Yleistä keskustelua fantasiakirjallisuudesta

  • 8 854
  • 50

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Tästä tulikin mieleen, että Robert Jordania ja Ajan Pyörää ei ole edelleenkään mainittu. Viihdyn itse mielettömän hyvin näiden parissa, vaikken jotenkin itsekään osaa pitää ko. sarjaa kovinkaan tasokkaana tai ansiokkaana.

Itse luin ensimmäiset viisi kirjaa pikavauhtia, pitäen kirjoista kovasti. Sen jälkeen taso kuitenkin romahti mielestäni melkoisesti kun Jordan käytti kymmeniä, joskus jopa satoja sivuja täysin turhiin sivukoukkauksiin ja kirjat muuttuivat täysin käsittämättömiksi.

Jordanillahan tosiaan sitten kävi kuten pelkään Martinillakin käyvän, joten katsotaan millaista jälkeä tuo Wheel of Timen viimeinen kirja lopulta on.

Toinen toistaiseksi mainitsematon on muuten R.E. Feist.

Jep, Feist kuuluu myös niihin laadukkaampiin kirjailijoihin. Ei sovi kaikille perusfantasian ystäville, mutta jos pitää hieman tylymmistä kirjoista niin peukku nousee.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tätäkin ketjua kun lukee niin sitä taas tajuaa että pitäisi ostaa paljon kirjoja. Sitä varten vaan tarvitsi kirjahyllyn. Ja sitä varten vaan tarvitsisi uuden kämpän. Kalliiksi tulee lukuharrastus...

Lukuharrastus on kallista - täytyy tunnustaa. Kämppääni ei juuri seinustoille enää kirjahyllyjä mahdu ja ne jotka siellä ovat, ovat täynnänsä kirjoja (tai dvd-leffoja), joten nyt kirjoja alkaa kasautua lattioille mitä epämääräisimmiksi pinoiksi.

Pinoista löytyy kylmän faktan ohella mitä mielenkiintoisinta fiktiota - tosin liian vähän täällä kehuttua fantasiaa. Pitäisi laitella nimiä ylös ja lähteä metsästämään kirjoja kirjastosta, kaupoista, divareista - ihan mistä vaan. Ongelma on kuitenkin se, että haluan omistaa sen kirjan, pelkkä lukeminen ei hyvän kirjan kohdalla riitä. Joten jossain vaiheessa se hyvä kirja päätyy kuitenkin kappaleeksi kokoelmaani ts. pinoksi kämppäni lattialle.

vlad.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
George R. R. Martin

Ihan tämän ketjun ansiosta päätin lähteä huomenna kirjastoon lainaamaan George R. R. Martin:n Tulen ja jään laulu-sarjan. Saa nähdä miten tämä sarja imaisee mukaansa. Ainakin Risingshadow.netin keskustelupalstalla tämä sarja on todella suosittu.

George R. R. Martin - Risingshadow.net
http://fi.risingshadow.net/index.php?option=com_library&Itemid=67&action=author&author_id=149

Ja mitä tulee kirjojen omistamiseen niin itse tykkään käyttää lähikirjaston palveluja hyväkseni enkä niinkään pidä tärkeänä omistaa kirjoja itse.

Onko kellekään kirjailija William King tuttu? Olen lukenut häneltä pari kohtuu hack and slash tyylistä kirjaa jotka ovat kohtuu hyvää aivot-narikkaan-tyylistä ajanvietettä. Suosittelen jos vähän erilainen sankari-fantasiakirjallisuus kiinnostaa.

William King - Risingshadow.net
http://fi.risingshadow.net/index.php?option=com_library&Itemid=67&action=author&author_id=177

- Tinke-80
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Juu, William King samaten kuin muutkin Games Workshopin hovikirjailijat ovat toki tuttuja. Mies kirjoittaa tosiaan mukavan kevyttä pulp-fantasiaa, jota lukee ilokseen ja vauhdilla. Myös Dan Abnett kannattaa tsekata, vaikka mies kirjoittaakin välillä myös scifiä.

Nuo Kingin *Slayer-kirjat ovat kuitenkin ihan ässiä, suosittelen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Muiden mielipiteitä?

Itse olen jämähtänyt seitsemänteen (siis enkkukirjoja, suomeksihan jokainen kirja pilkottiin 2-3 osaan) kirjaan ja täytyy sanoa, että niteeseen tarttuminen tuntuu lähinnä työltä. Tuo Crown of Daggers (tms) on ollut mulla kesken jo yli pari vuotta, enkä keksi mitään syytä lukea sitä - parempiakin vaihtoehtoja kun on vaikka millä mitoilla. Jordanissa harmittaa eniten se, että äijä kuvaa viisikkomaisesti jokaisen aterian jokaisen leivänpäällysen, unohtumatta mainita jokaisen mimmin jokaikistä palmikon kiskaisua, muttei saa sitä oikeaa juonta kulkemaan millään.

Olen jopa yrittänyt kehittää Ajan pyörään ihan oman lukumetodinsa, jossa vain "pyyhkäisi" tekstin yli ja tarraisi kiinni kun jotain kiinnostavaa tapahtuu. Vielä en ole onnistunut (ja siksi tuoki tossa edelleen kesken on), mutta ehkä joskus.

Sääli sinänsä, Jordanin ensimmäiset Ajan pyörät olivat hyviä kirjoja ja niissä oli runsaasti lupausta. Valitettavasti sarjalle kävi kuten niin monelle muulle vastaavalle.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Ajan Pyörä tosiaan levisi Jordanin käsiin siinä yhdessä vaiheessa. Heikoin kirja on ehkä se kahdeksas eli Path of Daggers, mutta sitten päästään jo parempaan suuntaan. Yhdeksännen lukee nopsaan, kymmenennessä kirjan rakenne on vähän outo, vaikka tapahtumia sinällään "pitäisi" olla. Lopulta yhdennessätoista teoksessa Jordan alkaa lyödä storylineja pinoon, ja palaa tutumpaan tyyliinsä. Hyvä kirja siis, joka olisi ollut hyvä pohjustus finaaliteokselle. On kai se sitä vieläkin, joskin tulee sitten toisen tyypin kirjoittamana.

Ajan Pyörän ongelmaksi ehkä tosiaan tuli Jordanin lähtötilanne. Hänhän totesi jo alussa että "aion kirjoittaa maailman pisimmän fantasiakirjasarjan". Yli 10.000 sivun jälkeen näin ehkä onkin, mutta olisiko parempi lopputulos saatu vähän erilaisella päämäärällä...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Lukuharrastus on kallista - täytyy tunnustaa. Kämppääni ei juuri seinustoille enää kirjahyllyjä mahdu ja ne jotka siellä ovat, ovat täynnänsä kirjoja (tai dvd-leffoja), joten nyt kirjoja alkaa kasautua lattioille mitä epämääräisimmiksi pinoiksi.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt kirjojen hamstraamista ja olenkin itse ulkoistanut säilytyspalvelut kirjastoille, hyvin on toiminut sen 20+ vuotta jonka olen lukea osannut.

Toki haittapuoli on se, että joskus pitää vähän nähdä vaivaa löytääkseen sen puuttuvan kirjan jostain kirjasarjasta mutta noh, voipahan käyttää seinäpinta-alaa johonkin muuhun, kuten esim. maalipinnan lohkeilun tarkkailemiseen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toki haittapuoli on se, että joskus pitää vähän nähdä vaivaa löytääkseen sen puuttuvan kirjan jostain kirjasarjasta mutta noh, voipahan käyttää seinäpinta-alaa johonkin muuhun, kuten esim. maalipinnan lohkeilun tarkkailemiseen.

Minä taasen mielummin koetan löytää sen kaipaamani kirjan kotoa (tosin nykyään likimain saman infon löytää helposti netistäkin jollei nyt ihan jotain eksaktia tietoa jostain kirjasta/kirjasarjasta etsi).

Jollei sitä kirjaa tai tietoa sitten kotoa löydy niin täällä katsellaan sitten mielummin maalinpinnan lohkeilun sijaan niitä kirjan selkämyksiä - ainakin toistaiseksi. Toisaalta mistä sitä tietää milloin tässä saa kirjoista tarpeekseen, tai kotona säilytettävistä kirjoista, ja marssii lähimpään autovuokraamoon ja vuokraa auton ja roijaa sillä kirjat divariin. Siiheksi hellin ja pläräilen kirjoja kotonani ja toivon voittavani lotossa, jotta voisin ostaa kaikki haluamani pari tuhatta teosta itselleni.

vlad.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Minulla kirjastossa käynti loppui, jos ei kuin seinään, niin kuin vinoon seinään kun muutin opintojen perässä Kainuusta Helsinkiin. Kotona oli se yksi kirjasto jossa oli se 100.000 kirjaa, joskus saattoi joku olla lainassa mutta parilla yrityksellä yleensä sait mitä halusit. Täällä kirjastoja on sata ja jokaisessa miljoona kirjaa, jotka on kaikki aina lainassa. Kyllä minä ainakin tiedän mitä haluan lukea, ja maailmassa on liikaa kirjoja että "no otanpa hyllystä seuraavan" olisi hyväksyttävä taktiikka. Varaamisesta maksaminen taas tuntuu typerältä kun saat silti jonottaa kirjoja ikuisuuden, ja muutenkaan ilmaisesta palvelusta ei pitäisi joutua maksamaan. Niin kerta.
Kirjat siis kaupasta, ehdottomasti. Ymmärrän myös vladin omistamispointin. Parhaat pitää saada, vaikka niitä ei ikinä lukisikaan uudestaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin tuli näistä fantasiakirjailijoista mieleeni Ursula K. Le Guin. Paremminhan hänet liene tunnetaan tieteiskirjoista mutta löytyyhän hänen tuotannosta useampikin fantasiateos, kuten Maameren-tarinat. Kirjoista olen lukenut neljä: Maameren velhon, Atuanin holvihaudat ja Kaukaisimman rannan sekä Tehanun. Kolme ensimmäistä nuorena (ja uudelleen kertauksena pari vuotta sitten) ja tämän viimeisimmän sitten vanhemmalla iällä. Lisäksi samaan "sarjaan" kuuluvia teoksia on vielä Kertomuksia Maamereltä (novellikokoelma) sekä Toinen tuuli - tai siis ymmärtääkseni tämä viimeisinkin kuuluu Maameren-sarjaan.

Teokset ovat ehkäpä hivenen kevyemmin kirjoitettu verrattuna Tolkienin teoksiin mutta kirjoissaan Le Guin käsittelee kuitenkin hyvinkin merkityksellisiä aiheita fantasian ohessa, kuten kuolemaa, ihmisyyttä tms. Teoksista löytyy myös samaa monitahoisuutta kuin esim. hänen scifi-teoksistaan. Joihin olen tutustunut myös parin teoksen verran. Sanoisin kuitenkin, että scifi-kirjailijana Le Guin on tunnetumpi ja tietyssä mielessä "vakavammin otettava".

vlad.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Niin tuli näistä fantasiakirjailijoista mieleeni Ursula K. Le Guin. Paremminhan hänet liene tunnetaan tieteiskirjoista mutta löytyyhän hänen tuotannosta useampikin fantasiateos, kuten Maameren-tarinat.

Luin joskus nuorena poikana Maameri-sarjan, mutta nyt pitää kyllä rehellisesti tunnustaa, että niistä kirjoista ei ole jäänyt mieleen yhtään mitään muuta kuin että luettua tuli.

Tämä ei tosin välttämättä ole niinkään kuittaus kirjojen laatua kohtaan, sillä fantasiaa on tullut luettua niin paljon, että suuri osa on vain epämääräisiä puolimuistoja ja keskenään sekoittuneita myttyjä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
George R. R. Martin

Aloitin ennen joulua George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu-nimisen sarjan lukemisen. Kaiken maailman kiireiden takia olen vasta sarjan toisessa osassa mutta verkkaisesta tahdista huolimatta olen jäänyt kunnolla koukkuun tähän sarjaan.

Tulen ja jään laulu-sarja ei ole niinkään perinteistä fantasiaa sillä varsinkin ensimmäisistä kirjoista puuttuu melkein kokonaan fantasiakirjallisuuden peruskliseet kuten taiat, örkit (ja muut erikoiset viholliset) sekä perinteinen hyvä vs paha-asetelma. Suosittelen jokaiselle fantasiakirjallisuuden ystävälle tätä sarjaa. Ehkä paras fantasiasarja mitä olen lukenut. Tolkien jää helposti toiseksi.

- Tinke-80
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehkä paras fantasiasarja mitä olen lukenut. Tolkien jää helposti toiseksi.
Makuasiat on toki aina makuasioita ja itse en ole tuota kyseistä kirjasarjaa lueskellut sivuakaan, mutta vähän hassu kommentti silti. Pakko nyt todeta. Etenkin kun kaiken käsityksen mukaan tyyli poikkeaa Tolkienista varsin paljon, tällöin suora vertailu tuntuu hivenen typerältä ja keinotekoiselta?

Tolkienin ansiot nykyfantasian muodostajana on kuitenkin ihan omaa luokkaansa, toki niitä muitakin tärkeitä tekijöitä on ollut, kuten tässä ketjussa on jo todettu. Joka tapauksessa hyvin montaa muuta kirjaa ei olisi ilman Tolkienia. Ilman Tolkieniakin olisi tietysti voinut olla joku vastaava suunnannäyttäjä.

Eipä siinä mitään jos joku kirjailija ja hänen tuotoksensa maistuu Tolkienia enemmän, mutta se, että jääkö Tolkien todella toiseksi on sitten mutkikkaampi asia. Omasta mielestäni Tolkienin perehtyneisyys ja pohjatyö fantasiakirjallisuudelle oli niin merkityksellistä, että häntä on lähestulkoon mahdotonta asettaa jotenkin heikompaan valoon. Liian moni on liian paljon velkaa teoksissaan hänelle. Eikä se meinaa, etteikö kirjoja samaan henkeen saisi kirjoittaa.

Toki tuo Martin taitaa pohjustaa kirjojaan enemmänkin keskiaikaisen historian pohjalta, eikä ehkä niin jatka tolkienistista perintöä. Mikä on hyvä sinänsä, koska Tolkienia on plagioitu jo riittävästi. Tuossakin mielessä otaksuisin, että herrat lähestyvät fantasiaa niin eri vinkkeleistä, että suora vertailu on aika hedelmätöntä.

Tämä tälläisen vanhan Tolkien-fanin mahdollisimman solidaarinen väliintulo. =)
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Tulen ja jään laulu-sarja ei ole niinkään perinteistä fantasiaa sillä varsinkin ensimmäisistä kirjoista puuttuu melkein kokonaan fantasiakirjallisuuden peruskliseet kuten taiat, örkit (ja muut erikoiset viholliset) sekä perinteinen hyvä vs paha-asetelma. Suosittelen jokaiselle fantasiakirjallisuuden ystävälle tätä sarjaa. Ehkä paras fantasiasarja mitä olen lukenut. Tolkien jää helposti toiseksi.
Olen jo monena päivänä miettinyt että kirjotan George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu -sarjasta tänne. Ei ole ollut aikaa, mutta ehdottomasti suosittelen myös! Martinin tyyli on mukaansatempaavin mitä olen fantasiakirjallisuutta lukenut, itsekin piti lukea verkkaiseen tahtiin sarja mutta eipä siitä mitään tullut, pakko oli ahmia. Henkilöhahmot ovat erittäin hyvin luotuja, ja tosiaan perinteistä hyvä vs paha asetelmaa ei synny kun kirjan henkilöt eivät ole mustavalkoisen (paria poikkeusta lukuunottamatta, esim. Hurtan veli, lienet samaa mieltä?) hyviä tai pahoja vaan sopivan moniulotteisia ja rosoisia.

Oma fantasiakirjallisuuden lukutoukan mielipiteeni on, että Martinin Tulen ja jään laulu on genren paras kirjasarja.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ted Raikas:
Suosittelen että tutustut George Martin:n kirjoihin. Toki tuo vika lause oli pieneksi keskustelun aloittajaksi tarkoitettu mutta siitä huolimatta ottaisin Tulen ja jään laulun mukaan mieluummin autiolle saarelle kuin Tolkienin trilogian. Itsekin vanhana Tolkien fanaatikkona (Peter Jackson palakoon helvetissä!) pidin Martinin vertaamista Tolkieniin erittäin naurettavana mutta nyt kun olen 1,5 kirjaa lukenut Martinin 7-osaisesta (suomessa 3. osa on jaettu kahteen osaan) sarjasta niin huomaa mihin erinomainen kirjailija pystyy fantasiamaailmassa.

Kuten Reinomies sanoi, hyvä vs paha - asetelmaa ei ole olemassa eikä hahmot ole mustavalkoisia vaan jokaisella hahmolla on oma historiansa ja oma luonteensa. Monista fantasiakirjoista tuttuja "täydellisiä" henkilöitä ei ole olemassa vaan jokaisella on omat puutteensa. Suosittelen Ted Raikas että ainakin tutustut tähän sarjaan ennenkuin valitset kirjasarjaa autiolle saarelle.

- Tinke-80
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuten muistaakseni ensimmäisellä sivulla totesin, tuo kirjasarja olisi tarkoitus ottaa kyllä lukemistoon jossain välissä. Eli ei minulla ole mitään antipatioita sitä kohtaan esim. siksi, että jotkut nostavat sen Tolkienin teosten yläpuolelle.

En vaan itse ehkä niin ymmärrä sitä, että "tämä on paljon parempi kuin tuo", koska minulla on esim. musiikissakin valtavia suosikkeja ja en osaa niitä varsinaisesti paremmuusjärjestykseen laittaa. Ne kaikki edustavat jotain erityistä, vieläpä siten, että jossain on jotain mitä toisessa ei ole. Eikä se ole haitaksi, pikemmin päinvastoin. Saman uskoisin pätevän kirjallisuudessakin.

No, jokainen tyylillään tietysti. Olen tosi laiska lukemaan nykyään, mutta pitää tosiaan nuo kirjat jossain vaiheessa lainata jos iskisi vaikka lukukärpänen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ted Raikas:
Suosittelen että tutustut George Martin:n kirjoihin. Toki tuo vika lause oli pieneksi keskustelun aloittajaksi tarkoitettu mutta siitä huolimatta ottaisin Tulen ja jään laulun mukaan mieluummin autiolle saarelle kuin Tolkienin trilogian. Itsekin vanhana Tolkien fanaatikkona (Peter Jackson palakoon helvetissä!) pidin Martinin vertaamista Tolkieniin erittäin naurettavana mutta nyt kun olen 1,5 kirjaa lukenut Martinin 7-osaisesta (suomessa 3. osa on jaettu kahteen osaan) sarjasta niin huomaa mihin erinomainen kirjailija pystyy fantasiamaailmassa.
- Tinke-80

Itse olen melkoinen Tolkien-fanaatikko ja TSH oli melkoisen pyhä kirja paljon ennen kuin tuo kevyt Hollywood-pikakelaus edes kimmelsi Peter Jacksonin silmissä. Enkä oikeastaan pysty muusta fantasia-genrestä nostamaan kuin juuri Martinin tähän samaan sarjaan. Ennen kuin loppu saadaan selville niin kyllä niukasti silti Tolkien sinne autiolle saarelle tulisi mukaan. On tavallaan epäoikeudenmukaista vertailla sarjoja puhtaasti realismin ja ihmiskuvauksen suhteen - Tolkienin teoksen taustalla on majesteettinen, kristillispohjainen maailmankuva ja keskeisinä toimijoina tekstissä ovat myös maisema, luonto, historia ja kulttuuri, monet kansat ja kielet. Vastaavaa yksityiskohtaista maailmaa kulttuureineen, kielineen ja historioineen ei yksinkertaisesti ole koskaan luotu. Martinin lähtökohta taas on aivan erilainen, myöskin hämmästyttävän voimakas ja uskottava, mutta se pohjautuu eri lähestymistapaan - eikä häntä juuri kannata syyttää siitä, ettei ole Tolkien, mutta ei myöskään päinvastoin. Tolkienista myös tiedämme, että hän veti mahtavasti yhteen suuren teoksensa, Martinin kohdalla kysymys on vielä auki, johtaako teksti mihinkään suurempaan synteesiin vai onko kysymyksessä lopultakin vain irrallinen, värikäs ja toki itsessään unohtumaton seikkailukertomus kuvitteellisesta ajasta ja paikasta.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itsekin vanhana Tolkien fanaatikkona (Peter Jackson palakoon helvetissä!) pidin Martinin vertaamista Tolkieniin erittäin naurettavana mutta nyt kun olen 1,5 kirjaa lukenut Martinin 7-osaisesta (suomessa 3. osa on jaettu kahteen osaan) sarjasta niin huomaa mihin erinomainen kirjailija pystyy fantasiamaailmassa.

Ottamatta kantaa kirjailijoitten vertailuun, niin vähän oudolta kyllä kalskahtaa vertailu Tolkienin sikäli jo kokonaisen tuotannon ja sitten lukemasi 1,5/7-otannan perusteella. Martinilla on vielä pitkä matka päästä samaan pisteeseen Tolkienin kanssa ja vasta kun mies on saanut jotain kokonaista valmiiksi, voidaan vertailua miettiä vakavasti.

Ei se, että henkilöhahmot ovat "harmaita" jne. nyt vielä mitään kovin kummoisaa ole, mielestäni olen kai joskus lukenut tuon ekan osan Martinin sarjasta mutta ei se ainakaan silloin mitään kummempia fiiliksiä herättänyt, onhan tuota kähmintää ja juonittelua sitten _muu_ kirjallisuus täynnä, eikä fantasiakirjallisuudessa vertailua pidä tehdä pelkästään sen perusteella, vaan myös sen varsinaisen genrekuvauksen pohjalta. Ja se joka väittää 1,5 kirjan perusteella että Martinin kirjauniversumi on Keski-Maata "parempi" niin on kyllä aika heikoilla jäillä.

Ei vaadi kummoistakaan kirjallisuuden tuntemusta sanoa, ettei Tolkienin teksti ole mitään maailmankirjallisuuden huippukamaa, mutta fantasiana kokonaisuus on yhä omaa luokkaansa. Ja sikäli henkilöhahmoja kritisoidessa kannattaa huomioida se, että Tolkienin käytännössä luomassa fantasiagenressä henkilöhahmot ovat juuri sellaisia kuin ovat, koska ne ovat sellaisia kuin ovat. Selventäen siis, esim. Aragorn (tai lisää tähän kuka tahansa kirjan haltiahahmo) on tietyssä määrin "täydellinen" koska sellaiseksihan Tolkienin luoma historia Aragornin/haltiat selittää.

Ts. mielipiteitä on toki monia, eikä siinä mitään, mutta lähinnä argumentointia kannattaa miettiä jos 1,5 kirjan perusteella voi jo määritellä jonkin kirjasarjan parhaaksi fantasia_sarjaksi_ (ihan kuin 1,5 on vielä sarja).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Fantasiaa tai ei, niin kun Terry Pratchettia täälläkin on mainittu, niin tänään tulee ensimmäinen osa kuulemma ihan kelvollisesta kirjojen "Magian väri" ja "Valon tanssi" tv-adaptaatiosta.
Klo 19.10 ja TV2 siis.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eksyinpä tässä töitä tehdessä etsiskelemään Internetistä tietoa George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu-sarjasta, ja tottahan toki Jatkoaikakin pääsi tämän ketjun kautta vihdoin viimein Googlen listoille.

Hyvää puintia ollut joskus viime vuosikymmenellä fantasia-touhusta. Itse olen myös genreä kahlaillut, junnuvuosina varsinkin tuli haalittua kaikki kirjaston fantasiahyllystä löytyvä kama himaansa aina kun sinne eksyi.

Kipinä genreen syttyi klassisesti Tolkienista, Taru sormusten herrasta on luettu reippaasti yli kymmenen kertaa kannesta kanteen ja Hobitti pari kertaa. Parhautta. Tykkäsin myös leffoista todella paljon, vaikka varsinkin ekaa kertaa katsottaessa tuppasi välillä vituttamaan kun osa kirjan tapahtumista oli jätetty pois tai muuteltu vähän turhankin paljon. Mutta loistavaa työtä Jacksonilta mielestäni, ei missään nimessä ollut mikään helppo rasti ryhtyä Tolkienin maailmaa valkokankaalle luomaan.

Eddingsin kirjasarjojakin tuli kahlattua läpi, Sparhawkin ja Garionin kimpoilut ja sit näitä Davidin ja sen vaimon yhdessä kirjoittamia yksittäisiä megaromaaneja lueskelin ihan mielelläni kunnes jossain vaiheessa rupesi tökkimään se ainainen avuttomaan nauruun purskahtelu ja raivostuttavat itseään toistavat kaikkivoipaiset jumalhahmot. Vitun kiiltokuvavelhot elelee täydellisessä maailmassa, ongelmat hoituu sormia napsauttelemalla ja sitten purskahdetaan koko joukko avuttomaan nauruun kun joku kuristettavan vituttava pikku paskiainen sanoo kasvot muka-viattomassa virneessä jotain ärsyttävän laimeaa paskaa. Enää en luultavasti pystyisi Eddingsejä lukemaan ilman että oksentamaisin mielipahasta joka aukeamalle.

R. A. Salvatoren Drizzt Do Urden- ja Robin Hobbin Äpärä-stooreista tykkäsin, kaikkia osia en ole lukenut, pitäisi joskus jaksaa tonkia loput lukematta jääneet kirjat. Salvatoren maailma (taitaa olla jostain saatanan roolipelistä tjsp?) on mielenkiintoinen erilaisine rotuineen ja henkilöhahmoineen. Vaikka opinkin tarpeeksi genreä luettuani vierastamaan sellaista "vaelletaan kaikki me erilaiset hahmot joukolla tämän valtavan maailman läpi tappamaan se paha, paha juttu"-meininkiä niin jotenkin se ei tökkinyt Salvatorella. Myös taikuus/yliluonnollisuus aspekti toimii ihan kivasti eikä vedä ihan överiksi.

Hobbin kirjoissa taas viehätti sellainen "ihmismäisyys", karu realismi ja sellainen terveen pessimistinen yleisvire. Ihmisissä on vikoja, ne tekee karmeita virheitä ja elämä on välillä ihan helvetillistä. Silti homma soljuu eteenpäin. Yliluonnollisuuksia on vähän, eikä ne ole mitään salamoiden ampumista kämmenistä, toimii todella hyvin.

Myös jonkun kirjoittama Mustamiekka-sarja oli aluksi hyvä, oli jotenkin veikeää että taikuus oli kohtalaisen arkipäiväistä touhua ja teknologia taas oli suurinta pahuutta mitä maailmasta löytyi ja tieteen harjoittajia vainottiin ja halveksuttiin. Kyllästytti kuitenkin nopeahkosti.

Tolkienin jälkeen eniten kolahti Robert Jordanin Ajan pyörä. Alku oli ihan täyttä loistavuutta, mutta muutaman kirjan jälkeen rupesi vähän tökkimään, joskus Dumain kaivojen tapahtuman (joka on muuten yksi top3 kirjakohtauksista mitä on maailmassa koskaan tehty) jälkeen tuntui että mitään ei tapahdu missään. Aluksi tuntui että pahat voimat on täysin voittamattomia, mutta eihän niistä oikein tunnu olevan mitään vastusta kun vastaan sitten aikanaan tulivat. Jordanille kävi sitten köpelösti ja lusikka lensi nurkkaan, mutta sarjalle se oli mielestäni onnenpotku. Herra nimeltä Brandon Sanderson ryhtyi viimeistelemään sarjaa, ja viimeksi tullut osa (Gathering Storm, kirjasarjaa ei valitettavasti enää suomenneta joten piti lennossa vaihtaa englantiin) oli pitkästä aikaa todella virkistävää ja tapahtumarikasta huttua. Odotukset loppua kohtaan nousivat jälleen, onnistuneella lopulla tämä sarja voi ajoittaisesta puuduttavuudestaan huolimatta nousta jos nyt ei Tolkienin rinnalle, niin ainakin lähelle.

En kuollaksenikaan muista, kenen käsialaa oli joku "Kolmen miekan taru" tai jotain vastaavaa, missä tapahtumien keskipisteessä oli prinssiveljekset, joista toinen, aluksi täydellisempi ukko jotenkin ajautui pahalle puolelle, oliko siinä joku herännyt demoni taustalla.. ja epätäydellisempi lähti karkumatkalle ja sitten pyrittiin se demoni kukistamaan. Hommaa piti hallussa joku ennustus kolmesta miekasta, jotka piti saada yhteen paikkaan jotta demoni voitiin niitata. Perkele sentään, etten nyt sekoita kahta eri sarjaa keskenään, mutta muistaakseni tähän maailmaan puhkesi samaan aikaan rutto kun demoni heräsi, ja uskonto näytteli myöhemmässä vaiheessa aika tärkeää roolia, piristävä erilaisuus. Kummia maan alla eleleviä peikko-otuksia ja joillain ihme tynnyripolkulaivoilla seilailevia kärppänöitä oli myös menossa mukana. Tässäkin kirjasarjassa oli yksi loistava kohtaus, kun reissussa rähjääntynyt epätäydellinen prinssiveljes joutui jossain ihme heimon keskellä epätoivoiselta näyttävään kaksintaisteluun.. Vittu ku en muista sarjan enkä tekijän nimeä enkä jaksa tän raamatun kirjoittamisen kesken ruveta googlettamaankaan.

Huikeinta pitkään aikaan on kuitenkin ollut George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu, jonka aloittaminen oli pitkään "pitäis joskus lukea" listalla, ja jonka ekan osan sain viime jouluna lahjaksi. Kirjasarjaa oli hehkutettu netissä ties missä, ja ihan syystä. Suosittelen jokaikistä ihmistä, myös niitä, jotka vihaavat fantasiapaskaa, tutustumaan. Huikeaa settiä.

Kuten täällä onkin jo sanottu, homma keskittyy pääasiassa erään mantereen ihmisten ja sukujen keskinäiseen valtataisteluun. Itsestäni ajatus moisesta kuulosti helvetin tylsältä, enkä siksi varmaankaan jaksanut sarjaan aikaisemmin tutustua, mutta voi neekeri miten hyvin kirjoitettua tekstiä Martin vääntääkään. Hahmot ovat toinen toistaan upeampia ja moniulotteisempia, aluksi paskiaisilta tuntuvat tyypit muuttuvat kirjan edetessä symppiksiksi, yhdentekevät muuttuu vihatuiksi ja sukujen keskinäinen peli naimakauppoineen ja vasalliussuhteineen ja ties minä sopimuksineen ja verkostoitumisineen pitää kokonaiskuvaa kasassa. Varsinaista päähenkilöä ei ole, tai no, välillä jotain saattaa sellaiseksi alkaa kuvittelemaan, mutta Martin tapattaa jengiä niin surutta ja välillä niin puun takaa ettei tosikaan. Sukujen keskinäiset suhteet ja arvojärjestys elää, valtaapitäneet syrjäytetään välillä sellaisilla petoksilla että tekisi mieli viskata kirja seinään kun vituttaa niin paljon jonkun kusipäisyys. Juonenkäänteet on välillä niin vinksahtaneita ettei niitä voi oikein edes kuvailla, vähän sama kun Frodo kuolisi TSH:ssa kesken matkan nilkannyrjähdykseen aiheuttamaan kuolioon tai Sauronin lahjoma Legolas ampuisi Aragornia kanootissa selkään tai kun Gimli alkaisi kesken leiriyön kiduttamaan Merriä jotta Pippin voisi sekaannuksen turvin kuristaa Gandalfin. Ja mitään kiiltokuvatouhua ei ole paitsi hölmöjen unelmissa, homma on ajoittain todella raakaa, jaloista ritareista linnanneitoihin kaikki kykenee tarvittaessa tappamaan kenet tahansa, väkivallalta ei ole turvassa kukaan pikkulapsista lähtien, seksi ei ole mitään silmiin katsomista ja sitä löytyy jos jonkinlaisessa muodossa, raiskaukset on normipäivää ja yksikin tärkeämpi herra tapetaan kivan arkisesti tämän istuessa rehellisesti paskalla.

Henkilöhahmoista löytyy jos minkälaista vipeltäjää, omiin suosikkeihin lukeutuu ainakin Hurtta, Pikkusormi, Jaime, Peikko ja Sam. Kaikki täysin eri puista veistettyjä hahmoja, kaikki omalla tavallaan huikeita.

Kaiken tämän mantereen ihmisten keskinäisen urpoilun taustalla tapahtuu koko ajan muualla, joku selittämätön paha(?) heräilee pohjoisessa, toisella mantereella tapahtuu kunnon kokoontumisajoa muiden kansojen kesken, yliluonnolliset asiat pikkuhiljaa ui hommaan sekaan, mutta hienovaraisesti ja ainakin toistaiseksi vain pienenä tekijänä koko vyyhdissä.

Kaiken kaikkiaan helvetin hienoa settiä.

Sarjasta löytyy myös kohtaus jonka luettuani taisin muistaakseni oikeasti heittää kirjan seinään. Kaikki ketkä sarjaa on lukenut pitäisi tietää mistä on kyse, sitä ei arvaa millään lailla spoilata jotta täydellinen wtf-fiilis ankarine vitutuksineen ei mene pilalle joltain joka kenties sarjaan joskus tutustuu. Itseäni jopa pelotti kun huomasin miten syvästi voi ihminen vihata jotain vitun ritari-kirjan kuppaista henkilöhahmoa.

Jos tähän saadaan joskus yhtä majesteettinen lopetus kun mitä nämä kirjat ovat tähän saakka olleet, saattaa olla että Tolkien saa ihan tosissaan haastajan parhaana fantasia-genren kirjailijana. Kuten täälläkin joku jo sanoi, Tolkienin ja Martinin kirjoitustyylejä ei oikein voi edes verrata keskenään, siksi erilaista settiä molemmat vääntää, mutta itselleni Martin on noussut ihan sinne terävimpään kärkeen. Tosin sen lopun suhteen näyttää vähän huonolta, yhden kirjan kirjoittaminen tuppaa Martinilta kestämään semmoset kuus vuotta, ja vielä on vissiin kolme osaa suunnitteilla. Seuraavan kirjan julkaisupäivää ollaan taidettu tällä hetkellä lykätä yhteensä lähes kolmella vuodella, ja vieläkin on epävarmaa saadaanko edes seuraavaa kirjaa - saati koko sarjaa - koskaan lopetettua. Martinin terveys ei kuulemma ole sieltä parhaasta päästä, ja ikääkin on jo kertynyt. Näinköhän tässä käy robertjordanit.. Olisi raivostuttava sääli jos tätä ei saataisi vietyä loppuun.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
..snip Stephen R. Donaldson/Berek puolikäden paluu ainoa suomennettu muuten..

Vastataanpa näin parisen vuotta myöhässä. Suosittelen, varsinkin ensimmäistä Covenant-trilogiaa. Toisessa trilogiassa mukaan tulee uusi päähahmo Covenantin rinnalle ja sarjasta pitäminen on aika pitkälti riippuvainen siitä pitääkö uudesta hahmosta. Donaldson on viimeistelemässä saagaansa ja lokakuussa ilmestyy sen kolmannen osan kolmas kirja.

Donaldsonin kirjat ovat - ainakin englanniksi, en ole lukenut suomeksi - aika raskasta luettavaa, niin aiheeltaan kuin kirjoitukseltaan. Covenant on haluton antisankari kuka tekee epämiellyttäviä asioita, ja kaikkien sarjojen kantava teema on epätoivo. Donaldson kirjoittaa välillä turhankin yksityiskohtaisesti maailmasta ja henkilöiden ajatustenjuoksua vatvotaan paljon. Itse tekstikin on välillä kovin vaikeaselkoista, Donaldson tykkää käyttää erikoisia sanoja.

Kaikesta narinasta huolimatta erinomaisia kirjoja.

Tuon omana lisänä soppaan Scott R. Bakkerin erinomaisen Prince of Nothing trilogian. Vetää melkein vertoja Song of Ice and Firelle, joskin on oikeastaan vain alustus seuraavalla trilogialle jonka ensimmäinen osa ilmestyi tänä vuonna. Scott pitää myös blogia, kannattaa tsekata.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vihdoin pitkän itsetutkiskelun jälkeen aloin lukemaan RRRRRRRRRR Martinia ja ensimmäinen osa takana on pakko sanoa että kaikesta hypetyksestä johtuen olo on hieman pettynyt. Ihan ok fantasiaa, mutta ei mitenkään järin ihmeellistä, jopa kohtalaisen lapsellista paikoin ja Deus ex Machina-sudet alkoivat vähän jo nyppimään kun joka ikinen kerta tiesi mitä tulee tapahtumaan kun joku Stark-lapsista oli ongelmissa.

Itseasiassa ensimmäinen asia mikä lukiessa tuli mieleen, että onpa samanlainen juonipohja kuin Ken Follettin vuonna 1989 julkaisemassa Taivaan pilarit-novellissa (jolle on myös "jatko-osa") joka toki ei ole fantasiaa per se mutta siis keskiaika-kuvausta (voin kyllä suositella kirjaa ja tv-sarjaa varauksetta, etenkin TV-sarjaa voisi ehkä luonnehtia parhaiten termillä "HBO-Rome keskiajalla"), mutta tietyt elementit ovat piinallisen samankaltaisia, mutta eivät toki sinänsä kummassakaan tapauksessa edes mitenkään ainutlaatuisia kaunokirjallisuudessa.

Viihdyttävää luettavaa toki ja vitutus on suuri kun kakkososaa ei oikein kirjastoista saa, mutta sinänsä kyllä itse koen että kirjasarja (alkuosan perusteella) sijoittuu omassa kategorisoinnissani lähemmäksi Forgotten Realmsin alkupäätä kuin Tolkienin mytologista otetta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On varmaan tullut jo selväksi, kuinka huonona ja sekavana Kaparin käännöstyötä pidän. Potter olisi kaivannut ammattitaitoista ja sisäistä kirjan logiikkaa käyttävää suomentajaa kuten Kersti Juvaa, jonka Tolkien-suomennokset ovat loistava esimerkki siitä, mitä kääntämistyö on parhaimmillaan. Taru Sormusten Herrasta -kirjassakin suomennettiin sukunimiä (Baggins=Reppuli) ja tiettyjä paikannimiä, mutta ne tehtiin selkeän systeemin mukaisesti ja johdonmukaisin periaattein, ja tätä systeemiä myös selvitettiin lukijalle. Nimiä ei vain sattumanvaraisesti väännetty ja käännetty miten sattuu sen mukaan, mikä sattuu kääntäjän itsensä mielestä olemaan hauska ja hassu nimi.
Siirsin tämän kohdan tänne, kun menee vähän sivuun aiheesta Harry Potter, vaikka sitäkin liippaa.

Niin, noista Hobitin (uudemmasta) ja TSH:n käännöksistä. Todetaan nyt alkuun sen verran, että en ole noita teoksia alkuperäiskielellä lukenut, mutta pahemmin en ole kuullut parjaamista näistä suomennoksista. Eli ilmeisesti Juva on tehnyt hyvää työtä (muistelin jossain vaiheessa mukana olleen jonkun muun kääntäjän myös?). Hän tosiaan suomensi tiettyjä nimiä, mutta mielestäni se oli ihan ok, koska esim. tietyt Hobittinimet ei olisi ehkä taipuneet niin hyvin ja samalla hiukan rahvaammanomaisista nimistä tulee helpommin lähestyttäviä kun ne on suomennettu. Niissä on onneksi käytetty hyvää tyylitajua. Ei nyt tule yhtäkään surkeaa käännöstä mieleen.

Lisäksi toinen hieno piirre on, että joissain nimissä ja lausahduksissakin on haettu hiukan harvinaisempia ja ehkä muinaissuomalaisempiakin sanoja ja sanontoja. Tolkien itse oli kiinnostunut Kalevalasta ja perehtynyt aiheeseen jonkin verran, joten tavallaan voidaan puhua "vastatribuutista."
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eli ilmeisesti Juva on tehnyt hyvää työtä (muistelin jossain vaiheessa mukana olleen jonkun muun kääntäjän myös?).

Eila Pennanen oli mukana suomennoksissa kahdessa osassa kolmesta (TSH siis) ja lisäksi Panu Pekkanen oli runoja suomentamassa. Huolella tehtyä ammattilaisten kädenjälkeä. Ihan toista kuin ne kirjojen kannet, joista Potter-keskustelussa olikin puhetta.

Lukaisin aikoinaan TSH:n suomeksi noin 20 kertaa (tapanani oli lukea kirjaa kerran vuodessa läpi noin 8-9 vanhasta alkaen) ennen kuin lopulta luin tuon alkukielellä. Siinä vaiheessa tosiaan arvosti vielä enemmän hienoa käännöstyötä, ja nimenomaan käännöstyötä, ei vain mekaanista suomentamista.

Satiirisemman fantasiakirjallisuuden ystäville Terry Pratchettin Kiekkomaailma-teokset ovat omiaan. Pratchett sairastui alzheimeriin, mutta sanelee edelleen uusia kirjoja vähän entistä verkkaisemmalla tahdilla. Hienoja teoksia nämäkin, joiden maailmaan kasvaa kiinni.

Aito, ainoa ja oikea on tietysti R.E.Howard ja hänen tarinansa Conanista, Solomon Kanesta, Kull-kuninkaasta ja pikti Bran Mak Mornista. Conan-tarinat kannattaa ehdottomasti lukea kaikki, joko alkukielellä tai hyvinä suomennoksina. Conan-romaanejahan tuli vain yksi ja loput tarinat (reilu 20) ovat novelleja. Edelleen parasta miekka ja magia -fantasiaa mitä on koskaan kirjoitettu.

Suuri osa roolipelipohjaisista fantasiakirjoista on täyttä paskaa (tuli näitä luettua itse monta vuotta ja hyllyssä on edelleen Salvatoreja sun muita jeanrabeja), mutta muutama tämänkin alan kirjailija on onnistunut. Weis & Hickmanit tekivät uransa alkuvaiheessa kiinnostavia teoksia, nykyisin hekin voisivat eläköityä.

(A)D&D-pohjaisia fantasiakirjoja on vaikka kuinka paljon, mutta on niitä onneksi kirjoitettu hyviä teoksia muidenkin roolipelien maailmojen pohjalta. Legendaarinen elokuvakriitikko ja brittikauhuelokuvan asiantuntija Kim Newman kirjoitti salanimella Jack Yeovil muutaman hyvän teoksen, jotka on koottu yhteen nimellä The Vampire Genevieve. Tarinat sijoittuvat siis Warhammer-roolipelin synkän raadolliseen maailmaan, jossa keskiaikainen inhorealismi yhdistyy kaaoksen voimiin. Vampyyri Genevieve kohtaa muun muassa ikiaikaisen manaaja Drachenfelsin. Sattumoisin itselläni oli/on Warhammer FRPG ja siihen vielä Drachenfels-lisäosa, joten kirjan maailma tuli tutuksi myös pelaamalla. Sujuvaa tekstiä Yeovil/Newman kirjoittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös