Keskustelua Suomen yleisurheilun tilasta.
Tässä luen hyvän jutun Risto Ulmalasta.
Sitaatti
"Vuonna 2009 Keskisalo teki Ulmalan valmennuksessa ennätyksensä päämatkallaan sekä 1500, 2000, 3000, 5000 ja 10 000 metrillä. Esteiden ja 2000 metrin ennätysajat olivat samalla Suomen ennätyksiä. Vuoden 2009 MM-kisoissa Keskisalo sijoittui kahdeksanneksi."
Syksyn 2009 jälkeen Ulmalan ja Keskisalon yhteistyö ei kuitenkaan jatkunut. Ulmala kertoo olleensa todella yllättynyt siitä, että Urheiluliiton mukaan
valmennustyötä olisi pitänyt tehdä pelkillä päivärahoilla.
-
Olin ollut Suomesta poissa yksitoista vuotta ja ajattelin, että asioissa oltaisiin menty eteenpäin. Oltiinkin menty taaksepäin. Olin valmentanut Jukkaa omalla rahalla ja panostuksella, koska minulla on sellainen luonne, että halusin näyttää. Tuolloin kuitenkin ajattelin, että kyllä työstä pitää jatkossa palkka saada. Joten sanoin, että ei kiinnosta.
- Meillä on edelleen lahjakkaita juoksijoita, mutta tarvitaan myös huippuvalmentajia.
On mahdoton yhtälö, että valmentajien pitäisi tehdä urheilijoista huippuja talkootyönä. Onneksi jotkut miehet ja naiset tekevät valmentajina kuitenkin uskomattoman hienoa työtä pitääkseen yleisurheilumme edes sillä tasolla, missä nyt olemme."
Rytmitin Jukan harjoittelua hyvin pitkälle samalla tavalla kuin itse olin tehnyt. Levon ja rasituksen suhde oli tärkeässä roolissa. Kilpailukalenterin laadimme huolella. Parantamisen varaa meillä jäi tietysti monella sektorilla.
Ulmalan mielestä raha, energia ja voimavarat kohdentuvat nykyään väärällä tavalla.
-
Rahaa laitetaan runsaasti Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskukselle ja urheiluopistoille. Nekin tekevät tärkeää työtä, mutta kyllä
henkilökohtaisiin valmentajiin pitäisi satsata paljon nykyistä enemmän. Muualla koutsi on koutsi, meillä hän on lähinnä kaatopaikkatavaraa. Nyt valmentamisesta ja valmentajien asemasta on ollut taas keskustelua, mutta saa nähdä mikä sen käytännön vaikutus on."
Huippujuoksijasta tuli huippuvalmentaja - Euroopan mestari juoksi Risto Ulmalan opeilla ennätyksensä lukuisilla matkoilla - Kestävyysurheilu.fi
Ainahan tämä on tiedetty. Miten joku edes kehtaa vaatia, että jollain talkootyöllä voisi jotain menestystä tulla?
Jos minä olisin huippuyleisurhailija, minä lähtisin leikkiin mukaan vain, jos saisin itselleni myös ammattivalmentajan mielellään myös muita ammattiosaajia taustalleni. Millään isä valmentaa kuvioilla, sanoisin heti kiitos ei! Ei mitään järkeä.