Minulla tuli tuosta Boltin varaslähdöstä mieleen, olisko mies ottanut sen varaslähdön tahallaan. Sen verran selkeä se oli, ettei kukaan lähde tuommoista yrittämään, kun yhden varaslähdön sääntö on varsin hyvin tiedossa. Epäilenpä siis, että Bolt on treeneissä huomannut Blaken painavan kovaa ja ettei Bolt itse ole täydessä iskussa. Siksi otti tahallaan varaslähdön, jolloin maailman nopeimman miehen titteli käytännössä pysyy hänellä. Auta armias lehtien otsikoita, jos Bolt olisi hävinnyt Blakelle juoksemalla. Siksi tämä mieleeni juolahti. Tai sitten olen vain säälittävä salateoreetikko...
Samat epäilyt minullakin heräsivät tuosta vilpistä. On tuo Bolt kyllä melkoisen jäätävä kaveri jos todella uhrasi varman MM-mitalin tahalliseen vilppilähtöön ja sillä seivasi ns. todellisen maailman nopeimman miehen tittelinsä. Mutta nyt kun tätä asiaa on hetken aikaa sulatellut ja pyöritellyt niin ei tuo mitenkään mahdottomalta tunnu. Hopea tai pronssi -mitali olisi ollut suuri isku Boltin imagolle liki yli-inhimillisenä urheilijana, ja jossain määrin myös jopa kulta jos se olisi tullut tiukan puristuksen ja hänelle vaatimattoman ajan myötä. Näin ollen tuon vilppiratkaisun voisi hyvin ymmärtää, vaikka se toki halveeraa kanssakilpailijoita ja koko Daegun kisatapahtumaa. Mutta mikäli asia todella näin on että kyseessä oli tahallinen vilppi, niin itse pystyn kuitenkin katsojana tuon jopa hyväksymään. Niin uskomaton tapaus tämä Jamaikan ihme on, että hänellä tuollaiseen on kenties ainoana urheilijana maailmassa varaa ilman julkisuuskuvan romuttumista.
Älkääkä ymmärtäkö väärin, mitenkään varmana en tuota tahallista varaslähtöä pidä. Mutta ymmärrettävät syyt siihen ovat olemassa. Ja mikäs sen mukavampaa on kuin välillä spekuloida näillä asioilla.