Yleisömääriin vaikuttaa käytännössä kolme komponenttia, tässä järjestyksessä:
- Lipun hinta
- Tapahtuman status ihmisten mielissä
- Tapahtuman viihdearvo
Hintaa laskemalla saadaan lisää väkeä halliin, mutta kuten Kallioniemi haastattelussa totesi, sillä harvoin saadaan enemmän rahaa viivan alle. Hinta vaikuttaa kuitenkin myös muihin komponentteihin: halvemmilla seisomalipuilla saatetaan esimerkiksi saada enemmän mökää halliin, mikä nostaa viihdearvoa. Pitkällä tähtäimellä myös tapahtuman status ihmisten mielissä nousee, mitä enemmän porukkaa hallissa käy. Kuitenkin hinnalla pelaamisessa pelivaraa on verrattain vähän, joten kahden muun komponentin arvo korostuu.
Miten nostaa tapahtuman statusta? Markkinoimalla. Pitää olla brändi, jonka ihmiset tunnistavat ja jota pidetään arvossa. Liigan pitää olla asia, josta puhutaan turuilla ja toreilla, työpaikan kahvipöydissä. Jalkapallon Mestarien Liigaa katsoo Suomessa valtava määrä väkeä, jotka eivät muuten jalkapalloa seuraa, vaikka siellä ei pelaisi yhtään suomalaista! Miksi? Koska se on arvostettu brändi - sitä pidetään isona asiana. Jääkiekon MM-kisat on Suomessa vielä isompi juttu, isompi brändi, koska se on nivottu kansallistunteeseen. MM-kisoja katsoo miljoonia suomalaisia, vaikka suurin osa näistä ei Liigaa seuraa ollenkaan. Liigan tavoitteena pitää olla samantasoinen brändi, yhtä iso juttu. Sitä varten pitäisi olla strategia ja selkeät askelmerkit. Ilmainen vinkki Liigan johdolle: aloittakaa siitä, että nettisivut laitetaan kuntoon, highlighteihin panostetaan ja sosiaalinen media otetaan haltuun.
Miten parantaa tapahtuman viihdearvoa? Moni vastaa tähän, että pelin tasoa nostamalla. Itse väitän, että pelin tasolla on satunnaiskatsojalle oikeasti suhteellisen vähän merkitystä. Merkittävämpää on, mitä pelissä tapahtuu ja millainen tunnelma hallissa on. Maailman parhailla pelaajillakin voidaan pelata pelkkää träppiä ja viivelähtöä. Enemmän maaleja, hyökkäävämpää peliä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita = viihdyttävämpi peli. Mutta lopulta vielä pelitapahtumiakin tärkeämpää on hallin tunnelma. Jalkapallo on satunnaiskatsojalle erittäin tylsä peli, mutta tunnelma vaikkapa englantilaisessa futismatsissa on sellainen kokemus, mitä katsoja arvostaa. Mitä railakkaampi meno katsomossa, sen parempi viihdearvo. Seurojen tulee tiedostaa tämä, ja tehdä kaikkensa tarjotakseen otolliset olosuhteet kannattajakulttuurin kehitykselle.
Monta muutakin keinoa statuksen ja viihdearvon nostamiseen on. Tärkeintä ei ole se, mitä keinoista valitaan, vaan se, että valitaan edes joku. Tällä hetkellä ei tehdä mitään, vaan seistään kädet taskussa ja voivotellaan laskevia yleisömääriä. Välillä jopa paskotaan olemassa olevan tuotteen päälle (botin tekemät koosteet, liiga.fi uudistus jne.).