sitä vaan lähdin miettimään, että minkälaista tälläisen vuorkausfirman välittämän työvoiman kohtelu yrityksissä. Hommat ovat varmasti paskimmasta päästä (korjatkaa jos olen väärässä), mutta sillä ei juuri mitään väliä ole meikäläiselle.

Aattelin itse hakea yhteen haalaushommaan, jossa työtä tehdään 12vrk putkissa, 12h päivässä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Suosittelen kyseistä firmaa. Itse hain intin jälkeen työkkärin kautta töitä, eikä mitään kuulunut kuukauteen, vaikka täytin tuhannen biljoonaa lippua ja lappua.

Kävin Varamiespalvelussa, lyhyt haastattelu ja lapun täyttö ohjatusti, kahvitkin tarjosivat. Kaksi päivää meni ja soitettiin että töitä olisi nyt.

Palkkataso riippuu tietysti firmasta joka sinut palkkaa. Samoin työtehtävät. Toki Varamiespalvelut vetää jonkun provikan välistä, mutta kovin suuri se ei voi olla. Palkanmaksukin toimi ajallaan ja tarkasti, tosin palkkakuitit kannattaa säilyttää jos sattuu ongelmia jossain päässä.
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse suosittelen kyseistä työmuotoa varsinkin opiskelijoille lämpimästi. Työtä on tarjolla kohtuullisesti, ja työaikoja ja määriä saa sovittua kyseisen tarpeen mukaan.

Työstä maksetaan yleensä kohtuullinen korvaus (koulutusta tai kokemusta ei yleensä juuri vaadita). Lisäksi ainakin useimmilla työnvälitysfirmoilla provision maksaa työnantaja , ei työntekijä. Tämä on hyvä myös siksi etteivät kyseiset työntekijät kalleutensa vuoksi syö tunteja vakituisilta työntekijöiltä. Näin siis ainakin useissa firmoissa, en tiedä onko tätä varsinaisesti lakisääteisesti määrätty.

Olen itse työskennellyt muutamassa eri firmassa lähinnä ravintolapuolella, ja se on ehdottomasti hyvä keino saada työkokemusta, pinetä lisätienestiä ja mahdollisesti jalkaa oven rakoon mahdollista vakituisempaa työtä varten. Huonoja puolia ovat lähinnä epätasa-arvoinen kohtelu vakituisten työntekijöiden kanssa ja työaikojen arvaamattomuus. Jos kuitenkin tarvitset lisätienestiä, ja olet valmis töihin lyhyelläkin varoitusajalla, voi tämä olla hyväkin ratkaisu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös