Onko joku täällä ollut sitä mieltä, että Nezirin tuonlaiset huippuajat olisivat sellaisia, ettei niistä saisi iloita. No, eipä ole. Ainoa närästys on ollut siinä, että olet hehkuttanut median hypettämänä jotakin Neziriä mm. enemmän kuin maailmantilaston kuudentena olevaa. Saa Neziriä ilman mainintaa Manniosta hehkuttaa mutta jos erikseen kysyttäessä on sitä mieltä, että maailmantilaston kutonen on hehkuttamismielessä ikään kuin njääh, mutta ynnä muilla sijoilla oleva Neziri ei ole, niin älä ihmettele jos sanojasi kummeksutaan.
Ai nyt se on jo median hypettämänä tullut mielipide. Joo.
No, jälleen kerran kaikki on luettavissa. Kaksoismerkitykset kirjoituksilleni ovat jokaisen mietittävissä (oma vinkkini: niitä ei ole).
20 vuotta, ellen jo ylikin, olen seurannut yleisurheilua ja fanittanut milloin Carl Lewisia, Seppo Rätyä, Lars Riedeliä tai Hicham El Guerroujia.
Ja minä muodostan mielipiteeni median hypellä.
Tässä nyt vielä ratakiskosta väännettynä:
- en ole vertaillyt kyseisen daamin edesottamuksia yhdenkään toisen lajin edustajan kanssa
- finaalipaikka keihäässä ei ole hehkuttamisen arvoinen asia Suomessa, vai kuka muistaa sijalla 11 olleet urheilijat?
Jos (ja kun) tässä matkan varrella ovat menneet puurot ja vellit sekaisin, niin sen minun ihka ensimmäisen viestini voi käydä lukemassa ja pohtimassa mitä siinä kirjoitetaan.
Sanna Kyllösen (os. Hernesniemi) lähisukulainen eli Hanna-Maari Latvala on tällä kaudella tehnyt ennätyksensä ja jäi siitä ennätyksestään Kalevan kisoissa saman verran kuin Neziri jäi omassa lajissaan eli 0,06 sekuntia.
Kävin tutkimassa, että moniko nainen on 2000-luvulla alittanut 22 sekunnin raja 200 metrin juoksussa. Tässäpä ne kaikki alittajat ja kunkin paras aika:
Allyson Felix: 21,69 (2012)
Veronica Campbell-Brown 21,74 (2008)
Kerron Stewart 21,99 (2008)
Cambell-Browhan noista on kärähtänyt.
Niin, kaiken uhallakin kirjoitan tämän:
Yksi urheilija sivusi viikonloppuna omaa ennätystään, teki kauden parhaan tuloksensa ja nappasi kisapaikan.
Toinen urheilija jäi päämatkallaan neljä kymmenystä kauden parhaastaan. Kakkosmatkallaan oli lähempänä.
Toinen näistä on minusta erittäin tyypillinen suomalaisen urheilijan tarina yhdessä kauden pääkisoista, toinen ei. Mutta ehkä sitten MM-kisoissa.
PS. Entä Marion Jones, Merlene Ottey ja kaverit?