fiftyeight
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Iddrott Förskott Puukädet
Otetaanpas tähän asiaan noin yleisesti kantaa, itse yrittäjänä kun on näppituntuma asiaan.
Yhdelle asiakkaalle työskentely ei ole mikään ongelma ellei se jatku pitkän aikaa (vuosia) ilman, että voidaan olettaa ettei muita asiakkaita edes ole tarkoitus hankkia; "paraatiesimerkki" voisi olla yrittäjäksi "pakottaminen", jossa irtisanomisen jälkeen tekee samaa työtä, mutta omalla yrittäjävastuulla. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa voidaan tulkita kierrettävän työsuhdetta. - - -
Tästä on aivan omakohtaista kokemusta, joskin joidenkin vuosien takaa. Perustin oman firman kun ex-tirehtöörin kanssa oltiin joistain käytännön asioista hiukan eri mieltä. Hän kuitenkin tilasi minulta heti kättelyssä 4 pv viikossa á 8h, ja muille duuneilleni jäi se päivä/vko. Pari-kolme vuotta meni näin ihan ok, mutta sitten vaihtui meikäläisen kylässä verojohtaja. Pk-seudulla siis ollaan.
Uusi verojohtaja tulkitsi minun olevan pääasiallisesti päivätöissä siinä firmassa töissä jossa olin 4pv/vko ja siten aiemmat verottomat matkakulut ja päivärahat menivätkin verolle, muutaman vuoden ajalta takautuen ja korkojen kera. Ei auttanut selvitykset ja lausunnot, että muitakin työnantajia oli ja niiden työt olin hoitanut perjantaisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Aika huomattava summa mätkähti niskaan silloin.
Tällä hetkellä olen edelleen yrittäjä. Ja jatkuvasti ihmettelen miksi. Verottaja ja vakuutusyhtiöt kun edelleen tekevät parhaansa saadakseen yksityisen yrittämisen mahdottomaksi tässä maassa.
Jopa ansiosidonnaisena työttömänä olisi helpompi olla ja tienestit olisivat kohtuulliset ja vakaat eikä tarvitsisi kuin aamupäivän syljeskellä kattoon ja iltapäivän väistellä klimppejä.