Keppijumppaa. Luulin nimeä vitsiksi, kun sen ensi kerran bändin nettisivuilta luin. Hetken miettimisen jälkeen löysin jo ennestään tutun kaksoismerkityksen ("Tuu Andrej mukaan, keppijumppatauko!" [mennessäni kohti työpaikan WC-tiloja ohittaen työtovereiden jumppaseurueen] "Juujuu, sinnehän mie oon menossa.") lisäksi toisenkin. Tämä jälkimmäinen sitten levyn hankkimisen jälkeen osoittautui oikeaksi assosiaatioksi. Keppi-porkkana -ajatelmahan tässä taustalla oli. Ei yllättävää, mutta yllättävästi tuoreella tyylillä. Ja antautuva Anselmi Avaruusapina kansikuvassa.
Edellinen Leppymättömät-levy oli periaatteessa hyvä. Kuitenkin siinä oli muutama kappale, jotka olivat mielestäni suorastaan oksettavan osoittelevia, esimerkiksi Eurooppa ja Ihmisoikeuksien julistus. Voi olla, että siellä on se huumoriaspekti mukana, mutta jos se ei kokeneelle kuuntelijalle edes vuodessa tule esille, on sanoittaja epäonnistunut. Keppijumppaa-levyllä kantaaottavuus ei ole väistynyt, mutta Martikainen on mielestäni päässyt sanoituksissaan takaisin siihen martikaismaiseen "rottamaisuuteen". Hän on taas se piikki lihassa, joka kirkkain silmin kysyy syytä inkvisition eteen joutumiseensa, sen sijaan että olisi pääinkvisiittorina tuomitsemassa toisinajattelijoita.
EDIT: Niin, piti vielä tarkentaa, että Tehdas-kappalehan mielestäni on kaikkine sosialistisen realismin kanssa leikittelyineen juuri sitä ööveriksi vetämistä, jota edelliseltä levyltä jäin kaipaamaan.
Musiikillisesti. Niinpä. Yritin itsensä YUP-allergiseksi määrittelevälle työtoverilleni kuvailla. "Rankempaa?" "No eeeii..." "Löysempää?" "Ei missään nimessä!" "No mitä sitten?" "No... Oudompaa?" En ainakaan minä tällaista etukäteen odotellut.
Tällä levyllä ei muuten olisi aloitteleva yhtye läpimurtoaan tehnyt. Voi hyvinkin olla, että minäkään en olisi levyyn jaksanut kummemmin tutustua, ellei yhtye olisi jo ennestään tuttu ja hyväksi havaittu. Tietyssä mielessähän YUP on jo saavuttanut musiikillisen instituution aseman, joten heillä on nyt mahdollisuus jo vähän kokeillakin. Tiedän, yllättyminen YUP:n "kokeilevuudesta" on periaatteessa paradoksaalista, mutta niin se vaan on. Pelkäsin todella, että tulossa on jotain jopa omaa keski-ikäistymistäni surullisempaa, mutta sedäthän, saatana, yllättivät. Milloin viimeksi on etukäteen varmasti Suomen myyntilistan TOP-10:een nousevalla levyllä ollut useita alle kolmen minuutin kappaleita?
Jossain määrin YUP on kai palannut juurilleen. Ihmettelin nimittäin aluksi, miten selvästi basso on kautta levyn miksattu "ylös". Sitten tajusin, että niin itse asiassa on tehty kaikille instrumenteille. Ja tämähän on tavallaan bändin tavaramerkki jo alusta alkaen, ja selvästi havaittavissa ainakin ensimmäisistä suomenkielistä kappaleista. Taustalla hymiseviä elementtejä ei oikeastaan edes ole, vaan jokainen palikka on tärkeä osa kokonaiskuvassa, elimellinen ja elintärkeä taideteoksen osa.
Näitteks muuten jätkät miten kajavamainen hifistelylopetus?