Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 515 349
  • 11 620

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kuullostaahan tuo Lomarengas-kierros pöljältä, mutta eiköhän siihen pian totu. Lomarengas saa ainakin näkyvyyttä ja vieläpä lopputalvesta, jolloin kevään ja kesän lomia suunnitellaan. Itsekin kävin jo katsomassa että mikäs tuo lomarengas oikein onkaan.

Toki nimenmyynti syö hieman liigan arvokkuutta, mutta kun katselee vaikka useimpien liigajoukkueiden tärkeimpiä seuratunnuksia eli pelipaitoja, niin mistään arvokkuudesta on turha puhua ensinkään. Pelisilmää voisi toki käyttää myös pelihousujen osalta (heh-heh).
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Taatusti, jos meidän rakas Liiga oppii tämän käytännön hyvin, tullaan näkemään lisää sponsorointia kaukalon ulkopuolella. Ehkä jonain päivänä Liiga on jokin muu kuin vain Liiga, onhan suomalaisen jalkapalloilun pääsarja Veikkausliiga ja kaikkien mielestä se on aivan luontevaa.

Liigan nimeen tullaan satavarmasti vielä liittämään jokin sponsori, ehkäpä jo ensikaudella. Tuskin SM-liitettä olisi muuten jätetty pois. Eikä siinä mitään, jos Liiga tällä tavoin saa lisää rahaa ja pystyy kehittämään toimintaansa.
Näkyvyyttä ja tunnettuvuutta yhteistyökumppani saa reilusti, joten ihan halvalla tuota ei liene osteta.

Kyllä tuon Liigan ja siihen liittyviä asioita voi vielä myydä mutta toivottavasti seurat eivät tällaiseen lähde mukaan. Meinaan ettei sarja ole kohta täynnä Red Bull, Nokia, Sonera ym. joukkueita. Houkutus voisi olla suuri jos iso yritys haluaisi ostaa koko joukkueen ja nimetä sen brändinsä mukaan. Tosin en tiedä olisiko se edes mahdollista.
 

Bruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pori,Boston,Vaasa
Liigan mielestä on mukavaa kutsua ensimmäistä kierrosta Villikortti kierrokseksi. Eivät ainakaan vielä ole muuttaneet sivujaan. Ehkä kaikki siellä eivät vielä ole tietoisia nimen muutoksesta??
 

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan hyvin Juha Junnokin voisi olla myymättä Kärppien pelipaitoja täyteen mainoksia, koska kannattajien mielestä ne näyttävät lähinnä oksennukselta ja tilkkutäkiltä.
Hyvä, että otetaan raha pois kuleksimasta ja mielestäni Vesalaiselta hyvin myyty idea asiakkaan näkökulmasta.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Me, katsojat, olemme ne asiakkaat joita pitäisi kuunnella ja joita varten liigan arvokkuus on se tärkein juttu.

Se, että liiga on kohta täynnä naurettavia nimipelleilyitä, joukkueiden paidat ovat tilkkutäkkejä ja kiekkoa ei tahdo erottaa mainoksia täynnä olevasta jäästä, ei ole merkki liigan kiinnostavuudesta vaan juuri päinvastaisesta.

Ihmettelen, että jotkut tuulettelevat täällä kun joku jämäfirma saa oman nimensä meidän pelimme ykköstuotetta raiskaamaan. Hieno juttu tosiaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Muuten samassa hengessä ylläolevan kanssa, mutta en näe muovisessa rahast...siis villikortti -kierroksessa mitään arvokasta. Saa tuosta Lomarenkaasta juuri ansaitsemansa nimen. Tosin minulle ne on aina olleet säälit ja ovat jatkossakin. Toivottavasti joskus päästään niistä eroon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Me, katsojat, olemme ne asiakkaat joita pitäisi kuunnella ja joita varten liigan arvokkuus on se tärkein juttu.

Se, että liiga on kohta täynnä naurettavia nimipelleilyitä, joukkueiden paidat ovat tilkkutäkkejä ja kiekkoa ei tahdo erottaa mainoksia täynnä olevasta jäästä, ei ole merkki liigan kiinnostavuudesta vaan juuri päinvastaisesta.

Ihmettelen, että jotkut tuulettelevat täällä kun joku jämäfirma saa oman nimensä meidän pelimme ykköstuotetta raiskaamaan. Hieno juttu tosiaan.

Kauniita ajatuksia, idealismia, mutta ymmärrät kai, että pelaajat vaativat entistä kovempia palkkoja pelaamisestaan? Voidaan tietysti pudottaa tasoa Suomi-sarjan tasolle ja katsella amatöörikiekkoa ilman mainoksia.
 

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kauniita ajatuksia, idealismia, mutta ymmärrät kai, että pelaajat vaativat entistä kovempia palkkoja pelaamisestaan? Voidaan tietysti pudottaa tasoa Suomi-sarjan tasolle ja katsella amatöörikiekkoa ilman mainoksia.

Vai ammattimainen markkinointi ja uskottava brändi ovat nykyään idealismia. Kommenttisi ehkä kertoo enemmän siitä osaamattomuudesta mikä niin SM-liigan kuin joukkueiden markkinointipuolella muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vallitsee.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vai ammattimainen markkinointi ja uskottava brändi ovat nykyään idealismia. Kommenttisi ehkä kertoo enemmän siitä osaamattomuudesta mikä niin SM-liigan kuin joukkueiden markkinointipuolella muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vallitsee.

Suomesta löytyy hyvin vähän sellaisia sponsoreita, jotka ovat valmiita panostamaan sellaisia summia liigajoukkueen sponsorointiin, ettei tilkkutäkki mainontaa tarvittaisi. Valitettavasti Suomi on varsin pieni markkina-alue ja kun vielä lama painaa päälle, jokaisen kyläkaupan pikku mainos on otettava.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Liigan imagolle toki takaisku, mutta tuo nyt ei tuntunut enää missään. Eikä sillä loppujen lopuksi ole mitään väliä minkä sponsorin nimi lykätään. Kansan keskuudessa säälit ovat säälit.

Markkinoinnin laatua niin seuroissa kuin liigan tasolla tulisi kyllä miettiä pitkään ja hartaasti. Esimerkkinä vaikka paikallinen liigajengi. Ottelutapahtuma on myyty täyteen audiovisuaalisia mainoksia, enemmän kuin millään muulla liigapaikkakunnalla.

Seurauksena seuran kassaan kilahtaa rahaa, mikä on luonnollisesti hyvä asia. Lieveilmiöinä on, että ottelutapahtumassa musiikille on enää aikaa 25% ajasta ja mainoksille loput. Cheerleaderit vetelevät koreografioitaan mainosten tahdissa.

Se mikä häiritsee on, että audiovisuaalisten mainosten laatu on surkea. Joko mainokset ovat unettavia taikka sitten soivat aivan liian kovaa. Tunnelman mainokset katkaisevat heti ja ihmiset toljottavat niitä passiivisina.

On hyvin harmittavaa ettei mainoksia tehdä ottelutapahtumaa varten. Puhutaan kuitenkin urheilutapahtumasta, johon ei sovi vakuutusmainos, jossa monotoonisella äänellä kerrotaan yrityksen taustoista. Ennemmin pitäisi ajatella, että mainos palvelee urheilutapahtumaa, esim. ostamalla aikaa hidastuksille ja laittaisi niiden kylkeen yrityksen logon tai "hidastuksen tarjosi" jne. Näitä on jonkin verran käytössä.

Markkinoinnin ammattilaisiin ei panosteta, koska liigalta puuttuvat kilpalijat Suomessa. Toki ihmisten muu vapaa-aika ja televisio kilpailevat ottelutapahtuman kanssa.

Ja kulttuuriteko olisi ostaa areenan nimi ja käyttää alkuperäistä nimeä. Positiivinen julkisuus olisi mittavaa.

Liigan imago on kärsinyt. Arvostus on todistettavasti laskenut ja kabinettipäätökset, suljetut liigat (siltä osin ettei voi tippua), tyhjennysmyynnit ja merkityksettömät ottelut eivät arvostusta lisää. Siksi joku lomarengas on yhdentekevä enää imagon kannalta, mutta huolestuttavaa on ettei liiga näköjään edes yritä parantaa "tuotteen" kiinnostavuutta ja uskottavuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko liigassa joku rajoitus kuinka vähillä pelaajilla, esim 6 hyökkääjää, 4 pakkia ja maalivahti, voidaan peleihin lähteä? Yläraja (18+2) on kyllä määritelty mutta onko mitään alarajaa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On hyvin harmittavaa ettei mainoksia tehdä ottelutapahtumaa varten. Puhutaan kuitenkin urheilutapahtumasta, johon ei sovi vakuutusmainos, jossa monotoonisella äänellä kerrotaan yrityksen taustoista. Ennemmin pitäisi ajatella, että mainos palvelee urheilutapahtumaa, esim. ostamalla aikaa hidastuksille ja laittaisi niiden kylkeen yrityksen logon tai "hidastuksen tarjosi" jne. Näitä on jonkin verran käytössä.

Onko kyseessä samat mainokset, mitä Lukon sivujen klipeissä, esim:
Lukko 15: Lukko- Ässät 08.03.2014 | Rauman Lukko
Olen pannut merkille, että ne ovat aivan saatanasti liian pitkiä nettiinkin, voin vain kuvitella kuin tuskaista katsottavaa ne olisivat ottelutapahtumassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei minua säälipleijareiden nimen myyminen häiritse läheskään yhtä paljon kuin Joni Vesalaisen selitykset asiasta:

– Idean tausta on siinä, että jääkiekkoilijat taitavat olla ainut ammattikunta, jotka eivät halua lähteä lomalle, SM-liigan myyntijohtaja Joni Vesalainen taustoittaa MTV Sportille.

– Tässä on tarkoitus esitellä myös uutta kumppania. Se on positivinen juttu. Jos kausi päättyy, niin heidän kauttaan pääsee lomille sutjakasti ympäri Suomen, Vesalainen lisää.

– Villi kortti -kierroksen nimi on ollut ongelmallinen. Säälipleijareilla on negatiivinen sävy. Sitä yritetään nyt häivyttää. Tässä ei ole todellakaan tarkoitus halventaa pelaajia tai sarjaa, myyntijohtaja vastaa kriitikoille.

– Ilmeisesti nimi meni aika hyvin läpi. Vahvalla liikkeellä pitää aina olla oppositio. Ensimmäisen playoff-kierroksen markkinointi on nähtävästi onnistunut, Vesalainen pohtii.

Kukaan muu kuin Vesalainen Jyväskylästä ei voi antaa niin tyhmää perustelua kuin edellä olevan lainauksen koskien jääkiekkoilijoiden lomia. Perustelu on yhtä lapsellinen kuin sen lausuja. Sponsorointi on ainoa järkevä argumentti, joten sitä on turha peitellä jollain hassuilla puheilla lomista.

Jos Vesalainen kerran on sitä mieltä, että säälipleijareilla on negatiivinen sävy, olisiko syytä poistaa ne ja palata aikaisempaan pudotuspelikaavaan. Vesalainen kaikessa yksinkertaisuudessaan on sitä mieltä, että pudotuspelien ensimmäisen kierroksen maine paranee sponsorinimen myötä. Minä taas olen sitä mieltä, että mainosnimet vasta lisäävät negatiivista sävyä.

Lopuksi Vesalainen päättää vielä näpäyttää, jotka eivät pidä nimestä, ikään kuin se olisikin ollut alkuperäinen tarkoitus. Näin sitä lisätäänkin arvostusta SM-liigaa ja sen päättäjiä kohtaan.

Fiksu olisi sanonut suoraan, että SM-liiga kaipasi uusia kumppaneita, ja siksi säälipleijareiden nimi päätettiin muuttaa. Kyseinen markkinointipelle taas kiemurtelee ja keksii naurettavia tekoperusteita, jotka kuulostaa siltä kuin Vesalainen olisi itse maksanut ko. yritykselle, jotta säälipleijarit saavat "hauskan" nimen.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vesalainen on Liigan markkinointijohtaja, myyntimies - tottakai hän antaa julkisuuteen tuollaiset perustelut sen sijaan, että sanoisi nimen menneen eniten tarjonneelle.

Säälipleijarit pelataan, koska seurat kaikesta päätellen hyötyvät niistä ja haluavat sen takia pitää ne ohjelmassa. Vesalaiselle on todennäköisesti vain annettu tehtäväksi saada nimi myytyä mahdollisimman isolla summalla.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Onko liigassa joku rajoitus kuinka vähillä pelaajilla, esim 6 hyökkääjää, 4 pakkia ja maalivahti, voidaan peleihin lähteä? Yläraja (18+2) on kyllä määritelty mutta onko mitään alarajaa?
Sääntökirja taitaa sanoa, että 6 pelaajaa pitää olla(joista yhden maalivahti) tai muuten tulee luovutusvoitto.

Tiedä sitä sitten milloin ruvetaan tarkastelemaan onko kyseessä sopupeli. Siitäkin jotain mainitaa tyyliin "pitäisi joukkueen/seuran pyrkiä parhaaseen mahdolliseen kilpailusuoritukseen".
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sääntökirja taitaa sanoa, että 6 pelaajaa pitää olla(joista yhden maalivahti) tai muuten tulee luovutusvoitto.

Okei, tätä juuri hain että on olemassa selkeä sääntö paljonko pelaajia pitää kokoonpanossa olla, jotta peli voidaan ylipäätänsä aloittaa. Yhdellä ketjulla on varmaan aika raskasta vetää ilman vaihtoja koko 60min *hymiö*
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei ollut mitään vittuilua, kun selostaja tuumasi Tuulolan uran saattavan loppua tänään, jos ei pääse villi kortti -kierrokselle.

Ja nyt sama termi on tullut jo kolme kertaa. Joku jossain on epäonnistunut, kun ei nyt kukaan oikein tiedä mitä kierrosta pelataan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Onko Ilves ja Tappara päässeet ikinä playoff-kierroksille, siten että molemmilla olisi joko kotietu tai ei kummallakaan ja otteluohjelmaa olisi pitänyt rukata? (Tai Helsingissä ennen Hartwallia)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Onko Ilves ja Tappara päässeet ikinä playoff-kierroksille, siten että molemmilla olisi joko kotietu tai ei kummallakaan ja otteluohjelmaa olisi pitänyt rukata? (Tai Helsingissä ennen Hartwallia)

Ainakin 1994 (tamperelaiset aloittivat vieraissa) ja 1995 (helsinkiläiset kotona) ohjelmaa jouduttiin ainakin muokkaamaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eikös jotkut tälläkin palstalla huudelleet, että Ruotsissakin ollaan siirtymässä Suomi-malliin näissä karsinnoissa, eli ei karsintoja ollenkaan. No, tulkaa nyt sit selittää, että miten siellä tähän päädyttiin? Jumalauta miten voi noin läheinen naapurimaa olla noin paljon kehityksessä edellä meitä. Hieno systeemi siellä, ei voi muuta sanoa. Ehkä joskus Suomessa.....NOT!

http://yle.fi/urheilu/muutoksen_tuulet_puhaltavat_ruotsin_kiekkoliigassa/7136030

Linkki vie YLE urheilun sivuille.

Lähetetty minun PadFone Infinity laitteesta Tapatalkilla
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä onko ihan tämän ketjun asia, mutta mennään tässä.
Mitä mieltä porukka on siitä, että koska kannattaisi nuoren pelaajan lähteä Pohjois-Amerikkaan tavoittelemaan suurta unelmaa eli paikkaa NHL:stä ?
Jotkut on sitä mieltä, että mahdollisimman nuorena joko AHL:n kautta, tai sitten jo vielä nuorempana paikallisiin junioriliigoihin. Vai vaihtoehtoisesti jäädä tänne kotoiseen Liigaan ja pelata mahdollisesti isolla vastuulla.
 
Vesalainen kaikessa yksinkertaisuudessaan on sitä mieltä, että pudotuspelien ensimmäisen kierroksen maine paranee sponsorinimen myötä. Minä taas olen sitä mieltä, että mainosnimet vasta lisäävät negatiivista sävyä.

En itse ihan seuraa tuota Vesalaisen ajatuksenjuoksua että kun pudotuspelien ensimmäiselle kierrokselle otetaan hassunhauskasti lomatoimisto sponsoriksi niin se lisää arvostusta?

Tämän jälkeen en olisi yhtään yllättynyt jos tulevaisuudessa mestarit saunoisivat HK:n Popsi - maljan kanssa.
 

SH67

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkäs ihmeen takia nää holidayringit pitää muuten pelata päällekkäin? Kyllä toi Narrit-Kerhokin kiinnostaisi, ja tallennukseen ottaminen turhaa kun vähän väliä kuuluu lähetyksessä BLING... :(
 

Grand-Pierre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Blackburn Rovers
Minkäs ihmeen takia nää holidayringit pitää muuten pelata päällekkäin? Kyllä toi Narrit-Kerhokin kiinnostaisi, ja tallennukseen ottaminen turhaa kun vähän väliä kuuluu lähetyksessä BLING... :(

Ei kai siinä muuta syytä ole kuin että loppuu pelipäivät / liian pitkä tauko suoraan playoffeihin selvinneille. Onhan nuo toiset ottelut jaettu kuitenkin huomiselle ja maanantaille. Toki voisivat olla eri kellonaikoina eli maanantaina pelattava voisi alkaa myöhemmin. Mutta ainakin itselle 16.00 alkavat pelit tuntuvat olevan jotenkin liian aikaisin.

Edit: Jaa eivät olekkaan jaettu, jostain olin lukevinani että olisivat. Sitten ihmettelen myös.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Julkisuudessa liikkuneiden huhujen mukaan jokereiden pelaajabudjetti tällä kaudella on 4,3-5 miljoonaa. Voiko tämä pitää paikkansa? Ja jos pitää, liekö suurin budjetti liigan historiassa?
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On tuo kyllä aika hauska tuo liigan antama uusi nimi noille otteluille, joita 7.-10. sijoittuneet joukkueet pelaavat runkosarjan ja pudotuspelien välissä. Liigassa pelataan siis loppuottelut, välierät, puolivälierät ja lomarenkaat. Jotenkin tuo "lomarenkaat" kuulostaa hassulta, kun noihin muihin vertaa. Luulin tosiaan aluksi tuota jonkun humoristin keksimäksi uudeksi lempinimeksi säälipleijareille. Lisäksi, kun eihän tuosta tule mitään mielleyhtymää siihen, että tuo onkin oikeasti jonkun sponsorifirman nimi tuo Lomarengas. Vähän kuin noissa jäähallien nimissä on Hartwall Areenaa ja HK Areenaa ja sitten on Hakametsän, Isomäen, Kivikylän jne halleja niin Hartwallista ja HK:sta heti tunnistaa, että ovat sponsorinimiä ja nuo muut mieltää paikannimiksi. Toki kaikki tuntevat Rauman hallin Äijänsuona, joten Kivikylä voi vähän hämätä, mutta sitten sitä miettii, että onhan se Rauma aikamoinen kivikylä toisaalta ja sitten voi ehkä välähtää mieleen Kivikylän palvikinkku, mutta lomarenkaiden kanssa tätä vaaraa ei ole, että sitä sponssinimeksi helposti tunnistaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös