Ilmeisesti tarkotit mulle, mutta tässä oli kyse vaan siitä, mitä "urheilijana" olo tarkoittaa pääosin pärjäämiseen. Oon ite esim. pelannu golfia kauan, mut en nyt välttämättä sitäkään sanois urheiluks. En tiiä mikä olisi hyvä sana. Kenties vaan pelkkä peli/pelaaja.
Tuosta olisi hyvä keskustella jossakin erikseen, kyseessä on ikuisuusaihe, urheilun määritelmä. Itse en pidä esim. formuloita urheiluna, vaan kilpailuna. Ja nörttien pelikisoja pelaamisena, ei minään hemmetin e-urheiluna. Pelaaminen, kilpailu ja urheilu sanoina ja asioina liittyvät joiltakin osin toisiinsa, mutta myös eroavat toisistaan joissakin kohdin.
Kuka tahansa voi pelata jotakin peliä olematta urheilija ja kilpailla jossakin olematta urheilija. Urheiluun liittyy erottamattomasti fyysinen suoritus, olkoonkin, että tämä suoritus on rasittavuudeltaan erilainen eri lajeissa. Fyysinen suoritus myös muodostaa urheilusuorituksen olennaisen osan, ei se, että suorituksessa aina tulee käytettyä jotakin välinettä, mailaa, palloa, tossua, uima-asua, heittovälinettä yms. Siten esim. shakki ei ole urheilua, vaikka shakin pelaaminen voi vaikuttaa psyykkisen tason kautta myös fyysiseen olemukseen.
Rajatapauksia on paljon, golf huipputasolla on kuitenkin urheilua, sillä lyöntitaito on hyvinkin fyysinen asia suorituksena, vaikka golfissa voi urheilla varsin muhevalla olemuksella. Mutta eivät naiskuulantyöntäjätkään missään missikisoissa menestyisi. Onko curling urheilua, mielestäni on. Siinäkin on selkeä fyysinen suoritus. Rattikelkkailu kolkuttelee jo rajoja, fyysinen rasittavuus lienee suuri, mutta välineelläkin on hyvin keskeinen merkitys lajissa. Jokainen voi tietysti määritellä urheilun omalla tavallaan, itse kummastelen vain sitä, miksi esim. autolla kilpailemisen pitäisi olla urheilua: eikö hynää ja arvostusta tule ihan riittämiin muutenkin?
Itse kisoihin, Raitasen suorituksen jälkeen on mielevää esittää seuraava kysymys, johon en itse tiedä vastausta: Siis mihin kilpailuun nämä suomalaiset oikein tällä kaudella tähtäsivät pääkilpailunaan? Rion uudenvuodenyönjuoksuun yms.?