Ylioppilaskirjoitukset

  • 291 053
  • 1 533

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
Itselläni on englanti viime syksyltä jo kirjoitettu, tulos C. Lukion numeroiden mukainen arvosana, joten melko tyytyväinen pitää olla. Nyt sain äidinkielestä 54/114, en tiedä arvosanarajoja, mutta huhuja kuulin että läpi pääsisi jopa alle 30 pongolla. Mahdollisuudet saada siis B. Maantieto meni tänään aika reisille, vaikka koe ei itsessään kovin vaikea ollutkaan. Yleissivistyksellä olisi pärjännyt, allekirjoittaneella oli vain hieman tukkoista. Pakollinen ruotsi on jo kirjoitettu (myös viime syksyltä), arvosana vaan on "melko" heikko: I-. Se siis uusitaan perjantaina. Kuuntelusta tuli 10 pistettä enemmän kuin viimeksi, joten uskoa on!
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Viimeinen koitos edessä huomenna. Ruotsikin on ollut vahva kieli, joten ei mitään paineita. Eilinen yhteiskuntaopin koe tuntui menneen ihan hyvin, tehtävät olivat melko mukavia eivätkä onneksi kovin lakitietopainotteisia. Mikäli asia jotakuta kiinnostaa, tein tehtävät 1, 3, 4, 5, +9, +10. Koska molemmissa jokereissa oli jo kattavat aineistot, joiden tulkinnalla tulisi saada alakohtien pisteytyksen mukaan pari pinnaa, on mielestäni ihan hyvät mahdollisuudet päästä ainakin samanlaisiin pisteisiin kuin normaaleissa tehtävissä.

Mieliala parani eilen vielä ainakin 70%, kun reaalin koetta lopussa valvomassa ollut matikanopettajani tuli juttelemaan kokeen jälkeen. Sain pitkän matikan kokeesta 39 pistettä, joka on hänen mielestään "selvä M". Aivan mahtavaa! Ylitin itseni!
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Römpeli kirjoitti:
Mitenkäs tuo vapaaehtoinen reaali? Annetaanko siitäkin kompensaatiopisteitä? Siinä toivossa nyt olen :) Noi pisteet kun laskee yhteen, niin siitähän tulee 10-12. Jos vapaaehtoisesta reaalista tulee, niin pisteitä olisi silloin 12-14. Tietääkö joku fiksumpi ihminen noista?
Kyllä kaikista kirjoitetuista aineista pitäisi tulla kompensaatiopisteitä. Itselläni tulossa arvioni mukaan:
Äikkä: M/E
Matikka: M
Historia: C
Maantieto: M (syksy 2006)
Uskonto: B
Ruotsi: A (syksy 2006)
Englanti: I-

Kompensaatiopisteitä tulisi 23-25, eli ei huolen häivää. Ohi on koulu ja työ, nyt alkaa 'oikea' työ.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Äidinkielen koe on kai ollut sen verran vaikea kaikille, että A:n raja laskee kai todella alas. Toivotaan että itse pääsen sen edes läpi, siitä jää kiinni koko paska jos jää.
 

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
mr_tps kirjoitti:
Kyllä kaikista kirjoitetuista aineista pitäisi tulla kompensaatiopisteitä. Itselläni tulossa arvioni mukaan:
Äikkä: M/E
Matikka: M
Historia: C
Maantieto: M (syksy 2006)
Uskonto: B
Ruotsi: A (syksy 2006)
Englanti: I-

Kompensaatiopisteitä tulisi 23-25, eli ei huolen häivää. Ohi on koulu ja työ, nyt alkaa 'oikea' työ.

Jep kyllä asia on näin. Varmistin sen vielä opolta. Helpotti kummasti. Minullakin alkaa näyttää siltä, että lukio on paketissa. Eipä noilla papereilla kuuhun mennä, mutta lukioon meno päätöskin tuli ylemmältä taholta tässä perheessä :) Merkonomiopinnot on kanssa kohta valmiina, enää yksi uusintatentti.
 

Jarzki

Jäsen
Käräppä kirjoitti:
Äidinkielen koe on kai ollut sen verran vaikea kaikille, että A:n raja laskee kai todella alas. Toivotaan että itse pääsen sen edes läpi, siitä jää kiinni koko paska jos jää.

Tuo on minunkin mahdollisuuteni, että raja on melko matala. Tosin kyllä tuosta esseekokeesta pitäisi vähintään 20 pistettä tulla ja siinä tapauksessa pitäisi läpipääsyni olla varmaa. Huomenna pitäisi varmaankin ruotsin kokeen jälkeen käydä kyselemässä tuloksia, mikäli uskallus riittää. :)

Aika sekavat on fiilikset huomisesta ruotsista, se on yleensä minulle ollut kohtalaisen hyvä aine, mutta jotenkin on sellainen kutina, että saatan pienissä vaikeuksissa olla. Kielioppia olen jonkin verran harjoitellut, mutta en nyt aivan lähiaikoina, joten pitänee vielä yötä vasten hieman kertailla hankalia asioita.
 

Tifu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, HSV
Ruotsista kotiutuneena suhteellisen mukava fiilis. Aika helppo koe oli lukuunottamatta luetun ymmärtämisen monivalintakohtaa, jossa muutama kohta meni aika lahjakkaasti arvailuksi. Rakenne oli normaali ja aineiden aiheet hyviä. Itse kirjoitin ykköskohdasta, jossa käsittelen golfia eliittiväen urheiluna.

Maanantaina vielä lyhyt saksa ja sitten on kevään urakka ohitse.
 

Jarzki

Jäsen
Tifu kirjoitti:
Ruotsista kotiutuneena suhteellisen mukava fiilis. Aika helppo koe oli lukuunottamatta luetun ymmärtämisen monivalintakohtaa, jossa muutama kohta meni aika lahjakkaasti arvailuksi. Rakenne oli normaali ja aineiden aiheet hyviä. Itse kirjoitin ykköskohdasta, jossa käsittelen golfia eliittiväen urheiluna.

Täällä puolestaan ei ole mikään mukava fiilis. Ensimmäinen tehtävä ja etenkin sen ensimmäinen osa olivat vielä helppoja, mutta sen jälkeen meikäläisen lottoarvonta lähti hiljalleen enemmän ja enemmän käyntiin. Tietysti välillä oli helppoja kohtiakin seassa, mutta moneen kohtaan joutui käyttämään arvailua, joten tulos tuskin on mikään huikea. Aineen tein minäkin ykköskohdasta, josta kuulemani mukaan erittäin moni muukin on aineensa tehnyt. Käsittelin siinä asiaa pääasiassa yleisellä tasolla, mutta sitten mainitsin esim. golfin ja tenniksen tällaisina "eliteidrotteina"... Veikkaan, että monenlaisia tuotoksia tuostakin aiheesta on tullut ja tuskin siihen yhtä täysin oikeaa vastausta on, sillä tulkinnanvaraa jäi mielestäni melko paljon. Toivottavasti itsekin riittävän hyvin kuitenkin asiassa pitäydyin ja kielioppi olisi edes kohtalaisesti ollut hanskassa.

Kevään urakka on ohi ja nyt koittaa vapaapäivät koulunkäynnin osalta! Töihin sitä olisi tarkoitus mennä mielellään lähes koko loppuvuodeksi, jotta päivät eivät olisi vain yhtä laiskottelua.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Ruotsi täälläkin takana! Koe tuntui äkkiseltään helpohkolta ja aineiden aineet olivat pitkästä aikaa hyviä. Itsekin kirjoitin ykköskohdasta, mainitsin eliittilajeiksi mm. golfin, mutta toisaalta otin esille myös sen, että koska yhteiskunta keskiluokkaistuu, golfista tulee yhä useamman harrastus ja toisaalta syntyy vanhusten "alakulttuureina" pitämiä lajeja, kuten skeittaus, salibandy ja extreme-lajit. Kieliopin aukkotesti muuten loisti poissaolollaan, toivottavasti siis avokysymykset menivät kohdilleen (painotetaan kolmella). Kaiken kaikkiaan hyvä fiilis jäi kokeen jälkeen, ja myös sen takia, että urakka on nyt ohi.

Join muuten palkinnoksi heti kotiin tultuani 0.5 litran Berliner Kindl -oluen lähes tyhjään mahaan, ja kun en ole vähään aikaan juonut, tuntuu jo siltä että olen lähestulkoon ihan kännissä. Kalsarikänniketjuunko seuraavaksi?
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Pisterajat

Onko kellekään annettu mitään arvioita äikän pisterajoista?
Itse sain tekstitaidon kokeesta säälittävät 2/6 joka kohdasta, sekä esseestä 35 pistettä, eli mitäköhän näillä olisi tulossa?
 

Tifu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, HSV
Tekstitaidosta tuli 33 pistettä yhteensä ja aineesta 40 eli 73 pisteellä lähti liikkeelle. Ei opettaja uskaltanut sanoa mitään pisterajoista, ei kuulemma mitään hajua.

Oliko kellään tänään lyhyt saksa kirjoittetavana? Ei oo pahemmin tullut tehtyä saksan eteen mitään joten aineen kirjoittaminen suhteellisen tuskaa, mutta Litmasesta kirjoitin ja kohtuullisen paljon sain tekstiä kuitenkin aikaan.
 

julle-jr

Jäsen
Käräppä kirjoitti:
Äidinkielen koe on kai ollut sen verran vaikea kaikille, että A:n raja laskee kai todella alas. Toivotaan että itse pääsen sen edes läpi, siitä jää kiinni koko paska jos jää.
Minkäslainen tuo äidinkielen koe nykyään on? Ilmeisesti muuttunut perus aineisto- ja otsikkoainelinjasta?
 

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
Lähtevät pisteet

Tänään kävin katsomassa loput alustavat tulokset kirjoituksista. Hissan kävin jo aiemmin siis katsomassa, 8 pistettä. Lyhyt matikka lähtee 17 pisteellä. Pieni pettymys, mutta kursseistakin sain vain kolmea pienintä numeroa. Englanti normaalitasolla, 202 pisteellä lähti. Positiivinen yllätys oli aine, josta sain 70 pistettä. En ole koskaan aiemmin kirjoittanut yli 60 pisteen aineita. Helpotti kummasti nämä tulokset historian jälkeen. Melko varmaa on, että saan sen kompensoitua, jos pisterajat eivät hirveästi nouse ja omat pisteet laske.
 

Jarzki

Jäsen
Minkälaisia alustavia arvosanoja on jatkislaiset saaneet kevään kirjoituksista? Itse tänään soittelin tuon suurimman kysymysmerkin eli ruotsin perään ja ihan mukavia uutisia tuli läpipääsyn osalta. 143 pistettä, eli keikkumista siinä A:n ja B:n rajalla, mutta pääasia minulle kuitenkin oli läpipääsy. Lakki siis lähestyy ja tuskin äidinkieli enää pystyy sen saantia estämään, joten lukio rupeaa olemaan ohitse! Maanantaina pitää kysellä loput(äidinkieli ja terveystieto) tulokset ja tämän jälkeen katseet kohti uusia haasteita. On se hienoa! :)
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen kirjoitellut monessa osassa, tänä keväänä seuraavasti (suluissa arvosana syksyllä 2006):

Historia 27 p (eximia)
Pitkä matematiikka 46 p (eximia)
Pitkä englanti 284 p (laudatur)
Kemia 41 p (eximia)

Syksyltä äidinkieli ja pitkä ruotsi laudatur ja biologia eximia. Keväältä 2006 lyhyt saksa laudatur.

Jatkosuunnitelmana lääkis, toivottavasti näistä olisi edes jotain apua pyrkiessä.
 

Jarzki

Jäsen
Itse olen nyt tutkintoni suorittanut onnistuneesti, joten lukiolle voi pian sanoa hyvästit. Arvosanat ovat seuraavanlaisia:

Englanti B (Syksy 2006)
Ruotsi 143p. A/B
Äidinkieli 53p. B/C
Yhteiskuntaoppi 19p. C (Syksy 2006)
Terveystieto 21p. C/M

Tuollainen keskinkertaisen huono ylioppilastodistus tulee, mutta tällä panostuksella ei sovi ihmetelläkään, joten tyytyväinen olen kuitenkin. Lakki tulee parin kuukauden päästä ja se tässä se tärkein on.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Satuin katsomaan tuon tämän vuoden äidinkielen tuossa, kun äiti kertoili että mennyt ihan naurettavaksi tämä "äidinkielen" YO-kirjoitus. Oli kyllä suorastaan naurettavaa pelleilyä tuo veikkaa sana koe ja vielä sitten valiteltiin vaikeaksi. Huom. tämä henkilön suusta jonka kielioppi oli aina peruskoulu&lukioaikoina todella heikkoa. Tuosta kokeesta olisi saanut helposti vähintään E:n.

Onko tästä pääteltävissä että äidinkielen opetus on valunut todella alas, jos tuo oli muka vaikea?
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hiphei, tämän kevään yo-tulokset saapuivat, ja saan virallisesti painaa valkolakin päähäni 2.6. seuraavin arvosanoin:

Äidinkieli L
Ruotsi, pitkä oppimäärä L
Englanti, pitkä oppimäärä L
Saksa, lyhyt oppimäärä L
Biologia E
Kemia E
Matematiikka, pitkä oppimäärä E
Historia M

Ylioppilaitahan tässä ollaan.

Erityisen makealta tuntuu kemian E, jonka ansiosta pääsen suoravalinnalla opiskelemaan kemiaa yliopistoon, vaikka lääkiksen ovet eivät aukeaisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bandana

Jäsen
Uuuuu.

Äikkä lähti 91 pisteenä, L:n raja 90 pistettä, nyt saa jännittää. Toki kyllä se yleensä putoaa aina muutaman pisteen, etenkin kun meidän opettaja on huhun mukaan vähän yliantava omissa arvioissaan. Katsellaan nyt. Kohtahan sen näkee.

Lakkihan tulee vasta syksyllä, jos on tullakseen, eli korotusmahdollisuuskin on toki. Tuskin kuitenkaan siihen riittää motivaatiota, kun tällä hetkellä ei oo lainkaan motivaatiota suorittaa niitä 7-8 puuttuvaa kurssia 75:stä.
 

Jeffrey

Jäsen
Bandana kirjoitti:
Uuuuu.
Lakkihan tulee vasta syksyllä, jos on tullakseen, eli korotusmahdollisuuskin on toki. Tuskin kuitenkaan siihen riittää motivaatiota, kun tällä hetkellä ei oo lainkaan motivaatiota suorittaa niitä 7-8 puuttuvaa kurssia 75:stä.

On kyllä täysin omaa tyhmyyttään jos 7-8 kurssin takia venyttää opintoja syksyyn. Itselläni oli vielä kaksi kuukautta sitten reilun 20 kurssia miinuksella, tosin osa noista oli kesken jääneitä eli uusi koe tai lisätehtävät riittivät läpi vientiin, mutta silti.

Panostus ei mulla oo hääppöstä ollu joten numerot on vähän niin ja näin. Eniten harmittaa matikka. Olin käynyt kaksi lyhyen matikan kurssia ennen kun menin kirjoittamaan, älkää kysykö miksi. Tulos oli ihan kohtalainen, mutta se olisi voinut olla paljon parempikin. Onneksi voin rehellisesti sanoa, että huonot/keskinkertaiset arvosanat menevät laiskuuden piikkiin, eikä tyhmyyden. Tainno onhan se laiskuus jonkun mielestä tyhmyyttä.

Arvosanat:

Lyhyt Matikka: C
Mantsa: A
Enkku: B
Äikkä: B

Tosiaan hain ABBA:n papereita, mutta ei valitettavasti natsannut.
 

Siri

Jäsen
Jes, kirjotukset meni niinkun alustavat arviot lupas, eli:
Ruotsi, pitkä L
Saksa, lyhyt L
Psyka E

Juhlan kunniaksi kävin Alkossa ja ostin pullon oikein kuivaa kuohuviiniä. Ja juon sen yksin, muut saa kuolata vieressä.
Lakkihan tulee vasta ens keväänä jos on tullakseen, tää kevät oli vaan harjottelua ! :D
 

Bandana

Jäsen
Jeffrey kirjoitti:
On kyllä täysin omaa tyhmyyttään jos 7-8 kurssin takia venyttää opintoja syksyyn. Itselläni oli vielä kaksi kuukautta sitten reilun 20 kurssia miinuksella, tosin osa noista oli kesken jääneitä eli uusi koe tai lisätehtävät riittivät läpi vientiin, mutta silti.

Niin no, itselläni oli kolmosjaksoon lähdettäessä se tilanne että 14 kurssia puuttui. Se vaati sitä, että kolmosjaksossa suoritti kahdeksan, ja nelosjaksossa - lukuloman aikana - kuusi. Kolmosjaksossa ei kuitenkaan aika ja energia riittänyt kahdeksan kurssin suorittamiseen, mikä teki käytännössä mahdottomaksi 75:n saavuttamisen tänä keväänä, joten otin koko nelosjakson vapaaksi panostaakseni yo-kirjoituksiin, kun syksyyn meni joka tapauksessa niin parempi suorittaa ne puuttuvat kurssit silloin.

Ei tullut Äikästä laudaturia, mutta muutoin rivi oli positiivinen yllätys:

Äidinkieli E
Englanti (pitkä) E
Filosofia M
Matikka (lyhyt) C
Ruotsi (keskpitkä, ylimääräinen) B

Filosofian M oli kyllä aika pommi. Syksyllä sain B:n, nyt kävin korottamassa, mutta en jaksanut lukea yhtään ja esseet meni ihan vituilleen. Ainoastaan yksi vastaus oli pidempi kuin yksi sivu. Lähti heikkona B:nä odotetusti, tuli takaisin M:nä, 23 pistettä. Ei voi ymmärtää.

Kaiken kaikkiaan siis olen tyytyväinen, enkä aio korottaa mitään. Aika maksimaalinen suoritus tällä panostuksella. Tämä tulos toi kuitenkin motivaatitoa suorittaa ne kurssit loppuun.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Perkele mä oon äijä!

Äidinkieli E
Ruotsi, keskipitkä oppimäärä L
Englanti, pitkä oppimäärä L
Saksa, pitkä oppimäärä E
Matematiikka, pitkä oppimäärä M
Historia E
Yhteiskuntaoppi L

Matikan odotuksiin nähden hienoa suoritustani ihmettelen vieläkin, ja yhteiskuntaoppi taas nousi laudaturiin parin lisäpisteen myötä. Klamydian Minä minä minä pauhaa stereoissa ja huomenissa vois lähteä hörpylle juhlistamaan tapahtunutta!
 

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Helpotus.

Elikkäs lakki tulee, pari ainetta hieman penkin alle, mutta muuten voi olla hyvillä mielin.

Ruotsi,äidinkielenä C
Suomi, pitkä oppimäärä E
Englanti, pitkä oppimäärä M
Psykologia C
Matematiikka, pitkä I(+ kaiketi, kaksi pistettä vajaa A, PRKL!), mutta tähän kokeeseen lähdettiin "kaikki mitä tulee on plussaa"-asenteella ja onneksi myös vapaaehtoisena aineena, olisi kai siihen hieman voinut harjoitellakin.

Matikka ei nyt harmita sinäänsä sen vuoksi, että jatko-opiskelupaikka on varma, eli in your face yo-lautakunta, IN YOUR FACE.

Kiitos, ja anteeksi.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JEE. Pitänee lähteä ylioppilaslakkikauppaan ostoksille aivan tässä lähitulevaisuudessa.

Matematiikka (lyhyt): E
Äidinkieli: M
Maantieto: M
Historia: M
Uskonto: B
Ruotsi: A
Englanti: I- (Kompensaatiolla läpi)

Plus ne kuuluisat kolme ällää: Lukio Lukematta Läpi. :P

On kyllä ihan mukava fiilis. Vaikka välillä olenkin jo ehtinyt unohtaa että olen joskus edes ollut lukiossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös