Yleisurheilun MM-kisat Daegu 27.8-4.9.2011

  • 88 498
  • 479

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Noh, en usko että Bolt juurikaan pelkäsi häviötä Blakelle.

Blake kuitenkin oli aikaisempien juoksujen valossa vahvempi. Jengi hämääntyy Boltin showsta ja kuvittelee, että loppumatkan selän suoristaminen hirmuisestikin ajasta tiputtaa. Ei tiputa.

Totuutta emme saa koskaan tietää, mutta sellainen maku hommasta jää, että Boltia palvotaan entisten suoritusten perusteella. Pitäisi kuitenkin muistaa, että kysymys on huippu-urheilusta. Bolt on potentiaaliltaan muihin juoksijoihin nähden ylivoimainen, mutta jos kunto ei ole parhaimmillaan ja jollain toisella huipulla piikki sattuu kohdalle, niin radalla ylivoimaisuus on tiessään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hauskoja salaliittoteorioita täällä.

Tuskin tähän salaliittoa liittyy. Jos varastaminen oli tarkoituksellinen, eiköhän se viime kädessä ollut Boltin oma päätös.

Huippu-urheilulla ei ole mitään tekemistä urheilullisuuden, todellisen kilpailun tai reiluuden kanssa. Se on bisnestä ja viihdettä, joka on irtautunut varsinaisesta urheilusta jo kauan sitten. Todellista urheilua saattaa olla vielä juniorisarjoissa, mutta aikuisten tasolla asenne ja keinot ovat sellaisia, ettei toiminnasta voi urheilu-sanaa käyttää.

Se, mikä Suomen hiihtäjistä paljastui, toteutuu muodossa tai toisessa maailmalla koko ajan. Siinä leikissä yksi tahallinen varaslähtö ei kummoinen sattuma ole.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Blake kuitenkin oli aikaisempien juoksujen valossa vahvempi. Jengi hämääntyy Boltin showsta ja kuvittelee, että loppumatkan selän suoristaminen hirmuisestikin ajasta tiputtaa. Ei tiputa.
Kun katsoo tuota Boltin vastatuuleen juoksemaa 10,05 -aikaa, niin kyllähän siinä Boltin etumatka on ennen selän suoristamista melkoinen mutta lopussa Boltin löysättyä vauhtia porukkaa tulee melko tasaisena rintamana maaliin. Jos Bolt olisi tuon juoksun juossut täysiä loppuun asti, niin hän olisi juossut todella paljon kovemman ajan. Pekingissä v. 2008 Boltin löysäily ei sen sijaan vienyt kovinkaan paljoa aikaa (uskoisin, että maksimissaan 0,05 sek), kun hän juoksi sen ME:n 9,69 ja tuuletteli jo matkalla. Tuossä 10,05:ssä aikaa tuhraantui huomattavasti enemmän, sen näkee etäisyyksistä muihin ja selän suoristaminenkin on ihan eri luokkaa kuin vaikkapa siinä Pekingin finaalijuoksussa. Uskon, että kohtuu hyvällä lähdöllä Bolt olisi juossut finaalissa alle 9,80, olen siitä suorastaan varma, alle 9,75 olisi jopa mennyt mutta ei missään tapauksessa alle 9,70. Joka tapauksessa, Blake olisi hävinnyt aivan varmasti - ja jopa melko selvästi.
 
Viimeksi muokattu:

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Se, mikä Suomen hiihtäjistä paljastui, toteutuu muodossa tai toisessa maailmalla koko ajan. Siinä leikissä yksi tahallinen varaslähtö ei kummoinen sattuma ole.

Janne Immonen katkaisi sauvansa välttääkseen dopigtestin. Boltin ei testien pakoilun takia tarvinnut ottaa varaslähtöä, koska kaikki kilpailijat on käsittääkseni jo veritestattu, tulokset vielä uupuu. Siinä ollaan varmaan samaa mieltä, ettei nykyiset huippu-urheilijat lajissa kuin lajissa ole sen puhtaampia kuin Suomen hiihtäjät aikanaan. Boltin show ei minua ainakaan ole hämännyt, askellus oli vain välierissä lennokkaampaa kuin yhdessäkään kisassa tänä vuonna. Toivottavasti samaa nähdään 200 m:llä. Minua ei ole ollenkaan haitannut tuo elvistely, kukin taaplaa tyyliillään. Jospa se nyt vähän vähenis, niin ei kenenkään tarvitsisi ärsyyntyä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Jospa se nyt vähän vähenis, niin ei kenenkään tarvitsisi ärsyyntyä.
Joo, sehän onkin urheiluviihteen suurin ongelma, että on niin paljon värikkäitä persoonia, jotka jakaa mielipiteet...

Hemingway ei nyt näe nimenomaan sitä, että tuossa välieräjuoksussa Bolt nimenomaan menetti löysäilyllään suuresti aikaa, toisin kuin esim. Pekingissä. Sen havaitsee ihan jo Boltin askellusta katsoen, ja kokemattomammat sitten tosiaan siitä, että Lemaitre & co saavat Boltin käytännössä kiinni.

Ymmärrän kyllä salaliittoteoreetikkojen pointin, mutta alku- ja välieräjuoksujen perusteella siinä ei vain ole yksinkertaisesti mitään järkeä. Boltin juoksu oli ensimmäistä kertaa tällä kaudella mainiossa kuosissa, rentoa ja lennokasta. Harmi että kävi näin.
 

TKH

Jäsen
Yleisurheilun MM-kisat ovat aina urheiluviihdettä parhaasta päästä (vaikkei suomalaisia olisi mukana). Eilinen kymppi oli aivan huikea, samoin naisten vastaava lauantaina. Kenttälajit vain valitettavasti jäävät aina juoksumatkojen varjoon.

Ei jäänyt kenttälaji tänää juoksumatkojen varjoon, oli meinaan niin mahtava finaali seipäässä. Tosin aivan huikea taistelu nähtiin myös naisten nelosen mestaruudesta. Mahtavat kisat tähän asti. Tänään myös 110 aidoissa oli ainakin draamaa, vaikkakin vähän negatiivisessa muodossa. Liun mestaruus meni kontaktiin Roblesin kanssa, mutta sattuuhan noita välillä. Joskus paljon pahempiakin.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Mikään media ei ole vielä ehtinyt uutisoimaan mutta virallisen tuloslistan mukaan Robles diskattu
iaaf.org - International Association of Athletics Federations


Linkki vie IAAF:n tuloslistaan.

En ainakaan itse valita kyseisestä tuomiosta. Meinaa se ensimmäinen(?) kontakti oli mielestäni Roblesilta ihan tahallinen, kun hän oikein tarttui Liun käsivarresta kiinni.

Rankkahan tuo ratkaisu oli, mutta mielestäni ihan oikea, sillä minun silmääni tuo oli tahallinen temppu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ainakaan itse valita kyseisestä tuomiosta. Meinaa se ensimmäinen(?) kontakti oli mielestäni Roblesilta ihan tahallinen, kun hän oikein tarttui Liun käsivarresta kiinni.

Rankkahan tuo ratkaisu oli, mutta mielestäni ihan oikea, sillä minun silmääni tuo oli tahallinen temppu.

No ei perkele kukaan ole niin tyhmä että tahallaan koukkii edellämenevää. Samalla tavalla Robles taisi kauhoa edeltävätkin aidat.

Olen suht huonolaatuisten videoitten varassa, mutta minusta Liu oli ennen kontaktia enemmän Roblesin radalla kuin päinvastoin, ja kontaktin seurauksena Robles ajautui ihan Liun viereen, ja meni viimeisen aidan melkein aitojen välistä yli. En tiedä mitä säännöt sanovat, ja olisi mielenkiintoista nähdä kuvakulma, jossa näkyisi radanpinta, missä kohtaa miehet oikeasti juoksevat. Jos tilanne on se, että Robles osui Liuhun koska Liu oli Roblesin radalla (edes vähän, vaikka Robles olisi osunut muutenkin), niin sitten varmaan kumpikin kuuluisi hylätä.

Tässä videossa ajassa 5.57 näkyy jotain. Minusta Robles on ennen kontaktia melkeinpä enemmän ratansa toisessa reunassa, ja Liu on kyllä aika lähellä Roblesin rataa. Hylkäisin molemmat ja antaisin kullan Antti Haapakoskelle.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän Robles tiesi, ettei se ihan oikein mennyt, kun ei juhlinut yhtään ja pikemminkin kiroili maalissa. Ilman kontaktia Liu olisi painanut ohi. Eikä se kiinnipitämiseltä hidastuksessa näyttävä kontakti hyvältä näytä. Tahallisuusasteen tietää vain Robles itse.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Naisten vastaavalla matkalla on ainakin kerran kaaduttu vastustajan radalle ja silloin molemmilta jäi kisa siihen. Sitä ei uusittu, vaikka kaikki myönsivätkin, että kakka juttu. Uusintaa en pidä todennäköisenä. Niinkään ei varmaan voi tehdä, että Liu korotettaisiin voittajaksi. Miesten jalat pysyvät ainakin minun näköni mukaan omilla radoillaan. Jos Roblesin katsotaan estäneen, niin hänet varmaan hylätään ja sitten se on siinä.

Se voisi olla jopa oikea tulkinta tilanteesta. (Sikäli kun urheilussa oikeaa ja väärää on.)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se voisi olla jopa oikea tulkinta tilanteesta. (Sikäli kun urheilussa oikeaa ja väärää on.)
Joo, kun tuota videota katsoo, niin kolmanneksi viimeisellä aidalla Robles kauhoo samalla tavalla, ja siinä hänen kätensä pysyy omalla puolella (ehkä, video ei ole suoraa edestä). Toiseksi viimeisen aidalla vasen jalka menee kyllä vähän keskemmältä yli kuin edellisellä, joten hyvinkin mahdollista on, että käsi kauhaisee Liun radan puolelta Liuta. Joten jos Liu ei tee ratarikkoa, niin pelkän Roblesin hylkäys lie tosiaankin oikea tuomio.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muuten oli taas tosi hienoa draamaa kaikki finaalit. Täytyy olla selostajien kanssa samaa mieltä, että yleisurheilua parhaimmillaan.

Karjalaisen paras taso oli nyt tuo 76,60 ja kyllä sillä kehtaa kotiin tulla. Keskisalollakin oikeastaan jatkui kesän taso. Ainahan voi toivoa huikeita onnistumisia kisoissa, mutta eipä merkittävästi parempaan vain ollut edellytyksiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aftonbladetin kuva näyttää tältä:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13543257/800/normal/07d5ec60021d7/JW5_32392.jpg

Eli kyllähän siinä näytettäisiin Liun radalla oltavan enemmän.
Tuo taitaa olla viimeiseltä aidalta? Liuhan on ainoa, joka on suht keskellä omaa rataansa, eli jos ei tokavikalla ole ihan eri asemassa, niin oikein meni.

Onko se muuten (aita)juoksussa niin, että vain omaa rataa saa koskettaa, mutta ilmassa saa olla muittenkin radoilla, jos ei häiritse muita? Se on kyllä siinä ja siinä, että kumman radalla tokavikalla aidalla kädet kohtaavat.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko se muuten (aita)juoksussa niin, että vain omaa rataa saa koskettaa, mutta ilmassa saa olla muittenkin radoilla, jos ei häiritse muita? Se on kyllä siinä ja siinä, että kumman radalla tokavikalla aidalla kädet kohtaavat.
No jokainen saa tehdä itse tulkintansa tästä youtube-pätkästä, joka valitettavasti tulee hiukan viistosta. Jos Robles tuon perusteella diskataan, niin ei siitä ainakaan oikeusmurhaa tule. Paras kuvakulma lienee ajassa 6.00-6.10.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No jokainen saa tehdä itse tulkintansa tästä youtube-pätkästä, joka valitettavasti tulee hiukan viistosta. Jos Robles tuon perusteella diskataan, niin ei siitä ainakaan oikeusmurhaa tule. Paras kuvakulma lienee ajassa 6.00-6.10.

Ihan selvyyden vuoksi, tuo video ja kuvakulma on sama kuin mitä aiemminkin tässä ketjussa tiirailtiin. Valitettavan viisto kuvakulma kyllä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan selvyyden vuoksi, tuo video ja kuvakulma on sama kuin mitä aiemminkin tässä ketjussa tiirailtiin. Valitettavan viisto kuvakulma kyllä.
Kas, meni se eka ohi, tsekkasin vain sen still-kuvan. Mutta linkki on ihan eri ;)
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Harmi kun muut hyvät finaalit jäävät aina näiden hylkäystapausten varjoon. Naisten 400 metrillä oli aivan huikea kaksintaistelu. Botswana sai ensimmäisen kultansa kautta aikojen. Gaboronessa on baarit auki varmaan pikkutunneille. Ja seiväshyppy se vasta kilpailu olikin. Tosin töissä Areenan nettilähetys meni pimeäksi klo 16.15 ja kaksi viimeistä hyppyä jäi näkemättä.
 
Olipa tietenkin, tuskinpa kukaan nyt on mitään muuta väittänytkään. Minä ainakin kritisoin vain tasoa Blaken takana, joka olikin hyvin vaatimaton. Blake juoksi täsmälleen kuntonsa mukaisesti ja Lontoon kisan tasollaan, mikä on oikein hyvä merkki kaverin tulevia arvokisasuorituksia ajatellen. Oikein hyvä juoksu siis, mutta taso miehen takana oli heikko. Eikä Blake siis mitenkään yllättänyt "superjuoksullaan" tai jotain, vaikka ylivoimaisen voiton ottikin. Aika harvoin suuremmissa kisoissa vastatuulta on yli 1,5 metriä, joten sinänsä jonkun alle 9,90 ajan löytyminen tai löytymättä oleminen ei tarkoita mitään. Jo Blaken Lontoon juoksu kertoi, että mies on kykenevä 9,80 aikaan kohtuu hyvissä oloissa ja sen mies osoitti myös Daegussa. Itse kuitenkin näin, että Boltin juokseminen Daegussa oli niin paljon parempaa kuin alkukaudesta, jolloin mies kellotteli "vain" 9,88 aikoja, että olen aika vakuuttunut, että Bolt on selvästi alle 9,80 kunnossa. Tosin turha sillä nyt on enää suuremmin spekuloida.

Itse asiassa ainakin tuolla liveseurannan puolella sai lukea vähätteleviä ja pettyneitä kommentteja voittoajasta, tyyliin "hohhoijaa, vain 9.93" tms. Minusta taas aika oli, kuten sanoin, erinomainen. Ja käsitystäni vain vahvistaa tuo Kaivannon ansiokkaasti kaivama tilasto maailman kaikkien aikojen parhaita ajoista vähintään metrin vastaiseen. Kiitos, Kaivanto! Blaken aika meni siis tilaston neljänneksi. Ei Blake minuakaan yllättänyt voitollaan ja ajallaan. Siitä olen samaa mieltä, että Blake on suunnilleen 9.80 kunnossa ja hyvillä tuulilla (~1,5 myötäiseen) jopa hieman sen alle. Siitäkin olen samaa mieltä, että Bolt olisi ollut (ja on) tuotakin kovemmassa kunnossa. Bolt näyttää sitten kakkosella tämän hetken tasonsa.
 

Fordél

Jäsen
Muuten oli taas tosi hienoa draamaa kaikki finaalit. Täytyy olla selostajien kanssa samaa mieltä, että yleisurheilua parhaimmillaan.

Olen eri mieltä ja mun mielestä tämä ei todellakaan ollut yleisurheilua parhaimmillaan. Parasta oli toki esim. naisten 400m finaali, jossa rehdisti ratkaistiin voitto. Nyt Bolt joutui kärsimään aivan typerästä säännöstä, jossa mielestäni urheilijoiden oikeusturva kusee. No tuo sääntö tulee taatusti muuttumaan tämän tapauksen jälkeen kun saatiin tarpeeksi nimekäs kärsijä. Miesten pika-aidoissa taas Liu olisi vienyt homman, mutta nyt protestienkin jälkeen joutui tyytymään hopeaan. Selvä tapaus eli Robles piti hylätä, koska esti vieressä juoksevaa. Kuitenkin oikeudenmukaisin tuomio olisi ollut uusi startti, koska Liulta vietiin mahdollisuus voittoon. No tämä oli kuitenkin tyhjääkin parempi tuomio ja ymmärrän ettei uutta starttia voida oikein järjestää.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen eri mieltä ja mun mielestä tämä ei todellakaan ollut yleisurheilua parhaimmillaan. Parasta oli toki esim. naisten 400m finaali, jossa rehdisti ratkaistiin voitto. Nyt Bolt joutui kärsimään aivan typerästä säännöstä, jossa mielestäni urheilijoiden oikeusturva kusee. No tuo sääntö tulee taatusti muuttumaan tämän tapauksen jälkeen kun saatiin tarpeeksi nimekäs kärsijä.

Boltin tapaus oli edellisenä iltana, viittasin vain maanantain finaaleihin.

Mutta en mä sanoisi Boltin juttuakaan oikeusturvaongelmaksi. Kilpailun sääntöihin kuuluu, että varaslähdöstä tulee rangaistus. Oikeusturva-asiaksi se muuttuu vasta silloin, kun ei varaslähtöä ei voida todentaa tai joku on hylätty mielivaltaisesti. Daegussa virkailijat ovat vetäneet tosi tiukalla linjalla. Kotimaan mieskin ohjattiin pukusuojaan varaslähdön vuoksi.

Oikeusturvaa on se, että sääntöjä noudatetaan ja ne ovat kaikille samat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös