Jatketaan täällä etten vie toista ketjua sivuraiteelle. Tästä Holopaisen kirjoituksesta saa käsityksen, että sukupuolella oli merkitystä:
Kati Kivimäki kesti Pohjolan suurimman kauppakeskuksen vetäjänä läpi koronapandemian. Kiekkoliigan mieskööri uuvutti hänet irtisanoutumaan alle vuodessa, kirjoittaa toimittaja Pekka Holopainen.
yle.fi
Syyt varmaan jäävät piiloon meiltä taviksilta, mutta jäädään odottamaan miten syvemmältä tullut kuka olikaan pärjää ja mihin suuntaan liiga kehittyy.
Holopaisen on helppo vihjailla, koska tällaiset asiat kiinnostavat muitakin kuin pelkästään lätkädiggareita. Kiinnostus tuo klikkejä. Tämä siis ihan sivuhuomiona.
Vaikea tähän asiaan on sen enempää ottaa kantaa, kun ei oikeasti tiedä, johtuiko sukupuolesta vai persoonasta vai yleisestä toimintaympäristöstä. Ihmisillä on erilaisia mielikuvia esim. työpaikoista tai yhteisöistä. Esim. väitän, että mulla on varsin hyvä käsitys siitä, minkälaista toiminta on Liigassa ja Jääkiekkoliitossa, koska mä olen kuullut monelta eri taholta kaikenlaisia juttuja vuosikymmenten varrella. Joukossa on yhteistyökumppaneita, seurojen edustajia, pelaajia, jne. Ja vaikka jutuissa olisi värikynää, kaikissa jutuissa on tiettyjä yhtymäkohtia ja kyllä niistä tietynlaisen käsityksen saa, miten eri tilanteissa toimitaan. Eikä kyse ole yhdestä tai kahdesta "huhusta". Ja sen perusteella, mitä mä olen kuullut, mä en missään nimessä haluaisi olla duunissa Liigassa tai liitossa. Saattaisin jopa istua hyvinkin yhteisöön (ammattiosaamisenikin puolesta), mutta mun tapani toimia ja hoitaa asioita on niin kaukana em. tahojen kulttuureista, että en uskoisi viihtyväni. Ja luulen, että aika monella muulla ihmisellä sukupuoleen katsomatta tilanne on ihan samanlainen. Tavat toimia ovat näennäisesti nykyaikaisia, mutta samaan aikaan Kekkoslandiasta. Se voi olla järkytys, jos on tottunut toimimaan oikeasti dynaamisissa ja nykyaikaisissa yhteisöissä.
Ja tämän vuoksi mä en halua tehdä tästä sukupuolikysymystä ennen kuin Kati Kivimäki itse toteaan sen olevan sitä. Itse en pidä vihjailuista muutenkaan. Jos on tietoa, faktat tiskiin. Jos ei ole tai ei voi puhua, silloin ei kannata edes vihjailla. Toistaiseksi kukaan ei ole kertonut mitään konkreettista tai antanut esimerkkiä. Mutta toki olen valmis muuttamaan kantaani ja ottamaan enemmän kantaa, jos nyt ihan oikeasti paljastuu, että Kivimäen lähteminen johtui sukupuolesta. Se vain tuntuu näiden todisteiden valossa vähän turhan yksinkertaiselta ja helpolta keinolta saada omille jutuille lukijoita.