Yleistä jutustelua kisoista

  • 40 301
  • 250

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vasta 21-vuotias urheilija oli siis kyseessä.

Mitenköhän tämä vaikuttaa avajaisiin, muuten kuin että tunnelma niissä on nyt tietenkin todella synkkä.

Nuori kaveri tosiaankin. Mielenkiintoista nähdä kuinka vaikuttaa avajaisiin ja kelkkailun jatkoon. Vaikuttaako kansalaisuus tms. ulkourheilulllisuus(koska kyseessä ei ollut minkään talviurheilunjättiläisen edustaja).
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Näin jääkiekon suurkuluttajan näkövinkkelistä nyt on edessä kaikkien aikojen kisat. Jopa 7 maan kisajoukkueet ovat ilmoittaneet, että lippua tulee kantamaan kisojen jääkiekkojoukkueen edustajana. Ainakin minä olen ilmoittanut itselleni median tukemana, ettei kukaan muu, kuin The One ole mahdollinen sytyttämään olympiatuli. Jos näin tulee tapahtumaan, tulen kumartamaan aina ja ikuisesti Kanadaan. Suomikin on jääkiekkomaa, mutta tämänlaisen kunnian tulisi tekemään Suomessa joku M-L Kirvesniemi tai muu vastaava "ansioutunut" urheilija.
 

Kaivanto

Jäsen
Aivan selväähän pitää olla, että rataa ei tuollaisenaan lasketa enää kertaakaan. CBC kertoo, että harjoituksissa yli tusinan verran kelkkailijoita on kolaroinut tuolla radalla.

Järjestäjillä on hankala tilanne. Vaikea laittaa enää laittaa kilpailijoita tuolle radalle. Ja toisaalta suostuvatko he sille lähtemäänkään. Lieneekö radan turvallisuudelle tehtävissä mitään nopealla aikataululla? Ruuvataanko vaneria mutkien ulkokaarteisiin, öh?

Oli kyllä melkoinen mitä vittua just tapahtui? -tilanne, kun tuo työnnettiin Ylessä eetteriin niin yllätten. Nyt kun vielä netistä pyörittelee niin koko lailla samahan tuo on kuin ajaisi Taunuksella rekan nokkaan, valitettavasti.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Suomikin on jääkiekkomaa, mutta tämänlaisen kunnian tulisi tekemään Suomessa joku M-L Kirvesniemi tai muu vastaava "ansioutunut" urheilija.

Ville Peltosenko (tai kenen vaan muun suomalaisen kiekkoilijan) se sitten pitäisi sytyttää? Jotain rajaa nyt sentään. Tuolla nimellä mainitsemallasi ovat saavutukset pikkuisen kovempaa luokkaa kuin yhdelläkään suomalaisella kiekkoilijalla, jos siis olympiamenestyksestä puhutaan.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Hyhhyh näytti aivan järkyttävältä tilanteelta siinä YLEn lähetyksessä ja sitä ei siinä mielestäni olisi edes pitänyt näyttää..

Ei todellakaan mitään järkeä tuollaisessa pelleilyssä turvallisuuden kannalta ja nyt jos rataa ei aiota muuttaa niin mielestäni kilpailijoiden pitäisi sinne kieltäytyä menemästä.

Itse lajina kelkkailu ei minua juurikaan kiinnosta mutta aina kun ihmishenki menetetään urheilun seurauksena (tai muutenkin), on se kamala asia. Toivon jaksamisia kyseisen urheilijan perheelle, ystäville ja muille tutuille. Levätköön rauhassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eipä sitä rataa noin vain muuteta. Ainoa mahdollisuus olisi vetää jotain turvaverkkoa/seiniä mutkien taakse, mutta kyllä minä sanoisin tuohon "aivan selväähän pitää olla, että rataa ei tuollaisenaan lasketa enää kertaakaan", että _melko_ selvää on, että rata pysyy juuri tuollaisena. Ehkä lisää turvajärjestelyjä, mutta radan profiilia tai pituuttakaan on käytännössä mahdoton muuttaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ville Peltosenko (tai kenen vaan muun suomalaisen kiekkoilijan) se sitten pitäisi sytyttää? Jotain rajaa nyt sentään. Tuolla nimellä mainitsemallasi ovat saavutukset pikkuisen kovempaa luokkaa kuin yhdelläkään suomalaisella kiekkoilijalla, jos siis olympiamenestyksestä puhutaan.

Aika paljonhan tuosta on ollut spekulointia. En olisi kovin yllättynyt, jos sytyttäjä olisi joku Gaetan Boucher, Betty Fox tai Rick Hansen. Tai miksei vaikka Donovan Bailey. Useimmitenhan nuo urheilijasytyttäjät ovat nimenomaan olympiasankareita, missä Gretzky ei ole (urheilijana) kyllä kunnostautunut mitenkään. Betty Fox taas olisi tällainen American sentimental story.

Nämä "ilmeisimmät" sytyttäjät vaan ovat jääneet yleensä varjoon, joten Gretzkyn ilmeisyyden takia voisi olla pieni yllärikin, jos järjestäjät sitten häneen päätyisivät.
 
Näin jääkiekon suurkuluttajan näkövinkkelistä nyt on edessä kaikkien aikojen kisat. Jopa 7 maan kisajoukkueet ovat ilmoittaneet, että lippua tulee kantamaan kisojen jääkiekkojoukkueen edustajana. Ainakin minä olen ilmoittanut itselleni median tukemana, ettei kukaan muu, kuin The One ole mahdollinen sytyttämään olympiatuli. Jos näin tulee tapahtumaan, tulen kumartamaan aina ja ikuisesti Kanadaan.

Olen aika paljon netistä lukenut asiasta ja yleisesti Gretzkyä pidetään vahvoilla tulen sytyttäjäksi tai ainakin ihan viimeiseksi soihdun kantajaksi stadionilla. Samaan kategoriaan lasketaan myös saman lajin pari muuta suurnimeä eli Gordie Howe sekä Bobby Orr. Eiköhän koko kolmikko ole jollain tavalla mukana kantamassa soihtua ja joku heistä kenties sitten jopa sytyttäjänä. Sen verran isoja sankareita nimenomaan kiekkolegendat tuolla Kanadassa ovat.
 
Silti nyt tuo iltasanomien juttu tuo lähinnä oksettavan olon retostelullaan.

Ai millä retostelullaan? Tuo juttuhan on kirjoitettu jo vuorokausi takaperin ennen kuin oli mitään tietoa tästä traagisesta tapauksesta.

Ymmärtäisin retostelu-jutut mikäli jälkeenpäin olisi jeesusteltu kelkkalun vaarallisuudesta tms.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Ville Peltosenko (tai kenen vaan muun suomalaisen kiekkoilijan) se sitten pitäisi sytyttää? Jotain rajaa nyt sentään. Tuolla nimellä mainitsemallasi ovat saavutukset pikkuisen kovempaa luokkaa kuin yhdelläkään suomalaisella kiekkoilijalla, jos siis olympiamenestyksestä puhutaan.

Jokainen arvostaa mitä lystää, tietysti. M-L Kirvesniemen saavutukset ovat minun arvoasteikossani luokkaa nolla ja minä vaihtaisin M-L Kirvesniemen kaikki dopingkullat minä päivänä tahansa jääkiekon olympiakultaan.
 
Jokainen arvostaa mitä lystää, tietysti. M-L Kirvesniemen saavutukset ovat minun arvoasteikossani luokkaa nolla ja minä vaihtaisin M-L Kirvesniemen kaikki dopingkullat minä päivänä tahansa jääkiekon olympiakultaan.

Eikös tuossa ole pieni ristiriita? Dopinghiihto on syntiä, mutta horkkukiekkoilijat ovat pyhää? No kuten sanoit, jokainen arvostaa mitä lystää.
 
Harvinaisen oikukas sää tuolla Vancouverissa näiden parin ekan päivänä ollut. Sumua on joka paikassa ja ensin satoi vettä, sitten taas välillä räntää oikein kunnolla. Alppihiihtoakisoja on siirretty jo oikein uralla. Saa nähdä miten kisat tästä viedään kunnialla läpi. Sääoloista ainakin tullaan puhumaan jälkeenpäin kun näitä kisoja myöhemmin muistellaan.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika hyvin olen päässyt olympiatunnelmaan. Mitä useammat kisat olen nähnyt, niin sitä useammista lajeista osaan saada riemua. Nykyään ampumahiihto ja yhdistetty ovat viihdyttävyydeltään mukavinta tasoa - kiinnostavia, mutta ei liian.

Mäkihyppy, hiihto ja jääkiekko - vanhat kuningaslajit menevät jo liikaa tärinän puolelle.

Uusia lajeja on aina yritettävä omaksua. Kelkkailun ajattelin ottaa näissä kisoissa haltuun, mutta eipä YLE sitä taida sanottavammin näyttää.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uusia lajeja on aina yritettävä omaksua. Kelkkailun ajattelin ottaa näissä kisoissa haltuun, mutta eipä YLE sitä taida sanottavammin näyttää.
www.eurovisionsports.tv/olympics/, sieltä näkyy varmasti. Toki selostusta ei varmaan Suomeksi ole jos on ollenkaan mutta jostakin rattikelkkailuliiton sivuilta löytyy varmasti tilastoja ja taustamateriaalia uuden lajin opiskeluun.
 
Uusia lajeja on aina yritettävä omaksua. Kelkkailun ajattelin ottaa näissä kisoissa haltuun, mutta eipä YLE sitä taida sanottavammin näyttää.

Kuten sanottua, netin kautta näkyy hienosti. Ja jos sulla sattuu Eurosport näkymään, niin käännä sinne. Siellä parhaillaan miesten ohjaskelkkailun 4. ja viimeinen laskukierros. Hyvin ehtii vielä mukaan kun top 20 laskematta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Olemme tulleet tilanteeseen, jossa Suomi voi olla tyytyväinen jo pariin himmeään mitaliin hiihtolajeissa.

Ampumahiihto on myös laji, jonka harjoitteluun Suomen olosuhteiden pitäisi olla sopivat. Vaan mitalit menevät Norjaan, Ranskaan, Kroatiaan, Sloveniaan, ynnä ynnä. Bulgariakin jyrää meiät ampumahiihdossa. Meidän paras edustaja on kyllä 50:n parhaan joukossa.

Suksilla urheiltavista lajeista parhaat kultasaumat ovat alppihiihdossa (!) ja siinäkin ollaan yhden kortin varassa.

Halfpipejätkien menestyksestä voi antaa hiihtoliitolle 0%:n kreditin. Jätkät taitaa olla aika lailla itse "valmentaneet" itsensä ja itse maksaneet viulut.

Suomen hiihtoliitto ja Suomen ampumahiihtoliitto, mitä vittua?
 

Viljuri

Jäsen
Edessä on murros, sillä enää ei voi pärjätä edes talvilajeissa sillä, että juuri mikään muu maa ei näitä lajeja satu ohjelmassaan pitämään.

Ihan puhtaasti lonkalta, siis vailla syvempää tietoa tai ymmärrystä, arvasin erinäisiin pooleihin Suomen mitalisaldoksi kolme mitalia, mutta nyt jopa tämän arvauksen täyttyminen näyttäisi kovalta vaatimukselta, sillä jopa yhdistetyn ja mäkihypyn joukkuekilpailujen pronssilätkätkin näyttäisivät olevan melko kaukana.

Voisimme tietysti alkaa jurottamaan ja menemään suolle itkemään, kuten kansanluonteemme on, mutta ehkä tästä olisi jotakin opittavissakin. Parempi positiviinen fiilis ylipäätään kuin mikään hetken tunnekuohu ja ainainen pelko positiivisesta tuloksesta pissipurkissa.

Ja onhan se kilpahiihto melko dorkaa puuhaa, jos totta puhutaan.
 

ahal

Jäsen
Edessä on murros, sillä enää ei voi pärjätä edes talvilajeissa sillä, että juuri mikään muu maa ei näitä lajeja satu ohjelmassaan pitämään.

Voisimme tietysti alkaa jurottamaan ja menemään suolle itkemään, kuten kansanluonteemme on, mutta ehkä tästä olisi jotakin opittavissakin. Parempi positiviinen fiilis ylipäätään kuin mikään hetken tunnekuohu ja ainainen pelko positiivisesta tuloksesta pissipurkissa.

Ja onhan se kilpahiihto melko dorkaa puuhaa, jos totta puhutaan.
Kyllä talvilajeja nyt tuuletetaan aika lailla. Isäntämaa Kanada rynnii monella rintamalla, ja esim. kumparelaskijoista näki, ettei rinteeseen menty pelkästään viihtymään tai "tekemään parastaan". Lataus oli kova ja tulostakin tuli. Laji on mulle aika vieras, mutta pitää uskoa kansainväliseen tuomaristoon, ettei voittoa halvalla tempulla oteta.

Uudet lajit ovat tietysti tervetulleita, ja jos ilmastonmuutos etenee "suunnitellusti", pian - 10-20 vuoden päästä - jouduttaneen siirtymään yhä enemmän sisätiloihin. Tai maan alle. Pitkät hiihtomatkat jäävät pois yms. Tapahtumista tulee nopeampia ja sähäkämpiä sessioita. Joku miesten 50 ja naisten 30 vois jo nyt heivata veks ohjelmasta.

Kuntoiluna hiihto on todella hyvä, ja nyt kunnon talvena siitä voi kaikki nauttia täysillä. Suksimenekki osoittaa buumin käyvän kuumana.

Mitä suomalaisiin tulee, alku on näyttänyt just yhtä apealta kuin ennenkin. Monella kunto on ihan arvoitus tai jotain muuta kuin pitäisi. Kantti ei kestä kovissa väännöissä ja jos sää on vähänkin vastaan, homma menee plörinäksi. Kommenteista saisi varsin kirjavat "kootut selitykset" -opuksen.

Oikeastaan tarinan (mollivoittoisen) käsikirjoituksen naulasi jo ajat sitten oveen jo tämä OK:n hymypoika Niemi-Nikkola (vaimikäseoli) kertomalla virallisen tavoitteen - 12 mitalia. Siinä samassa valahti monelle jo löysät housuihin. Nopea laskutoimitus tulosti, että koska todellisia mitalitoivoja on vain kourallinen, niin Aikku saa mieluusti yksin tuoda sylillisen mitaleita mm. vanhojen herrojen Ahonen ja Manninen ohella. Viime mainituillehan varmat mitalit kuulutettiin jo kirkoissa tai ainakin viimeistään urheilugaalassa. Mutta nyt on jo nähty, ettei vanhoilla meriiteillä ole paljoa jakoa tosikisoissa, kun voitosta tappelee 20-30 muutakin kovakuntoista.

Jos Aikku saa yhdenkin mitskun, niin ok. Vaikka onkin terästä, mutta niin ovat monet muutkin. En kadehdi yhtään Saarisen osaa,

Itse toivon muutamaa mitskua, jos 4-5 tulee niin ok. Se on realismia. Kuka sitä opettaisi näille OK:n herroillekin? Ja saisi heidät muuttamaan strategiaansa, että jos pienen maan (sitä Suomikin on) edustaja on vaikkapa 20:n joukossa, sekin on jo hyvä suoritus - 10:n sakissa tosi kova.

Jos nää kisat menee ihan persiilleen, niin iso luuta heilumaan OK:ssa. Uudet tyypit vetämään, vaikkapa lumilautailijoiden kaltaiset relat hemmot.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä alkaa epätoivo valtaamaan Suomen joukkuetta. 12 mitalia lähdettiin hakemaan eikä ensimmäistäkään ole vielä tullut. Suomen saaliiksi näissä kisoissa tulee ehkä 4 mitalia.
 
Hyvää jutustelua tuossa ylempänä. Kyllähän tämä suomalaismediankin harrastama hype on pahasti ylimitoitettua. Nyt kun tässä kisojen alkupäivinä on seurannut suomalaislehtien (etenkin IS ja IL aka paskapaperit) uutisointia, niin kyllä siellä tunnutaan tarttuvan jatkuvasti ihan vääriin asioihin kiinni.

Esimerkkinä otsikko eilisen yhdistetyn kisan jälkeen: "Ryynäsen kultamitalihaaveet menivät kaatumiseen" tms. Tai sitten juuri tämän hetkinen "ykkösotsikko" naisten hiihtokisan jälkeen: "Suomelle ei vieläkään mitalia!"

Miesten hiihtokisan jälkeen otsikko onkin jo varmaan muotoa: "Katastrofi, ei mitalin mitalia Suomeen!".

E: No piti vielä tsekata nuo otsikot. Tällä kertaa Iltasanomat: "Nousiainen hyytyi" Siis? Miten niin hyytyi? Sehän kiristi vauhtiaan koko ajan kisan edetessä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suomen mitalisaumoista on huvennut nyt normaalimäki, yhdistetyn normaali, miesten ja naisten lyhyt hiihto, kumpareet ja viimeisimpänä 500 metrin pikaluistelu. Noista varmimpina pidin Poutalaa, joten pettymys oli suuri, kun aamulla nettiin ponkaisin.

En kuitenkaan osaa pitää 12 mitalin tavoitetta haihateluna lähtökohtaisesti, koska kuitenkin onnistuneilla suorituksilla ja paikoin venymisillä tuo olisi aivan mahdollinen saldo kisojen jälkeen. No, nyt kun pari selkeää mitalisaumaa on hukattu, eikä venymisiä ole näkynyt, on tavoite aika vaikea täyttää, mutta en minä siitä osaa vahingoniloa repiä. Suomalaisten takana ollaan, vaikkei yhtään mitalia tulisi. Tietenkin nämä harmittaa, mutta luuleeko joku, ettei urheilijoita harmita?

Ylipäätään ihmetyttää jälleen tämä urheilijoiden käsitteleminen kolleektiivisena möykkynä. Suomalaiset pettää taas, ei kestä päät yms. Yksittäiset urheilijat epäonnistuvat, joku taas tekee hyvän suorituksen, mikä ei vain riitä ja joku pysyy tasollaan, mutta ei tässä mitään sukellusta ole tapahtunut. Ahosella oli edellään selkeästi kolme parempaa tyyppiä, Koivuranta nosti tasoaan kauden aikaisemmista kisoista, Roponen hiihti hyvän hiihdon, samoin Nousiainen. Heistä ei voi sanoa, ettei pää olisi kestänyt, vaikka mitalia ei tullutkaan. Kiramo ja käsittääkseni myös Poutala hakivat riskillä loistavaa suoritusta. Molemmille tuli noutaja, mutta entä he olisivat sanoneet haastattelussa, että varmisteltiin hopea, koska ei tässä viitsi koko kilpailua kullan vuoksi riskeerata. Se nimenomaan on ollut suomalaisten perisynti, ja nyt kun muutama nuori urheilija on tullut kehiin eri asenteella, heitä syytetään siitä, etteivät jannut hae varmaa suoritusta ja ihan kivaa pronssia tai pistesijaa. Itse ainakin olin tyytyväinen kuullessani Poutalan kommentit, ettei kiinnosta ajatella viidettä sijaa hyvänä suomalaissuorituksena, koska tavoite oli paljon muuta. Samoin Kiramolla oli asenne kohdillaan ja hänestä varmasti kuullaan parien seuraavien olympialaisten aikana. Harmi, että Poutalalle neljä vuotta saattaa olla liian pitkä periodi uuteen satsaukseen.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Eihän se ole mikään ihme että pieleen menee, eihän näitä yksilölajeja harrastele kuin syjäseutujen vellihousut, joilla menee pupu pöksyyn jo kirkonkylälle perjantai-iltana körötellessä. Sama ilmiö kuin yleisurheilussa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Eihän se ole mikään ihme että pieleen menee, eihän näitä yksilölajeja harrastele kuin syjäseutujen vellihousut, joilla menee pupu pöksyyn jo kirkonkylälle perjantai-iltana körötellessä. Sama ilmiö kuin yleisurheilussa.

Kyllä. Onneksi se varma kulta tulee taas jääkiekosta. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös