Suomen mitalisaumoista on huvennut nyt normaalimäki, yhdistetyn normaali, miesten ja naisten lyhyt hiihto, kumpareet ja viimeisimpänä 500 metrin pikaluistelu. Noista varmimpina pidin Poutalaa, joten pettymys oli suuri, kun aamulla nettiin ponkaisin.
En kuitenkaan osaa pitää 12 mitalin tavoitetta haihateluna lähtökohtaisesti, koska kuitenkin onnistuneilla suorituksilla ja paikoin venymisillä tuo olisi aivan mahdollinen saldo kisojen jälkeen. No, nyt kun pari selkeää mitalisaumaa on hukattu, eikä venymisiä ole näkynyt, on tavoite aika vaikea täyttää, mutta en minä siitä osaa vahingoniloa repiä. Suomalaisten takana ollaan, vaikkei yhtään mitalia tulisi. Tietenkin nämä harmittaa, mutta luuleeko joku, ettei urheilijoita harmita?
Ylipäätään ihmetyttää jälleen tämä urheilijoiden käsitteleminen kolleektiivisena möykkynä. Suomalaiset pettää taas, ei kestä päät yms. Yksittäiset urheilijat epäonnistuvat, joku taas tekee hyvän suorituksen, mikä ei vain riitä ja joku pysyy tasollaan, mutta ei tässä mitään sukellusta ole tapahtunut. Ahosella oli edellään selkeästi kolme parempaa tyyppiä, Koivuranta nosti tasoaan kauden aikaisemmista kisoista, Roponen hiihti hyvän hiihdon, samoin Nousiainen. Heistä ei voi sanoa, ettei pää olisi kestänyt, vaikka mitalia ei tullutkaan. Kiramo ja käsittääkseni myös Poutala hakivat riskillä loistavaa suoritusta. Molemmille tuli noutaja, mutta entä he olisivat sanoneet haastattelussa, että varmisteltiin hopea, koska ei tässä viitsi koko kilpailua kullan vuoksi riskeerata. Se nimenomaan on ollut suomalaisten perisynti, ja nyt kun muutama nuori urheilija on tullut kehiin eri asenteella, heitä syytetään siitä, etteivät jannut hae varmaa suoritusta ja ihan kivaa pronssia tai pistesijaa. Itse ainakin olin tyytyväinen kuullessani Poutalan kommentit, ettei kiinnosta ajatella viidettä sijaa hyvänä suomalaissuorituksena, koska tavoite oli paljon muuta. Samoin Kiramolla oli asenne kohdillaan ja hänestä varmasti kuullaan parien seuraavien olympialaisten aikana. Harmi, että Poutalalle neljä vuotta saattaa olla liian pitkä periodi uuteen satsaukseen.