Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 880 964
  • 8 574

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos olisit lainannut useamman viestin, niin olisit huomannut, että kyseenalaistin tuolla vertauksella uhrin syyllistämisen tässä tapauksessa.

Voin minä lainata useampiakin viestejäsi, vaikka viime kesältä, jolloin olosuhteet olivat samanlaiset kuin nyt.

Minua on syytetty kaikennäköisillä nimityksillä, kun mainitsin raiskatun valinnoista ennen raiskausta.

Mutta en enempää jaksa hakea, koska syyllistät raiskauksen uhrin sillä, että hän on ennen raiskausta tehnyt valintoja. Minusta hyvin vanhanaikainen, sovinistinen ja paskamainen näkemys.

Osaltani ei muuta. Ja saat mielellään vastata, mutta en katso itse, että minun tarvitsee sen jälkeen kommentoida. Asiahan on selvä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voin minä lainata useampiakin viestejäsi, vaikka viime kesältä, jolloin olosuhteet olivat samanlaiset kuin nyt.



Mutta en enempää jaksa hakea, koska syyllistät raiskauksen uhrin sillä, että hän on ennen raiskausta tehnyt valintoja. Minusta hyvin vanhanaikainen, sovinistinen ja paskamainen näkemys.

No, tämä on sinun tulkintasi aiheesta.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Ja tämä on sinusta vakavampi juttu kuin ryöstö ja tappo(murha)?

Tarkoituksellisestiko käytät Helsingin tapahtuman yhteydessä lievempää tekomuotoa kuin mistä kiinniotettua epäillään ja Kajaanin tapahtuman kohdalla mainitset jopa murhan, joka on ankarampi teko kuin mistä vangittuja epäillään?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en ainakaan ymmärrä. Kajaanissa turvapaikanhakijoiden ryöstämästä/tappamasta miehestä ei noussut kohua(yhdessäkään lehdessä ei ole julkaistu nimeä tai rippikuvaa), miksi tästäkään pitäisi syntyä?
Hesari kertoo miksi julkaisi tekijän nimen tässä jutussa: Miksi HS julkaisi Asema-aukion kuolemantuottamuksesta epäillyn nimen? | Asema-aukion pahoinpitely | HS

Tuosta pitäisi kyllä aueta sekin, miksi tästä tapauksesta kohutaan enemmän kuin keskivertohenkirikoksesta. Jos ymmärrys estyy ideologisista syistä, niin en valitettavasti voi auttaa tämän enempää.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tarkoituksellisestiko käytät Helsingin tapahtuman yhteydessä lievempää tekomuotoa kuin mistä kiinniotettua epäillään ja Kajaanin tapahtuman kohdalla mainitset jopa murhan, joka on ankarampi teko kuin mistä vangittuja epäillään?
En jaksa selailla lakikirjaa, mutta ainakin aiemmin jos tappoi henkilön ryöstötarkoituksessa, kyseessä oli murha. Tämä siis joskus silloin kun Suomessa oli vielä valtakunnanjohtaja.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapahtuisi. Ehkä peilailen tätä liikaa oman näkemyksieni kautta, mutta minulla ei ole koskaan ollut mitään halua käydä vittuilemaan väkivaltaisille ihmisjoukoille, esimerkiksi liivijengeille tai natsiporukoille. Kuten sanottu, kyseessä on erittäin vastenmielinen teko, jota ei missään nimessä pitäisi tapahtua päivänvalossa tai edes yön pimeydessäkään. Valitettavasti väkivaltaiset ideologistit usein reagoivat, kun heidän kunniaansa yritetään loukata. En usko, että natseilla oli tarkoitus laittaa ketään sairaalakuntoon tai tappaa kirkkaassa päivänvalossa. Veikkaisin, että natsi halusi vaan käydä varmistamassa, ettei ohikulkeva vittuilija pääse karkuun ilman pientä kuritusta. Nyt vaan kävi vähän isompi pipi siinä hommassa.

En halua aliarvioida kuolemantuottamuksen vakavuutta, mutta en myöskään halua liioitella tai tehdä kauaskantoisia tulkintoja tästä tapahtumasta, jonka jälkiseuraamus oli hyvin todennäköisesti puhdasta vahinkoa ja todella huono-onnista sattumaa.

Hyvin sanottu ja @sinikettu muutenkin kirjoittanut paljon omien mietteideni mukaisesti. Olen edelleen sitä mieltä, että väkivaltarikosten rangaistuksia tulisi koventaa roimasti, ja toivon että vähitellen kaikenlaista väkivaltalarppausta ymmärtävät ja ihannoivat ihmiset heräisivät tajuamaan tämän: Kun kadulla tapellaan tai pahoinpidellään joku, on aina olemassa se riski että toinen kuolee tämän seurauksena esim. juuri päänsä lyömällä. Tämä pätee niin mielenosoituksissa, nakkikioskilla kuin faniryhmien kokoontumisissa. Todella toivon, että tästä osataan vetää oikea johtopäätös, joka on se että kunnioitetaan kaikkien fyysistä koskemattomuutta. Ei se että lähdetään joukolla hakkaamaan pilottitakkisia ja/tai kaljupäisiä kansalaisia.

Uhri ei todellakaan ansainnut kohtaloaan. Halveksuntani määrä ko. natsipelleä kohtaan on valtaisa, ja vaikka voidaankin nähdä väkivaltaisille sekopäille (jotenkin itse näen herkästi nämä sankarit tällaisina) vittuilu typeränä tekona, se ei tee rikoksesta pätkääkään vähemmän vakavaa. Nämä asiat siis tulee erottaa toisistaan.

ps. Nimimerkin @moby linkki (lähinnä sen vasen puoli, oikeaan en puutu) havainnollistaa kuinka tarpeeksi äärilaidalla ei ole mitään väliä ollaanko nimellisesti vasemmalle tai oikealla. Oikeutus väkivaltaan on ja usko omaan aatteeseen (niillä joilla sellainen todellisuudessa edes on) niin palava, ettei mitään kyetä tarkastelemaan ilman täydellistä vastakkainasettelua. Olen ennenkin sanonut että väkivaltaista ja autoritäärisyyttä ajavaa roskaväkeä niin äärivasen kuin -oikeakin. Tämän puolesta todistaa niin tämä hetki kuin historiakin. Samaan kategoriaan menee muutkin fundamentalistit, joiden mielestä on ihan ok pakottaa muut omaan maailmankatsomukseensa (tai hankkiutua heistä eroon).
 
No niin. Väkivaltahistoriaa omaava uusnatsi on siis kadulla järjestämässään natsitilaisuudessa tappanut jonkun natsiaatetta kritisoineen miehen hyppypotkulla rintaan. Poliisilla on nyt selkeä kuva tapahtuneesta ja natsi posessa. Sisäministeri on ilmoittanut, että natsijärjestöjen laillisuutta tarkistetaan. Suomi suree uhria. Meanwhile in Jatkoaika...

Veikkaan että 95% vaikka täälläkin kirjoittavista vähintäänkin tönäisisi vittuilevan ja räkivän henkilön kauemmas. Nyt käsittääkseni kävi niin, että tönäisyn seurauksena henkilö kaatui ja löi päänsä (?). Kyse ei siten kuitenkaan ole mistään varsinaisesta pahoinpitelystä, jossa ihan tarkoituksella vedetään kaveri kanveesiin.

Mut väkivalta lopettaa vittuilun ja sen on ihan oikein.

Kysäisisin näin ilman sarvia ja hampaita, että eivätkö nämä vasemmalla laidalla olevat ryhmät ole käyttäneet väkivaltaa koskaan mihinkään?

Uhri olisi myös älyllisenä ihmisenä voinut vain kävellä ohi, eikä jäädä provosoimaan väkivaltaa.

Mielestäni tämä tilanne on vähän kuin punaisia päin ryntäävän jalankulkijan jääminen täysin liikennesääntöjen mukaan liikkuvan, pl. kuljettajan juopumus, auton alle.

Ainakin tuo, että mies on huumeriippuvainen, on oleellinen seikka.

Onko se sinusta ilmiselvää, että uhri on kuollut väkivallan seurauksena? Välikohtauksesta oli kuitenkin jo viikko ja terveydenhuollon ammattilaiset totesivat miehen kotiutuskuntoiseksi. Pitäisin varsin mahdollisena, että välikohtaus ei ollut se ainoa syy tässä kuolemassa. Pitäisin myös varsin selvänä, että mahdollinen huumausaineidenkäyttö on ollut ainakin osatekijänä kuolemassa. Miksi ylipäänsä herraa on pidetty sairaalassa monta päivää, tuskin on normimenettely vastaavissa tilanteissa.

Tässä ketjussa on esimerkillistä vihapuhetta (kirjoitusta) molemmista leireistä, joka ruokkii näitä tapahtumia.

Ikävä tapahtuma, mutta aivan kauhea haloo noussut asiasta. Ei mielestäni eroa paljoakaan normaalista nakkikiskatappeluista, jossa....
 

Jeffrey

Jäsen
No niin. Väkivaltahistoriaa omaava uusnatsi on siis kadulla järjestämässään natsitilaisuudessa tappanut jonkun natsiaatetta kritisoineen miehen hyppypotkulla rintaan. Poliisilla on nyt selkeä kuva tapahtuneesta ja natsi posessa. Sisäministeri on ilmoittanut, että natsijärjestöjen laillisuutta tarkistetaan. Suomi suree uhria. Meanwhile in Jatkoaika...

Sä se puhut yhtäpaljon paskaa kun sun ajamasi aatteen edustajan noin keskimäärin puhuvat. Suurin osa lainaamistasi teksteistä on ajalta ennen uusimpia tietoja, ei todellakaan mikään mean while. Lisäksi edelleenkään ei puhuta taposta, vaan tarkoituksen mukaisesti valehtelet ajaaksesi ideologiaasi. Pistä hei linkki väitteille tappo ja väitteelle hyppypotkusta. Mun lähteissä puhutaan potkusta, joka toki voi olla monenlainen. Ja kyllä, potku on pahempi kuin tönäisy, joskin se ei suurta kuvaa paljoakaan muuta.
 

Nick Neim

Jäsen
No niin. Väkivaltahistoriaa omaava uusnatsi on siis kadulla järjestämässään natsitilaisuudessa tappanut jonkun natsiaatetta kritisoineen miehen hyppypotkulla rintaan. Poliisilla on nyt selkeä kuva tapahtuneesta ja natsi posessa. Sisäministeri on ilmoittanut, että natsijärjestöjen laillisuutta tarkistetaan. Suomi suree uhria. Meanwhile in Jatkoaika...
Poliisilla on nyt selkeä kuva tapahtuneesta, mutta oliko tuolloin? Siis kun suurin osa noista viesteistä on kirjoitettu.

Jos ei, niin ihmettelen motiivia tuollaiselle vääristelylle. Pyritään näyttämään kommentit pahemmalta kuin ne todellisuudessa ovat, mutta miksi?
 

Jeffrey

Jäsen
Onkohan minulla alitajuntaisia natsisympatioita, kun pääsin oikeiin quoteihin? Help me, Dr. Freud.

Ainakin mulla on, valitettavasti. Ja voin sen ihan suoraan myöntää. Tämä yksinomaa sen takia, että olisimme tänä päivänä osa äiti Venäjää, ilman sitä apua joka sieltä suunnalta moneen otteeseen saatiin.

Epäilen, että minua lainattiin tästä syystä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
On se kumma juttu, että täällä yhä edelleen levitetään tietoa siitä, että natsien tappama mies olisi ollut anarkisti, narkkari ja myöskin vittuillut natseille. Kun kysytään, että mistä nämä tiedot on peräisin niin kysymys ohitetaan. Kertokaa nyt jumalauta joku, että mistä te nämä tietonne ammennatte.
 
Ei kai kukaan täysi järkinen syyllistä koskaan raiskauksen tai esimerkiksi tämän viimeisimmän tapahtuman uhria. Mutta voiko sitäkään kieltää, että esimerkiksi lähtiessään yksin yöllä Kaisaniemen puistoon käveleskelemään, todennäköisyys sille, että joudut rikoksen uhriksi kasvaa. Tai provosoit jotain epävakaan oloista tyyppiä yms. Ei se tee sinusta syyllistä eikä kukaan saisi siltikään loukata koskemattomuuttasi mutta valitettavasti emme elä ideaali maailmassa ja välillä näin käy. Onko mahdollista, että voisimme omilla valinnoilla vaikuttaa omaan turvallisuuteemme? Vaikka meillä on oikeus kulkea mihin kellon aikaan vain synkimässäkin metsässä tai kertoa mielipiteemme kenelle tahansa, kannattaako joskus vain valita se turvallisempi tie?
 

Jeffrey

Jäsen
Kerro nyt missä on hakattu anakistipirinisti vai minkä vuoksi nostat tämän esille?

Itse olen ennemmin uskovainen kuin epäuskovainen näihin elämäntapahuhuihin. Tämä ihan siitä syystä, että herrasta ei käytetä uusimpia, julkisesti saatavissa olleita kuvia. Toki voidaan kyseenalaistaa anarkistisuus ja juuri se onko kyseessä ollut amfetamiini vai ei, mutta pitäisin tätäkin komboa todennäköisenä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No niin. Väkivaltahistoriaa omaava uusnatsi on siis kadulla järjestämässään natsitilaisuudessa tappanut jonkun natsiaatetta kritisoineen miehen hyppypotkulla rintaan. Poliisilla on nyt selkeä kuva tapahtuneesta ja natsi posessa. Sisäministeri on ilmoittanut, että natsijärjestöjen laillisuutta tarkistetaan. Suomi suree uhria. Meanwhile in Jatkoaika...

Tarkkasilmäinen ihminen olisi lukenut myös ne sanojen takaisin vedot tiedon muuttumisen jälkeen. Valitettavasti omia viestejään ei voi poistaa enää seuraavana päivänä.
 

Nick Neim

Jäsen
No niin. Väkivaltahistoriaa omaava uusnatsi on siis kadulla järjestämässään natsitilaisuudessa tappanut jonkun natsiaatetta kritisoineen miehen hyppypotkulla rintaan. Poliisilla on nyt selkeä kuva tapahtuneesta ja natsi posessa. Sisäministeri on ilmoittanut, että natsijärjestöjen laillisuutta tarkistetaan. Suomi suree uhria. Meanwhile in Jatkoaika...

Niin. Ei musta ole mitenkään erikoista, että jonkun natsilarppaajan päälle mennään räkimään, eikä siinäkään että moisesta natsi suuttuu ja sellaisessa joku aina välillä kuolee.

Tämä muuten unohtui listaltasi.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä

Jeffrey

Jäsen
On se kumma juttu, että täällä yhä edelleen levitetään tietoa siitä, että natsien tappama mies olisi ollut anarkisti, narkkari ja myöskin vittuillut natseille. Kun kysytään, että mistä nämä tiedot on peräisin niin kysymys ohitetaan. Kertokaa nyt jumalauta joku, että mistä te nämä tietonne ammennatte.

On se kumma juttu, että täällä edelleen levitellään tietoa natsien tappamasta miehestä. Kertokaa nyt jumalauta joku mistä tietonne oikein ammennatte.

Ainakin Poliisi pitää sanailua mahdollisena: HS: Poliisi epäilee pahoinpitelijän potkaisseen uhriaan rintaan | m.iltalehti.fi

Käsittääkseni termit sanailu ja vittuilu voidaan ymmärtää synonyymeinä. Synonyymi taas tarkoittaa suomenkielessä vastaavaa asiaa tarkoittavaa ilmausta.
 
Suurin osa lainaamistasi teksteistä on ajalta ennen uusimpia tietoja, ei todellakaan mikään mean while.
Poliisilla on nyt selkeä kuva tapahtuneesta, mutta oliko tuolloin? Siis kun suurin osa noista viesteistä on kirjoitettu.
Jos ei, niin ihmettelen motiivia tuollaiselle vääristelylle. Pyritään näyttämään kommentit pahemmalta kuin ne todellisuudessa ovat, mutta miksi?
Tarkkasilmäinen ihminen olisi lukenut myös ne sanojen takaisin vedot tiedon muuttumisen jälkeen. Valitettavasti omia viestejään ei voi poistaa enää seuraavana päivänä.
Pyrin nimenomaan poimimaan vailla parempaa käsitystä lauottuja kommentteja.

Sitten kun minä kyseenalaistin linkattua uhrin huumetaustatarinan lähdettä (trolli) ja asian relevanssia keskusteluun, sekä kerroin pitäväni todennäköisenä asioiden kulkua niin kuin ne nyt osoittautuivat kulkeneen, kuulemma vääristelin, pyrin esittämään uhria paremassa valossa, ja lietsoin ääripäästäni käsin ääripäiden vastakkainasettelua, sekä olin anarkisti jonka kanssa ei voi keskustella kunnolla.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Onko tämän epäillyn päihdetaustasta mitään tietoa tai edes huhuja? Tasapuolisuuden nimissä tämä olisi tärkeää tietää, jos päihteide käytöllä on jotain merkitystä tapahtuneen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös