Tämä viesti koskee tuomarityöskentelyä. Olen tarkkaillut
@Cobol (pikaiset paranemiset, kaikesta ei olla samaa mieltä mutta asiallista keskustelua käydään melkein joka kerta) ja muiden kirjoittajien innoittamana asiaa, sillä huomasin olevani hyvin eri mieltä tuomareiden puolueellisuudesta, tai oikeastaankin siis puolueettomuudesta kuin valtaosa jokeri-osion kirjoittajista. Haastoin käsitystäni siitä, että tuomaritoiminta KHL:ssä on reilua ja tasapuolista, koska niin moni ilmensi kirjoituksillaan sellaista ajattelu joka oli omia käsityksiäni vastaan.
Olen viimeisen kymmenen pelin ajan katsonut pelin jäähyt ja mahdolliset riketilanteet niin ammattimaisesti ilman jokerit-laseja voi katsoa kuin pelin sisällä ei-tuomaritoimintaa tunteva ihminen voi katsoa. Kylässä oli parissa pelissä käymässä kutsustani eräs nimeltä mainitsematon kilpatason suomalainen tuomari. Juteltiin tuomaritoiminnasta yleensä ja havainnoitiin sitten samalla matseja. Yhdessä pelissä Jokerit sai jäähyjä heppoisesti ja vastustaja puolestaan ei ns. päivänselvästä tilanteesta (maila lyödään kaksin käsin rikki ylhäältä päin, ei ns. jään kautta kuten tuomarit selvitykseni mukaan puhuvat mailalla tehtävästä häirinnästä vastustajan mailaan). Muissa peleissä tilanteet menivät oman näkemykseni ja dumarikaverin näkemysten mukaan täysin oikein, tilanne sinne tänne give or take.
Mitä nyt yleisesti pohdittiin tätä tämän kauden tuomaritoimintaa, niin yleisesti ottaenhan tuomarilinja on ollut sillä tavalla löysempi, ettei jokereiden ensimmäisen khl-kauden tapaisesti ollut kauden alussa ääri-tiukkaa kaikki pois -linjaa mailahäirinnän suhteen. Se on tuomarillekin kuulemma paljon helpompi viheltää kun kaikki mailahäirintä otetaan pois, eikä vain niitä räikeitä.
Tässä nyt lyhyellä otannalla tehty laadullinen tutkimus, missä tutkimuksen laatua on pyritty parantamaan sillä että havainnoitsijoita on ollut useampi kuin yksi kaikkitietävä itse kirjoittaja. Sehän tässä on tietenkin yleistettävyyden suhteen ongelma, että kyse on joka tapauksessa vain mielipiteistä. Joku toinen varmaan näki viimeisimmänkin matsin niin, että Jokereita sorsittiin tuomareiden puolelta vaikka Jokerit teki voittomaalin väärän vaihdon seurauksena tulleella ylivoimalla 10s ennen loppua. Voin olla ajatuksissani jonkun toisen kirjoittajan mielestä lapsellinen kun olen sitä mieltä, että Jokerit saa täysin reilun mahdollisuuden kaukalossa voittaa kenet tahansa. Mielestäni puolestaan on vainoharhaista nähdä salaliittoja joka puolella vain siksi, koska Venäjä. Kunnioitetaan toistemme mielipiteitä, arvon palstaveljet.