Mainos

Yleisesti NHL:stä

• 4 134 880
  • 14 637

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Montaa joukkuetta tuossa ei minun mielestäni ole, jotka ovat realistisia voittamaan Stanley Cupin.

Lännessä minun mielestäni on yksi ylitse muiden, ja se on Edmonton. Oilers on minulle itseasiassa koko liigasta se ykkössuosikkini. Joukkue pysyi viime kaudesta hyvin kasassa, ja siinä on McDavidin johdolla tuolla ryhmällä nyt aivan valtava nälkä ottaa se kannu.

Lännestä kaksi muuta ehdokasta on Dallas ja Colorado. Näistä molempien pitää kuitenkin kauden aikana kyetä vahvistamaan joukkueitaan, tai muuten en usko että riittää pyttyyn asti. Dallas tarvitsee jonkun ison lohen puolustukseen ja Colorado hyökkäykseen, jos Landeskog ja Nischuckin eivät tule huippukunnossa takaisin.

Nashvillellä on nyt kovasti vahvistunut joukkue, mutta ei tuo Stanley Cupiin riitä. Konferenssin finaaleissa menee ihan ehdoton yläraja, johon asti voivat päästä.

Stanley Cup mestaria ei voi tietenkään sivuuttaa millään, joten idässä Florida on tietysti yksi iso suosikki. Paperilla edelleen kova, mutta ehkä tuohon puolustukseen olisi hyvä kauden aikana yksi selvä vahvistus vielä saada?

Toronto ja Boston on kaksi muuta vahvaa. Lännessa on muutama joukkue niin selvästi edellä muita, mutta idässä on minun mielestäni paljon tasaisempaa. Sieltä voi näiden kolmen takaakin aivan hyvin tulla joku joukkue, joka menee aina finaaleihin asti. On näitä yllätyksiä ennenkin nähty.

Torontolle tämä voisi nyt vihdoinkin olla se vuosi, kun menevät keväällä pitkälle. Nyt heillä olisi siihen erinomaiset mahdollisuudet.

Tällä haavaa arvailen, että mestari tulee löytymään viisikosta Edmonton, Dallas, Colorado, Florida ja Toronto.

Näistä Edmonton on minun papereissani se suosikki ylitse muiden.

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Itse nostaisin vielä Tampa Bayn mukaan keskusteluun mestariehdokkaista. Tykkään heidän hankinnoistaan Guentzel ja varsinkin Moser. Siihen päälle Vasi saa aloittaa kauden terveenä ja ei tarvitse enää katsoa Sergachevin koomailuja alakerrassa. Lisäksi Conor Geekie on mielenkiintoinen nimi avauksessa ja onhan se upgrade Tanner Jeannotiin. Ykköskenttä on jäätävän kova ja hyvää tukea antaa Paul, Cirelli sekä Hagel.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse nostaisin vielä Tampa Bayn mukaan keskusteluun mestariehdokkaista. Tykkään heidän hankinnoistaan Guentzel ja varsinkin Moser. Siihen päälle Vasi saa aloittaa kauden terveenä ja ei tarvitse enää katsoa Sergachevin koomailuja alakerrassa. Lisäksi Conor Geekie on mielenkiintoinen nimi avauksessa ja onhan se upgrade Tanner Jeannotiin. Ykköskenttä on jäätävän kova ja hyvää tukea antaa Paul, Cirelli sekä Hagel.
Vähän mietin itsekin tuota Tampaa. Silti kallistuin sille linjalle, että on noista avainpelaajista vaan ruoskittu jo kaikki mestaruudet ulos, mitä niistä on ruoskittavissa.

Mutta ei se kieltämättä mikään maailmaa järisyttävä yllätys olisi, vaikka se Tampa sieltä vielä yhden kannun ottaisikin. Mitään kehäraakkeja kun näistä heidän kärkipelaajistaan ei vielä nimittäin ole yksikään. Uudet nimet Guentzelista alkaen voivat tuoda kivasti uutta virtaa joukkueeseen.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitenhän vaikuttaa Floridan ensi yön otteluun tuo hurrikaanivaroitus. Onko povattu sille alueelle tulevaksi?

Ei pitäisi vaikuttaa mitenkään. Miamin seutu ei ole reitillä, ja Tampan seutukin saa kunnolla osumaa vasta torstaina aamulla.

Edit: toki koko Florida saa tuosta osansa, mutta jos veikata täytyy niin matsi pelataan normaalisti.

Viimeksi muokattu:
Ei pitäisi vaikuttaa mitenkään. Miamin seutu ei ole reitillä, ja Tampan seutukin saa kunnolla osumaa vasta torstaina aamulla.

Edit: toki koko Florida saa tuosta osansa, mutta jos veikata täytyy niin matsi pelataan normaalisti.
Kyllähän tuo Milton varmasti niemimaan toisella puolellakin (Miamin puoli) saa hommat sekaisin, jos tuollaisena 3-4 luokan hurrikaanina iskeytyy tuonne Tampan rannikolle. Toki Panthersin peli on jo tiistai-iltana, kun taas Miltonin ennustetaan iskevän vasta keskiviikkoiltana tai torstaiaamuyöstä. Suurin tuho tulee olemaan kuitenkin tuolla Tampan alueella, joten aina varmaa on, ettei siellä tulla pelaamaan lauantaina.

Rara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Montaa joukkuetta tuossa ei minun mielestäni ole, jotka ovat realistisia voittamaan Stanley Cupin.

Lännessä minun mielestäni on yksi ylitse muiden, ja se on Edmonton. Oilers on minulle itseasiassa koko liigasta se ykkössuosikkini. Joukkue pysyi viime kaudesta hyvin kasassa, ja siinä on McDavidin johdolla tuolla ryhmällä nyt aivan valtava nälkä ottaa se kannu.

Lännestä kaksi muuta ehdokasta on Dallas ja Colorado. Näistä molempien pitää kuitenkin kauden aikana kyetä vahvistamaan joukkueitaan, tai muuten en usko että riittää pyttyyn asti. Dallas tarvitsee jonkun ison lohen puolustukseen ja Colorado hyökkäykseen, jos Landeskog ja Nischuckin eivät tule huippukunnossa takaisin.

Nashvillellä on nyt kovasti vahvistunut joukkue, mutta ei tuo Stanley Cupiin riitä. Konferenssin finaaleissa menee ihan ehdoton yläraja, johon asti voivat päästä.

Stanley Cup mestaria ei voi tietenkään sivuuttaa millään, joten idässä Florida on tietysti yksi iso suosikki. Paperilla edelleen kova, mutta ehkä tuohon puolustukseen olisi hyvä kauden aikana yksi selvä vahvistus vielä saada?

Toronto ja Boston on kaksi muuta vahvaa. Lännessa on muutama joukkue niin selvästi edellä muita, mutta idässä on minun mielestäni paljon tasaisempaa. Sieltä voi näiden kolmen takaakin aivan hyvin tulla joku joukkue, joka menee aina finaaleihin asti. On näitä yllätyksiä ennenkin nähty.

Torontolle tämä voisi nyt vihdoinkin olla se vuosi, kun menevät keväällä pitkälle. Nyt heillä olisi siihen erinomaiset mahdollisuudet.

Tällä haavaa arvailen, että mestari tulee löytymään viisikosta Edmonton, Dallas, Colorado, Florida ja Toronto.

Näistä Edmonton on minun papereissani se suosikki ylitse muiden.

Ihan hyvä listaus. Kysymysmerkkehän löytää kaikilta. Edmonton menetti haalariosastoa ja riittääkö pakiston leveys? Kukas lopulta ottaa Floridassa ykköspakin paikan ja riittääkö hänellä sitten lopulta taso? Riittääkö vielä bensaa kahden pitkän kevään jälkeen? Torontolla veskat on kysymysmerkki, samoin kevään paineet. Boston taas on liikaa Pastan varassa. Coloradossa ei leveys riitä ja ovat liikaa kärjen varassa, Nicun ja Landen varaan ei voi kyllä laskea mitään. Dallasissa taas onko Hintz riittävä ykkösentteri contenderille? Myös Heiskasen kuormaa olisi saatava vähennettyä. Itse nostaisin vielä Vegasin ja Rangersin keskusteluun mukaan. Molemmilla kysymysmerkkinä se, että riittääkö kärjen taso/leveys. Nahsvillellä ei mestaruuteen riitä.

Paljon se on lopulta kiinni vain siitä, kenellä homma natsaa parhaiten keväällä ja miehistö pysyy terveenä. Omalla listalla selkeät contenderit ovat Florida, Rangers, Dallas, Edmonton ja Vegas. Sitten seuraavassa ryhmässä tulevat Toronto, Carolina, New Jersey, Colorado, Vancouver, jotka voivat yltää cupiin, jos kaikki natsaa. Boston, Tampa ja Nashville menevät todennäköisesti pudotuspeleihin, mutta mestaruuteen eivät yllä. Sitten toisessa päässä Montreal, Columbus, Washington, Chigago, San Jose ja Calgary ovat joukkueita joilla ei ole asiaa pudotuspeleihin. Muut joukkueet taistelevat viimeisistä pudotuspelipaikoista. Idässä yksi paikka jaossa, ehkä kaksi jos Boston/Tampa romahtaa. Lännessä kaksi paikkaa auki.

En tiedä sopivaa ketjua, niin laitetaan tänne pari ”hot takea” alkavalle kaudelle. Ideana siis nostaa jotain sellaista, mikä ei ole ehkä ison yleisön silmissä todennäköistä tapahtuvaksi, mutta mihin itse uskon (tai no, veikkaan).

- Surkeasta kauden alusta huolimatta Buffalo päättää pitkän putken ja menee pudotuspeleihin
- Detroit ei mene vieläkään pudotuspeleihin ja antaa Lalondelle kenkää ennen joulua
- joku suomalaispelaaja, jonka sukunimi ei ole Rantanen, ylittää 100 pisteen rajan
- vähintään yksi puolustaja ylittää 100 pisteen rajan (toinen kerta tällä vuosituhannella)
- vanhat viholliset Washington ja Pittsburgh jäävät reilusti ulos pudotuspeleistä
- Joel Quenneville löytää töitä
- Jarmo Kekäläinen löytää töitä
- Justus Annunen ottaa Coloradossa ykkösmolarin paikan
- Joonas Korpisalo näyttää taas ihan NHL-maalivahdilta
- McDavid ei voita Hartia, mutta voittaa jotain suurempaa
- Calgaryn kausi on ohi jo ennen joulua ja Weegar, Kadri, Coleman ja Andersson treidataan
- ja vielä viimeisenä: suomalaisten yhden kierroksen piste-ennätys rikotaan

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
- Calgaryn kausi on ohi jo ennen joulua ja Weegar, Kadri, Coleman ja Andersson treidataan
Ennen sanaa "ja" olen melko samaa mieltä, mutta tuon sanan jälkeen on vaikea uskoa. Tai no, Andersson lienee suht helppoa tuolla sopimuksella treidata. Weegariin tai Kadriin en koskisi nykyisillä sopimuksilla, varsinkaan kesken kauden.

Vatanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Carolina, Dallas, JYP ja Leijonat
- Surkeasta kauden alusta huolimatta Buffalo päättää pitkän putken ja menee pudotuspeleihin
Tällä itsekin olen mehustellut että kuin huikeeta tuo oliskaan etenkin kun Lindy Ruff on nyt palannut kaupunkiin.

Tyler Myers on muuten viimeinen aktiivi tuosta Buffalon edellisestä pudotuspelijoukkueesta vuodelta 2011.

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Tuli noita Stanley Cup-sormuksia katsellessa mieleen että tuollaiset hommat kyllä osataan NHL:ssä. Tietääkö joku onko tuon sormuksen koko ja arvo määritelty etukäteen jossain pelaajayhdistyksen ja liigan välisessä sopimuksessa, vai mätkäistäänkö siihen aina vain enemmän tavaraa kuin naapurilla oli viimeksi?

Siinähän olisi jollekin pihille omistajalle oiva säästökeino. Saavat pirun miljonäärit tyytyä tällä kertaa säästösormuksiin ;)

Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Laitetaan tähän ketjuun asia, joka avautui minulle NHL:sta: Olen pitänyt William Borgenia tähän saakka ruotsalaisena pelaajana. Mutta Ameriikan passiahan tuo taskussaan kantaa, eikä taida Ruotsiin mitään siteitä ukolla ollakaan.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
En viitsi mennä tuonne Toronton omaan kausiketjuun huutelemaan, niin laitetaan tänne.

Nyt joukkueella pitäisi kyllä sitten olla latu auki ainakin SC-finaaleihin asti. Hallitsevana mestarina on aina hiton vaikeaa lähteä voittamaan pyttyä uusiksi, joten en edes Floridaa laita tuolta idästä Leafsille minkäänlaiseksi ylitsepääsemättömäksi esteeksi.

Jännä sitten keväällä nähdä, että mitä käy. Runkosarjahan tässä menee varmaan taas niitä tuttuja latuja pitkin. Hekumoidaan sitä, että Matthews tekee 200 maalia runkosarjassa, Marner ja Nylander tekee pisteitä myös liukuhihnalta ja joukkue ottaa tässä syksyn ja talven pimeydessä pitkiä voittoputkia heikommista jengeistä. Paikka pudotuspeleissä on selviö jo kauan ennen runkosarjan päättymistä.

Mutta sitten aikanaan koittaa taas se huhtikuu. Itä on siitä länttä vähän vaikeampi konferenssi, että erittäin todennäköisesti jo playoffien 1. kierroksella tulee tosi kova joukkue vastaan. Joten iso vuorihan siinä on jälleen kerrna edessä. Lännessä on vähän helpompaa, kun vielä ekalla kierroksella on kärkiporukoilla mahkut saada hieman heikompia jengejä vastaan.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Jep, mitään uutta ei sinänsä ole edessä, joten kaikki varmasti tietävät Leafsissa mitä pitää pystyä tekemään paremmin. Pystyykö joukkue puolustamaan joukkueena paremmin?

Männävuosina on sitten tupannut käymään niin, että kun tosipaikassa aletaan puolustamaan tosissaan joukkueena, niin maalinteko on sitten sakannut vahvasti. Nyt pitää oppia pelaamaan tiiviimmin, ja silti rankoa silloin kuin paikka on.

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Laitetaan tähän ketjuun asia, joka avautui minulle NHL:sta: Olen pitänyt William Borgenia tähän saakka ruotsalaisena pelaajana. Mutta Ameriikan passiahan tuo taskussaan kantaa, eikä taida Ruotsiin mitään siteitä ukolla ollakaan.

Aivan käsittämätöntä, mutta minulla on ollut täysin sama väärä käsitys tästä ruotsalaisuudesta.

Argon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Landon Dupont sai toisena pelaajana WHL-historiassa exceptional player statuksen. OHL+WHL+QMJHL yhteenlaskettuna yhdeksäs pelaaja.

Eipä näin nuorten kehityksestä ikinä mitään voi tietää...Mutta...Joko tässä pitää draft 2027 ketju avata? Tavaresin, Mcdavidin ja Bedardin uraa muistan seuranneeni jostain tuon ikäisestä alkaen. Tosin, eipä noista kaikista exceptional player status pelaajista oikein mitään tullut.

Landon Dupont on aloittanut WHL-kauden hienosti. Kiinnostava nimi vuoden 2027 draftiin. Ikää on 15. Pelipaikka puolustaja. 7 Ottelua. Tehopisteet 4+7 ja plusmiinussaldo +12. Pistepörssissä jaetulla neljännellä sijalla. Edellä on kaksi 20-vuotiasta hyökkääjää ja yksi 18-vuotias puolustaja. On aika murhaava game-by-game log 15 vuotiaalle sarjaan, jossa pelaa yleensä 16-20-vuotiaita:

Western Hockey League

Toivottavasti saa rauhassa kehittyä ja jatkaa hienoja otteitaan.

morukara

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Aasinsilta tästä. Kun olen askarrellut omaa NHL-statsisaittiani kuntoon tälle kaudelle huomasin, että NHL:n omien tilastorajapintojenkin kautta saatavat kansallisuustiedot on huonosti saatavilla.

Sen näkee myös NHL.com-sivustolla kun Teams-sivulta valitse joukkueen rosterin. Siellä ei näy kansallisuutta vaan "Birthplace". Puljujärvellä lukee "Alvkarleby, SWE", Nylanderilla "Calgary, CAN" jne. Voihan tuo syntymäpaikkatieto jotakuta kiinnostaa, mutta kyllä sen lisänä pitäisi olla myös kansallisuustieto. Borgenilla lukee "Moorhead, Minnesota, USA", mutta olisihan hän voinut käydä vaikka vain syntymässä siellä.

Vastaavasti NHL:n pelaajatilastorajapinnan kautta kysyttäessä löytyy kansallisuus. Koska kansallisuustietoa ei saa rostereista, se pitää kaivaa pelaajatilastoista sitä mukaa kun joukkueet aloittavat kautensa, ja ko. pelaajat ovat pelaavassa kokoonpanossa. Kun on väsännyt sivustoa, jonka tarkoitus on näyttää pelaajat kansallisuuden mukaan, ei se onnistu optimaalisesti (etenkään niiden osalta jotka ovat vielä poppareilla).

NHL:n näkökulmasta pelaajalla on siis kansallisuus vasta kun tämä on ollut kaudella ekan kerran kokoonpanossa.

Onhan se kansallisuuskin vähän harmaan alueen käsite vaikka Puljujärven tapauksessa. Hänellä on ainakin ollut kaksi passia, joten periaatteessa "kansallisuuksia" on kaksi, joista maajoukkuepeleissä pitää tietysti valita yksi kansallisuus. Identiteettimielessä kansallisuus voi toki olla selkeä asia (kuten ymmärtääkseni Puljun tapauksessa).

Kun NHL.comin ja muidenkin pohjoisamerikkalaisten toimittajien jutuissa näkyy välillä näitä kansallisuusvirheitä (Puljujärvi, Sandström ym), niin osasyy lienee juuri NHL:n omat sivut, joilla se syntymäpaikkatieto sekoittaa toimittajat tulkitsemaan sitä väärin, eli luullaan, että se "SWE" tarkoittaa kansallisuutta. Itse datassa se on selkeästi "birthCity" ja "birthCountry", mutta NHL.com leipoo ne sivuillaan yhteen tavalla, joka avaa oven väärintulkinnoille.

Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Aasinsilta tästä. Kun olen askarrellut omaa NHL-statsisaittiani kuntoon tälle kaudelle huomasin, että NHL:n omien tilastorajapintojenkin kautta saatavat kansallisuustiedot on huonosti saatavilla.

Sen näkee myös NHL.com-sivustolla kun Teams-sivulta valitse joukkueen rosterin. Siellä ei näy kansallisuutta vaan "Birthplace". Puljujärvellä lukee "Alvkarleby, SWE", Nylanderilla "Calgary, CAN" jne. Voihan tuo syntymäpaikkatieto jotakuta kiinnostaa, mutta kyllä sen lisänä pitäisi olla myös kansallisuustieto. Borgenilla lukee "Moorhead, Minnesota, USA", mutta olisihan hän voinut käydä vaikka vain syntymässä siellä.

Vastaavasti NHL:n pelaajatilastorajapinnan kautta kysyttäessä löytyy kansallisuus. Koska kansallisuustietoa ei saa rostereista, se pitää kaivaa pelaajatilastoista sitä mukaa kun joukkueet aloittavat kautensa, ja ko. pelaajat ovat pelaavassa kokoonpanossa. Kun on väsännyt sivustoa, jonka tarkoitus on näyttää pelaajat kansallisuuden mukaan, ei se onnistu optimaalisesti (etenkään niiden osalta jotka ovat vielä poppareilla).

NHL:n näkökulmasta pelaajalla on siis kansallisuus vasta kun tämä on ollut kaudella ekan kerran kokoonpanossa.

Onhan se kansallisuuskin vähän harmaan alueen käsite vaikka Puljujärven tapauksessa. Hänellä on ainakin ollut kaksi passia, joten periaatteessa "kansallisuuksia" on kaksi, joista maajoukkuepeleissä pitää tietysti valita yksi kansallisuus. Identiteettimielessä kansallisuus voi toki olla selkeä asia (kuten ymmärtääkseni Puljun tapauksessa).

Kun NHL.comin ja muidenkin pohjoisamerikkalaisten toimittajien jutuissa näkyy välillä näitä kansallisuusvirheitä (Puljujärvi, Sandström ym), niin osasyy lienee juuri NHL:n omat sivut, joilla se syntymäpaikkatieto sekoittaa toimittajat tulkitsemaan sitä väärin, eli luullaan, että se "SWE" tarkoittaa kansallisuutta. Itse datassa se on selkeästi "birthCity" ja "birthCountry", mutta NHL.com leipoo ne sivuillaan yhteen tavalla, joka avaa oven väärintulkinnoille.
Kieltämättä erikoista, että NHL laittaa syntymäpaikan kansallisuuden edelle.

Sandstorm nyt tottakai on suomalainen, ihan niin kuin joku Ville Virtanen tai Puljujärvikin.

PS. Aamuyö ja vitsit sen tasoisia.

ipaz

Jäsen
Borgen on näitä Minnesotan skandinaaveja kuten mm. Nick Bjugstad, Nick Jensen (jota minä luulin pitkään tanskalaiseksi) sekä Lindgrenin veljekset Ryan ja Charlie.

Nimen perusteella ruotsalaisia voisi myös luulla olevan Buffalon Mattias Samuelsson ja Islandersin Oliver Wahlstrom. Mutta molemmat täysin jenkkejä, mitä nyt isänsä ovat ruotsalaisia. Tai siis kahden passin miehiä molemmat.

Vaan mikä mahtaa olla harvinaisin toinen kansalaisuus NHL-pelaajalla? Coloradon ruotsalaispuolustaja Oliver Kylingtonilla on myös Eriteran passi ja Minnesotan Zach Bogosianilla Armenian.

Vaan mikä mahtaa olla harvinaisin toinen kansalaisuus NHL-pelaajalla? Coloradon ruotsalaispuolustaja Oliver Kylingtonilla on myös Eriteran passi ja Minnesotan Zach Bogosianilla Armenian.

Robyn Regehr ja Brasilia never forget!

Jamaikalta oli myös joku, mutta nyt en saa nimeä päähäni.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy