Yleisömäärät Liigassa kaudella 2021–2022

  • 180 409
  • 1 090

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Laitetaan tännekin.. Liigan päivitetyssä turvallisuusohjeessa: Kasvomaskin käyttöpakko koskee myös yleisöä.
Tämä tulee tiputtamaan todella reippaasti yleisömääriä. Siihen päälle sulut niin konkursseja tiedossa liigassakin kun kassat tuhlattiin jo viime kaudella.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ei ne uudet hallit houkuta uusia katsojia paikalle kuin muutan pelin verran. Suurin syy on lätkän tason heikkeneminen. Kuka jaksaa illasta toiseen mennä paikanpäälle katsomaan heikkotasoista lätkää kun pelit voi helposti katsoa sohvalta? Muutenkin huippulätkää tulee tv:stä nykyään primetime aikaan joten kyllä se lätkän jano tulee tapettua katsomalla änäriä, joka pelistä riippumatta on aika viihdyttävää. Tuote pitäisi saada kuntoon niin kyllä ne maksavat asiakkaatkin hallille löytävät.

Aivan tuubaa koko teksti. Liigan taso on ihan todella korkea oikeasti. Nuoria HUIPPUpelaajia on ihan helvetisti Liigassa nykyään. Harvoin näitä näkee. Kakko, Kemell, Slafkovsky, Lambert, Räty, Viro... List goes on and on. Pelin tason heikkeneminen on kanssa ihan shaibaa. Vertaa ysikytluvun lätkää tähän päivään.

Tietysti on niitä heikko tasoisiakin pelejä. Pelaajatkin ovat ihmisiä ja heikot ottelut ovat inhimillisiä. Niitä on myös NHL:ssä. Koitappa katsoa jokin Detroit - Coyotes peli ja tule kertomaan sen jälkeen, että se oli tasokas ottelu. Aivan.

Vika ei ole tuotteessa, vaan hinnoittelussa. TV:stä katsominen on aivan helvetin halpaa lystiä verrattuna siihen mitä se on hallilla. Ysikytluvulla, kun ei tällaista televisioimista ollut. Valitettavasti tätä on hyvin vaikea saada korjattua enää, kun tälle tielle on lähdetty.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vika ei ole tuotteessa, vaan hinnoittelussa. TV:stä katsominen on aivan helvetin halpaa lystiä verrattuna siihen mitä se on hallilla. Ysikytluvulla, kun ei tällaista televisioimista ollut. Valitettavasti tätä on hyvin vaikea saada korjattua enää, kun tälle tielle on lähdetty.
Lisäisin tähän median ja somemaailman, jotka jauhaa jatkuvasti liigasta negatiiviseen sävyyn etsien vain niitä huonoja asioita. Some luo mielikuvia ja usein vääriä mielikuvia. Joskus jo aiemminkin kirjoitin, et monet alalla toimivatkin sahaavat omaa oksaansa juuri mm. somekirjoitteluilla ja näillä miljoonilla podcasteilla, joissa kaikki ovat liigan/jääkiekon huippuasiantuntijoita. Vertailu vuosia taaksepäin on aivan väärin ja ennenkaikkea täysin turhaa.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Vaikka nykyään joka ottelu näytetään tv:ssä, joka tietysi huono asia yleisömäärien vuoksi etenkin näinä aikoina. Niin kyllä seurat saavat myös rahaa onko se nyt Cmorelta vai Telialta. Ja käsittääkseni aika hyvin vielä ellen ole väärässä, korjatkaa jos olen. Että ei pelkästään huono asia.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisäisin tähän median ja somemaailman, jotka jauhaa jatkuvasti liigasta negatiiviseen sävyyn etsien vain niitä huonoja asioita. Some luo mielikuvia ja usein vääriä mielikuvia. Joskus jo aiemminkin kirjoitin, et monet alalla toimivatkin sahaavat omaa oksaansa juuri mm. somekirjoitteluilla ja näillä miljoonilla podcasteilla, joissa kaikki ovat liigan/jääkiekon huippuasiantuntijoita. Vertailu vuosia taaksepäin on aivan väärin ja ennenkaikkea täysin turhaa.
Tästä Liiga voi syyttää vain itseään. Jos et ota somea haltuun, et pääse itse vaikuttamaan siihen millainen sisältö sitä kenttää hallitsee. Liigan somepreesens on käytännössä nolla, verkkosivut ovat kuraa jne. Miksei somessa tule juuri koskaan vastaan esim. klippejä kierroksen kohokohdista?
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tästä Liiga voi syyttää vain itseään. Jos et ota somea haltuun, et pääse itse vaikuttamaan siihen millainen sisältö sitä kenttää hallitsee. Liigan somepreesens on käytännössä nolla, verkkosivut ovat kuraa jne. Miksei somessa tule juuri koskaan vastaan esim. klippejä kierroksen kohokohdista?
Tuo on totta, mutta sitä en tarkoittanut. Somessa tunkee niin kovin läpi liigaan negatiivisesti lähes joka asiassa suhtautuvat, että se ei voi olla vaikuttamatta. Taso huono, paskat yleisömäärät jne jne näitä tuodaan koko ajan päälimmäisenä esille. Harvemmin peleissä käyvä kun lukee näitä jatkuvasti, niin päätös on helppo jäädä kotiin.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Oon kyllä sitä mieltä että paska tasoinen änäri matsi on 10/10 tapauksessa viihdyttävämpää kuin perus liiga höttö. Mielipide asia mutta kuitenkin.
NHL:n katsomisessa on ainakin itselle se ongelma, että minua ei kiinnosta hevon paskaakaan kumpi joukkue voittaa katsomassani ottelussa, koska minulla ei ole mitään tunnesidettä yhteenkään joukkueeseen. Tällöin pelin taso ja intensiteetti tulisi olla täysi kymppi, että viihtyisin tuon tuotteen parissa. Siitä syystä tuhnuinen lokakuun Liiga-peli vie satanolla änäripelin viihdyttävyydessä.

Toki niin kuin sanoitkin, että mielipideasia tämä on.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Vähän sama. En änäri ole 25 vuotteen juuri katsonut, nyt kun oma junnu katselee niitä koosteita on tullut taas matseja väijyttyä. Toki enemmän kuin joukkuita seuraan TPS-taustaisia pelaajia.

Tärkein tavoitekysymys on, millä saadaan livetapahtuma mahdollisimman paljon erottumaan tv-lähetyksestä niin, että TV-tuote on paras mahdollinen?

Helppo vastaus löytyy länsinaapurista ja sille joka sönköttää kulttuurillisista eroista, niin hanhenkaulaisien kölin alta köydessä tervemenoa. Oikeasti siellä on se tehty, ei se ole sinne tullut.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Tärkein tavoitekysymys on, millä saadaan livetapahtuma mahdollisimman paljon erottumaan tv-lähetyksestä niin, että TV-tuote on paras mahdollinen?

Helppo vastaus löytyy länsinaapurista ja sille joka sönköttää kulttuurillisista eroista, niin hanhenkaulaisien kölin alta köydessä tervemenoa. Oikeasti siellä on se tehty, ei se ole sinne tullut.

Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Jonkin verran länsinaapurin urheilutapahtumissa istuneena, se kannattajakulttuuri on kyllä valovuoden Suomen vastaavaa parempi. Ja kun sen turvin matseissa on hyvä tunnelma, sinne on syytä raahautua kotisohvalta paikan päälle sillä sitä tunnelmaa ei tietenkään samalla tavalla kotisohvalla pysty aistimaan.

Kyllähän toi on on todella isossa roolissa ottelutapahtuman onnistumisen kannalta. Suomessa tietysti asennoituminen on jo niin erilaista. Olikohan palstatoveri Cobol vai kuka täällä aikanaan kertoi tarinan, kun Tappara-Jokerit ottelussa Tapparan kannattaja ei ollut tuulettanut suosikkijoukkueensa maalia, ja kun häneltä oli kysytty että miksi näin, vastasi hän että "Mä oon lipun jo maksanut, ei mun tarvii mitään tuuletella". Tai jotenkin näin.

Täälläkin syitä haetaan lähestulkoon aina muualta, mutta kannattajilla olisi kyllä iso mahdollisuus vaikuttaa siihen ottelutapahtuman mielekkyyteen. Ei tietysti joka asiaan, mutta tunnelmaan nyt ainakin. Ja seurojen pitäisi luoda kannattajille mahdollisimman hyvät olosuhteet tätä varten.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Jotenkin tuntuu, että Jatkoajan parviäly on löytänyt viisastenkiven. Kannattajakulttuurista, oman kaupungin tai kylän joukkueen kannattamisesta pitäisi tulla muodikasta. Ja sellainen itsepäinen positiivinen asenne, että omia ei jätetä koskaan ja jos hävitään, niin omia ei haukuta vaan kannustetaan aina. Minä olen juuri tällainen persoona ja olen ihmetellyt, miksi niin monet muut ovat niin negatiivisia ja pessimistejä. Eivät lähde hallille, koska saatetaan hävitä.

Kuinka me muuttaisimme suomalaisten ajattelumallia? Ainakaan moittimalla se ei onnistu, vaan positiivisuuden kautta pitäisi edetä
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Tästä Liiga voi syyttää vain itseään. Jos et ota somea haltuun, et pääse itse vaikuttamaan siihen millainen sisältö sitä kenttää hallitsee. Liigan somepreesens on käytännössä nolla, verkkosivut ovat kuraa jne. Miksei somessa tule juuri koskaan vastaan esim. klippejä kierroksen kohokohdista?

Matskut on palveluntarjoajan eli cmoren omaisuutta? Mitä järkeä on 20 sekunnin klipissä jossa on 30 sekunnin mainos? Mitä järkeä palveluntarjoajan näkökulmasta on laittaa maksu- ja mainosmuurin takaa materiaalia esille, kun oikeuksista on maksettu järjetön summa? Seurat, liiga ja palveluntarjoaja. Kaikilla on eri intressit.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Matskut on palveluntarjoajan eli cmoren omaisuutta? Mitä järkeä on 20 sekunnin klipissä jossa on 30 sekunnin mainos? Mitä järkeä palveluntarjoajan näkökulmasta on laittaa maksu- ja mainosmuurin takaa materiaalia esille, kun oikeuksista on maksettu järjetön summa? Seurat, liiga ja palveluntarjoaja. Kaikilla on eri intressit.
Luulisi, että olisi cmorenkin etu koittaa tehdä omasta tuoteesta mahdollisimman haluttava. Jos joka asiasta koitetaan ottaa mahdollisimman paljon irti rahaa, niin homma tällaista kuin nykyään. Luulisi, että se ei ole tolla tasolla enää osaamisesta kiinni. Liigan ja cmoren pitäisi istua alas ja miettiä miten hommaa kehitetään ja mielellään eri hemmoilla, jotka siellä viimeksi ovat tähän nykyratkaisuun päätyneet.

Jotenkin tuntuu, että Jatkoajan parviäly on löytänyt viisastenkiven. Kannattajakulttuurista, oman kaupungin tai kylän joukkueen kannattamisesta pitäisi tulla muodikasta. Ja sellainen itsepäinen positiivinen asenne, että omia ei jätetä koskaan ja jos hävitään, niin omia ei haukuta vaan kannustetaan aina. Minä olen juuri tällainen persoona ja olen ihmetellyt, miksi niin monet muut ovat niin negatiivisia ja pessimistejä. Eivät lähde hallille, koska saatetaan hävitä.

Kuinka me muuttaisimme suomalaisten ajattelumallia? Ainakaan moittimalla se ei onnistu, vaan positiivisuuden kautta pitäisi edetä
Tärkeintä olisi saada jengi elämään matsit, ei vaan katsomaan niitä. Ei se itsessään juuri auta, että 20 jannaria raiskaa horto magikoa hallin nurkassa, vaikka tämäkin vaihe tarvitaan. Tärkeintä olisi saada hyvä buugi mahdollisiman paljon runkosarjapeleihin. Kyllä kaikki osaa kannattaa finaaleissa, mutta se jengi oppii, että tuppisuuna ei välttämättä ole hauskin ja antoisin tapa nauttia ottelusta.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Matskut on palveluntarjoajan eli cmoren omaisuutta? Mitä järkeä on 20 sekunnin klipissä jossa on 30 sekunnin mainos? Mitä järkeä palveluntarjoajan näkökulmasta on laittaa maksu- ja mainosmuurin takaa materiaalia esille, kun oikeuksista on maksettu järjetön summa? Seurat, liiga ja palveluntarjoaja. Kaikilla on eri intressit.
Niinpä. Liiga pelaa todella lyhytnäköistä peliä, kun miettii ainoastaan suoraan sisääntulevaa rahamäärää. Tv-oikeuksia myytäessä pitäisi miettiä myös näkyvyyttä: säännölliset pelit ilmaiskanavilla ja somesisältöasiat tulisi olla sovittuna samassa paketissa.

Liigan somestrategian pitäisi olla mielestäni aika simppeli. Kolme tavoitetta: 1. Tuottaa positiivista sisältöä liigasta. 2. Luoda mielikuvaa tasokkaasta ja viihdyttävästä pelistä (klipit esim näyttävistä suorituksista ja hauskoista tilanteista). 3. Luoda tarinoita seurojen ja tähtipelaajien/persoonien ympärille. Jälkimmäisestä esimerkkiä voi hakea Red Bull Läpimurto -sarjasta, joka on tällä hetkellä ainoa hyvin tuotettu, kohderyhmäänsä uppoava ja em. tavoitetta palveleva somesisältö.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Niinpä. Liiga pelaa todella lyhytnäköistä peliä, kun miettii ainoastaan suoraan sisääntulevaa rahamäärää. Tv-oikeuksia myytäessä pitäisi miettiä myös näkyvyyttä: säännölliset pelit ilmaiskanavilla ja somesisältöasiat tulisi olla sovittuna samassa paketissa.

Liigan somestrategian pitäisi olla mielestäni aika simppeli. Kolme tavoitetta: 1. Tuottaa positiivista sisältöä liigasta. 2. Luoda mielikuvaa tasokkaasta ja viihdyttävästä pelistä (klipit esim näyttävistä suorituksista ja hauskoista tilanteista). 3. Luoda tarinoita seurojen ja tähtipelaajien/persoonien ympärille. Jälkimmäisestä esimerkkiä voi hakea Red Bull Läpimurto -sarjasta, joka on tällä hetkellä ainoa hyvin tuotettu, kohderyhmäänsä uppoava ja em. tavoitetta palveleva somesisältö.
Hyvää pohdintaa, sellainen havainto noista somejutuista että isohko osa siitä on itse seurojen vastuulla. Ainakin Ilves on (aiemmin) hoitanut tuota hyvin ja vähän pilke silmäkulmassa. Liigalla on ehkä enemmän sellainen katto-organisaation brändi eikä tuotetyylinen kuten NHL:llä.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Voin ottaa vaikka jallupullosta vetoa ettei yksikään Liigajoukkue mene konkurssiin
En ehkä rohkenis olemaan ihan niin rohkea, toivottavasti olen väärässä mutta esimerkiksi Saipa kaipaisi jotain rahakasta mesenaattia tai änäritähteä joka kuittaisi suurimmat tappiot ja toisi rahoitusta.

Toivon erittäin vahvasti samaa, toivottavasti liigaseurat kestää.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Voin ottaa vaikka jallupullosta vetoa ettei yksikään Liigajoukkue mene konkurssiin
En harrasta vedonlyöntiä tuntemattomien kanssa.
Tuskinpa Kärppien toimitusjohtaja ihan huvikseen leukojaan aukoo. Kovasti lisää uskottavuutta kun äänessä on Kärppien toimitusjohtaja ja jos Kärpillä on hankalaa niin se on monella muulla seuralla vielä kovempaa.
Kassat olleet heikoissa kantimissa jo pitkään ja TV-tuloja kuten muitakin yhteistyökumppanien maksuja tulee muutamassa erässä kauden aikana.
Jos ne yleisötulot loppuvat niin se kassa on hyvin nopeasti tyhjä ja puskurit menivät, eikä valtion tuesta ole mitään varmuutta ja ei varsinkaan siitä milloin sieltä saa rahaa. Lisäksi se mihin ajankohtaan tulon menetyksiä verrataan vaikuttaa suuresti tuleeko rahaa yhtään.

Samaa tekstiä tulee myös SaiPan suunnalta eli todella kovat ajat liigassa menossa.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tuo on totta, mutta sitä en tarkoittanut. Somessa tunkee niin kovin läpi liigaan negatiivisesti lähes joka asiassa suhtautuvat, että se ei voi olla vaikuttamatta. Taso huono, paskat yleisömäärät jne jne näitä tuodaan koko ajan päälimmäisenä esille. Harvemmin peleissä käyvä kun lukee näitä jatkuvasti, niin päätös on helppo jäädä kotiin.

Jotenkin tuntuu, että Jatkoajan parviäly on löytänyt viisastenkiven. Kannattajakulttuurista, oman kaupungin tai kylän joukkueen kannattamisesta pitäisi tulla muodikasta. Ja sellainen itsepäinen positiivinen asenne, että omia ei jätetä koskaan ja jos hävitään, niin omia ei haukuta vaan kannustetaan aina. Minä olen juuri tällainen persoona ja olen ihmetellyt, miksi niin monet muut ovat niin negatiivisia ja pessimistejä. Eivät lähde hallille, koska saatetaan hävitä.

Kuinka me muuttaisimme suomalaisten ajattelumallia? Ainakaan moittimalla se ei onnistu, vaan positiivisuuden kautta pitäisi edetä

Tämähän on lähinnä Intter-netin vika, kun tyytyväiset ihmiset ovat hiljaa ja valittajat tarvitsee tällaisen pahan olon purkautumiskanavan. 20 vuotta sitten oli aika erilaista. Koko ajan menty pahempaan suuntaan.

Koko swingi alaspäin on tullut nähtyä ja itse olen pitänyt siitä positiivisuudesta kiinni.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyvää pohdintaa, sellainen havainto noista somejutuista että isohko osa siitä on itse seurojen vastuulla. Ainakin Ilves on (aiemmin) hoitanut tuota hyvin ja vähän pilke silmäkulmassa. Liigalla on ehkä enemmän sellainen katto-organisaation brändi eikä tuotetyylinen kuten NHL:llä.
Pitää paikkansa. Ilves on tällä hetkellä sometekemisessään erittäin hyvällä tasolla, ja siitä sopii muiden seurojen ottaa mallia. Minusta on kuitenkin tärkeää, että myös Liiga itse pyrkii rakentamaan brändiä. Seurojen ensisijainen kohderyhmä on omat fanit, Liigan kohderyhmä pitäisi olla koko urheilua seuraava Suomi. Tavoitteena päästä takaisin kahvipöytäkeskusteluihin.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Pysyvätkö seurat somettamisessaan ajan tasalla? Siis ovatko seurat mukana oikeissa kanavissa? Face on mummojen kanava. Instassa on nuoria, mutta se on jotenkin vaan pelkkää kuvien jakamista. Mitkä ovat ne kanavat, joissa nuoret roikkuvat nykyisin? Minä en ole ihan kärryillä, en tiedä mitä muita kanavia on.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Pysyvätkö seurat somettamisessaan ajan tasalla? Siis ovatko seurat mukana oikeissa kanavissa? Face on mummojen kanava. Instassa on nuoria, mutta se on jotenkin vaan pelkkää kuvien jakamista. Mitkä ovat ne kanavat, joissa nuoret roikkuvat nykyisin? Minä en ole ihan kärryillä, en tiedä mitä muita kanavia on.

Instassa pystyy nykyään jakamaan sisältöä aikalailla kaikissa formaateissa, lyhyet videot taitavat olla suosituin formaatti tällä hetkellä, tai ainakin algoritmit niitä suosivat. Mutta vaikeeta sitä somea on tosiaan tehdä jos tv-oikeuksien sopparilla sanotaan, että et saa näyttää peleistä kuin x määrän klippejä per viikko.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Pysyvätkö seurat somettamisessaan ajan tasalla? Siis ovatko seurat mukana oikeissa kanavissa? Face on mummojen kanava. Instassa on nuoria, mutta se on jotenkin vaan pelkkää kuvien jakamista. Mitkä ovat ne kanavat, joissa nuoret roikkuvat nykyisin? Minä en ole ihan kärryillä, en tiedä mitä muita kanavia on.
Boomerin ulkomuistista Jodel, tiktok, snapchat ja Instagram, youtube sit pidempii videoihin (on sielläkin shorts toki)
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Pitää paikkansa. Ilves on tällä hetkellä sometekemisessään erittäin hyvällä tasolla, ja siitä sopii muiden seurojen ottaa mallia.
Tosiaan Ilvekselle peukku ylös tästä.

Itse toivoisin niin oman suosikin kuin muidenkin ottavan rennompaa ja huumoripitoisempaa otetta somemaailmassa. Itseironiakin on joskus paikallaan. Näillä saisi joukkuetta varmasti enemmän puheeksi toreilla ja turuilla (huom. pieni alkukirjain). Ei kaiken tarvii olla aina niin vakavaa ja asiapitoista. Sitä varten seuroilla on kotisivut.
 

juurihoito

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO
Paljon mahtoi olla tänään Porissa katsojia kun ei edes ilmoiteta enää ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös