Yliarvostetuimmat bändit

  • 105 328
  • 885

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Vähän arvelinkin, että pyhän lehmän Pink Floydin arvostelu herättää hälyä. Kirjoitinkin, että MIELESTÄNI. Olen enemmänkin sitä porukkaa, joka kulki aikoinaan "I hate Pink Floyd" paita päällä, kun ei jaksanut noita vanhoja pieruja (hymiö).
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vähän arvelinkin, että pyhän lehmän Pink Floydin arvostelu herättää hälyä. Kirjoitinkin, että MIELESTÄNI. Olen enemmänkin sitä porukkaa, joka kulki aikoinaan "I hate Pink Floyd" paita päällä, kun ei jaksanut noita vanhoja pieruja (hymiö).

Niin, kysymys ainakin minun mielestäni on siitä, millä perusteella yliarvostus ansaitaan. Ymmärrän siis hyvin, miksi joku ei tykkää Pink Floydista, mutta minun on todella vaikea ymmärtää, miten sitä voisi pitää yliarvostettuna.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tässä omaa listaa yliarvostetuimmista artisteista ja bändeistä (eivät ole missään loogisessa järjestyksessä):
Kaija Koota ja Gaselleja on vaikea pitää yliarvostettuina, kun ei niitä arvostetakaan. Keikat myy ja Spotify soi, ei sen enempää. Kun on kuullut yhden biisin, on kuullut ne kaikki. Musiikin vastine Poliisiopisto-leffoille.

Sen sijaan Juice Leskinen on rohkea, mutta mielestäni aiheellinen nosto. Kyllä, oli fantastinen sanoittaja, mutta onko hän ihan niiiiin hyvä kuin yleisesti ajatellaan. Juicellahan oli taipumusta alistaa tekstejään riimittelyn alttarille, mikä paitsi toi mainetta myös herättää kysymyksiä tekstien koherenttisuudesta (voi helvetti yritänkö oikeasti leikkiä jotain kriitikkoa). Tahdon siis sanoa, että Leskisen biisit olivat pitkälti teknisiä suorituksia, mikä ainakin itseäni hieman häiritsee.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vähän arvelinkin, että pyhän lehmän Pink Floydin arvostelu herättää hälyä. Kirjoitinkin, että MIELESTÄNI. Olen enemmänkin sitä porukkaa, joka kulki aikoinaan "I hate Pink Floyd" paita päällä, kun ei jaksanut noita vanhoja pieruja (hymiö).
Niin, kysymys ainakin minun mielestäni on siitä, millä perusteella yliarvostus ansaitaan. Ymmärrän siis hyvin, miksi joku ei tykkää Pink Floydista, mutta minun on todella vaikea ymmärtää, miten sitä voisi pitää yliarvostettuna.
Joo, eihän näistä kiistelemään kannata ruveta, makuasioista kun ovat, mutta lähtemättömän vaikutuksen ko. bändi minuun teki heti 70-luvulla.

PS. Kuljin minäkin 80-luvulla kuvitteellinen "I hate Michael Jackson"-paita päällä....
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kaija Koota ja Gaselleja on vaikea pitää yliarvostettuina, kun ei niitä arvostetakaan. Keikat myy ja Spotify soi, ei sen enempää. Kun on kuullut yhden biisin, on kuullut ne kaikki. Musiikin vastine Poliisiopisto-leffoille.
Kaija Koon kohdalla esittäisin pienen vastalauseen, koska kait tuo nyt iskelmäpuolella nauttii arvostusta ja on tehnyt kuitenkin menestyksekkään uran ja on näitä pitkän linjan naislaulajia.

Gaselleista en sano mitään koska en tiedäkään niistä mitään.
 

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Niin, kysymys ainakin minun mielestäni on siitä, millä perusteella yliarvostus ansaitaan. Ymmärrän siis hyvin, miksi joku ei tykkää Pink Floydista, mutta minun on todella vaikea ymmärtää, miten sitä voisi pitää yliarvostettuna.

Miksi se on vaikeaa ymmärtää? Ei mitään suunnannäyttäjän statusta tarvitse arvostaa yhtään ja monissa tapauksissa se voi olla jopa synti.

Yliarvostetuin bändi = Omasta mielestä paskin bändi suhteutettuna menestykseen, niin se vaan menee.

Ja lisätään että Pink Floyd on varmastikin ainoa bändi tuolta 70-80 luvun ajanjaksolta jota pystyn kuuntelemaan ja jopa diggaan. Subjektiivisia juttuja silti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen ehkä sanonut tässä ketjussa tämän aiemminkin, mutta yliarvostettu kääntyy todella helposti tuohon "moni tykkää, mutta minä en tykkää"-meininkiin. Minusta mielenkiintoisempaa olisi purkaa esim. edistyksellisinä tai erityisen vaikutusvaltaisina pidettyjen bändien myyttejä makuasioiden sijaan. Esim. voit joko tykätä tai sitten et Pink Floydista, mutta näkisin aika mahdottomana sen pitämisen yliarvostettuna jos otetaan huomioon adjektiivit, joilla sitä kuvataan. Pink Floyd oli edelläkävijä ja suunnannäyttäjä ja mullisti aikoinaan musabisnestäkin tavalla, johon harva taiderokkibändi on pystynyt (ja tykkään siitä kyllä myös helvetisti). Että tulehan @PeteX kertomaan perustelut sille, miksi Pink Floyd on yliarvostettu?
Ei ole olemassakaan mitään perusteita sille, että joku bändi on faktapohjaisesti yliarvostettu. Tottakai se menee tuohon tykkäämiseen, koska ei se voi perustua mihinkään muuhun. Arvostukseen vaikuttaa niin moni asia ja nämä asiat voivat jokaisen henkilön kohdalla olla eri asioita.

Sinun mielestäsi edelläkävijä tai suunnannäyttäjä ei voi olla yliarvostettu. Minun mielestäni juuri sellaiset bändit ovat helposti yliarvostettuja, koska niiden arvostus voi perustua siihen, että alkutaipaleella saman tyylilajin kilpailu oli vähäistä. Itse musiikillinen anti voi jäädä genressä vähäiseksi, vaikka suosiota olisikin paljon, mikäli saa sen suosion vyörymään liikkeelle oikeaan aikaan. Minä kun asetan itse musiikin kaiken muun edelle, kun mietin millaista arvostusta bändi ansaitsee. Ja se musiikki voi omaan korvaan olla paskaa, vaikka se olisi muiden mielestä parasta ikinä.

Mielipiteistä voi toki keskustella, mutta tässä ketjussa mennään vähän turhan usein kiihkoilulinjalle, eikä osata hyväksyä sitä, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, joita tuskin pystyn omilla mielipiteilläni mihinkään muuttamaan. Kyllä minuakin kiinnostaa tietää miksi eri ihmiset kokevat eri bändit yliarvostettuina, mutta ei minulla ole mitään tarvetta lähteä heidän mielipiteitään muuttamaan, tai suuttua siitä, että joku ei tykkää samasta bändistä kuin minä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ei ole olemassakaan mitään perusteita sille, että joku bändi on faktapohjaisesti yliarvostettu. Tottakai se menee tuohon tykkäämiseen, koska ei se voi perustua mihinkään muuhun. Arvostukseen vaikuttaa niin moni asia ja nämä asiat voivat jokaisen henkilön kohdalla olla eri asioita.

Sinun mielestäsi edelläkävijä tai suunnannäyttäjä ei voi olla yliarvostettu. Minun mielestäni juuri sellaiset bändit ovat helposti yliarvostettuja, koska niiden arvostus voi perustua siihen, että alkutaipaleella saman tyylilajin kilpailu oli vähäistä. Itse musiikillinen anti voi jäädä genressä vähäiseksi, vaikka suosiota olisikin paljon, mikäli saa sen suosion vyörymään liikkeelle oikeaan aikaan. Minä kun asetan itse musiikin kaiken muun edelle, kun mietin millaista arvostusta bändi ansaitsee. Ja se musiikki voi omaan korvaan olla paskaa, vaikka se olisi muiden mielestä parasta ikinä.

Mielipiteistä voi toki keskustella, mutta tässä ketjussa mennään vähän turhan usein kiihkoilulinjalle, eikä osata hyväksyä sitä, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, joita tuskin pystyn omilla mielipiteilläni mihinkään muuttamaan. Kyllä minuakin kiinnostaa tietää miksi eri ihmiset kokevat eri bändit yliarvostettuina, mutta ei minulla ole mitään tarvetta lähteä heidän mielipiteitään muuttamaan, tai suuttua siitä, että joku ei tykkää samasta bändistä kuin minä.

Edelleen, minusta yliarvostusta pitää voida arvioida muunlaisin kriteerein kuin että mitä minä tykkään kuunnella. Sanotaan nyt vaikka, että jos Justin Bieber-fani kuvailee idolinsa varhaista musiikkia luovaksi ja sävellyksiltään omaperäiseksi sekä Justinin soittotaitoa poikkeukselliseksi, voidaan tällainen väite helposti kyseenalaistaa ja kumota. Sen sijaan jos joku sanoo tykkäävänsä varhaisen Justin Bieberin musiikista ihan helvetisti, ei tätä voi mitenkään kiistää.

On olemassa sellaisia asioita kuin musiikin teoria ja historia, samoin kuin tyylilajien isoja luojahahmoja ym. pystytään kartoittamaan ja vaikutuksia jossain määrin mittaamaankin. Yleinen kriittinen arvostus muotoutuukin usein musiikkia tekevissä piireissä, joissa poikkeuksellisen lahjakkuuden analysointiin käytetään mainitsemiani välineitä. Koko yliarvostuskeskusteluhan on mieletöntä, jos mitään objektiivisia mittareita ei hyväksytä vaan kaikki redusoituu makuasioiksi. Tietysti jos ajattelee, että ketju palvelee tarkoitustaan siten, että jokainen käy luettelemassa tänne bändejä joista ei syystä tai toisesta tykkää, niin ihan miten vaan. Ehkä se ei ole keskustelu minua varten.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi se on vaikeaa ymmärtää? Ei mitään suunnannäyttäjän statusta tarvitse arvostaa yhtään ja monissa tapauksissa se voi olla jopa synti.

Yliarvostetuin bändi = Omasta mielestä paskin bändi suhteutettuna menestykseen, niin se vaan menee.

Ja lisätään että Pink Floyd on varmastikin ainoa bändi tuolta 70-80 luvun ajanjaksolta jota pystyn kuuntelemaan ja jopa diggaan. Subjektiivisia juttuja silti.

Sun täytyy siis olla kova 60-luvun musiikin fani, ja 70- ja 80-luvuilta ei sitten enää löydy oikein mitään mieleistä. Oliko näin?

En mä tiedä, jos yksittäisellä musiikinkuuntelijalla on kovin yleisestä mielipiteestä poikkeava maku, niin silloinhan hänen mielestään yliarvostetuimmat bändit = arvostetuimmat bändit. Listauksesta tulee mielenkiinnoton, koska kaikki tietää jo ne arvostetuimmat bändit, kuten Pink Floyd.

Mielenkiintoisempaa olisi, jos kerrottaisiin miksi Pink Floydin hittibiisit eivät olekaan hyviä, vaikka suurin osa ihmisistä tykkää niistä, ja jonkun osan mielestä ne on jopa parasta mitä on. Eli mikä niissä mättää - liian pitkiä, liikaa C-mollia, sanoituksien idea ei aukea vai mikä on vialla?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen, minusta yliarvostusta pitää voida arvioida muunlaisin kriteerein kuin että mitä minä tykkään kuunnella. Sanotaan nyt vaikka, että jos Justin Bieber-fani kuvailee idolinsa varhaista musiikkia luovaksi ja sävellyksiltään omaperäiseksi sekä Justinin soittotaitoa poikkeukselliseksi, voidaan tällainen väite helposti kyseenalaistaa ja kumota. Sen sijaan jos joku sanoo tykkäävänsä varhaisen Justin Bieberin musiikista ihan helvetisti, ei tätä voi mitenkään kiistää.

On olemassa sellaisia asioita kuin musiikin teoria ja historia, samoin kuin tyylilajien isoja luojahahmoja ym. pystytään kartoittamaan ja vaikutuksia jossain määrin mittaamaankin. Yleinen kriittinen arvostus muotoutuukin usein musiikkia tekevissä piireissä, joissa poikkeuksellisen lahjakkuuden analysointiin käytetään mainitsemiani välineitä. Koko yliarvostuskeskusteluhan on mieletöntä, jos mitään objektiivisia mittareita ei hyväksytä vaan kaikki redusoituu makuasioiksi. Tietysti jos ajattelee, että ketju palvelee tarkoitustaan siten, että jokainen käy luettelemassa tänne bändejä joista ei syystä tai toisesta tykkää, niin ihan miten vaan. Ehkä se ei ole keskustelu minua varten.
Me taidetaan käsittää koko termi täysin eri tavalla. Mielestäni yliarvostettu-termiä ei voi arvioida millään muilla kriteereillä kuin jokaisen omilla mielipiteillä.

Ja on täysin eri asia arvostella jonkun artistin tai bändin teknistä tai luovaa suorittamista, se ei liity tähän ketjuun mielestäni ollenkaan. Se voi toki liittyä siihen miksi jotain arvostaa tai ei arvosta, mutta itsessään tuo arvostelu ei ole tämän ketjun kamaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Me taidetaan käsittää koko termi täysin eri tavalla. Mielestäni yliarvostettu-termiä ei voi arvioida millään muilla kriteereillä kuin jokaisen omilla mielipiteillä.

Ja on täysin eri asia arvostella jonkun artistin tai bändin teknistä tai luovaa suorittamista, se ei liity tähän ketjuun mielestäni ollenkaan. Se voi toki liittyä siihen miksi jotain arvostaa tai ei arvosta, mutta itsessään tuo arvostelu ei ole tämän ketjun kamaa.

Eli mielestäsi on siis yhtä oikein sanoa, että Justin Bieber ja Pink Floyd ovat yhtä hyviä, yhtä ali- tai yliarvostettuja, ihan siitä riippuen, kuka väitteen esittää? Itselleni tällainen kategorisointi ei avaudu, eikä siinä mielestäni ole mitään järkeä.
 

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Eli mielestäsi on siis yhtä oikein sanoa, että Justin Bieber ja Pink Floyd ovat yhtä hyviä, yhtä ali- tai yliarvostettuja, ihan siitä riippuen, kuka väitteen esittää? Itselleni tällainen kategorisointi ei avaudu, eikä siinä mielestäni ole mitään järkeä.

Totta kai on oikein sanoa juuri noin, minä en taas näe mitään järkeä ajatella eri tavalla. Tämä on 110% mielipidekysymys, joten myös se onko joku artisti yliarvostettu vai ei, vaihtelee sen mukaan kuka kysymykseen vastaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Totta kai on oikein sanoa juuri noin, minä en taas näe mitään järkeä ajatella eri tavalla. Tämä on 110% mielipidekysymys, joten myös se onko joku artisti yliarvostettu vai ei, vaihtelee sen mukaan kuka kysymykseen vastaa.

Meidän täytyy siis hyväksyä se, että olemme samaa mieltä siitä, että olemme eri mieltä.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Soitin, tai totuudenmukaisemmin soittelin yläasteella bändissä nimeltään Cows Opinion. Se oli arvosteltu orkesteri se! Ehkä jopa yliarvosteltu.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parasta musiikkia on tehty osittain 90-luvulla, mutta pääasiassa 2000-luvun aikana.
Tässä tuli tämän ketjun suurinta huttua tähän mennessä.

Itse aiheeseen; tämähän on sinällään varsin hedelmätöntä vääntöä, jos kirjataan yliarvostetuiksi sellaisia bändejä, joista ei itse satu pitämään. Ja tämä ilman mitään perusteluita. Oikeampi ketju olisi joku "Omasta mielestäni paskat bändit". Yliarvostettua ei yhdestäkään yhtyeestä saa jonkun yksittäisen musiikkihifistelijän mielipiteen perusteella. Olen kuullut huhua, että maailmasta löytyy jopa ihmisiä, jotka eivät lämpene Iron Maidenille, vaikka tällaisella mielipiteellä leimaa vain itsensä musiikkimaailman Flat Earth -jengiin.

Yliarvostuksen perusteluita on aina mukava lukea, kuten @Barnes varsin rohkein ja kiistattomasti väärin sanankääntein Juicen osalta teki.

Itse en tietenkään perustele yhtään mitään, vaan lähden henkilökohtaisten mielipiteiden varjolla teilaamaan pari musiikkipumppua:

Ismo Alanko: ihan sietämätöntä renkutusta.

Battle Beast: mummorääkymistä. Jouduin itse asiassa taas kerran varmistamaan, että oliko tämä mitäänsanomattomuus oikeasti Battle Beast vai toinen vastaava, eli Beast in Black.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos kotimaisista artisteista puhutaan niin mielestäni Cheek on/oli semmoinen. Älytön suosio, vaikka ei tehnyt mitään paremmin kuin muut vastaavat mainstream ”räppärit”. Sanoitukset olivat surkeita, ennalta arvattavia ja käsittelivät todella stereotyyppisiä aiheita. Ei vaan itselleni aukea, että mihin se valtava suosio perustui? Mielestäni todella yliarvostettu.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Niin, kysymys ainakin minun mielestäni on siitä, millä perusteella yliarvostus ansaitaan. Ymmärrän siis hyvin, miksi joku ei tykkää Pink Floydista, mutta minun on todella vaikea ymmärtää, miten sitä voisi pitää yliarvostettuna.
Laitatko jonkun virallisen listan missä on yliarvostetut bändit ja perusteet miten sinne listalle on päädytty. Kun sellaista ei taida olla, niin näillä mennään. Pink Floyd voisi tehdä vaikka levyllisen hanurimusaa, niin Hesari antaisi sille 5 pojoa. Yliarvostettua taidehöttöä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ollakseen yliarvostettu pitää olla ensin kovasti arvostettu. Näitä pylvään päähän nostettuja pyhimyksiä on Frank Zappa, joka on varmaan hieno ja älykäs persoona, mutta aika harva jaksaa tolkuttoman laajaa tuotantoa käydä läpi ja siinäkin on vain murto-osa kuuntelukelpoista ja valtaosa aika tyhjänpäiväistä tilutusta. Niin ja huumori ei kuulu musiikkiin, se ei vaan toimi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli mielestäsi on siis yhtä oikein sanoa, että Justin Bieber ja Pink Floyd ovat yhtä hyviä, yhtä ali- tai yliarvostettuja, ihan siitä riippuen, kuka väitteen esittää? Itselleni tällainen kategorisointi ei avaudu, eikä siinä mielestäni ole mitään järkeä.
Niin, tuossahan puhutaan vain ja ainoastaan mielipiteistä. Jos et ymmärrä mikä on mielipide, niin jää ymmärtämättä aika paljon asioita missä tahansa keskustelussa.

Jos puhuttaisiin esimerkiksi siitä, että artistin teknistä osaamista yliarvostetaan, niin silloin ei enää puhuta pelkästä mielipiteestä, koska asiaa on mahdollista mitata ja perustaa faktoihin. Tässä keskustelussa kuitenkin puhutaan yleisestä arvostamisesta, joka voi liittyä ihan mihin tahansa asiaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kaija Koon kohdalla esittäisin pienen vastalauseen, koska kait tuo nyt iskelmäpuolella nauttii arvostusta ja on tehnyt kuitenkin menestyksekkään uran ja on näitä pitkän linjan naislaulajia.
Menee hiusten halkomiseksi, mutta minusta sellainen joka ei tee omia biisejään (siis suomalainen artisti) ei voi olla ali- tai yliarvostettu. Ymmärtääkseni tässä keskustelussa on tarkoitus esittää sellaisia artisteja/yhtyeitä, joille on muodostunut jokin tietty status, kuten "Pink Floyd mullisti musiikin" tai "Ismo Alangon Kun Suomi putos puusta on paras suomalainen pop-levy ikinä". (vähintään 90-prosenttisia lainauksia Jatkoajasta tällä viikolla). Ja kas, onkohan omia biisejä?

Yritän sanoa että Pink Floydin musiikkia kukaan muu ei olisi voinut tehdä, Kaija Koon biisit Markku Impiö olisi helposti voinut tehdä vaikka Saija Varjukselle tai Jonne Aaronille (kuten tapahtui, tuloksena suosittu tulkinta). Vaikea pitää tällaista artistia jotenkin erityisessä arvossa, eikä häntä yleisesti taideta pitäkään. Toki hieno ura ja valtavan merkityksellinen laulaja monelle, jopa itsellenikin. Kuitenkin yksi muiden joukossa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ollakseen yliarvostettu pitää olla ensin kovasti arvostettu. Näitä pylvään päähän nostettuja pyhimyksiä on Frank Zappa, joka on varmaan hieno ja älykäs persoona, mutta aika harva jaksaa tolkuttoman laajaa tuotantoa käydä läpi ja siinäkin on vain murto-osa kuuntelukelpoista ja valtaosa aika tyhjänpäiväistä tilutusta. Niin ja huumori ei kuulu musiikkiin, se ei vaan toimi.

Höpö höpö! En edes kuuntele Zappaa mielettömän paljon, mutta olihan se nyt kova! Halus jopa legendaarisen Pekka Pohjolan kanssa tehdä yhteistyötä, mutta se ei jostain syystä valitettavasti toteutunut.

Pohjolasta tuli mieleen, että nostan tähän Abban esiin. Pohjolahan ois päässy taustabändiin kiertueelle soittamaan, mutta ei progepäissään halunnu mennä soittamaan poppia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös