Katsojat ja media ovat painostaneet NHL-seurat ja -pelaajat ottamaan kantaa poliittisen liikkeen puolesta, kirjoittaa Jatkoajan maajoukkuetoimituksen päällikkö Tuuli Määttä.
www.jatkoaika.com
Tässä on kirjoitus, jossa on mielestäni hyviä pointteja. Minua on häirinnyt jo pitkän aikaa se, että urheilun kautta pakkosyötetään politiikkaa. Miten nämä omat ajatukset nyt pukisi sitten sanoiksi?
Olen ihan pikkunassikasta asti ollut kova urheilun ystävä, ja minulle ei koskaan ole ollut mitään merkitystä urheilijan kansallisuudella, ihonvärillä tai millään muullakaan asialla. Jääkiekossa minua kiinnostaa vain ja ainoastaan se peli. Yleisurheilussa kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että kuka juoksee nopeiten tai kuka heittää pisimmälle jne. Urheilu on aina ollut minulle sellainen foorumi, jossa on saanut levähtää kulloisenkin urheilutapahtuman äärelle ja vain nauttia siitä itse tapahtumasta.
Mutta nyt urheiluun tuntuu pesiytyvän yhä enemmän ja enemmän se, että joissain yhteyksissä tuntuu oikeasti jo siltä, että politiikka on tärkeämpää, kuin se itse urheilu. Ja minä en pidä tästä suuntauksesta pätkän vertaa. Tähän on syynä varmaankin se, että en yleensäkään jaksa paljoa kaikkia perkeleen keskenään riiteleviä ihmisryhmiä, jotka tulevat hieromaan naamalle, että tätä mieltä sinun nyt kuuluu olla asioista, ja tätä aatetta sinun kuuluu kannattaa. Aika helkkarin monta Lindgren & Sihvonen ohjelmaa on tullut jo stopattua ihan alkutekijöihinsä, kun ei vaan jaksa sitä Lindgrenin messuamista.
Seuraavassa on poimittu tuosta linkkaamastani tekstistä pätkä, joka tiivistää tätä asiaa aika hyvin:
NHL:n ja seurojen lisäksi tulilinjalle ovat joutuneet yksittäiset pelaajat. Pittsburgh Penguinsin (kanadalaista) kapteenia,
Sidney Crosbyä, on jo vuosia
vaadittu tukemaan tukemaan BLM-liikettä ja tänä keväänä hän on saanut julkista painostusta myös NHL-pelaajiston sisältä, ainakin
Evander Kanelta. Ilmoilla on myös ajatus, että yksittäisten valkoisten pelaajien täytyy kantaa vastuunsa – ja että
katsojien on pakotettava heidät siihen.
Omassa maailmankuvassani ei vaan kerta kaikkiaan mene jakeluun se, että miten joku voi vaatimalla vaatia jotain ihmistä ottamaan kantaa jonkun asian puolesta. BLM on hyvällä asialla, mutta nyt ei jumalauta eletä missään kommunismissa. Ja mielestäni tälläistä asioiden pakkosyöttämistä täytyy vastustaa ihan viimeiseen asti. Jos Crosby haluaa ottaa asiaan kantaa omasta itsestään kumpuavasta halusta käsin, niin ottakoon. Mutta kyllä me ihan helvetin väärillä poluilla ollaan silloin, jos ihmisiä ruvetaan pakottamaan johonkin tiettyihin kannan ottoihin. Kaiken on perustuttava vapaaehtoisuuteen, ei pakottamiseen.
Ja päätän tämän ränttini seuraavaan: Niin kauan, kuin minussa henki pihisee, niin en tule tukemaan tälläistä. Minä haluan seurata sitä urheilua. Olen vain ja ainoastaan siitä kiinnostunut.