Ylinopeussakotus

  • 198 117
  • 1 084

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
6) Sakon summa on sinällään pikkujuttu verrattuna siihen, että kysymyksessä on yksilön oikeusturva. Täytyypä viedä keissi prosessiin ja katsoa mikä on oikeasti yksilön oikeusturva tällaisessa tilanteessa.

7) Kun olen pohtinut tilannetta tarkemmin, niin epäilen tutkan lukeman näyttäneen oikein, mutta poliisin erehtyneen ajoneuvosta. Uskoisin letkan eteen kiihdyttäneen Puman ajaneen tuollaista nopeutta. Ainakin sen tilannenopeus oli selkeästi suurin koko letkasta.

Summa kuulostaa opiskelijan korvaan isolta, mutta tosiaan on sivuseikka oikeusturvan ollessa kyseessä. Vaikka tapaus on äärimmäisen inhottava, pyydän, että kerrot, miten asia päättyi sitten aikanaan. Mielenkiintoista todella nähdä, miten oikeusturva toteutuu.

Kohdan 7) mukainen tulkinta kuulostaa todennäköisimmältä. En tahdo olla pahanilmanlintu, mutta se, miten todistajaan reagoidaan, vaihtelee ainakin poliisista toiseen. Tosin negatiivisen kokemuksen omistava ystäväni nyt sattui olemaan romani, joten rodullakin taitaa olla väliä.... Mutta joka tapauksessa, kun vastassa on virkavalta, en luottaisi todistajan voimaan kuin vuoreen.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Vaikuttaa jokseenkin v***umaiselta tilanteelta. Oman tuurini tuntien voin kuvitella itseni vastaavaan tapahtumaketjuun sinun paikallesi.

Täytyy ihmetellä kuvailemasi Puma kuskin kaltaisia ihmisiä, joille nopeusrajoitukset ovat vain numeroita, joilla ei ole minkään näköistä vaikutusta mihinkään. Työni vuoksi ajelen paljon ympäri Suomea ja tuollaisia kuolemaa halveksivia mulkkuja tulee vastaan ja painelee ohi miten sattuu. Pieni yleistys, mutta yleensä sääntönä tuntuu toimivan seuraava: mitä hienompi auto, sen vähemmän liikennesäännöt kuskia koskevat.
Oma ajotyylini on kaikesta päätellen juuri samanlainen kuin sinun. Eli 100 alueella vakionopeus on asetettu 110, jolloin GPS näyttää 106. Sakkoja on tullut pari kertaa huolimattomuuden takia. Jotenkin tuntuu siltä, että aina kun jää nopeusrajoitus huomaamatta niin sakkoja napsuu. Kun taas nämä teiden hurjapäät saavat kaahailla kuten haluavat, eivätkä jää ikinä kiinni. Ottaa todella päähän.

Toivottavasti oikeus voittaa kohdallasi ja sakot perutaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
3) Poliiseilla ei ollut minkäänlaista videokameraa, joten mitään muuta materiaalia tuosta tilanteesta ei ole kuin poliisisedän lausunto, sekä heidän havainto tutkan lukemasta 133km/h. Minulla on oma näkemykseni sekä kanssamatkustajan näkemys.

7) Kun olen pohtinut tilannetta tarkemmin, niin epäilen tutkan lukeman näyttäneen oikein, mutta poliisin erehtyneen ajoneuvosta. Uskoisin letkan eteen kiihdyttäneen Puman ajaneen tuollaista nopeutta. Ainakin sen tilannenopeus oli selkeästi suurin koko letkasta.

Paskamainen keissi, ei muuta voi sanoa. Itse olisin ehkä avautunut siellä auton takapenkillä, joka ei varmaan olisi edes auttanut tilannetta yhtään.

kohta 3) Tuntuu hieman ihmeelliseltä jos poliiseilla ei ole ollut videokameraa tai muuta vastaavaa laitetta jolla olisivat dokumentoineet tämän tilanteen. Nykyisin kyllä luulisi olevan kaikissa poliisiautoissa oli ne sitten siviili tai virka-auto olen kamerat. No kenties kustannuskysymys. Kuvasta olisi todella helppo todeta oletko ajanut oikeasti 133 km/h vai et.

kohta 7) Tämä on se luonnollisin selitys tai tulkinta tilanteesta.

Toivotaan että oikeus ja kohtuus kohdallasi tapahtuu ja pääsette oikeaan ratkaisuun sakon suhteen. Vaikeaa tulee sinulla oleen jos mennään sana sanaa vastaan keissiin. Valitettavasti virkamies on aina vahvoilla, etenkin Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa.
Sinun kannalta voisi olla helpompaa jos jollain ilveellä saisit sen karavaanarin puheisiisi. Siinä olisi pieni "ässä hihasta", sillä kyllä se osaa sanoa, oletko ohittanut hänet 110 km/h vai onko sulla ollut vauhtia 130 km/h.
Ja nyt kun innostuttiin, sori kun utelen, mutta minkäslaisella kiesillä olet ollut liikenteessä ? Onko kovinkin uusi auto jossa on ajotietokone ? En nyt ole autoalan asiantuntija mutta olettaisin että auton tietokoneesta voisi löytyä jotain dataa tjsp ?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Täytyy ihmetellä kuvailemasi Puma kuskin kaltaisia ihmisiä, joille nopeusrajoitukset ovat vain numeroita, joilla ei ole minkään näköistä vaikutusta mihinkään. Työni vuoksi ajelen paljon ympäri Suomea ja tuollaisia kuolemaa halveksivia mulkkuja tulee vastaan ja painelee ohi miten sattuu.

Niin no tässä tapauksessa kuljettajaa ei varsinaisesti voi tuolla tavoin kuvailla, sillä kyseessä oli naishenkilö, jolla vaaleat hiukset. Näin tarkastihan minä en millään voisi kyseistä ajoneuvoa tai sen kuljettajaa kuvailla, jos kysymyksessä olisi jokin muu letkan edessä hitaammalla ajonopeudella ajanut, eikä ajoneuvo, joka on tullut takaa minun (ja muiden) ohitse.

Paskamainen keissi, ei muuta voi sanoa. Itse olisin ehkä avautunut siellä auton takapenkillä, joka ei varmaan olisi edes auttanut tilannetta yhtään.

kohta 3) Tuntuu hieman ihmeelliseltä jos poliiseilla ei ole ollut videokameraa tai muuta vastaavaa laitetta jolla olisivat dokumentoineet tämän tilanteen. Nykyisin kyllä luulisi olevan kaikissa poliisiautoissa oli ne sitten siviili tai virka-auto olen kamerat. No kenties kustannuskysymys. Kuvasta olisi todella helppo todeta oletko ajanut oikeasti 133 km/h vai et.

No kyllähän meikäläinen aika spontaanisti pisti omaa näkemystä peliin ja satavarmaa on, että mikäli jompi kumpi poliiseista oli vähänkään epävarma tilanteesta, niin epävarmuus ei ainakaan poistunut. Itse asiassa nuorempi konstaapeli tyytyi vain kirjaamaan tapahtunutta, eikä millään tavoin kompannut vanhempaa konstaapelia, vaan asiallisesti kertoi miten toimia, jos haluan vastustaa rangaistusvaatimusta. Vanhempi konstaapeli vaikutti tehneen päätöksen ajoneuvosta, joka tuota ylinopeutta ajoi ja epäili kanssamatkustajan todistajanlausunnon merkitystä käräjillä. Eihän hänen pitäisi ottaa lainkaan kantaa tuollaiseen asiaan.

Nuorempi myös valitteli resurssien puutetta, kun ihmettelin miksei heillä ole videokameraa, josta olisi helppo todeta faktat.

kohta 7) Tämä on se luonnollisin selitys tai tulkinta tilanteesta.

Toivotaan että oikeus ja kohtuus kohdallasi tapahtuu ja pääsette oikeaan ratkaisuun sakon suhteen. Vaikeaa tulee sinulla oleen jos mennään sana sanaa vastaan keissiin. Valitettavasti virkamies on aina vahvoilla, etenkin Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa.
Sinun kannalta voisi olla helpompaa jos jollain ilveellä saisit sen karavaanarin puheisiisi. Siinä olisi pieni "ässä hihasta", sillä kyllä se osaa sanoa, oletko ohittanut hänet 110 km/h vai onko sulla ollut vauhtia 130 km/h.
Ja nyt kun innostuttiin, sori kun utelen, mutta minkäslaisella kiesillä olet ollut liikenteessä ? Onko kovinkin uusi auto jossa on ajotietokone ? En nyt ole autoalan asiantuntija mutta olettaisin että auton tietokoneesta voisi löytyä jotain dataa tjsp ?

Varsinaisesti kysymys ei ole edes sana sanaa vastaan. Minä kyllä uskon, että tutkan lukema näytti 133km/h. Kysymys oikeastaan on siitä, että tutka ei yksiselitteisesti anna informaatiota ajoneuvosta, joka tuota nopeutta ajoi. Sen sijaan poliisi joutuu tekemään päätöksen, joka perustuu omien havaintojen varaan ja sisältää virhemahdollisuuden.

Niin ja itseasiassa en edes ohittanut karavaanaria, vaan kuorma-auton. Kuorma-auton kuljettajalla olisi pomminvarmasti näkemystä miten tilanne oikeasti meni. Mitenköhän saisin häneen yhteyden?

Autossani ei ole ajotietokonetta. Itse tuli mieleeni nämä Destian uudet liikennekamerat, jotka tunnistavat rekisterikilven ja joiden avulla voidaan reaaliaikaisesti laskea eri tieosuuksien keskinopeuksia. Hommahan perustuu siihen, että kahden pisteen välillä tunnistetaan sama ajoneuvo, jolloin saadaan dataa liikennevirroista. Tällainen transaktiotieto pitää siis ainakin jonkin aikaa säilyttää tietokannassa, mutta kysymys kuuluu kuinka kauan ja miten tämä tieto on mahdollisesti kaivettavissa esiin. Sieltä olisi helppo jäljittää Puma, karavaanari että kuorma-auto takautuvasti.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paska juttu ja vituttaa puolestasi. Vaikka aikanaan saisit sakon kumotuksi, joudut sen takia näkemään älyttömän vaivan ja vierailemaan ilmeisesti vähintään kuulusteluissa yms. Vaikka kysymys ei ole rahasta, niin kyllä tuo on niin suuri summa, että ei sitä turhaan viitsisi maksaa. Ottaa varmasti päähän, kun asia pyörii mielessä ja siihen joutuu käyttämään turhaa energiaa.

Mielenkiintoista kuulla, mikä on se prosessi, jolla sakosta voi valittaa ja mihin lopputulokseen päädytään. Muiden autoilijoiden tavoittaminen voi olla hankalaa, koska rekisterinumeroita tuskin jäi mieleen. Tiedä sitten mikä vaiva erilaisten kameroiden analysointi on, mutta saa siinäkin joku sheriffi hetken uurastaa. Toivottavasti totuus kuitenkin voittaa.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Pakko komentoida tätä juttua. Erään duunikaverini ystävä ajoi Tuusulan motaria kohti kotia, rajoitus 100 km/h ja hänellä vauhtia n. 110 km/h. Ohi porhalsi prätkä ja Corvette arviolta n. 150 km/h. Moottoripyörä kuski näki tutkan olevan liittymässä ja nousi rampista ylös. Vette kuski teki saman tempun. Tämä ystävä ajoi suoraan, jolloin poliisi nappasi hänet kiinni rajusta ylinopeudesta. Tutka oli väittänyt hänen ajaneen 148 km/h. Vaudin mitannut poliisi oli yksin autossa. Asia meni oikeuteen ja siellä ks. poliiisi todisti, että vauhtia on ollut mitatun verran. Sakot meni siis maksuun.
Ennen en epäillyt poliisien nopeusvalvontaa, mutta tämä ja nyt kyseessä oleva aihe vain antaa lisää aihetta epäillä, onko kaikki kuten pitää.

Onnea vain tulevaa oikeuskäsittelyä varten. Toivottavasti oikeus voittaa tällä kertaa.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuleva keskinopeusvalvonta tulee omalta osaltani edistämään Suomen jo ennestään "joustavaa" liikennekulttuuria siten, että tulen jatkossakin ohittamaan jokaisen hidastelijan, mutta ajan valvontatolppien väleistä osan 30km/h alle rajoituksen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hartzan tilanne on kyllä inhottava. Poliisit tietenkin sanovat, että sinun auto ja sinun auton tutkalukema, ja te väitätte vastaan, mikäli asiaa puidaan käräjillä. Tälläisessä tasapelissa 99%:sesti poliisin lausuman mukaan mennään. Lähes aina siviili vs. poliisi todistelussa yllättäen virkavallan lausunto painaa vaakakupissa enemmän. Täysin vastaavia tapauksia on ollut mm. moottoripyörä- ja autofoorumeilla, joissa on oikeudessa asti vastaavia juttuja puitu ja noin on käynyt. Pahimmillaan on tuomioita tullut mm. poliisin väitteistä, jotka perustuvat näköhavaintoihin ilman faktoja (esim. tutkalukema) tyyliin "ajoin vastaantulevaa kaistaa moottoritiellä ja näin syytetyn ajaneen huomattavaa ylinopeutta. Havainnointi tapahtui liikkuvasta autosta välipenkereen yli iltahämärissä".

Lisäksi tuo tutkan ehdottomuus ei oikein vakuuta. Tai lukema on varmasti riittävän tarkka (ellei aja päälle 300km/h) mutta oikeaa syyllistä se ei osoita. Ajatellaan tilanne jollain 3-4 kaistaisella tiellä vilkkaan liikenteen aikaan. Ylinopeuslukema tulee näkyviin mutta yhdistäpä se oikeaan ajoneuvoon ehdottoman varmasti. Tilannetta vaikeuttaa vielä se, jos poliisi ajaa vastakkaiseen suuntaan, kuin esimerkiksi tutkaamalla paikaltaan sillalta tms. hyvältä näköalapaikalta, josta sieltäkään ei välttämättä löydetä oikeaa ajoneuvoa.

Muutenkin tuo ylinopeussakotus nykyisellään on aivan perseestä. Teko vs. rangaistus ei todellakaan kohtaa. Halvempaa on pahoinpidellä ihmisiä snägärijonossa kuin ajaa hetkellistä ylinopeutta esim. tyhjällä moottoritiellä. Lisäksi kun sakkojen määrä on budjetoitu valtion budjettiin niin joskus on pakko sakottaa. Lisäksi laki ei ole ilmeisesti kaikille sama. Muistetaan esim. poliisijohtaja Paateron tapaus, jossa ajoi ylinopeutta ja kärähti. Alkuun oli rapsut tulossa kunnes henkilön tunnistettuaan ajattelivat poliisit painaa tapauksen villaisella. Toki myöhemmin tuli penalttia mutta silti.

E: Olisi mielenkiintoista kuulla tuosta Harzan tilanteesta lisää. Oliko Puma jo omalla kaistalla ja sinä vielä ohituskaistalla kun poliisit tulivat vastaan? Millaisia välimatkoja autoilla oli? Kaartoiko tie ja/tai oliko tiessä mäkeä nyppylää tms. joka voisi aiheuttaa, sen että tilanne tulee poliisille yllätyksenä, jolloin taas virheen mahdollisuus kasvaa?
 
Viimeksi muokattu:

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
E: Olisi mielenkiintoista kuulla tuosta Harzan tilanteesta lisää. Oliko Puma jo omalla kaistalla ja sinä vielä ohituskaistalla kun poliisit tulivat vastaan? Millaisia välimatkoja autoilla oli? Kaartoiko tie ja/tai oliko tiessä mäkeä nyppylää tms. joka voisi aiheuttaa, sen että tilanne tulee poliisille yllätyksenä, jolloin taas virheen mahdollisuus kasvaa?

Todennäköisesti Puma oli jo oikealla kaistalla, jolloin minä olin ainoa ohituskaistalla kohtaustilanteessa, mutta ihan varma en asiasta ole. Varsinainen ohituskaista on suoraa tieosuutta, mutta ohituskaistan lopussa tie kaartaa oikealle. Tilanteen voisi arvella siinä mielessä tulleen poliiseille yllätyksenä, ettei aikaa reagoida jäänyt kovinkaan paljoa, kun autoja alkoi mutkan takaa ilmestyä eteen. Puma oli todennäköisesti jo kauempana, mutta muut kolme ajoneuvoa olimme melko tiiviissä rykelmässä, itse olin vielä ohituskaistalla kuorma-auton ja matkailuauton välissä heidän ollessaan oikealla kaistalla.

Soitin juuri eräälle tutulle poliisille ja kävimme läpi asian. Hän piti täysin selvänä, että aina on olemassa inhimillisen toiminnan ja tekniikan yhdistämisestä johtuva virheen mahdollisuus ja niitä virheitä sattuu myöskin ylinopeusvalvonnassa.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Täytyy ihmetellä kuvailemasi Puma kuskin kaltaisia ihmisiä, joille nopeusrajoitukset ovat vain numeroita, joilla ei ole minkään näköistä vaikutusta mihinkään. Työni vuoksi ajelen paljon ympäri Suomea ja tuollaisia kuolemaa halveksivia mulkkuja tulee vastaan ja painelee ohi miten sattuu. Pieni yleistys, mutta yleensä sääntönä tuntuu toimivan seuraava: mitä hienompi auto, sen vähemmän liikennesäännöt kuskia koskevat.

Eiköhän tämä Puma-kuski ajellut mututuntumallaan "laillista ylinopeutta" ohittaessaan hartzan (väitän, että Lusin suoralla 8/10 autosta ajaa yli satasta. Kaikki ei edes älyä tuota rajoituksen vaihtumista siinä suoran alussa) ja painaisi sitten pedaalia reilummin kun halusi päästä näistä teiden tukoista (ka & ma) ohitse ja ajattelipa ehkä vielä että samalla muutkin pääsevät ka:sta ohi tällä samaisella ohituskaistalla. Ajan itsekin tuota samaista pätkää n. jokatoinen viikonloppu edestakas ja poliisit ovat varsin tuttu näky juuri tuolla Lusi-Kuortti välillä.

Itse aiheeseen palatakseni, hartza tulee olemaan heikoilla vaikka minnekkä valittaisi. Poliisin sana on tässä maassa kumoamaton käsite ja aina ei tarvitse olla edes tutkaa sitä todistamaan. Joskus on saattanut poliisi tienpäällä armahtaa pelkällä varoituksella mikäli on maininnut ajaneensa navigaattorin mukaista nopeutta. Joskus puolestaan poliisi ei ole ollut edes virkatehtävissään ts. on ollut ajanut omalla siviiliautollaan ja mitannut siten nopeuden ja sakkoa on napsahtanut. Poliisit saattavat korjata tuota tutkan lukemaa 2-15km/h alaspäin tapauksista riippuen, joten mitään ennen kuulumatonta tuo nopeusvirheen korjailu ei ole. Toki jos avaa sanallisen arkkunsa heti ikkunan aukaistuaan niin saattaa toleranssit poliiseiltakin unohtua (en väitä että hartza kuitenkaan näin olisi tehnyt).

Huonoa tuuria ja erittäin valitettavaa kun vielä kukkaron päällekkin vielä käy.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No niin nyt on sitten asiaa kirjaimellisesti edistetty yksi askel. Ajelin tuossa heti tapahtunutta seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä Helsingistä Lahden kihlakunnan syyttäjänvirastoon vastustamaan rangaistusvaatimusmääräystä.

Sen verran järjestelmään on mennyt luottamus, että ihan henkilökohtaisesti piti ajella 100km suuntaansa ja varmistaa, ettei enää kukaan muu pääse omalla tyrimisellään tuottamaan allekirjoittaneelle harmia. Toisaalta kun on tullut ajeltua yli 15 vuotta, arviolta yli 500tkm, ilman ainuttakaan ylinopeussakkoa (rike/päivä), niin tämähän saattaa jopa olla ainutlaatuinen mahdolisuus tutustua Suomen oikeuskäytäntöön, sen prosesseihin ja yksilön oikeusturvaan ihan henkilökohtaisesti. Toinen syy henkilökohtaiseen käyntiin oli sakkolappuun taakse präntätty teksti, jossa mainittiin epäilyllä olevan vastuu, mikäli vastustaa rangaistusvaatimusmääräystä postitse eikä asia tulekaan syyttäjän tietoon.

Asutessani oikeustalon ovesta sisään olo oli kuin lentokentän turvatarkastuksessa. Ystävällinen vartija keräsi metalliesineet laatikkoon ja sen jälkeen piti kulkea metallinpaljastimen läpi. Tämän jälkeen hissillä neljänteen kerrokseen, jossa syyttäjänviraston kanslia sijaitsee.

Olin ainoa asiakas ja pääsin heti virkailijan puheille. Ilmoitin asiani ja ojensin sakkolapun hänelle. Hän pyysi istumaan alas ja odottamaan. Hetken päästä hän jatkoi: "Olethan tietoinen, että mikäli häviät jutun, niin joudut korvaamaan todistajien oikeudenkäyntikuluja?". Kysyin, että onko hän henkilökohtaisesti huolissaan asiasta, vai onko hänelle annettu ohjeet muistuttaa jokaista vastaavalla asialla olevaa asiakasta. Hän kertoi, että toimii ainoastaa ohjeiden mukaan. Itseäni alkoi tässä vaiheessa kieltämättä hymyilyttämään. Ehkäpä tuollainenkin kysymys karsii osan rangaistusvaatimusten vastustajista ja he mielummin kärsivät epäoikeudenmukaisuutta kuin lähtevät prosessoimaan asiaa eteenpäin, vaikka oikeassa olisivatkin. Toki sama pätee myös niihin, jotka tietävät olevansa väärässä jo ihan alunperinkin.

Asia oli melko nopeasti hoidettu, sain kuittauksen vastustuksesta rangaistusvaatimusasiakirjaani ja poistuin paikalta. Pallo on nyt syyttäjällä. Mielenkiintoista nähdä millä aikataululla homma lähtee etenemään.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tilannepäivitystä

No niin nyt olisi ehkä oikea aika päivittää ylinopeuskeissini status prosessin edetessä.

Kun olin vastustanut rangaistusvaatimusta, niin heinäkuussa asiassa suoritettiin omalta osaltani esitutkintaan liittyvä kuulustelu. Koska tilanne oli tapahtunut Heinolan poliisilaitoksen vastualueella, niin esitutkinta suoritettiin Heinolan poliisin toimesta. Kun kuitenkin asun itse Helsingissä, niin tutkinnanjohtaja oli pyytänyt virka-apuna Helsingin poliisia suorittamaan osaltani kuulustelun. Ystävällisesti esiintynyt ylikonstaapeli soittelikin minulle ja kutsui kuulusteluihin Pasilan poliisilaitokselle. Kuulustelu kesti noin 1,5 tuntia ja kuulustelusta kirjattiin myös kuulustelupöytäkirja, jossa esitin:

1) Oman näkemykseni tapahtuneesta
2) Pyyntöni kuulla todistajana myös tapahtuman aikaan kuljettamani ajoneuvon matkustajan paikalla istunutta henkilöä

Sen jälkeen asia on edennyt niin, että sain haasteen käräjäoikeuteen asian selvittämiseksi. Tilattuani esitutkintamateriaalin olin yllättynyt kahdesta seikasta:

1) Keissin toiseksi tutkijaksi on nimetty sakkolapun kirjoittanut nuorempi konstaapeli
2) Pyyntööni kuulla todistajana vieressä istunutta matkustajaa ei oltu reagoitu tutkinnan aikana millään tavalla

Siis voiko olla mahdollista, että jutun toiseksi tutkijaksi on nimetty sama nuorempi konstaapeli, joka itse on (alle)kirjoittanut sakkolapun?!? Oikeustajuni mukaan hänen pitäisi nimenomaan olla esteellinen asiassa.

Olen pyytänyt oikeudenkäynnin lykäämistä myöhemmäksi ja tämä näyttäisi menevän läpi. Tässä alkaa olla sellainen tilanne, ettei esitutkinta ole mennyt ihan "by the book" ja täytyykin varata aikaa valmistautua oikeudenkäyntiin kunnolla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Tässä alkaa olla sellainen tilanne, ettei esitutkinta ole mennyt ihan "by the book" ja täytyykin varata aikaa valmistautua oikeudenkäyntiin kunnolla.

Hyvä että tuot asiasi esiin. Ehkä joku suomalainen sinisilmäinen tajuaa, että ihan kaikki asiat eivät suomessakaan mene putkeen.

Varmaan on niin, että tarkasti ottaen, kun tätä nuorempaa konstaapelia ei varsinaisesti epäillä mistään rikoksesta tms. niin hän ei ole esteellinen ... tai jotain muuta yhtä idioottia.
 

pulska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja TPS
Törmäsin tänään Suomen Autoturva Oy:n tarjoamaan sakkoturva-palveluun, joka maksaa vuoden aikana puolestasi kolme enintään 20 km/h ylittävää ylinopeussakkoasi. Vuodessa tämä palvelu maksaa n.50 euroa, ja ihmiselle joka autoilee paljon niin tämähän on loistava palvelu.

Onkohan tässä sakkoturvassa, nyt joku porsaanreikä mitä en tajunnut?

Tämähän on aika kyseenalainen palvelu ja "yllyttää" ihmisiä vain ajamaan pientä ylinopeutta kaikenaikaa, mutta toisaalta itselläkin kilometrejä tulee vuodessa 25 000, niin olisi loistava palvelu varmistamaan pienetkin ylinopeussakot.
 

Morgoth

Jäsen
Tämähän on aika kyseenalainen palvelu ja "yllyttää" ihmisiä vain ajamaan pientä ylinopeutta kaikenaikaa, mutta toisaalta itselläkin kilometrejä tulee vuodessa 25 000, niin olisi loistava palvelu varmistamaan pienetkin ylinopeussakot.

Saisiko vastaavan 'palvelun' erilaisiin rikoksiin? Markkinat olisivat aika rajattomat :)
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Törmäsin tänään Suomen Autoturva Oy:n tarjoamaan sakkoturva-palveluun, joka maksaa vuoden aikana puolestasi kolme enintään 20 km/h ylittävää ylinopeussakkoasi. Vuodessa tämä palvelu maksaa n.50 euroa, ja ihmiselle joka autoilee paljon niin tämähän on loistava palvelu.

Onkohan tässä sakkoturvassa, nyt joku porsaanreikä mitä en tajunnut?

Tämähän on aika kyseenalainen palvelu ja "yllyttää" ihmisiä vain ajamaan pientä ylinopeutta kaikenaikaa, mutta toisaalta itselläkin kilometrejä tulee vuodessa 25 000, niin olisi loistava palvelu varmistamaan pienetkin ylinopeussakot.

Veikkaan, ettei tuo palvelu tule pyörimään kovinkaan kauaa. Kannattaa siis ihan suosiolla pysyä tuosta erossa.

Tässä yksi vähän samankaltainen viritelmä parin vuoden takaa:

http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2007/11/07/spiidi-lopettaa-kohukampanjansa/200727995/135

http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2007/10/22/sakot-maksavaa-operaattoria-uhkaa-markkinointikielto/200726207/135
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Törmäsin tänään Suomen Autoturva Oy:n tarjoamaan sakkoturva-palveluun, joka maksaa vuoden aikana puolestasi kolme enintään 20 km/h ylittävää ylinopeussakkoasi. Vuodessa tämä palvelu maksaa n.50 euroa, ja ihmiselle joka autoilee paljon niin tämähän on loistava palvelu.

Onkohan tässä sakkoturvassa, nyt joku porsaanreikä mitä en tajunnut?

Tämähän on aika kyseenalainen palvelu ja "yllyttää" ihmisiä vain ajamaan pientä ylinopeutta kaikenaikaa, mutta toisaalta itselläkin kilometrejä tulee vuodessa 25 000, niin olisi loistava palvelu varmistamaan pienetkin ylinopeussakot.

Tuon laillisuudestahan kai on jotain keskustelua, mutta itse olisin kyllä enemmän huolissani tuon luotettavuudesta. Eihän tuollaista vakuutusta ota kuin ihmiset, jotka ajavat ylinopeutta ja saavat sakkoja, joten vakuutusmatematiikan vakuutuksen hinnoittelun taustalla pitäisi olla erityisen tarkkaa mikä ei välttämättä ole minkä tahansa pikkupuljun erikoisalaa.
Eli helposti tuossa voikin käydä niin, että otat vakuutuksen, mutta firman mennessä konkkaan et koskaan saakaan korvauksiasi.

Muutenhan tuollainen systeemi voisi vielä toimia, koska eihän perusrikesakko ole kuin sen 60-90€ ja ei nyt keskimääräinen autoilija montaa sellaista ota vuoden aikana (pitäisi googlata rikesakkojen määrä), mutta ongelma on se että tuollainen vakuutus ei välttämättä kerääkään asiakkaikseen keskimääräisiä autoilijoita.

Ilmeisesti nyt tehostuneen kameravalvonnan tuloksena valvontaseuraamusten määrä on nousemassa lähemmäs 200 000:a http://www.karjalainen.fi/Karjalain...esakkojen_määrä_kaksinkertaistuu_4547630.html
Autoilijoitten määrä lienee jossain 2 M tienoilla (ajokorttien määrä 3,3M AKE:n mukaan) eli tällä logiikalla vakuutus olisi tuottava koska käytännössä yksittäinen autoilija siis saa sakon käytännössä kerran 10 vuodessa. Mutta, uskoisin että rikesakot eivät varmastikaan jakaannu tasaisesti autoilijoitten kesken ja sitten tosiaan, ylinopeusvakuutusta tarvitseva ihminen on vähän kuin tapaturmavakuutusta tarvitseva extreme-urheilija, eli sitä saa mitä tilaa.
 

Jiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Stadi HC, Jatkoaika HC, Slavia Praha
Törmäsin tänään Suomen Autoturva Oy:n tarjoamaan sakkoturva-palveluun, joka maksaa vuoden aikana puolestasi kolme enintään 20 km/h ylittävää ylinopeussakkoasi.
Niin, eli tämähän kattaa vain rikesakot, eli ei mitään päiväsakkoihin johtanutta hurjastelua. Tämähän on täysin verrattavissa näihin "pummipankkeihin" jotka maksaa vuosimaksua vastaan julkisten liikennevälineiden tarkastusmaksut. Moraalitonta ehkä, mutta toisaalta aika kätevääkin.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
HARTZA!

Kun juttusi aikanaan etenee oikeuteen, sinun kaveriasi ei kuulla siellä todistajana, ellet itse ilmoita todistajasta ETUKÄTEEN käräjäoikeudelle.

Syyttäjän/käräjäoikeuden puolesta kaveriasi ei haasteta paikalle. Syyttäjän rooliin se ei kuulu, koska hän ei enää siinä vaiheessa etsi myös syyttömyyttä puoltavia seikkoja, eikä käräjäoikeuden, jota voisi ajatella erotuomarina, joka tuomitsee eri "joukkueiden" ilmoittamien "pelaajalistojen" avulla.

Ole hyvissä ajoin etukäteen yhteydessä siihen suuntaan, sinun pitää (huom., muistaakseni, varmista) ilmoittaa todistajan lisäksi myös se, mitä todistajalla on tarkoitus näyttää toteen. Ei siis kertomusta, vaan lyhyt kuvaus-> todistaa, ettei ole syyllistynyt syytteessä mainittuun tekoon tms.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
HARTZA!

Kun juttusi aikanaan etenee oikeuteen, sinun kaveriasi ei kuulla siellä todistajana, ellet itse ilmoita todistajasta ETUKÄTEEN käräjäoikeudelle.

Syyttäjän/käräjäoikeuden puolesta kaveriasi ei haasteta paikalle. Syyttäjän rooliin se ei kuulu, koska hän ei enää siinä vaiheessa etsi myös syyttömyyttä puoltavia seikkoja, eikä käräjäoikeuden, jota voisi ajatella erotuomarina, joka tuomitsee eri "joukkueiden" ilmoittamien "pelaajalistojen" avulla.

Ole hyvissä ajoin etukäteen yhteydessä siihen suuntaan, sinun pitää (huom., muistaakseni, varmista) ilmoittaa todistajan lisäksi myös se, mitä todistajalla on tarkoitus näyttää toteen. Ei siis kertomusta, vaan lyhyt kuvaus-> todistaa, ettei ole syyllistynyt syytteessä mainittuun tekoon tms.

Asia on hoidossa ja todistajat kutsuttu varsinaiseen käräjäoikeuden käsittelyyn. Toinen todistaja on ajoneuvossani etupenkillä istunut matkustaja ja toinen kutsumani todistaja on sakkolapun minulle kirjoittanut nuorempi konstaapeli. Vanhempi konstaapeli on syyttäjän kutsumana paikalla. Mielenkiintoinen on siis asetelma.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Toinen todistaja on ajoneuvossani etupenkillä istunut matkustaja ja toinen kutsumani todistaja on sakkolapun minulle kirjoittanut nuorempi konstaapeli.

Noniin, on sulla sitten mahkuja! Jos molemmat poliisit olisivat sua vastaan, ei olisi mitään mahdollisuuksia, vaikka oikeassa olisitkin. Mutta nyt kyllä suurella mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu...
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Oikeusmurha

Noniin, on sulla sitten mahkuja! Jos molemmat poliisit olisivat sua vastaan, ei olisi mitään mahdollisuuksia, vaikka oikeassa olisitkin. Mutta nyt kyllä suurella mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu...

Noniin eli takana on sanoisinko erittäin mielenkiintoinen päivä Lahden käräjäoikeudessa ja tosiaan langettava tuomio tuli. Tuomarina toimi nuori notaaripoika, jolla ei kertakaikkiaan ollut munaa tehdä oikeudenmukaista ratkaisua asiassa, joka olisi samalla ollut poliisien käsitystä vastaan. Tapahtui siis legendaarinen oikeusmurha ja siitähän vain harvat pääsevät asianosaisena nauttimaan.....tai itse asiassa tämän päivän jälkeen en olisi niinkään varma, että kyseessä on vain harvat, sen verran koomista tuo meno oli.

Käytännössä poliisit ilmoittivat olevansa varmoja tapauksesta, mutta eivät osanneet perustella kantaansa millään muulla tavalla kuin "olihan tuo nyt aivan päivänselvä", "kun näitä hommia kuule tekee yli kaksikymmentä vuotta, niin nopeuksia oppii mittaamaan" jne jne. Suoraan sanottuna jos pitäisi tehdä näiden poliisien suhteen yleistyksiä poliisien ammattikunnasta ylipäänsä, niin varmaan itku tulisi. Mutta onneksi tiedän ettei näin ole ja joukkoon mahtuu kaikenlaista.

Päivän antiin olen kuitenkin tyytyväinen, koska sen verran poliisit puhuivat ristiin ja muutenkin väistivät vastailemasta kysymyksiin, että saan tuosta hyvää aineistoa, kun vien asian hovioikeuteen.

Tuomarina toiminut notaari eli harjoittelija jätti olennaisia seikkoja pois perusteluistaan ja muutenkin keksi näppärästi vasta-argumentteja minun todistajan lausunnosta (todistus muuten piti 100% paikkansa), että tuli mielikuva tietynlaisesta munattomasta kumileimasimesta koko touhussa.

Tarina jatkuu...
 
Viimeksi muokattu:

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Toinen todistaja on ajoneuvossani etupenkillä istunut matkustaja ja toinen kutsumani todistaja on sakkolapun minulle kirjoittanut nuorempi konstaapeli.

Tuomarina toimi nuori notaaripoika, jolla ei kertakaikkiaan ollut munaa tehdä oikeudenmukaista ratkaisua asiassa, joka olisi samalla ollut poliisien käsitystä vastaan.

Eli ilmeisesti ei ollut sitten kuitenkaan nuoremmalla poliisillakaan munaa sanoa mielipidettään...

Kyllähän tuossa ongelma on, jos poliisit ovat yksissä tuumin sinua vastaan. Kovasti saavat kyllä ristiin puhua, jotta langettavaa tuomiota ei tule, jos molempien vastaus siihen perimmäiseen ja tärkeimpään kysymykseen "Ajoiko tämä auto ylinopeutta?" on "KYLLÄ AJOI". Ja eipä tämä yhteiskuntamme oikein toimisikaan, jos kaksi poliisia vs. kaksi siviiliä päättyisi ilman todisteita siviileiden voittoon.

Mutta toivotaan nyt, että oikeus voittaisi tapauksessasi. Ja tämä kyseinen esimerkki kyllä herättää minussa kysymyksen, pitäisikö näissä ylinopeuksissa ottaa nimenomaan käyttöön "syytön, kunnes aukottomasti todistetaan". Näköjään pelkästään poliisiin sanaan ei aina voi luottaa, koska ovat nyt niin varmoja tästä virheellisestä tulkinnastaan...
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eli ilmeisesti ei ollut sitten kuitenkaan nuoremmalla poliisillakaan munaa sanoa mielipidettään...

Kyllähän tuossa ongelma on, jos poliisit ovat yksissä tuumin sinua vastaan. Kovasti saavat kyllä ristiin puhua, jotta langettavaa tuomiota ei tule, jos molempien vastaus siihen perimmäiseen ja tärkeimpään kysymykseen "Ajoiko tämä auto ylinopeutta?" on "KYLLÄ AJOI". Ja eipä tämä yhteiskuntamme oikein toimisikaan, jos kaksi poliisia vs. kaksi siviiliä päättyisi ilman todisteita siviileiden voittoon.

Mutta toivotaan nyt, että oikeus voittaisi tapauksessasi. Ja tämä kyseinen esimerkki kyllä herättää minussa kysymyksen, pitäisikö näissä ylinopeuksissa ottaa nimenomaan käyttöön "syytön, kunnes aukottomasti todistetaan". Näköjään pelkästään poliisiin sanaan ei aina voi luottaa, koska ovat nyt niin varmoja tästä virheellisestä tulkinnastaan...

Käytännössä poliisit, jopa se vanhempi ja yksinkertaisempi, varmasti ymmärsivät kyseessä olevan nimenomaan virheen, mutta ei vain ollut aikaisemmin tapahtuman jälkeen selkärankaa myöntää virhettään ja nyt oikeudessa oli jo liian myöhäistä, joten joutuivat sopimaan keskenään kertomuksensa.

Toisaalta pelkkä väite, että "KYLLÄ AJOI" pitäisi jotenkin osata perustella. Tässä tapauksessa perustelut jäivät molempien osalta tekemättä, joka sopii hyvin kuvaan. Perusteluna oli, että dual stalker tutkan keskimmäinen näyttö FAST näytti lukemaa 133km/h ja koska minä olin ainoa ohituskaistalla, niin lukema kuuluu minulle.

Todellisuudessa tutkan lukema 133km/h välähti vasemmassa näytössä TARGET hetkellisesti, joka siis mittaa tutkan keilassa ko ajankohdalla olevaa ajoneuvoa. Tiedän tämän, koska vanhempi konstaapeli sanoi näin sakotushetkellä, kun olin takapenkillä poliisiautossa. Nyt siis vanhempi oli muuttanut kertomustaan oikeudessa ja nuorempi sujuvasti komppasi vanhempaa.

Käsitykseni mukaan FAST näyttää nopeimman ajoneuvon nopeuden jonossa ja kun ohituskaistalla ajava ei tarkoita samaa kuin nopein niin tuo perusteluhan nimenomaan todistaa poliisien tehneen päätöksen väärin perustein.

Maallikkotuomarille joka ei ymmärrä tutkan toiminnasta välttämättä paljoakaan, menee tuollainen selitys läpi kun kaksi poliisimiestä sen uskottavasti esittää.

Yleisellä tasolla mielestäni nopeudenvalvonnassa on selkeitä epäkohtia, jotka asettavat yksilön oikeusturvan kyseenalaiseksi. Tuollainen toiminta, jossa epäselvätkin tapaukset tuomitaan käytännössä poikkeuksetta vastaajan kannalta siten, että langettava tuomio tulee, on melkoisen huolestuttava piirre.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Päivän antiin olen kuitenkin tyytyväinen, koska sen verran poliisit puhuivat ristiin ja muutenkin väistivät vastailemasta kysymyksiin, että saan tuosta hyvää aineistoa, kun vien asian hovioikeuteen.

Toivon sydämestäni, että tämä asia kääntyy oikeuden voittoon, eli sinun eduksesi. Arvaisin kulujen ja kustannusten olevan jo suht. runsaita, mikäli et voita. Mikähän voi olla aikataulu käsittelyssä, luokkaa vuosi tästä eteenpäin?

Kiitos mielenkiinnosta kertoa tapahtumankulusta jo tähän asti. On melkoista irtomatskua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös