Yup

  • 21 173
  • 134

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Noniin, mikään keskustelupalsta ei ole keskustelupalsta ilman YUP-aiheista otsikkoa. Joten mitäpä tykkäätte kyseisestä orkesterista?
Uutta levyä odotellaan innolla ja tämän otsakkeen alle olisi myös hyvä kerätä levyyn liittyvät kommentit.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaikki levyt löytyy hyllystä, ja uusi kyllä tulee löytymään. Ainakin sinkku kuulostaa hyvältä, vähän taas erilaista otetta kuin edellisellä.

Jos joku ei vielä tiennyt, YUP on yksi Suomen parhaista livebändeistä. Innolla odottelen seuraavaa Tavastian keikkaa.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Footless
Jos joku ei vielä tiennyt, YUP on yksi Suomen parhaista livebändeistä. Innolla odottelen seuraavaa Tavastian keikkaa.

Näitä Suomen parhaita livebändejä näyttäisi olevan aika paljon. Onkohan koskaan ollut liveaktia, joka olisi ollut paska?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti Vth
Näitä Suomen parhaita livebändejä näyttäisi olevan aika paljon. Onkohan koskaan ollut liveaktia, joka olisi ollut paska?
Paljon. Mielipidekysymyksiähän nämä ovat, mutta minulle ainakin YUP:n energinen meno iskee. Toisaalta taas paljon hypetetty Niskalaukaus on livenä todella vaisu (taas mielestäni). Tosin näin heidät ensi kertaa vasta viime kesänä, voi olla että ennen oli enemmän munaa. Niin, ja taitaa lähes kaikki Niskalaukauksen julkaisut olla hyllyssä, joten pidän kyllä musiikista.

YUP:ssa on jotain, ehkä Martikaisen persoona, tai erinomaisen hyvin livenä esitettäväksi sopiva musiikki. En tiedä, mutta minä pidän ja uskallan kyllä suositella kaikille.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itselläni juuri päinvastaista. YUP'sta pidän kovasti levyllä, vaan en livenä niinkään. Trio oli taasen esim. toissa kesänä Nummirockissa ylivoimaisesti paras bändi. Ja muutenkin todella kovaa settiä heittävät. Taasen mainittakoon esim. edelliseltä vuodelta To/Die/For jonka loppu kommentti "kiitti vitusti"(lakoninen sävy toki) on riittävä kuvaamaan livesettiä. Ja esim. Nightwish on erinomainen kyllä livenäkin, vaan ei festareilla. ~45minuuttia on aivan liian vähän Tarjan kuulemiseen. Paras livekokemus kuitenkin on ulkolaisesta bändistä. Moonspell heitti sen verran veret seisauttavan setin muutama kesä taaksepäin Nummirockissa, että mikään muu bändi ei ole päässy lähekkään. Sinänsä Moonspell ei niin hyvä levyllä ole(jotain hyviäkin kappaleita/levyjä), mutta livenä aivan fantastinen. Jos joskus jollain mahdollisuus tsekata, niin suosittelen.

Palatakseni topicciin, YUP'n sanoitukset ja musiikki aukeavat itselleni paremmin kotona ja rauhassa kun saan kuunnella, eikä niinkään livenä.
 

Pelikaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Bändi on loistava, kaikki levyt löytyvät hyllystä.

Livenä en ole vielä koskaan tätä orkesteria nähnyt, mutta kyllä se varmaan ensi kesänä onnistuu. Ihmisten kommentit YUP:n livetaidoista jakaantuvat melko hyvin kahtia, ainakin minun ystäväpiirissäni. En epäile yhtään, etteikö bändi olisi yhtä hyvä myös lavalla kuin cd:lläkin.
 

Akseli

Jäsen
YUP iski kohdalle Toppatakkeja ja Toledon terästä-levyn aikoihin ja on sen jälkeen ottanut paikkansa meikäläisen levyhyllyn hallitsijana. Kaikki levyt löytyy kaapista ja ovat aikasta kovassa käytössä vaikka vaimo ei jaakaan tätä mielimusiikkia mielellään kanssani.
Uutta sinkkua en ole onnistunut kuulemaan, mutta levyhän ilmestyy jo kohta. Odotukset ovat korkealla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pari vuotta sitten innostuin äärettömästi joltain Bonus CD:llä löytyvästä Lihavia luurankoja -biisistä. Siitä ei sitten kauan nokka tuhissut, kun tuotanto Yövieraista lähtien löytyi hyllystä. Vanhemmista levyistä en juuri välitä. Myös uusin tuntuu jotenkin tasapaksulta. Muutenkin bändin tuotanto on sellaista, että loistavien kappaleiden lisäksi levyiltä löytyy liikaa täytebiisejä, jotta niitä jaksaisi veivata tuhanteen kertaan. Mutta ne hyvät biisit ovatkin sitten aivan huikeita. Livenä bändi toimii kuin tuhat Korkeajännitystä. Varsinkin Martikaisen lavakarisma on huippuluokkaa. Kaikesta huolimatta odotan uutta levyä innolla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tälläiset ketjut ovat kullanarvoisia silloin kun on nälkä uuteen musiikkiin ja uusiin bändeihin. Ymmärrän että ketju on kohdistettu heille, jotka tietävät ja tuntevat bändin.

Minusta ketjun avaajan tulisi myös huomioida lukijat, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan YUP:stä (esim. minä itse), liittämällä mukaan tietoa ja linkkejä.

Ketjuja avatessa tulisi pyrkiä siihen, että mahdollisimman moni voi ottaa niihin osaa.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Loistava bändi, kaikki YUP:n levyt on minullakin. Sen sijaan odotan kauhulla uutta levyä. Lauluja metsästä on selvästi yhtyeen huonoin levy ja hitti Rakkaus on pesti hulluuteen on huonoimpia heidän koskaan levyttämiään kappaleita. Jos samanlainen "kehitys" jatkuu, uusin tekele ei tule päätymään levyhyllyyni. Toivottavasti olen väärässä. Parhaaseensa bändi yltää kahdella ensimmäisellä levyllään - 1990-1992 sekä Toppatakkeja ja Toledon terästä ovat aivan loistavia paketteja.

Livenä en harmikseni ole YUP:ta vielä nähnyt, mutta tulevalla kiertueella on tarkoitus käydä useammalla keikalla.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Uusi levy tulee olemaan loistava, mikäli jampat ovat ottaneet levylle yhtään niistä kappaleista joita tuossa syksyllä veivasivat keikoilla. Kyseessä oli siis pienimuotoinen kiertue, jossa soittelivat tuoreita biisejä, en tiedä kuinka paljon noita keikkoja heittivät. Anyway, matsku oli todella mahtavaa ja tätä levyä odotan todella innolla.

Ja tuosta live-esiintymisestä. Eräs legendaarinen bändi "Hüsker Dü" soitteli aivan mainiota punkia, jätkät näytti ihan maajusseilta ja ei spiikin spiikkiä biisien välissä. Eli siis tälläinen tavallinen "vuorovaikutus" ei ollut keikoilla läsnä, mutta jokaikinen keikkastoori jota olen lukenut, kertoo että "kaikki" oli ihan sfääreissä. Kävi muuten Suomessa -85 Provinssirokissa, en valitettavasti ollut paikalla (Äiti ei päästänyt) ;)
 

Akseli

Jäsen
Jos et tiedä...

YUP:n uusi levy ilmestyy 21.2.2003!

Täältä voit käydä tarkistamassa muutamasta kappaleesta palasia. Kerran nuo siivut kuunnelleena olen sitä mieltä, että on hyvä kuunnella koko levy muutaman kerran ennenkuin lausuu mitään kovin kärkästä. Näin on ollut aiemminkin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä oon Abun kanssa vähän samoilla linjoilla. Toppatakkeja on mielestäni ehdoton ykkönen ja sen jälkeen tulee järjestyksessä 1990-92. Kyllä muutkin ovat hyviä, mutta uusin ei kyllä enää hirveästi innostanut. Toivottavasti ilmestyvä levy olisi taas jonkinlainen paluu juuria kohti tai jotain.

Tuosta livestä vielä, kuka voi olla hyppäämättä mukaan kun Minä olen myyrä räjähtää kovaäänisistä? Yksi kaikkien aikojen live-suosikkejani. Ymmärrän mikseivät kaikki pidä YUP:n keikoista, musiikki on vähän semmoista, että sitä pitäisi kuunnella kotona rauhassa. Kuitenkin sanoitukset ovat aika tärkeässä roolissa.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämän kylän likat ja Homo Sapiens on kyllä YUP:n liveparhaimmistoa minun mielestä. Tai tältä ainakin tuntuu näin äkkiä kun miettii.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ketjun avaajalle kiitokset siitä, että aikanaan suosittelit tutustumaan YUP:n tuotantoon. Napsahti suoraan ytimeen ja mielenkiinnolla odottelen uutta tuotosta. Ensimmäinen levy jonka kuulin bändiltä oli Toppatakkeja ja Toledon terästä ja sittemin on tullut hankittua lähes kaikki levyt hyllyyn. Kansanmusiikkia kaikessa kulmikkuudessaan!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
YUP.... hyvä bändi, jonka olen nähnyt kerran livenä Lammin Pellavarockissa, syksyllä 2000. Levyjä löytyy hyllystä 3 kpl, Normaalien maihinnousu, Toppatakkeja ja Toledon terästä sekä Lauluja Metsästä.

Huomenna pitäisi bongata bändi GOOM-risteilyllä. Toivotaan vaan, että olo paranee ettei joudu passaamaan koko reissua.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä. Voin sanoa kaikille, että ne jotka eivät pidä tästä yhtyeestä ovat väärässä. Tutustuin bändiin kaverin avustuksella vuonna n.1999. Normaalien Maihinnousu oli juuri ilmestynyt, joten se, sekä 1990-1992 soivat lähes tauotta seuraavat viikot.

Kaikki bändin pitkäsoitot ovat mahtavia, paitsi Yövieraat ja Lauluja Metsästä, jotka ovat korkeintaan hyviä. T&TT ei mielestäni kanna teemaansa kunnolla aivan koko ajan ja voi olla välillä aika raskasta kuunneltavaa. Silloin kun Toppatakkeja jaksaa kuunnella niin se mahtuu helposti neljän parhaan levyn joukkoon. Idea koko levyn kestävästä tarinasta on kyllä mainio ja Turpasauna -levyllä idea onkin onnistuttu toteuttamaan täydellisesti.

Livenä YUP toimii luultavasti parhaiten silloin, kun tuntee bändin tuotannon tarpeeksi hyvin. YUP tekee yleensä vielä vanhempiin kappaleisiinsa uudet live-sovitukset, joten kyllästyminen tuskin iskee päälle vaikka olisi useamman keikan kiertänytkin. Samaa ei voi sanoa esim Timosta ja Niskalaukauksesta, joka huononee keikka keikalta.

Uudesta levystä en suostu sanomaan vielä mitään. Tai no... onhan siinä hirvittävän rumat kannet. Niin ja Passiivista Vastarintaa on näköjään päässyt levylle... mielenkiintoista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti VTVH
Uudesta levystä en suostu sanomaan vielä mitään. Tai no... onhan siinä hirvittävän rumat kannet. Niin ja Passiivista Vastarintaa on näköjään päässyt levylle... mielenkiintoista.

Kansi on todellakin helvetin ruma. Kuten oli myös edellisessäkin tekeleessä.

Passivinen Vastarinta levyllä on hyvinkin mielenkiintoista. Muistan kun Jarkko teki tuon kappaleen Hotelli Soinnussa. Silloin pidin kappaleesta ja mielestäni se toimikin paremmin akustisena, kuin bändiversiona. Toki tuo saattaisi aueta paremmin muutaman kuuntelukerran jälkeen. Hmm... sanoitus hieman muuttunut, voisin vannoa, että Soinnussa tuo kertosäkeen riimi meni: "Tylsä on keihään kärki ja sileä ihon pinta." Nyt sileä on muutettu sanaksi säteilee. Ehkä se on niin parempi, ehkä ei... makuasioista ei kannata kiistellä.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Sistis
"Tylsä on keihään kärki ja sileä ihon pinta." Nyt sileä on muutettu sanaksi säteilee. Ehkä se on niin parempi, ehkä ei... makuasioista ei kannata kiistellä.

Kyllä se säteili jo Soinnussakin.

Mutta YUP on omassa lajissaan parasta mitä koskaan on tehty. Ja helppoahan se on, kun tuo "omassa lajissaan" voidaan hyvin käsittää ahtaimmassa merkityksessään: ei kukaan tee vastaavaa. Eikä kai hirveästi ole edes yritetty matkia.

Sokeria, sisaret taisi olla ensimmäinen kappale tuolta poppoolta jonka kuulin, ja olin myyty välittömästi. 1990-1992:een ihastuin pohjattomasti, kaiketi siksi että vastaavaa musiikillista seinästä toiseen singahtelua ei pahemmin ollut tarjolla. TT&TT:n ilmestyessä inhosin sitä, jostain syystä, mutta myöhemmin se on noussut kunniapaikalle suppeassa levyhyllyssäni.

Näiden uusimpien levyjen osalta olen ollut huomaavinani, että ne eivät kestä yhtä paljon kuuntelua kuin vanhemmat. Esimerkiksi Lauluja metsästä soi aluksi lähes koko ajan, mutta kyllästyin siihen melko nopeasti. Nuo pari vanhinta suomenkielistä taas eivät kyllästytä oikeastaan vieläkään, vaikka tällä iällä ei enää sitä reuhtomista ihan koko aikaa jaksakaan.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
YUP on top 5- yhtyeiden joukossa minun arvostuslistallani ja onpahan yhtye myös joskus ammoisina aikoina Jatkoajan nimimerkkiinikin vaikuttanut.

Levyhyllystä löytyy kaikki ko. orkesterin tuotokset ja siellä on paikka myös uudelle, perjantaina julkaistavalle levylle. YUP:n parhaana levynä pidän Yövieraita ja kakkosena Homo Sapiensia. Yövieraat- levyllä on niin monta huippuvetoa (Amor Amor, Murhaaja soittaa pasuunaa, Jos helvetti on täynnä, Yövieraat), että se kuitenkin on ykkönen mielestäni.

Heikoimmat levyt ovat kaksi uusinta elikkäs Normaalien maihinnousu ja Lauluja metsästä. Näilläkin levyillä on toki hyviä ja erinomaisia kappaleita, mutta ne kestävät kuuntelua jokseenkin heikosti. Alkuinnostuksen jälkeen niitä kiekkoja ei tule pahemmin soittimessa pyöriteltyä.

Uusi levy kuulostaa pirun hyvältä näytteiden perusteella (varsinkin Maailman viimeinen yö), mutta ans kattoa...
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti VTVH
Kaikki bändin pitkäsoitot ovat mahtavia, paitsi Yövieraat...

Älä jauha paskaa ;)

Yövieraat on ehdottomasti Yup:n paras levy. Itseasiassa kaikki vanhemmat levyt on aika tykkejä, mutta uusiin päin mentäessä yhtye on käynyt tylsäksi. Uusia levyjä jaksaa kuunnella jonkun aikaa, mutta sitten ei enää ankat sun muut nappaa.

Live-esiintymisistä sen verran, että mielestäni Yup on selkeästi keskitason huonommalla puolella näkemistäni livekeikoista. On niitä lauluja ihan hauska kuunnella ja hoilata mukana, mutta ei bändi juuri minkäänlaista meininkiä saa yleisössä aikaan. Vähän pitäs olla menoa ja vaarallista meininkiä, mutta ei...lavalle marssitetaan jotain Nylon Beatin tyttöjä. Ei hyvä, ei hyvä. En silti tuomitse jos joku tykkää.

Summa umma: Vanhat levyt loistavia/hyviä, uudet vähän tylsiä ja samoin keikat. Toivottavasti uusin levy palauttaa uskon...
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jännää että tuo Yövieraat jakaa mielipiteitä noin vahvasti. Itse en varsinaisesti pidä, mutta moni pitää sitä bändin parhaana levynä. Ehkä joillekin sitten vaan kolahtaa eri asiat, jopa näin yhden bändin sisällä.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Katos kun jäikin eräs asia kirjoittamatta edellisessä viestissäni.

Livenä YUP toimii mielestäni upeasti. Martikaisen energia ja pullistuvat otsasuonet herättävät ainakin minun adrenaliinineritykseni. Tosin uskoisin, että keikasta nauttimiseksi vaaditaan kappaleiden tuntemista, sillä niistä ei välttämättä saa minkäänlaista otetta kertakuulemalta edes kuulokkeiden kanssa, saati sitten riehuvan ja huutavan yleisön seassa. Minä olen myyrä on minunkin mielestäni melko lailla räjähtävä kokemus livenä.

Fläppis:
"Live-esiintymisistä sen verran, että mielestäni Yup on selkeästi keskitason huonommalla puolella näkemistäni livekeikoista. On niitä lauluja ihan hauska kuunnella ja hoilata mukana, mutta ei bändi juuri minkäänlaista meininkiä saa yleisössä aikaan."

Olet luultavasti ollut väärässä paikassa kuuntelemassa, jos et meininkiä ole huomannut. Oikeastaan vain Jyväskylän Lounaispuiston konsertti joskus vuodelta -96 oli tylsä, muut näkemäni alun toistakymmentä taas ovat olleet hyvin reipashenkisiä kokoontumisia. Mutta nämä muut ovatkin olleet klubikeikkoja (jos Lutakko lasketaan klubiksi, kaipa se). Ulkotiloissa voi hyvinkin olla niin, ettei yleisö oikein lähde mukaan.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Aika odotetun kaltainenhan tuo uusi levy on. Samoilla linjoilla mennään kuin Lauluilla metsästä. Varmaa laatua, mutta ei nämä YUP:n uutuudet enää jaksa innostaa siihen malliin kuin ennen. Huuda harkiten ja Homo Sapiens ovat olleet minulle ne ylittämättömät klassikot, sen jälkeiset tuotokset ovat olleet enemmän tai vähemmän valjuja. Tämä uusi onneksi vähemmän.

Martikaisen tekstit ovat muuttumassa koko ajan materialismikriittisempään ja ajoittain suorastaan apokalyptisempaan suuntaan. Liekö Niskalaukaus-yhteistyö tähän osasyynä? Sinänsä positiivista, että musiikista kadonnut rankkuus on palautunut osittain teksteihin.
 

Lint

Jäsen
Mistä nimi?

Oon joskus miettiny, mitä nimi YUP tulee? Jos joku tietäjä vois valottaa?

Eihän se vaan tule lausahduksesta "Why you pee?" (YUP englanniksi lausuttuna)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös