Juhamatti Aaltonen

  • 282 224
  • 1 315

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kaveri menee kättelee ja kiire koppiin niin juttua suurennetaan. JMA on taiteilija, niitä on ollut ennenkin IFK:ssa.

Millon viimeks IFK:ssa on joku jättänyt nollapelin pelannutta veskaa onnittelemasta ja kiiruhtanut vain pois halaa vastustajia? Täyttä kusipäisyyttä tuo on eikä tulisi selitellä millään "no kun taiteilija"'.

Mahtoi nuhista vain vituttaa kun Kärpät hävisi, siellä nuhiksen sydän on, ei täällä.
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Aaltonen on aina tehnyt tuota samaa. Jo vuosikausia seurajoukkueessa. Käy pyörähtämässä oman maalin takaa ja on ensimmäisenä kättelyjonossa. Tältä osin videolla nähty käytös ei ole millään tapaa poikkeavaa, mutta sehän ei tietysti kerro mitään siitä, kuinka heikossa hapessa henkilökemiat on IFK:n kopissa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tältä osin videolla nähty käytös ei ole millään tapaa poikkeavaa, mutta sehän ei tietysti kerro mitään siitä, kuinka heikossa hapessa henkilökemiat on IFK:n kopissa.

Kyllä sen vaan näkee, ettei hIFK:ssa puhalleta tällä hetkellä yhteen hiileen, vaan joku/jotkut kusee siihen.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joukkuehenki? Aaltonen pelaa tosissaan? Tämä herra ei pilaa yksin jh:ta... siihen tarvitaan nimeltä mainitsemattomat edarit tai ainakin tulevat hyvän olon tunteen kaverit... nimet on TIEDOSSA yhden pelaajan mielipiteenä. En kommentoi asiaa edes yksityisviestillä, mutta JMA tulee pelaamaan tosissaan eikä tule laiskottelemaan... tällä hetkellä on todellisia motivaatio ongelmia kyseisen lähteen mukaan... kysymys kuuluu nimi selässä vai teot kentällä TÄNÄ päivänä, kumpien kaveri olet olet jengissä? Moni valitsee väärin...
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä välissä sen verran, että Aaltosta kohtaan kritiikki on noussut pikkuhiljaa tässä kevätkauden puolella. Ja nyt viimeiset 19 peliä ovat tuottaneet kaksi maalia. Samassa ajassa tehotilasto -10. Aaltonen on kuitenkin lähtökohtaisesti sniper, joka pelaa lähtökohtaisesti tilannetta itselleen ja tuossa tehtävässä hän on epäonnistunut.

Mielenkiinnosta, miten päädyit juuri 19 pelin otokseen? En ole ihan varma onko Aaltonen puhdas sniper ja en pidä hänen maalimääräänsä epäonnistuneena tässä joukkueessa.

Mulle on ihan sama mitä keskiarvoja täällä veivataan, viimeiset kaksi kuukautta Aaltonen on ollut paska. Syöttöjä on tullut, sanotaan vaikka kohtalaisesti, mutta kun se ei vain riitä Liigan kalleimmalta pelaajalta. Ja Aaltosen paskuutta ei poista se, että muutkin ovat jengissä paskoja, vaikka jotkut sillä verukkeella koittavatkin Aaltosta puolustella. Ainakin mulle henkilökohtaisesti on huomattavasti enemmän ookoo, että joku viidesosan Aaltosen liksasta tienaava ukko on paska, kuin se että Liigan kallein pelaaja on sieltä ja syvältä.

Tässä on aikamoista tykitystä. Ensinnäkin jos hyväksyt kiistattoman tosiasian, että muun joukkueen peli vaikuttaa yksittäisen pelaajan peliin, hyväksyt väistämättömän loogisen johtopäätöksen, että muun joukkueen paskuus on täysin käypä puolustusperuste Aaltosen "paskuudelle". Tuo looginen ketju ei katkea sillä, että täällä hoetaan "veruketta" ja "liigan kallein pelaaja" ja poljetaan jalkaa.

Mitä tuohon liksaan tulee, niin sivuutit näemmä sujuvasti sen että olen puhunut juuri hintalaatusuhteesta. Miksi on jotenkin enemmän ok, että Pudi ja Lennu vetelee sysipaskalla hintalaatusuhteella? Avaan vielä logiikkaa:

Aiempi viestini huhuketjussa (HIFK:n huhut, mutut & htt-spekuloinnit | sivu 284 | Jatkoajan keskustelupalsta ) sisältää esimerkin, jossa Aaltonen suoritti alle tasonsa 15% ja Puustinen 38% tietyin oletuksin, joiden nyt en ainakaan sanoisi Aaltosta suosivan. Uskoisin Puustisen pelaavan jotakuinkin puolella palkalla Aaltoseen nähden, tuskin juuri halvemmalla. Eiköhän hän ole osannut rahastaa ensimmäisen meillä pelaamansa kauden maalimäärän.

Leikitään siis, että Juhin palkka on paljon puhuttu 400k ja Pudin 200k. Nyt Aaltosesta maksetaan ylihintaa 400k*0,15 = 60k, kun taas ylihintaa Puustisesta maksetaan 0,38*200 = 76k! Ja tämä pointtini sivuutetaan toistuvasti ihan vaan koska "Aaltonen on kallein". Mitä helvetin väliä, on se niitä pisteitä eniten tehnytkin, joten suhteellinen vertailu on ainoa järkevä. Kuten todettua, kyllästymiseen asti, ongelmamme ovat "Puustiset", eivät "Aaltoset". Jos Kärppähuhu on totta, tajuaa tämän meille joidenkin haikailema ammattimies Junnokin. Ei IFK:ta erota kestomenestyjä Kärpistä se, että yhdelle-kahdelle tähtipelaajalle maksetaan liikaa, vaan se että viidelle-kymmenelle runkopelaajalle maksetaan reilusti liikaa.

En vihaa Aaltosta, alkukaudesta puolustelin miestä. Silloin oli aihetta, koska Aaltonen pelasi henkilökohtaisella tekemisellään useamman pisteen tälle joukkueelle. Totean vain kylmän tosiasian ilman värilaseja suuntaan tai toiseen. Jos Aaltonen petraa nyt pelaamistaan ja nousee joukkueen parhaaksi pelaajaksi, tulen tänne kertomaan Aaltosen dissaajille, että Aaltonen on hyvä, eikä se ole takinkääntämistä, vaan reaaliaikaista arviointia. Mulla vain ei ole tapana ottaa jotain kantaa ja puusilmäisesti hakea perusteita kaikesta mahdollisesta oman kantani tueksi.

Tällainen "reaaliaikainen arviointi" on nimenomaan puusilmäistä, sillä sen perusteella olisi annettu kenkää niin Ramulle, Kari Jaloselle kuin monelle muullekin joiden tulos tai peli-ilme ei ole hetkellisesti vastannut odotuksia. Mikäli se siis yleistetään pelaajan tasoksi. En tiedä oletko sinä niin tehnyt. Kyllähän minäkin olen todennut ettei Aaltonen ole pelannut kovin hyvin (viime peliä lukuunottamatta) hetkeen. Esim. Malinen <-> Mieho -vaihtokaupan arvioiminen paskaksi reaaliaikaisin perustein Miehon ekojen hyvien KooKoo-pelien jälkeen olisi minusta puusilmäistä. Otoskoko on monelle vieras käsite, mutta esim. siksi minä puhun koko kaudesta että se antaa luotettavamman kuvan pelaajan suoritustasosta kuin aaltosvihamielisten fanien anekdootit ja analyysit mailannaputuksista tai mielivaltaisesti pätkityt jaksot joilla pelaaja saadaan näyttämään huonolta.

Aaltonen ailahtelee kauden sisällä (kukapa ei) ja ymmärrän hyvin puheet mielialapelaajasta. Kuitenkin kun katsotaan kausien välistä tilannetta, hän on oikeastaan hämmästyttävän tasainen pistelinko, ja ymmärrän että tuosta tasaisuudesta ollaan valmiita maksamaan. Ja loppuun huomautus, että näkisin hänen paikallaan mieluummin Ramun ja Zabonkin. Valitettavasti sitä vaihtoehtoa ei ollut tarjolla.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Leikitään siis, että Juhin palkka on paljon puhuttu 400k ja Pudin 200k. Nyt Aaltosesta maksetaan ylihintaa 400k*0,15 = 60k, kun taas ylihintaa Puustisesta maksetaan 0,38*200 = 76k! Ja tämä pointtini sivuutetaan toistuvasti ihan vaan koska "Aaltonen on kallein". Mitä helvetin väliä, on se niitä pisteitä eniten tehnytkin, joten suhteellinen vertailu on ainoa järkevä. Kuten todettua, kyllästymiseen asti, ongelmamme ovat "Puustiset", eivät "Aaltoset".

Eli siis ymmärränkö oikein ettei Aaltosta saa kritisoida, koska joukkueessa on joku muukin/muitakin jotka vetävät palkkaansa nähden tason alle? Jos lohduttaa niin voin sanoa, että tottakai myös Puustinen, Petrell jne. ovat ongelmallisia, mutta näiden palkoista mulla ei ole mitään käryä ja tuo Puustisen 200k€ palkka kuulostaa suorastaan mielipuoliselta kun tarkastelee miehen paria viime kautta.

Aaltosen palkan on huhuttu olevan jossakin 350k€ hujakoilla ja Puustisen huono hintalaatusuhde ei poista sitä faktaa, että myös JMA on ollut kaukana tuosta arvosta, tuolla sijoituksella pitäisi saada niin paljon parempaa, mutta hyvin IFK:n tyylinen tuo heittosi "mitä helvetin väliä". Niin, IFK:ssa todellakin tuntuu vallitsevan tuommoinen "mitä helvetin väliä millään on" asenne. Juhiksen arvo pyörii siellä 200k€ hujakoilla omasta mielestäni ja Puden ei pitäisi saada edes 100k€ niin paska se on ollut pari kautta jo.

Ja ihan vain tiedoksi, että yleensä se on juurikin tämä kärki joka sitä kritiikkiä saa osakseen jos joukkueen otteet eivät vastaa odotuksia, näin se menee oli sitten sarja mikä tahansa jne. ei IFK ja sen fanit ole mikään poikkeus tässä. Tuolla palkalla luulisi hieman sitä kuraa myös kestävän...
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli siis ymmärränkö oikein ettei Aaltosta saa kritisoida, koska joukkueessa on joku muukin/muitakin jotka vetävät palkkaansa nähden tason alle? Jos lohduttaa niin voin sanoa, että tottakai myös Puustinen, Petrell jne. ovat ongelmallisia, mutta näiden palkoista mulla ei ole mitään käryä ja tuo Puustisen 200k€ palkka kuulostaa suorastaan mielipuoliselta kun tarkastelee miehen paria viime kautta.

Ei, ymmärsit totaalisen väärin. Minä taas en ymmärrä sitä miten maalinteko-ongelmaisen joukkueen peli paranee viltittämällä ylivoimaisesti paras pistemiehemme sillä perusteella että hänellä on iso palkka. Pointtini oli, että miksi valita yksi joukkueen vähiten alisuorittavista pelaajista sylkykupiksi, kun paljon enemmän alisuorittavia on jonoksi asti, ja näihin siten haaskataan kymppitonneja paljon enemmän kuin Juhikseen.

Esimerkkini sisältö ei olennaisesti muutu jos rukataan Pudin palkka 150 kiloeuroon ja Aaltosen 350 kiloeuroon. Edelleen minusta Aaltonen on tehnyt erityisesti joukkueen otteisiin nähden maaleja täysin odotusten mukaisesti. Ei ole hänen vikansa, että ns. kakkossnaipperit Puustinen ja Partanen (varauksella myös Luttinen ja Ikonen) ovat saaneet yhdessä kasaan huikeat 11 (24) maalia. En vain näe tämän kritiikin kohdistamista Aaltoseen millään tapaa järkevänä.

Aaltosen palkan on huhuttu olevan jossakin 350k€ hujakoilla ja Puustisen huono hintalaatusuhde ei poista sitä faktaa, että myös JMA on ollut kaukana tuosta arvosta, tuolla sijoituksella pitäisi saada niin paljon parempaa, mutta hyvin IFK:n tyylinen tuo heittosi "mitä helvetin väliä". Niin, IFK:ssa todellakin tuntuu vallitsevan tuommoinen "mitä helvetin väliä millään on" asenne.

Höpö höpö. Tuosta on ensinnäkin faktat kaukana, ja toisekseen et vieläkään tajunnut heittoani. Väännetään rautalangasta:

1) Saako Juhis enemmän palkkaa kuin muut? Uskoisin vahvasti, että kyllä.
2) Onko Juhikselta lupa odottaa enemmän tehoja kuin muilta? On!
3) Onko Juhikselta saatu enemmän tehoja kuin muilta? On, aivan helvetisti enemmän.
4) Jos Juhis on suorittanut ylivoimaisella tasolla muihin nähden, miksi vain hänen palkkansa taso muihin verrattuna huomioidaan kritiikissä mutta ei suoritusta muihin nähden? Logiikka, missä pelaa?

Ja ihan vain tiedoksi, että yleensä se on juurikin tämä kärki joka sitä kritiikkiä saa osakseen jos joukkueen otteet eivät vastaa odotuksia, näin se menee oli sitten sarja mikä tahansa jne. ei IFK ja sen fanit ole mikään poikkeus tässä. Tuolla palkalla luulisi hieman sitä kuraa myös kestävän...

Niin, eivät typerät ja epäloogiset argumentit minusta sen fiksummiksi muutu sillä että niitä esitetään muuallakin. Eiköhän Aaltonen sen kuran kestäkin, mutta ymmärrän jos mieluummin menee pelaamaan voitontahtoiseen Kärppäorganisaatioon, jossa ei nosteta harvoja suunnilleen palkkansa ansaitsevia esille syytettäväksi kaikkien muiden surkeista otteista.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minä taas en ymmärrä sitä miten maalinteko-ongelmaisen joukkueen peli paranee viltittämällä ylivoimaisesti paras pistemiehemme sillä perusteella että hänellä on iso palkka.

Ei luoja enhän minä palkan takia häntä penkittäisi ja tuskin kukaan muukaan. Jos itse olisin valmentajana jossain ammattiseurassa niin en minä palkoista piittaisi yhtään siis yhtään mitään kun ne vain kuuluvat ammattiurheiluun ja jokainen tietenkin yrittää tienata niin paljon kuin mahdollista. Syyt miksi itse en kestäisi katsella tuommoista muka staraa on se, että kaveri sylkee kaikkien arvojen päälle. Mun ajatusmaailmaan ei mahdu tuommoiset käytökset kuten, että jätetään omaa veskaa kiittämättä vieläpä erinomaisen pelin jälkeen. Miksi tuommoinen yksinsooloilija pitäisi sallita läpi sormien? Siksi, että hänellä on 19 maalia? Jos Aaltonen olisi oikeasti stara hänelle voisi joitain eritysvapauksia antaa kuten vetää vaikka koko ylivoiman jne. mutta kun ei se ole stara. On siihenkin syy miksi tuntuu ettei kukaan saa itsestään parasta irti kun JMA on samassa ketjussa. Joukkuehenki on vain semmoinen asia mikä voi viedä yllättävän pitkälle (kuten 2013 Ässät) ja myös päinvastoin (kuten Jokerit 2014 ja nyt IFK). Nuhiksen esimerkillä koko joukkue painelis päätössummerin jälkeen suoraan koppiin, se näyttäisikin hyvältä.

Mielestäni Aaltonen ei ole ansainnut mitään erityisvapauksia näin lyhyesti sanottuna.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Peruskateellista paskaa kovapalkkaisimmasta ja ainoasta luovuutta omaavasta pelaajasta jauhaminen sivutolkulla kun koko joukkue suorittaa päin vittua. Odotuksiin tällä kaudella ovat vastanneet korkeintaan Lankinen, Finley ja Hintz (loppukaudesta) + ehkä pari marginaalipelaajaa, joilta ei mitään odotettukaan. Aaltonen on ollut tuossa porukassa aivan ylivertainen, palkasta viis. Ilman niitä pelejä, joissa hän on yksin henkilökohtaisella taidollaan ratkaissut voiton IFK:lle, ei oltaisi tällä hetkellä menossa edes sääleihin.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun ajatusmaailmaan ei mahdu tuommoiset käytökset kuten, että jätetään omaa veskaa kiittämättä vieläpä erinomaisen pelin jälkeen.
Loistavaa dumata näin ulkopuolisena pelaaja tällaisten perusteella. Aaltonen vaikuttaa melko erikoiselta persoonalta ja huonon pelin jälkeen häneltä voidaan odottaa erilaista käytöstä. Hän ei tosiaan ole mikään johtaja ja se tiedettiin silloin kun Aaltonen tänne tuli. Mistä edes tiedät miten muu joukkue tämän kokee? Jos he ottavat tällaisen kovin raskaasti olisi ehkä hyvä hetki katsoa peiliin. Turha ottaa nokkiinsa, jos toinen vaihtoehto on yrittää ymmärtää toisen käytöstä ja erilaisia tapoja.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aaltonen on ollut tuossa porukassa aivan ylivertainen, palkasta viis. Ilman niitä pelejä, joissa hän on yksin henkilökohtaisella taidollaan ratkaissut voiton IFK:lle, ei oltaisi tällä hetkellä menossa edes sääleihin.

Ja oikeasti tuon palkan arvoa vastaavalla pelaajalla oltaisiin kenties jopa kuuden sakissa tämä näin toiseen suuntaan vedettynä. No ei se mitään, ysisija ja sääleistä pihalle on nyt tosiasia, Aaltosen kanssa.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Ja oikeasti tuon palkan arvoa vastaavalla pelaajalla oltaisiin kenties jopa kuuden sakissa tämä näin toiseen suuntaan vedettynä. No ei se mitään, ysisija ja sääleistä pihalle on nyt tosiasia, Aaltosen kanssa.

Sama pätee Lennuun. Ja vielä todella monen kauden otannalla. Lennunkin palkalla saisi oikeasti HYVÄN 2-ketjun laiturin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aaltosen faktoista riippumatta dumaavat luupäät nyt eivät toki kantaansa muuta, mutta jos joku on kiinnostunut tarkastelemaan oletuksiaan kriittisesti faktojen valossa, tein pientä analyysia. Eli otin tarkasteluun tämän ja kolmen edellisen kauden joukkueiden parhaiden pistemiesten pistekeskiarvon suhteen joukkueen maalikeskiarvoon. Tarkoituksena on siis havainnoida pelaajan kontribuutiota joukkueen maaleihin mittaamalla kuinka isossa osassa joukkueen maaleja pelaaja on ollut mukana.

Tulokset voi tsekata liitteenä olevista kuvista. Huomauttaisin vielä, että vertailussa on siis mukana vain joukkueidensa parhaat pistemiehet. Mikäli mukaan otettaisiin muita kärkistatuksen pelaajia, nousisi Aaltosen suoritus huomattavasti kovempaan arvoon. Kuitenkin jo tämän valossa voidaan todeta, että esim @Walkin ei osoita mitään muuta kuin oman puupäisyytensä väittämällä ettei Aaltonen ole pelannut stara-tasolla. Kovat on vaatimukset, kun Kuuselakaan ei juuri enempää kannatellut Tapparaa pisteiden suhteen. Zaboa ja Ramua tuo tilasto ei muuten erityisemmin mairittele.

Ps. Tarkistin ja tuo suhdeluku ei millään tasolla korreloi merkitsevästi joukkueen tehtyihin maaleihin. Ts. se vaikuttaa yhtä luotettavalta niin vähän kuin paljon maaleja tehneille joukkueille pelaajan tason mittariksi. Sen sijaan joukkueen maalinteko korreloi erittäin merkitsevästi (p<0.0015) parhaan pistemiehen pistekeskiarvoon, ja selittää sen vaihtelusta tämän datan perusteella 65%. Malli ennustaakin HIFK:n parhaalle pistemiehelle tehoiksi 36 pistettä (Aaltosen ottelumäärällä), jonka Aaltonen on ylittänyt tekemällä 39. Mutta onhan se paska... Ja huom. että malli on kalibroitu nimenomaan sillä oletuksella että puhutaan parhaasta pistemiehestä. Jos katsottaisiin keskimääräistä pelaajaa, olisi tulos aivan toisenlainen. Aaltonen ei siis ole ylittänyt keskimääräisen liigapelaajan odotusarvoa tai edes keskimääräisen "hyvän liigapelaajan" odotusarvoa, vaan joukkueensa parhaan pelaajan odotusarvon.

edit: Huom. myös, että väriskaalat menevät aina vain kauden sisäisesti. Ts. jonkun kauden vihreä voi olla toisen kauden haaleanvihreä/valkoinen.

edit2: Keskiarvo parhaan pistemiehen osallisuudesta joukkueensa maaleihin on siis 31,3%, mediaani 30,6% ja yläkvartiili 34,1%. Aaltonen kuuluu siis tässä mielessä parhaista parhaiden joukkoon voittaessaan 75% pistekärjistä.

edit3: Hauskana ja vähän leikkimielisenäkin vertailuna ko. mallin mukaan Aaltonen johtaisi myös TPS:ssä pelatessaan joukkueen pistepörssiä 48 pisteellä vaikka hänellä on pelattuja otteluita 5 vähemmän kuin todellisella pörssikärjellä Kalliolla (47p). Pistekeskiarvo olisi tuolloin ~0,94.
 

Liitteet

  • jatkis1 – kopio.PNG
    jatkis1 – kopio.PNG
    47,1 KB · kertaa luettu: 331
  • jatkis2 – kopio.PNG
    jatkis2 – kopio.PNG
    37,5 KB · kertaa luettu: 316
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ja oikeasti tuon palkan arvoa vastaavalla pelaajalla oltaisiin kenties jopa kuuden sakissa tämä näin toiseen suuntaan vedettynä. No ei se mitään, ysisija ja sääleistä pihalle on nyt tosiasia, Aaltosen kanssa.

Kirjoitit juuri aiemmin: "Ei luoja enhän minä palkan takia häntä penkittäisi ja tuskin kukaan muukaan. Jos itse olisin valmentajana jossain ammattiseurassa niin en minä palkoista piittaisi yhtään siis yhtään mitään kun ne vain kuuluvat ammattiurheiluun ja jokainen tietenkin yrittää tienata niin paljon kuin mahdollista"

Päättäisit jo.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kirjoitit juuri aiemmin: "Ei luoja enhän minä palkan takia häntä penkittäisi ja tuskin kukaan muukaan. Jos itse olisin valmentajana jossain ammattiseurassa niin en minä palkoista piittaisi yhtään siis yhtään mitään kun ne vain kuuluvat ammattiurheiluun ja jokainen tietenkin yrittää tienata niin paljon kuin mahdollista"

Päättäisit jo.

Et ymmärtänyt. Toinen väittää, että ilman Aaltosta ei oltaisi sääleissä edes, minä väitän että jos tuo Aaltosen palkka olisi käytetty pelaajaan joka oikeasti olisi tuon arvoinen niin oltaisiin kuuden sakissa. Enhän minä tuossa puhunut, että Aaltonen tulisi penkittää koska palkka vaan paremmin sijoitetulla rahalla tulos olisi parempi.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitosta paljon @BigRedCat ille tilastoista. Olen pitänyt Aaltosta yhtenä harvoista palkkansa ansainneista pelaajista tässä joukkueessa, mutta kaikki nämä tilastot joita olet tehnyt ja tuonut keskusteluun mukaan, ovat olleet erittäin mielenkiintoisia ja paljon kertovia. Faktoja vastaan luulisi olevan vaikeaa taistella. Toivottavasti jaksat kirjoittaa ja tuhota vääristyneitä näkemyksiä logiikalla ja faktoilla jatkossakin yhtä usein, vaikka joskus varmasti tuntuu turhauttavalta.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Et ymmärtänyt. Toinen väittää, että ilman Aaltosta ei oltaisi sääleissä edes, minä väitän että jos tuo Aaltosen palkka olisi käytetty pelaajaan joka oikeasti olisi tuon arvoinen niin oltaisiin kuuden sakissa. Enhän minä tuossa puhunut, että Aaltonen tulisi penkittää koska palkka vaan paremmin sijoitetulla rahalla tulos olisi parempi.

Joukkueessa, missä ei ole pelisysteemiä lainkaan ja 98% pelaajista alisuorittavat, Aaltonen on yksin omalla henkilökohtaisella taidollaan tuonut joukkueelleen kasan pisteitä, joita ilman oltaisiin suurella todennäköisyydellä säälien ulkopuolella. Ok, olet sitä mieltä, että ei ole suoriutunut ~350keur arvoisesti, mutta sanotko sitten sellaisen pelaajan, joka tuolla hintalapulla olisi ratkaisevasti tuonut Aaltostakin enemmän pisteitä siten, että oltaisiin tällä hetkellä kuuden sakissa?
 

444

Jäsen
Et ymmärtänyt. Toinen väittää, että ilman Aaltosta ei oltaisi sääleissä edes, minä väitän että jos tuo Aaltosen palkka olisi käytetty pelaajaan joka oikeasti olisi tuon arvoinen niin oltaisiin kuuden sakissa. Enhän minä tuossa puhunut, että Aaltonen tulisi penkittää koska palkka vaan paremmin sijoitetulla rahalla tulos olisi parempi.
Tämä sama pätee myös mm. Petrelliin, Puustiseen, Ikoseen, Raskiin, Luttiseen, yms. Hintzin, Partasen ja Leinon liksat lienevät ynnämuut-tasoa, vaikka toki Tapparassa niilläkin olisi palkattu pelimiehiä. Näiden edellä mainittujen pelaajien palkoissa on yhteensä helvetisti paljon enemmän ilmaa kuin esim. Aaltosen, joten katse kannattaa kääntää myös siihen suuntaan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitosta paljon @BigRedCat ille tilastoista. Olen pitänyt Aaltosta yhtenä harvoista palkkansa ansainneista pelaajista tässä joukkueessa, mutta kaikki nämä tilastot joita olet tehnyt ja tuonut keskusteluun mukaan, ovat olleet erittäin mielenkiintoisia ja paljon kertovia. Faktoja vastaan luulisi olevan vaikeaa taistella. Toivottavasti jaksat kirjoittaa ja tuhota vääristyneitä näkemyksiä logiikalla ja faktoilla jatkossakin yhtä usein, vaikka joskus varmasti tuntuu turhauttavalta.

Mukava kuulla, että joku otti mielenkiinnolla vastaan. Ei oikein ole tullut vielä sellaista järkevää mittaria vastaan, jonka mukaan Aaltonen olisi alisuorittaja tässä jengissä, mutta etsintä jatkuu. "Onneksi" olen sen verran mielenvikainen, että tulen varmasti jatkossakin puuttumaan mielestäni epäloogisiin väittämiin ja arvioimaan pelaajia oman subjektiivisen visuaalisen havainnoinnin lisäksi myös objektiivisemmin mittarein, mikäli vain luppoaikaa riittää.

Joku vihjasi aiemmin ilmeisesti minuun viitaten, että omaa mielipidettä puolustetaan keinolla millä hyvänsä. Eipä voisi vähempää pitää paikkaansa. En ole ollut ikinä mikään Aaltos-fani, mutta hän yllätti minut pelaamalla erityisesti alkukaudesta mielestäni hyvällä asenteella molempiin suuntiin. Olen jo ajat sitten päässyt siihen pisteeseen, että jos väitän jotain, myös mietin miten väitteen voisi todentaa joko oikeaksi tai vääräksi ja monesti nämä tarkastelut ovat johtaneet juuri esim. siihen että minusta kehnohkosti pelannut pelaaja onkin osoittautunut oikeasti hyväksi. En vain ole osannut silmämääräisesti havainnoida oikealla tavalla jotain asioita hänen pelissään, joka on johtanut harhaan.

Nytkin Aaltos-kritiikin keskellä minusta kirjoittaja toisensa perään sivuutti sen äärimmäisen merkittävän ja mielestäni päivänselvän asian, että pelaajan pistemäärää ei voi arvioida irrallaan joukkueen tekemistä maaleista. Vaikka väite sinänsäkin vaikuttaa päivänselvältä, sillä jääkiekko ei ole yksilöurheilua, varmistin asiaa nopealla empiirisellä "tutkimuksella", jonka tuloksena näin todella näyttää jopa hämmästyttävän selvästi olevan. Osittain yllätyin tuloksesta, että suhde ei näytä riippuvan siitä tekeekö joukkue paljon vai vähän maaleja, eli vähän maaleja tekevässä jengissä ei ole helpompaa olla mukana suuressa osassa maaleja jne.

Hintzin, Partasen ja Leinon liksat lienevät ynnämuut-tasoa

En olisi tästä kovinkaan varma. Esim. Partanen oli kauden alla nuori ja nouseva kyky, jolla oli alla ylivoimaisesti uransa paras kausi jonka aikana varsin mukavat tehot 31 pistettä 52 otteluun. Sama pätee Leinoon. Tuskin nuo aivan pähkinöillä pelaa.

edit: Leinon suhteen olin väärässä, sillä hänhän teki sopimuksensa jo 2014, kun taas Parrun tämänhetkinen diili on neuvoteltu viime keväällä, jolloin neuvotteluasemat ovat varmasti olleet Jauhon kannalta suotuisat.
 
Viimeksi muokattu:

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan toistan itseäni, mutta jos laitahyökkääjälle maksetaan liigan kovinta liksaa ja jos kyseessä ei ole mikään Ville Peltonen, vaan puhtaasti pisteiden tekijä, niin silloin kyseessä pitää olla todella kova pistenikkari. Vähintään piste/peli pitää tulla ja mieluummin maalipainotteisesti. Aaltonen olisi tällaiseen pistetahtiin hyvinkin voinut päästä, ellei kauden lopussa olisi tullut notkahdusta ja ellei hän olisi ylivoimalla täysin paska. Ottaen huomion Aaltosen lähes rajaton vastuu ylivoimalla, niin tehot 3+6 on todella surkea suoritus. Ja juuri siltähän se on näyttänytkin. Keskinkertaisia syöttöjä ja paskoja vetoja. Ja tähän ei käy selityksenä joukkueen paskuus, koska kyllä kovan palkkansa eteen olisi Aaltosen pitänyt ylivoimalla nakuttaa pisteitä tappavaan tahtiin ilman mitään tekosyitä. Ehkä asiaa ei sitäpaitsi pidä ajatella niin päin, että muu joukkue ja pelitapa ylivoimalla olisi auheuttanut Aaltosen huonot tehot, vaan haiskahtaa vähän siltä, että jääräpäisesti Aaltosen kautta pelaamalla on saatu liigan huonoin YV. Ilveksen Koivulalta löytyy muuten tehot 7+9 YV:llä, ihan vaan vertailuksi.

Ja tosissaan mitä jos Aaltosta ei olisi ollut, niin miten paska jengi sitten olisi ollut? Jos Lukko-peli jätetään laskuista, niin Aaltosen suvantovaiheen aikana jengi on pelannut tuloksellisesti ja pelillisesti parhaat pelinsä aikoihin. Törmänen on ryssinyt peluuttamalla kaikki Aaltosen kautta, mutta nyt on ilmeisesti pikkuhiljaa tajuttu laittaa Juhis kakkos ylivoimaan ja muutenkin vähemmälle vastuulle jne.
 

Sleep

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun tähän ollaan otettu edarius mukaan, niin mielestäni Aaltonen juuri edustaa kaikkia edariuksen ominaispiirteitä. Ylipitkät vaihdot, surffailua selkä suorana, ei puolusta miestä tai kiekkoa, siesoo siniviivalla odottamassa, liukuu hitaasti vaihtoon eikä paljoa osallistu joukkuuen rientoihin. Lisäksi antaa ihan älyttömästi huonoja syöttöjä joista seuraa yleensä seuraavaa:

Siten se pari kertaa pelissä sprinttaa puolustamaan ja tuntuu että osa ihmisistä paskoo hunajaa, ihan kuin ei sitä muun pelin välinpitämätöntä siniviivalla seisoskelua olisi tapahtunutkaan. Kyllä, Aaltonen tekee hyviä asioita, mutta tekee ihan liikaa huonoja asioita jotka ottaa päähän ja sen takia en haluaisi hänen enää jatkavan. Varmasti tuo käyttäytyminen syö pukukopissa ja kun vielä ottaa huomioon kuinka huonoksi Aaltonen tekee ketjukaverinsa, niin en usko että kenelläkään tekee mieli tulla samaan ketjuun tarjoilemaan primadonnalle.

Nyt kun on löytynyt ykköskenttä niin stadimatti jäänyt täysin varjoon kun ei tarvitse hänen ympärille ketjua rakentaa. Pisteitä nuhamatti on ihan kivasti tehnyt mutta ei tarpeeksi, ei lähellekkään tarpeeksi että saisi pelata tyylillään.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähintään piste/peli pitää tulla ja mieluummin maalipainotteisesti. Aaltonen olisi tällaiseen pistetahtiin hyvinkin voinut päästä, ellei kauden lopussa olisi tullut notkahdusta ja ellei hän olisi ylivoimalla täysin paska. Ottaen huomion Aaltosen lähes rajaton vastuu ylivoimalla, niin tehot 3+6 on todella surkea suoritus.
Nyt sitten ohitit kaikki @BigRedCat in tekemät tilastot ja perustelut ja ehdotat Aaltosen syyksi koko muun joukkueen kyntämistä.
 

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt sitten ohitit kaikki @BigRedCat in tekemät tilastot ja perustelut ja ehdotat Aaltosen syyksi koko muun joukkueen kyntämistä.



Sinä et puolestaan ottanut kantaa tohon ylivoima asiaan. Siis että liigan kovapalkkaisin pelaaja, jonka avut ovat pelkästään pisteiden tekemisessä on ylivoimalla sysipaska. Kukaanhan meistä ei varmaksi tiedä mikä on kenenkäkin syy siihen, että taas on mennyt kaikki vituiksi. Mutta ylivoiman paskuus on yksi merkittävä selitys tähän. Ylivoima on itseasiassa ylivoimaisesti liigan paskinta ja jos ylivoima olisi Aaltosen johdolla ollut edes keskitasoa, niin luultavasti oltaisiin just ja just kuuden joukossa ja Aaltosta voisi pitää edes jotakuinkin palkkansa arvoisena. Nyt ollaan miinuksella, niin kuin useimpien muidenkin kohdalla.

Sitten jos leikitään että Aaltonen olisi pelannut TPS:ssä tehden sen 48 pistettä BigRedCatin taulukon mukaan ja toisaalta Kallio HIFK:ssa. Mitäs sanoisitte kumman ottaisitte tai kumman hintalaatusuhde on parempi? Molemmat tekevät suunnilleen saman verran maaleja ja pisteitä, mutta toinen on kaupan päälle johtaja ja joukkupelaaja viimeisen päälle ja toinen on oman tiensä kulkija. Näitä pelaajia kun vertaillaan, niin Aaltosen pitää tehdä pisteitä vitusti enemmän kuin Kallio, koska joukkue ei saa häneltä mitään muuta, toisin kuin Kalliolta. Ja kaiken lisäksi Aaltosen palkka on luultavasti isompi.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Sinä et puolestaan ottanut kantaa tohon ylivoima asiaan. Siis että liigan kovapalkkaisin pelaaja, jonka avut ovat pelkästään pisteiden tekemisessä on ylivoimalla sysipaska. Kukaanhan meistä ei varmaksi tiedä mikä on kenenkäkin syy siihen, että taas on mennyt kaikki vituiksi. Mutta ylivoiman paskuus on yksi merkittävä selitys tähän. Ylivoima on itseasiassa ylivoimaisesti liigan paskinta ja jos ylivoima olisi Aaltosen johdolla ollut edes keskitasoa, niin luultavasti oltaisiin just ja just kuuden joukossa ja Aaltosta voisi pitää edes jotakuinkin palkkansa arvoisena. Nyt ollaan miinuksella, niin kuin useimpien muidenkin kohdalla.

En tiedä oletko seurannut Aaltosta aiemmin miten paljon, mutta hän ei todellakaan ole mikään playmaker ja ylivoiman moottori. Se ei taas ole hänen vikansa, ettei tuollaista palikkaa joukkueeseen ennen kauden alkua hankittu ja että roolitukset ovat olleet hukassa koko kauden ajan.

Sitten jos leikitään että Aaltonen olisi pelannut TPS:ssä tehden sen 48 pistettä BigRedCatin taulukon mukaan ja toisaalta Kallio HIFK:ssa. Mitäs sanoisitte kumman ottaisitte tai kumman hintalaatusuhde on parempi? Molemmat tekevät suunnilleen saman verran maaleja ja pisteitä, mutta toinen on kaupan päälle johtaja ja joukkupelaaja viimeisen päälle ja toinen on oman tiensä kulkija. Näitä pelaajia kun vertaillaan, niin Aaltosen pitää tehdä pisteitä vitusti enemmän kuin Kallio, koska joukkue ei saa häneltä mitään muuta, toisin kuin Kalliolta. Ja kaiken lisäksi Aaltosen palkka on luultavasti isompi.

En vaihtaisi Aaltosta missään tilanteessa Kallioon ja toisaalta väitän, että Kallio olisi ollut tämän kauden IFK:ssa osastoa "puustinenpartanenikonen".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös