Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Harain nykymietteitä koronakaranteenista käsin ..onhan näit ollu useampia, mutta tässä on "paloa"
Yhteiskuntamme on sepitettyä tarinaa. Kansallisuudet ovat sepitettyä tarinaa. Kantamamme roolit eri tilanteissa ovat sepitettyä tarinaa. Ihmissuhteemme ovat sepitettyä tarinaa. Talousjärjestelmämme on sepitettyä tarinaa.Jos vetää linjoja suoriksi niin monet uskonnot ovat vain sepitettyä tarinaa.
Sekä empirian kautta: koko nykyinen teknologiamme perustuu luonnontieteen paikkansapitävyydelle: mm. sekä kvanttimekaniikkaan että suhteellisuusteoriaan nojaavat laitteistot toimivat. Luonnontiede on myös esittänyt ennusteita tulevista empiirisistä tapahtumista, jotka ovat toteutuneet ennustetusti. Luonnontiedettä voidaan jatkuvasti testata empiirisillä kokeilla, se on toistettavissa.Hän voi ainoastaan uskoa siihen auktoriteettien kautta. Uskoa, ei tietää. Sivistyneen lukiolaisen tulee uskoa kertomus evoluutiosta. Tiedolliset eväät ja todisteet asian ymmärtämiseen saa vasta pitkien yliopisto-opintojen jälkeen.
Siksi valtaa käyttävällä eliitillä on vimmattu tarve tehdä kaikkensa pitääkseen maapalloa tuhoava ylikulutus käynnissä, koska ylikulutuksen mahdollistamaan kasvuun ja kehitykseen perustuu usko järjestelmän kantavuuteen. Jos kulutus lakkaa, seuraukset ovat niin massiiviset, että usko rupeaa rakoilemaan.
Siis tuo pätee sillä logiikalla, ettei teknologia olennaisesti paranisi ja tehostuisi nykyisestä - ja miten todennäköinen tämä olettamus on? Jo pelkkä yksittäinen läpimurto fuusioenergian hyödyntämisessä muuttaisi täysin kaikki ennakko-odotukset, ja edistymistä tapahtuu kaikilla rintamilla kaiken aikaa, suurimmaksi osaksi vähittäistä toki, mutta jatkuvaa, jatkuvasti kumuloituvaa. Tietysti tulee tässä tilanteessa pyrkiä parhaamme mukaan rajoittamaan tuhlaavaa kulutusta, mutta sen sanoisin, että ellei teknologia merkittävästi kehity tästä niin nykyinen teollinen sivilisaatiomme on tuomittu romahtamaan, tältä lajilta ei hallittu, kaukonäköinen itsesäätely vain onnistu. Itse pidän tuota optimistista vaihtoehtoa silti hyvinkin mahdollisena - edistyksessä on toivomme, ei taantumisessa.Eikä tässä parempaan pyrkimisessä sinällään olisi mitään vikaa, se ei ole mitään nollasummapeliä. Paitsi maapallon kannalta, se vaan on luonnon ja luonnonvarojen kannalta kestämätöntä.
Ei lukiolainen kuitenkaan usko tieteeseen. Hän uskoo auktoriteettiin. Jos vetoaa tieteeseen, silloin täytyy olla alan pitkä korkeakoulutus, jonka nojalla pystyy ymmärtämään ja tulkitsemaan kriittisesti kyseisen tieteenalan tuloksia. Se, mitä nimitämme tiedoksi, on lähes aina auktoriteettiuskoa, luottamusta siihen, että auktoriteetit toimittavat meille luotettavaa ja tieteellisesti vertaisarvioitua tietoa.Niinpä on about miljoona kertaa rationaalisempaa luottaa tieteeseen kuin uskoa Jumalaan
Mihin kohtaan vedetään se ylikulutuksen viiva ja mistä löytyy se eliitti, joka valvoo ettei sitä viivaa ylitetä?
Harari ei epäile puhtaan energian tuottamisen mahdollisuuksia. Hän kuitenkin olettaa, että energiaa ei hyödynnetä ympäristön suojeluun vaan kulutuskulttuurin kasvattamiseen, mitä ympäristö ei kestä. Jotta elinympäristöt pystytään suojelemaan, ihmisten määrä on saatava alas, tavaroiden ja ihmisten liike pysähtymään ja luonnonvarojen käyttö loppumaan.Siis tuo pätee sillä logiikalla, ettei teknologia olennaisesti paranisi ja tehostuisi nykyisestä - ja miten todennäköinen tämä olettamus on? Jo pelkkä yksittäinen läpimurto fuusioenergian hyödyntämisessä muuttaisi täysin kaikki ennakko-odotukset
Ei. Kuten sanottu niin meillä on paljon muutakin aihetta luottaa luonnontieteeseen kuin vain auktoriteetti - esim. siis teknologiamme sekä luonnontieteen avoin, jatkuvasti empiirisesti testattavissa oleva luonne. Auktoriteetit, kuten Paavali, kertovat meille kristinuskon Jumalasta. David Icke puolestaan käskee meitä uskomaan liskoihmisten valtaan. On ihan eri tilanne, kun Einsteinin suhteellisuusteoriaan reaalisesti tälläkin hetkellä nojaavat monet erittäin olennaiset teknologiat, voimme myös koska tahansa tehdä empiirisiä kokeita, jotka voivat osoittaa suhteellisuusteorian joko todeksi tai epätodeksi. Ei siis pelkästään Einsteinin sana, auktoriteetti, osoita suhteellisuusteorian todeksi, vaan sekä empiria että teorian käytännön sovellukset.Se, mitä nimitämme tiedoksi, on lähes aina auktoriteettiuskoa, luottamusta siihen, että auktoriteetit toimittavat meille luotettavaa ja tieteellisesti vertaisarvioitua tietoa.
Ei. Kuten sanottu niin meillä on paljon muutakin aihetta luottaa luonnontieteeseen kuin vain auktoriteetti - esim. siis teknologiamme sekä luonnontieteen avoin, jatkuvasti empiirisesti testattavissa oleva luonne.
Kuten arvata saattaa Harari oli oikeassa ja minä väärässä. Tosin eri tavalla mitä luuli. Ainakin mikäli uskoo Tristan Harrisin ja Schamactenbergerin keskustelua Roganin podcastissa. Tristan Harris tuli tunnetuksi erinomaisesta Netflix dokkarista The Social Dilemma (Alustatalouden haasteet), sen jälkeen ajatus on vielä terävöitynyt. Pitää linkkailla SoMe ketjuun, jossain välissä. Hyvin suuri osa konservatiivikristittyjen ja intiaanien ryhmistä on tuon mukaan trollitehtaitten perustamia. Facebookin algoritmit sallivat kutsua ryhmiin satoja tuhansia ihmisiä, jonka jälkeen sisältö alkaa valua kansalle ja yksi tykkäys riittää liittämään ryhmään. Pyrkimyksenä on polarisoida politiikkaa ja poliitikot joutuvat olemaan hyvin tarkkana etteivät joudu outoon valoon kuten Mikko Alatalo. Facebookilla on myös tieten noin 4 miljardia (?) käyttäjää. Historiallisen massiivisen skaalan takia ei kannata vähätellä. Viime viikolla osake kurssi romahti. Luultavasti osa syynä se että facebook on ryhmillään epäonnistunut sitouttamaan yksittäisiä käyttäjiä tuottamaan sisältöä.facebook ryhmistä menee hudin puolelle. Suosittelen kuitenkin näitäkin kirjoja.
Sivuutat joudumme uskomaan kohdassa sen että seisomme jättiläisten hartioilla. Moni asia joka koulussa opetetaan on niin monimutkainen että perinpohjainen selitys vaatisi oikeastaan enemmän mitä kenenkään kyvyt riittävät tai veisi liikaa aikaa. Kierkegårdilaisittain voi sanoa että lopulta täytyy vain hypätä uskon varaan. Riittävän moni on todennut tiedon oikeaksi ja lähde on luotettava.Kokonaiskuva on tuo, mutta koskaan ei voi tietää, miten ehjä kokonaiskuva on.
On kiistatonta, että tiede on paras tapa saada tietoa maailmasta ja kehittää teknologiaa, mutta tämä ei tarkoita, etteikö tiede voisi erehtyä tai etteikö tieteeseen vetoamalla voisi tahallisesti tuottaa harhaanjohtavaa tietoa. Tiede on erehtynyt monta kertaa ja tieteellä on tahallisesti harhautettu monta kertaa, eikä ole perustetta olettaa, etteikö se erehtyisi jatkossakin. Väärä tieto korjautuu todennäköisesti ajallaan, mutta väärän tiedon mahdollisuus täytyy aina huomioida.
Samalla tavalla pitäisi suhtautua kaikkeen rikollisuuteen, mutta vaikka moni kertoo luottavansa tieteeseen, silti he eivät ole valmiita omaksumaan tieteellistä maailmankuvaa ja luopumaan vankilarangaistuksista.
Mitä ihmettä? Evoluutiohan on varsin yksinkertainen mekanismi. Luonnonvalinta ja lajiutuminen ovat varsinkin täysin loogisia ja triviaaleja asioita, jotka normaalijärjellä varustetun yksilön luulisi ymmärtävän viimeistään yläasteiässä. Toki joku elämän synty molykeeleistä bakteereiksi ja varmasti joku ominaisuuksien resessiivisyyson toki sen verran vaikeampi asia, että niissä pitää luottaa tutkimustuloksiin, mutta ne nyt eivät evoluution itsensä kannalta ole kriittisiä asioita.Jos jokin pääpointti pitäisi esiin nostaa, niin se, että moni asia, jota nimitämme tiedoksi, on tosiasiassa uskoa, jota vain toistamme muiden mukana ymmärtämättä oikeasti asian taustalla olevia perusteita. Esimerkki tällaisesta asiasta on evoluutio. Lukion käyneen kuuluu uskoa siihen, mutta tiedollisesti lukiolainen ei pysty asiaa itselleen tai muille perustelemaan. Hän voi ainoastaan uskoa siihen auktoriteettien kautta. Uskoa, ei tietää. Sivistyneen lukiolaisen tulee uskoa kertomus evoluutiosta. Tiedolliset eväät ja todisteet asian ymmärtämiseen saa vasta pitkien yliopisto-opintojen jälkeen.
Hararin vastapainoksi kannattaa lukea/kuunnella tätä vähän haastava.. tai ylipätään meidän länsimaisen ihmiskuvan ja maailmankuvan haastava David Graeber ja David Wengrow kirja:
The Dawn of Everything - A New History of Humanity
Noista metsästäjä-keräilijöistähän on tehty myös kotimainen dokumentti, Viimeiset pirkkalaiset. No, vitsi vitsinä, Pitkän fiktioputken jälkeen pitäisi taas eräänlaisena historiafriikkinä lukea nuo Hararin kirjat.Täytyy lukea. Sain itse asiassa joululahjaksi tuon Homo Deuksen, pitäisi sekin lukea. Mutta sen olen ymmärtänyt, että maatalouteen siirryttiin osin pakosta Lähi-Idässä ja että ravitsemus ei ollut niin hyvää kuin metsästäjä-keräilijöillä ja keskimääräinen elinikä saattoi jopa alentua. Vaan ajatus "pasifistisista" metsästäjä-keräilijöistä on kai jo aikoja sitten haudattu, kuolleisuus väkivaltaan oli yllättävän korkea vaikka konfliktit olivatkin pienimuotoisia. Ja pidän korkean teknlogian jälkiteollista yhteiskuntaa noin miljoona kertaa parempaa kuin kumpaakaan, metsästys-keräilyä tai maanviljelystä, eikä tuosta edellisestä olisi ikinä voitu kehittyä tähän nykytilaan lännessä.