Ylioppilaskirjoitukset

  • 291 154
  • 1 533

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Aika pelonsekasin tuntein lähdin pitkän matikan kokeseen, koska preli oli mennyt ihan surkeasti ja en jaksanut lukea yhtään edes tähän viralliseen kokeseen (luku)lomalla, vaikka matikan otin tyhmänä pakolliseksi, mutta nyt on ihan hyvä fiilis, että kyllä se nyt läpi menee. Hyvällä tuurilla jopa C voi olla mahdollinen. Ensi viikon englantia ja yhteiskuntaoppia odotellessa...
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Mites, onko porukka paljon lukenut lukulomalla?

Maanantaina tosiaan englanti, enkä ole lukenut yhtään. On kyllä pitänyt lukea ja paljon, mutta helvetti vie siitä ei vain ole tullut yhtään mitään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jeffrey kirjoitti:
Siellä oli pari mukahauskaa kysymystä esim. tämä ikä kysymys nro. 9, mutta saattoihan siihen mukahauskuuten joku mennäkkin.

Minkälainen tämä tehtävä oli?

Ei kuulemma elämää suurempi koe, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että hankala näissä matikan kokeissa on kymmeneen tehtävään saada kaikissa vastaus edes sinnepäin. Muutama voi mennä täysin oikein ja pari sinnepäin, mutta sitten pari-kolme on täyttä hepreaa.

Onnea vain kaikille ensi viikon urakkaan. Onko vielä monta ainetta kirjoittamatta?
 

Jarzki

Jäsen
#10 forever kirjoitti:
Mites, onko porukka paljon lukenut lukulomalla?

Maanantaina tosiaan englanti, enkä ole lukenut yhtään. On kyllä pitänyt lukea ja paljon, mutta helvetti vie siitä ei vain ole tullut yhtään mitään.

No turha kai tuota edes on mainita, että eipä ole juurikaan tullut luettua. Ruotsin kielioppikirjan kertaalleen kannesta kanteen ja terveystiedon kolmesta kirjasta ensimmäisen kirjan kokonaan, toista aloittanut. Hieman on muodon vuoksi siis pitänyt lukea, mutta aina sitä keksii jotain muka tärkeämpääkin tekemistä. Se kostautunee ensi viikon ruotsin ja terveystiedon kokeissa, mutta itsepähän olen tämän linjan valinnut ja sen kanssa on eteenpäin mentävä.
 

Jeffrey

Jäsen
Grainger kirjoitti:
Minkälainen tämä tehtävä oli?

Pistetään vielä lainauksena, jos vaikka kaikilla ei Adobea ole.

Eli: "Täyttäessään 20-vuotta Laura oli 25 prosenttia vanhempi kuin sisarensa Veera. Kuinka monta prosenttia sisartaan vanhempi Laura oli täyttäessään 30-vuotta?"

Sinällään todella helppo kysymys, kunhan ei ajattele liian suoraviivaisesti.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Piti unohtamani koko pitkän matikan koe, mutta silti tuli vastaukset katsottua. Ainakin neljä ensimmäistä meni nopeasti vilkaistuna suht hyvin, lopuista hajapisteitä. Lähdin kokeeseen mielellä, että kunhan läpi menee - olen ollut aika epävarma koko matikan suhteen, vaikka kurssien keskiarvo taisikin jäädä kahdeksikon hönttyröille. Yhdeksän tehtävää sain tehtyä kunnolla. Erityisen yllättävää oli tosiaan se, ettei trigonometrian tehtäviä ollut laisinkaan. Erityistärppini olisi ollut totuustaulukot, mutta eipä niitäkään ollut (okei, vasta hiljattain semmoinen yo-kokeessa taisi olla).

Kielet ovat jääneet lukulomalla täysin paitsioon, ja näin myös etukäteen arvelinkin. Reaaliaineita eli historiaa ja yhteiskuntaoppia on tullut luettua. Kielet ovat kuitenkin vahvimmat aineeni, joten eipä niistä paineita varsinkaan mahtavasti menneiden kuunteluiden jälkeen.
 

Kojootti

Jäsen
Olipa helpon näköinen toi pitkän matikan koe. Päälliseltään kun katsoin, niin ainakin kahdeksan ensimmäistä tehtävää oli helppoja ja sitten nuo jokeritehtävät myös yllättävän helppoja. Varsinkin viimeinen, todella simppeli. Eikä se puolisuunnikastehtäväkään kovin erikoinen ole, jos kerta kaavan saa suoraan MAOLista. Saman tyyppinen oli viime keväänä kun vikan tehtävän vastauksen sai suoraan MAOLista. Saa nähdä mitkä ovat nuo pisterajat. Olisiihan se ollut hienoa saada omana aikanaa jopa enemmän kuin 60 pistettä. Nythän se ei todellakaan olisi ollut mahdottomuus, jopa pari fibaa oltaisi sallittu siinä.

Joillekin pitkän matikan kokeen tekijöille lyhyen matikan koe saattaa jopa olla vaikeampi, koska se ei ole niin teoreettista. Lukihäiriöstä kärsiviä käy sääliksi tuo tämän vuoden lyhyen matikan koe. Niin paljon sanallisia tehtäviä.
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
#10 forever kirjoitti:
Mites, onko porukka paljon lukenut lukulomalla?

Maanantaina tosiaan englanti, enkä ole lukenut yhtään. On kyllä pitänyt lukea ja paljon, mutta helvetti vie siitä ei vain ole tullut yhtään mitään.

Ei juuri ollenkaan ole tullut luettua. Huomenna alotellaan englantia. Eli viimeseen iltaan tapojen mukaan. Pitihän sitä tosiaan lukea...Historian kanssa sama homma, mutta kyllä se läpi ainakin menee. Lukulomaa ei tosiaan ole, kun sen verran laiskasti on tullut käytyä. 3,5 vuotta ois tavoitteena. C:tä silti haetaan.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
#10 forever kirjoitti:
Mites, onko porukka paljon lukenut lukulomalla?

Maanantaina tosiaan englanti, enkä ole lukenut yhtään. On kyllä pitänyt lukea ja paljon, mutta helvetti vie siitä ei vain ole tullut yhtään mitään.
Eipä ole tullut juuri luettua: Historian 1., ja 2. kurssit + n. 10 tehtävää lyhyen matikan tehtäviä sieltä helpoimmasta päästä. No torstai iltana luin matikan kertauskirjan teoriat läpi, siitä oli jonkin verran hyötyäkin. Enkku on mennyt koko lukioajan niin heikosti että luotan kompensaatiopisteiden voimaan (tulossa n. 20), enkä jaksa edes lukea koko kokeeseen. Hyvällä tuurilla, kuten syksyllä kävi ruotsin kanssa, voin saada A:n englannista.

Itsestäni tuntui että lyhyen matikan koe oli helpoin matematiikan koe koko lukioaikana. Varmaan ensimmäinen koe jossa sain vastauksen kaikkiin vaadittuihin tehtäviin, sitäpaitsi kurssikokeissa meillä on yleensä täytynyt vastata vain kahdeksaan kysymykseen. Laskutuntuma on ollut aivan hukassa koko kolmannen vuoden ajan, viimeksi olin laskenut "tosissaan" joskus viime huhtikuussa. Etukäteen pelkäsin YO-koetta paljon, mutta nyt laskeskelin että tulossa olisi 45-48 pistettä, eli M tai E, pisterajoista riippuen. Menin juuri siihen Jeffreyn mainitseman 9. tehtävän lankaan, 0 pistettä siitä. Muuten meni kyllä yllättävän hyvin, ja ennakko-odotuksiin nähden jopa loistavasti.

Pisterajoja odotellessa...
 

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
Kohta sitä lähdetään vielä Enkun jou-koetta tekemään. Lukenu en ole yhtään. Osittain sen takia, etten jaksanut ja osittain viikonloppuna olleiden synttäreiden takia. C:tä lähdetään hakemaan, mutta jos M tulisi, niin en olisi pettynyt.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmetyttää monien huono englannin osaaminen, kun luulisi että sitä oppii pakollakin. En tosiaan tällä halua dissata ketään, mutta aidosti ihmetyttää, koska ihan televisiosarjojenkin takia luulisi, että jokainen englantia nyt edes vähän ymmärtäisi.

Mutta tsemppiä vielä kaikille loppukoitoksiin!
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
girlzilla kirjoitti:
Ihmetyttää monien huono englannin osaaminen, kun luulisi että sitä oppii pakollakin. En tosiaan tällä halua dissata ketään, mutta aidosti ihmetyttää, koska ihan televisiosarjojenkin takia luulisi, että jokainen englantia nyt edes vähän ymmärtäisi.

Mutta tsemppiä vielä kaikille loppukoitoksiin!

Vähän samaa joskus miettinyt itsekkin, mutta ei kai se kummempia vaadi kun putoaa kärryiltä aikasessa vaiheessa ja jatkaa esim. lukiossa samalla tavalla.

Itsellä ylä-asteella vielä sujui kiitettävästi kun pärjäsi ilman lukemistakin. Lukiossa ei sitten oo pärjänny samoilla keinoilla.

No, tulipa tuossa käytyä se yo-koe tekemässä. Pettynyt oon jos ei tuosta c:tä tule.
 

Möksy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punainen. Musta. Valkoinen.
Allekirjoitan tuon Girlzillan ihmetyksen. Itse olen myös ihan samaa asiaa miettinyt. Nykyään kaikkialta pulppuaa englantia korviin ja silmiin, joten sen oppimiselta ei voi mitenkään välttyä. Aikoinaan peruskoulu- ja lukioaikoina olin ihan onneton englanninkielessä (ja muissakin kielissä). Nyttemmin olen sitä englantia oppinut mielestäni jo varsin kohtuullisesti, ja tuon oppimisen takana ovat tv-ohjelmat sekä rakas internet.

Itsekkin toivotan onnea ja menestystä kaikille ylioppilaskokelaille. Älkää turhaan stressatko, kyllä ne loput hyvin menee!
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Möksy kirjoitti:
Myös itse olen ihan samaa asiaa miettinyt. Nykyään kaikkialta pulppuaa englantia korviin ja silmiin, joten sen oppimiselta ei voi mitenkään välttyä. Aikoinaan peruskoulu- ja lukioaikoina olin ihan onneton englanninkielessä (ja muissakin kielissä). Nyttemmin olen sitä englantia oppinut mielestäni jo varsin kohtuullisesti, ja tuon oppimisen takana ovat tv-ohjelmat sekä rakas internet.

Perusenkku lienee suurimmalla osalla hallussa, jotta ei ihan sanattomaksi jää vaikka joutuisi hieman umpienglantilaisen kanssa hieman juttelemaankin, mutta uskallan kyllä väittää, että jos ei kielen eteen tee isompaa efforttia kuin mitä tv tarjoaa, niin ei kielitaito kyllä kovin vahvaksi tule. Etenkin juuri se kirjallinen ulosanti, jossa kielen rakenne ja kielioppi ovat pääosassa, ei kyllä tule kovin kummoiseen kuntoon ilman, että asiaan paneutuu kunnolla. Puhuttu kieli ei ole ihan niin tarkkaa kieliopin suhteen, joten virhetoleranssi on hieman suurempi, mutta toisaalta ääntämisestä ja intonaatiosta huomaa herkästi kuka oikeasti käyttää kieltä ja kuka vaan kuuntelee sitä muiden puhumana. Tämä siis ihan oma perstuntuma asiaan.

Itse kirjoitin aikanaan enkusta E:n ja käytän kieltä päivittäin niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Luen englanninkielistä ammattikirjallisuutta lähes jatkuvasti ja tiedostaen pyrin pitämään oman englannin kielen tason mahdollisimman hyvänä. Nyt kun yo-kirjoituksista on vajaa kymmenen vuotta aikaa, huomaa surukseen kuinka nopeasti ihmisiltä katoaa se englanninkielentaito, joka heillä yo-keväänä vielä kokeiden tulosten perusteella oli, kun kieltä ei tule käytettyä enää työelämässä. Itselleni on käynyt ruotsin kanssa sama juttu; C tuli helpomman tason ruotsista, mutta nyt on silkkaa tuskaa ruveta puhumaan tai kirjoittamaan ruotsia. Luetun ymmärtäminen on vielä jotenkin hallussa, mutta oikein hävettää, miten huonoon kuntoon on ruotsi päässyt vajoamaan...
 

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
Römpeli kirjoitti:
C:tä lähdetään hakemaan, mutta jos M tulisi, niin en olisi pettynyt.

Eipä nyt kovin vaikealta enkku vaikuttanut. Muutamia haastavampia kohtia, mutta järjellä nekin sai hoidettua. Kuuntelusta 64 pistettä (pettymys), mutta ämmä sieltä luultavasti tulee.

EDIT: Tietäiskö joku muuten, että saako vapaaehtoisesta ainereaalista kompensaatiopisteitä?
 
Viimeksi muokattu:

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Enkku täälläkin takana, eikä tuntunut lainkaan mahdottomalta. Varsinkin ensimmäisen luetunymmärtämisen monivalinnat tuntuivat perin simppeleiltä. Enkku yleensäkin ollut vahva, joten luottavaisin mielin olin liikenteessä. Muutama tunti tuli tehtyä YLE:n abitreenitehtäviä ja päntättyä kielioppia. Ja nyt katse kohti yhteiskuntaoppia.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuossa väitettiin ettei ilman isompaa effortia pärjää englannin kielessä sitten lukiossa. Tästä täysin eri mieltä. Helpompaa laudaturia en ole mistään vetänyt ja oikeasti oma englannin kielen taito on suurimmalta osin ainoastaan tv-sarjojen ja amerikkalaisten teinilehtien tulosta. En tänä päivänäkään osaa englannin kielioppia juuri nimeksikään, vaan luotan siihen mikä kuulostaa oikealta. En nyt mitenkään älyttömästi tehnyt duunia lukiossa muutenkaan, mutta varsinkin enkussa olin todella laiska. Läksyjä tein silloin tällöin, kokeisiin en lukenut kertaakaan.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
girlzilla kirjoitti:
Tuossa väitettiin ettei ilman isompaa effortia pärjää englannin kielessä sitten lukiossa. Tästä täysin eri mieltä. Helpompaa laudaturia en ole mistään vetänyt ja oikeasti oma englannin kielen taito on suurimmalta osin ainoastaan tv-sarjojen ja amerikkalaisten teinilehtien tulosta. En tänä päivänäkään osaa englannin kielioppia juuri nimeksikään, vaan luotan siihen mikä kuulostaa oikealta. En nyt mitenkään älyttömästi tehnyt duunia lukiossa muutenkaan, mutta varsinkin enkussa olin todella laiska. Läksyjä tein silloin tällöin, kokeisiin en lukenut kertaakaan.

Tässä elämässä on niin helppo olla väärässä. Jos tosiaan vedit laudaturin "osaamatta englannin kielioppia nimeksikään", niin onnittelut siitä sitten. Myönnän kernaasti, että olen väitteineni väärässä, mutta väitän edelleen, että mikäli englannin kielioppia ei ole opiskellut, teksti ei kyllä kovin moniulotteista voi olla, ellei sitten ole oppinut jotenkin vaistomaisesti tolkuttoman määrän "poikkeuksen poikkeuksia" tv-sarjoista. Ja edelleen, mahdollista kai sitten sekin...
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gianfranco kirjoitti:
Tässä elämässä on niin helppo olla väärässä. Jos tosiaan vedit laudaturin "osaamatta englannin kielioppia nimeksikään", niin onnittelut siitä sitten. Myönnän kernaasti, että olen väitteineni väärässä, mutta väitän edelleen, että mikäli englannin kielioppia ei ole opiskellut, teksti ei kyllä kovin moniulotteista voi olla, ellei sitten ole oppinut jotenkin vaistomaisesti tolkuttoman määrän "poikkeuksen poikkeuksia" tv-sarjoista ja teinilehdistä. Ja edelleen, mahdollista kai sitten sekin...

Kyllä uskallan väittää, että lukemalla englanninkielistä tekstiä tarpeeksi ja kuulemalla sitä, oppii aivan yhtä hyvin. Muodostuu tarkka kielikorva, en osaa todellakaan selittää miksi sen ja sen sanan kanssa pitää olla tämä ja tämä sana, mutta osaan sen sanoa/kirjoittaa niin että se on oikein. Ehkä olen sitten yksin aatteitteni kanssa, mutta tiedän sen varmasti, että oma taitoni perustuu yksinomaan lehtien lukuun ja telkkarin katsomiseen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
girlzilla kirjoitti:
Kyllä uskallan väittää, että lukemalla englanninkielistä tekstiä tarpeeksi ja kuulemalla sitä, oppii aivan yhtä hyvin. Muodostuu tarkka kielikorva, en osaa todellakaan selittää miksi sen ja sen sanan kanssa pitää olla tämä ja tämä sana, mutta osaan sen sanoa/kirjoittaa niin että se on oikein. Ehkä olen sitten yksin aatteitteni kanssa, mutta tiedän sen varmasti, että oma taitoni perustuu yksinomaan lehtien lukuun ja telkkarin katsomiseen.

Voisi kyllä myös kysyä että miten muut kielet menevät, koska hieman kyllä haiskahtaa yleiseltä kielelliseltä lahjakkuudelta jolloin kaikki nyt on vaan niin helppoa...

Hieman sama kuin matemaattisesti lahjakkaat ihmettelevät, kun jengi ei saa kursseja läpi, siinä missä itse tulee kymppejä ilman mitään panostusta.
 

Viljuri

Jäsen
varjo kirjoitti:
Hieman sama kuin matemaattisesti lahjakkaat ihmettelevät, kun jengi ei saa kursseja läpi, siinä missä itse tulee kymppejä ilman mitään panostusta.

Matematiikan opiskelu lukiossa oli ainakin itselläni melko mielenkiintoista.

Muutama kurssi (lukion pitkä matematiikka) meni urheilullisten kiireiden & muiden kiinnostusten takia ihan neloseen, jos ei ollut po. kurssin aiheeseen aikaisemmin tullut perehdyttyä. Uusinnassa tuli sitten toisenlaisia numeroita, yleensä muutaman tunnin yöaikaisella valmistautumisella. En siis missään nimissä ollut matemaattisesti "lahjakas", mutta matemaattista lahjakkuutta ei taida "tavallinen" ihminen edes tunnistaa (esimerkiksi aina kymppejä / laudaturin vetänyt valloittava ja nykyisin toisella alalla valtakunnallisesti ja kohta maailmanlaajuisesti menestyt naispuolinen luokkatoverini ei ollut matemaattisesti yhtään lahjakas, hän vain tapasi lukea riittävästi)

Kuitenkin, matemaattisten struktuurien hahmottamiskyky tulee vastaan jo todella nuorella iällä. Viimeistään yläasteella olisi "kyvyt" saatava heitä paremmin palvelevaan "valmennukseen". Yläasteella (nykyisin yläkoulu?) ei juuri opeteta oikeata matemaatiikkaa lainkaan, vaikka esimerkiksi omalla kohdallani oli kysymyksessä vähintäänkin kelvollinen koulu.

Kielellinen osaaminen ja vastaanottokyky on luonnollisesti oma puolensa, ja siinä olen syystä tai toisesta huono tai lähes erittäin huono.

Pitkä fysiikka taas kiinnosti myös tunnilla, joten siitä ei tarvinnut koskaan uusia. Toisaalta olin jo omatoimisesti lukenut siitä melko paljon nuorella iällä.

Muutoin olisin sitä mieltä, että tasokkaassa lukiossakin saa kympin / eximian-laudaturin joka reaaliaineesta ihan ilman mitään "oikeaa" lahjakkuuta, jos vain uhraa muutaman tunnin viikossa lukemiseen. Ihan oikeasti. Pitää vain osata lukea oikein.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
girlzilla kirjoitti:
Ihmetyttää monien huono englannin osaaminen, kun luulisi että sitä oppii pakollakin. En tosiaan tällä halua dissata ketään, mutta aidosti ihmetyttää, koska ihan televisiosarjojenkin takia luulisi, että jokainen englantia nyt edes vähän ymmärtäisi.

Mutta tsemppiä vielä kaikille loppukoitoksiin!
Kiitos. Vielä yksi koitos jäljellä.

Mutta onko mielesi vieressä edes vilahtanut sellainen ajatus, että on olemassa ihmisiä jotka eivät katso televisiota, tai ainakaan niitä sarjoja sun muita niin paljoa että sieltä kieltäkin ehtisi oppimaan. Toinen syy voi olla motivaation puute yhdistettynä niinkin pieneen asiaan, kuin epämiellyttävään ja ärsyttävään lukio-opettajaan. Yksinkertaisesti enkun luokkaan istahtaminen aiheutti ns. enteemitäänvarmastiolenniinlapsellinen-ilmiön, jolloin opiskelusta ei tullut yhtään mitään. Jo ylä-asteelta ainakin minulle jäi kielten osalta käteen lähinnä todella heikko sanavarasto. Kielipää minulla on kai kohtalainen, mutta laiskuus ja muut sivuoireet ovat laskeneet tasoni aivan surkeaksi. Toimeen tulen ja saan asiani toimitettua, mutta koetulokset eivät vakuuta ketään eivätkä tahdo riittää mihinkään ilman kompensaation avustusta.

Eilisestä YO-kokeesta. Tekstinymmärtämisestä jotakin ymmärsin ja sain vastattua, aukkotehtävät veikkailin suoraan vaihtelu virkistää-periaatteella, aineen kirjoitin muistaakseni kolmosaiheesta. Valmista tuli siinä vähän ennen yhtätoista, loppuajan nukuin ja piirtelin maisemia suttupaperille. Jännittävintä oli seurata kuinka nopeasti etuoikealla istuva neitokainen joi ED-pullonsa tyhjäksi. Tympeintä oli tukkoinen nenäni, joka herätti minut sikeistä unista koska säikähdin että tuhisen liikaa ja muut häiriintyvät siitä.

Senmoista, huomenna uskontoa.
 

peski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ohi on omalta osaltani. Maantieteen tehtävät olivat asiallisia, oli ajankohtaisia aiheita kuten ilmastonmuutos ja energia Suomessa, sekä sitten sellaisia perusasioita kuten laattatektoniikka ja endogeeniset prosessit tai pinnanmuodostumat kartalla. Vähän pettynyt olen kun ei ollut mitään avaruuteen liittyvää, mutta muuten täytyy kai olla suoritukseen tyytyväinen.

Pienen loman jälkeen edessä on sitten vähän raskaampi lukeminen pääsykoekirjojen muodossa, mutta kiinnostavaa aihetta on toisaalta mukava lähteä treenaamaan. Onnea vaan kaikille muillekin niissä kinkereissä, mitä sitä pelkällä lakillakaan tekee.
 

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
Ohi on! (EHKÄ)

Voihan pojat. Kirjoitukset on ohi, mutta vähä liiankin tiukilla on läpi meno. Tänään kävin hissan (pakollinen) pisteet katsomassa...8!! Meinasin repiä sen koko *erkeleen paperin sieltä taululta. Tiesin kyllä, etten historiassa mikään tosi haka ole, mutta en kyllä tällaisia pisteitä odottanut. Matikasta tulee B tai C, samoin enkusta. Äikästä kirjotin jo syksyllä C:n ja vapaaehtoisesta psykasta A:n. Kylläpä jonkin verran kyrsii jos en ylioppilaaksi pääse. Tuo historia tuskin hirveästi enää tippuu..pelivaraa siinä ei hirveästi ole. Nousta se mielestäni kyllä voisi. En ole kyllä samaa mieltä opettajan kanssa, joka tarkisti sen.

Mitenkäs noi kompensaatiot? Saan siis äikästä 4 pojoo, matikasta ja enkusta 3 tai 4 pojoo. Mitenkäs tuo vapaaehtoinen reaali? Annetaanko siitäkin kompensaatiopisteitä? Siinä toivossa nyt olen :) Noi pisteet kun laskee yhteen, niin siitähän tulee 10-12. Jos vapaaehtoisesta reaalista tulee, niin pisteitä olisi silloin 12-14. Tietääkö joku fiksumpi ihminen noista? Ja KYLLÄ! Luin kyllä YTL:n ohjeet, mutta siinäkään ei aivan suoraan sanottu. Jossain kohtaa luki, että "Jokaisesta hyväksytysti suoritetusta pakollisesta tai vapaaehtoisesta kokeesta saa kompensaatiopisteitä" ja jossain, että "reaaliaineiden välillä ei ole kompensaatiota".

Toivottavasti hissan pisterajat eivät kovin paljoa nouse, että saisin i+:n tai edes i:n.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös