Yllille kenkää!

• 183 744
  • 1 502

FastEnd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kysyin juristiltani tästä ja se kävi tiedotetta ja vähän tästä kirjoitettuja artikkeleita läpi ja totesi että tätä kohdellaan samalla tavalla kuin normaalia työsopimusta ja tietämättä mitä sopimuksessa lukee on täysin mahdotonta sanoa mitään. Mutta.

Jos sopimukseen on esimerkiksi määritelty tarkkaan että siihen kuuluu esim "Pelicans-organisaation alaisten joukkueiden valmentaminen ja varsinaisen työn lisäksi työntekijä hoitaa muita työnantajan määräämiä tehtäviä" joihin voi kuulua edustustehtävät, mediatyö, pelaajien tarkkailu jne niin ihan hyvin voidaan ottaa työtehtävä pois vedoten direktio-oikeuteen jossa yksipuolisesti määritellään että työntekijä ei ole kykenevä suorittamaan jotain tehtävää tarvittavalla tasolla ja voidaan hänelle tarjota jokin toinen tehtävä työsopimuksen ehtojen sisällä. Eli Ylliä voidaan käyttää esim median käsittelyssä, muissa valmennustehtävissä tai jopa pelaajien tarkkailemisessa. Eri asiahan on hänen motivaationsa näihin. Ja palkka pysyy samana jollei hän itse suostu sopimusta muuttamaan.

Tai jos sopimuksessa on vain että työnkuvaus on "Pelicansin edustusjoukkueen päävalmentajana toimiminen" eikä ole eritelty mitään muuta niin sopimus on ensinnäkin hyvin epäedullinen yrityksen kannalta että ongelma meille seuraavat puolitoista vuotta jos palkka juoksee jollei Ylli pääse muualle töihin. Työvelvoitehan tässä tapauksessa jatkuu ja Yllin käytännössä pitää ilmoittautua työpaikalle, jollei ole sovittu että työvelvoite loppuu niin silloin Ylli voi vain istua kotona ja palkka juoksee.
Juuri näin. Itse kun olen työsopimuksia tehnyt kohtuullisen paljon, niin olen laittanut viimeiseen kappaleeseen tuon "työantajan määräämät muut tehtävät". Se on juridisesti aika laajasti selkänojaa antava klausuuli.

(1)
  • Tykkää
Reactions: egar

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat ja muut jotka eivät voita
Paras ratkaisu olisi varmaankin erottaa koko valmennustiimi, jos alaiset ovat olleet ns. päävalmentajan miehiä. Riippuu tilanteesta, ja minkälainen on apuvalmentajien osaaminen, vahvuudet, kokemus jne. Mutta mistäpä Pelicans valmentajia yhtäkkiä löytäisi, tai mistä saisi rahaa palkata myös apuvalmentajat, kun ei ole varaa erottaa edes erotettua päävalmentajaa.

Veikkaanpa että apuvalmentajat eivät kuitenkaan olleet Yllin valitsemia. Mutta toki varmaan on ne hyväksynyt, kun on "ehdotettu". Ainakin toivottavasti.

Jäi häiritsemään se joulukuun nolohko Yllin ja Roineen uhotiedotus. Olen samaa mieltä, kuin jotkut täälläkin jo silloin, että se oli Nupen tiedotus Yllin suulla. Kaikki siinä ainakin kuulosti hyvinkin nöyrän palvelijan tekstiltä. Etenkin se lopun jotakuinkin näin mennyt: ..ja jos ei toimi, niin sitten kokeillaan jotain muuta." Ihan kuin olisin sen kuullut aiemminkin, ehkä useammankin kerran. Eiköhän siellä ole käsketty Ylliä ottamaan vastuuta, ja "nöyryyttämään" itseään vannomalla yleisölle kautta kiven ja kannon, että homma kääntyy. Nyt sä Ylli meet ja... Tämä sopimus nöyryytys julkisesti oli sitten samassa hengessä tehty jatko. Minkähänlainen on seuraava osa?

Paineet seurajohdolla ovat valtavat, ja se näkyy "ylilyönteinä" ja ajattelemattomasta äkkipikaisesta tiedottamisestakin. Silti tuollaisia ei pitäisi päästä tapahtumaan.

Viimeksi muokattu:

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Mä odotan sitä että Ylli saisi uuden tilaisuuden jossain niin voi avata suutaan ja kertoa vähän miten tää juttu meni. Voihan se vain olla että Ylli ei itse ole suostunut tähän klassiseen jossa sopimus "päätetään yhteisymmärryksessä" [eli pistämällä vähän taskuhyvää tilille] vaan on sanonut että ei muuten käy.

Siinä tapauksessahan tämä menisi juuri näin että ainoa keino on pistää se sivuun, maksaa sen palkka kiltisti ja toivoa että se saa jostain paremman tarjouksen tai ei halua viettää kesään 2026 asti sapattivuotta kun on valmentajana hyvin tärkeässä iässä ja töihin pitäisi päästä.

Pointti on se että me ei tiedetä miten tää on mennyt todellisuudessa. Tiedetään vaan se sekava info mutta ei mitään muuta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy