Yleisurheilun MM-kisat 27.9.–6.10.2019 @ Doha, Qatar

  • 243 985
  • 4 809

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ilmeisesti tarkotit mulle, mutta tässä oli kyse vaan siitä, mitä "urheilijana" olo tarkoittaa pääosin pärjäämiseen. Oon ite esim. pelannu golfia kauan, mut en nyt välttämättä sitäkään sanois urheiluks. En tiiä mikä olisi hyvä sana. Kenties vaan pelkkä peli/pelaaja.

Tuosta olisi hyvä keskustella jossakin erikseen, kyseessä on ikuisuusaihe, urheilun määritelmä. Itse en pidä esim. formuloita urheiluna, vaan kilpailuna. Ja nörttien pelikisoja pelaamisena, ei minään hemmetin e-urheiluna. Pelaaminen, kilpailu ja urheilu sanoina ja asioina liittyvät joiltakin osin toisiinsa, mutta myös eroavat toisistaan joissakin kohdin.

Kuka tahansa voi pelata jotakin peliä olematta urheilija ja kilpailla jossakin olematta urheilija. Urheiluun liittyy erottamattomasti fyysinen suoritus, olkoonkin, että tämä suoritus on rasittavuudeltaan erilainen eri lajeissa. Fyysinen suoritus myös muodostaa urheilusuorituksen olennaisen osan, ei se, että suorituksessa aina tulee käytettyä jotakin välinettä, mailaa, palloa, tossua, uima-asua, heittovälinettä yms. Siten esim. shakki ei ole urheilua, vaikka shakin pelaaminen voi vaikuttaa psyykkisen tason kautta myös fyysiseen olemukseen.

Rajatapauksia on paljon, golf huipputasolla on kuitenkin urheilua, sillä lyöntitaito on hyvinkin fyysinen asia suorituksena, vaikka golfissa voi urheilla varsin muhevalla olemuksella. Mutta eivät naiskuulantyöntäjätkään missään missikisoissa menestyisi. Onko curling urheilua, mielestäni on. Siinäkin on selkeä fyysinen suoritus. Rattikelkkailu kolkuttelee jo rajoja, fyysinen rasittavuus lienee suuri, mutta välineelläkin on hyvin keskeinen merkitys lajissa. Jokainen voi tietysti määritellä urheilun omalla tavallaan, itse kummastelen vain sitä, miksi esim. autolla kilpailemisen pitäisi olla urheilua: eikö hynää ja arvostusta tule ihan riittämiin muutenkin?

Itse kisoihin, Raitasen suorituksen jälkeen on mielevää esittää seuraava kysymys, johon en itse tiedä vastausta: Siis mihin kilpailuun nämä suomalaiset oikein tällä kaudella tähtäsivät pääkilpailunaan? Rion uudenvuodenyönjuoksuun yms.?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pään kestämättömyys ja liika näkyvyys tuppaa olemaan ne luonnollisimmat syyt.

No, leikki leikkinä. Nää on yllättävän herkkiä lajeja, miten kroppa toimii jne., eikä ne ennätykset tipu syliin ilmaiseksi. Edelleen Raitanen yks yu-kenttämme kovimpia seppiä.

Huomenna uusiks.
No nämä jutut nyt on kuitenkin tälläisiä hakamussutteluja, kun ei suomalaiset urheilun suurkuluttajat voi enää oikein muulla tätä kotimaisen urheilun alemmuustilaa kuitata kuin tälläisellä vitsailulla. Tosiasia on, että esim. Elmo Lakka alisuoritti ja pahasti ja ei todellakaan ole ollut ainoa kotimaisista joiden suoritustaso ei vaan ole ollut sitä mitä olisi odottanut kauden tärkeimmässä kilpailussa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Raitanen on niin varma kilpailija, että vuorenvarmasti tuohon aikaan löytyy terveydelliset syyt taustalta.
No Lakan piti olla vielä varmempi. Jotain mennyt pieleen ja pahasti. Minä oletin molemmilta aivan huippuaikaa kun pääsevät vetämään kovatasoisessa kilpaseurassa ja oikeasti taistelemaan ihan realistisesti jatkopaikasta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Raitanen ottaa pari päivää "helppoo" Qatarin yössä. Virtasen Jonne voi konsultoida miten urheilukomennuksilla palaudutaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eikös tuo Raitanen nyt aika lailla tasolleen ajallisesti juossut. Siis keskiarvollisesti.
Ei, kyllä se juoksi tasolleen huonosti, kuten juurikin valmentaja haastattelussa sanoi. Minusta suhtautuu sekä valmentaja, että mies itse asiaan aika fiksusti. Nyt vain katse kohti tulevaa ja kohti uusia pettymyksiä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Hyryläisen 19 sija naisten maratonilla alkaa oleen kovaa valuuttaa suomalaisten suoritusten osalta. Harmi Raitasen kannalta, että aika valui sinne 8.30 minuutin nurkille. Tokiossa ja Pariisissa sitten parempaa juoksua.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tykkäsin Topin haastattelusta. Vaikka nyt meni reisille, niin selkeästi on määrätietoista ohjelmaa jatkoa ajatellen ja menestystä janotaankin jatkoon. On nälkäisen oloinen kaveri.

Tässä miehessä ei ole sentin latia selittelijää. Määrätietoinen, realistinen ja terveellä kritiikillä itseensä suhtautuva urheilija, joka uskaltaa mennä epämukavuusalueille ja ottaa koneesta irti kaiken. Hän myös tietää sen mitä huipulle tarvitaan ja keskittyy olennaiseen. Ei jollekin järjestöpampulle naukumiseen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tässä miehessä ei ole sentin latia selittelijää. Määrätietoinen, realistinen ja terveellä kritiikillä itseensä suhtautuva urheilija, joka uskaltaa mennä epämukavuusalueille ja ottaa koneesta irti kaiken. Hän myös tietää sen mitä huipulle tarvitaan ja keskittyy olennaiseen. Ei jollekin järjestöpampulle naukumiseen.
Juu, ei lähtenyt paskanakaan päivä peruuttelemaan, lähti yrittämään, ei mielestäni selitellyt mitään ja oli itsekkin pettynyt suoritukseensa, mutta syystäkin pitää kautta onnistuneena. Mies kehittyy ja se kertoo siitä, että oikea suunta on kuitenkin tekemisessä. Joskus vaan sattuu näin ja hyvää, analyyttistä ja loogista analyysiä tuli haastattelussa. Tykkäsin tälläisestä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Uskotko muka jotain valmentajaa?
Tässä tapauksessa uskon, kun siellä sanotaan suoraan, että mikään liian pitkä ole kausi ollut ja kovaa treeniä vedetään melkein heti kun kisat on loppuneet ja sanotaan että oma urheilija ei ollut tänään parhaimmillaan. Helvetin hyviä haastatteluja antoi molemmat ja kyseessä nuoria sällejä niin koutsi kuin valmennettava. Molemmista oikein paistaa läpi se, että tämä ei vaan riitä vaan se vaatimustaso on aivan jumalattomasti korkammalla.

Edit. toki minä olen puolueellinen tässä asiassa kommentoimaan, kun mikään ei vituta niin paljon kuin hyvät kyttäilyasetelmat ja "oma juoksu". Sillä ei koskaan pääse mihinkään maailman mittakaavassa. Mies tiesi ettei ole kunnossa ja silti lähti vetään kaiken tiskiin ja roikkui mukana pääjoukossa sen minkä pysyi. Oikea ja nälkäinen asenne.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Suomella on edelleen enemmän mitaleja kuin Ruotsilla mm-kisojen historiassa. 21-18 tilanne tällä hetkellä, tämän illan jälkeen ero on enää kaksi mitalia.
 

Löysäranne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Oranje
Mikähän lienee tuloksellisesti kaikkien aikojen kovin seiväsfinaali? Esmes kärkikolmikon osalta. Odotukset on tänään korkealla, toivottavasti ei lässähdä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä tapauksessa uskon, kun siellä sanotaan suoraan, että mikään liian pitkä ole kausi ollut ja kovaa treeniä vedetään melkein heti kun kisat on loppuneet ja sanotaan että oma urheilija ei ollut tänään parhaimmillaan. Helvetin hyviä haastatteluja antoi molemmat ja kyseessä nuoria sällejä niin koutsi kuin valmennettava. Molemmista oikein paistaa läpi se, että tämä ei vaan riitä vaan se vaatimustaso on aivan jumalattomasti korkammalla.

Edit. toki minä olen puolueellinen tässä asiassa kommentoimaan, kun mikään ei vituta niin paljon kuin hyvät kyttäilyasetelmat ja "oma juoksu". Sillä ei koskaan pääse mihinkään maailman mittakaavassa. Mies tiesi ettei ole kunnossa ja silti lähti vetään kaiken tiskiin ja roikkui mukana pääjoukossa sen minkä pysyi. Oikea ja nälkäinen asenne.

Olen samaa mieltä. Kannustaisinkin yleisesti ottaen urheilijoita ja valmentajia opiskelemaan median käytösmalleja ja kertomaan perussuoritustenkin jälkeen analyyttisia ja tavoitteellisia kommentteja. Se voisi tuoda kansansuosiota ja sponsorirahaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Toby Stevenson oli kova jätkä. Jotain 582 kypärä päässä, koska äiti oli pakottanut. Myllymäen kavereita.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko missään tullut vastaan yleisömääriä näissä kisoissa? Todella vähän näyttää olevan, mutta millaisia lukemia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös