Yleistä keskustelua fantasiakirjallisuudesta

  • 8 851
  • 50

#76

Jäsen
Lukuharrastus on kallista - täytyy tunnustaa.
Kalleus on suhteellista. Ostan nykyään kirjat bookdepositorystä ja hinnat 6-8 euroa kpl kotiintuotuna. Luen yhtä kirjaa 5-7 tuntia, joten tuntihinnaksi tulee aika alhainen moneen muuhun harrastukseen verrattuna.

Fantasiakirjallisuuden puolelta on vuosien aikana tullut luettua varsin laajalti. Tolkienin nyt kaikki tuntee ja varmasti moni lukenut useampaankin kertaan suosituimmat opukset. Davidit Eddings ja Gemmelkin lienevät monille tuttuja. Ketjussa Robin Hobbkin mainittu ja häneltä tykkäsi aiemmista kirjoista, mutta ote alkanut minusta lipsua sittemmin ja Soldier Son-trilogia oli ekan kirjan jälkeen jo turhauttavaa lukemista.

Conn Igguldea voisi suositella, varsinkin jos Rooman valtakunta tai mongolit kiinnostavat. Hän menee jo historiallisenfantasian puolelle kirjoittaen Julius Caesarin tarinan sekoittaen tunnettua ja keksittyä. Samalla ajatuksella mennään myös Tsingis Khanin elämä läpi. Mikäli historiallinenfantasia kolahtaa, niin Rooman valtakuntaan sijoittuu myös Simon Scarrown Eagle-sarja, missä seurataan kahden legioonalaisen elämää.

Hieman tuoreempaa tuotantoa edustaa Giles Kristian Raven-trilogiallaan, missä seilataan viikinkien matkassa ryöstäen, naiden, piereskellen ja taistellen halki Euroopan.

Perinteisemmän fantasia puolella Salvatorea kannattaa myös lukea Drizzin tarinoiden ulkopuolella, joskin kirjat voivat olla nykyään jo hankalammin löydettävissä. Drizz-tarinat alkavat minulla jo menettää kiinnostavuuttaan, koska ongelmaksi alkaa tulemaa vihollisten kasvaminen liki jumal-luokkaan sitä mukaan kun Drizzin kyvyt myös kehittyvät.

Hyllyssä odottaa vielä Ben Kane uutena tuttavuutena sopivaa lukuhetkeä. Hän on yksi Rooman valtakunnasta kirjoittava kaveri lisää.

Jennifer Fallonilta tuli luettua joku vuosi sitten Second Son-trilogia ja ihan hyvinrakennettu maailma sekä hahmot. Voin suositella, jos jostain sattuu eteen tulemaan. Fantasiaa ilman örrimörrejä keskiaikahengessä. Häneltä näköjään sittein tullut toinenkin kirjasarja, johon täytynee itse tutustua jossain välissä.

Kielien suhteen itse luen kaiken kirjallisuuteni englanniksi, vaikka työn puitteissa tulee paljon luettua, kirjoitettua sekä puhutta englantia. Vaimo piikitteleekin, että suomenkielen osalta olen huonommalla tasolla kuin englannin osalta. Voi paikoitellen pitää paikkaansakin. Alkuun ajatus oli parantaa englannin osaamista, sitten syynä oli, että uudet kirjat sai nopeammin eteensä alkuperäiskielellä ja nykyään kyse on enempi tavasta. Sekä englanniksi kirjat on edullisempia.

Ajattelin jossain välissä tosin lainata Arn-temppeliritarikirjoja ruotsiksi. Taannoin tuli telkkarista tarina sarjana ja kolahti. Voisi tehdä kielitaidolle hyvää koettaa lukea välillä jotain ruotsiksi ja sehän on noiden kirjojen alkuperäiskieli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös