Veikkaajan Petteri Linnavalli kirjoitti tästä asiasta tämän viikkoisessa Arvaajassa. Minä en voi käsittää, miksi he käyttävät itsepintaisesti arvosteluna viime kautista koko kauden yleisökeskiarvoa. Ei yleisöä ole ikinä käynyt syksyn otteluissa samaan tahtiin, kuin keväällä. Linnavallin mukaan liiga on pari sataa katsojaa jäljessä yleisömäärissä. Tämä ei pidä paikkaansa ja on suoranaista typeryyttä väittää näin. Katsojakeskiarvoa pitää verrata edellisvuosina samaan aikaan pelattuihin otteluihin. Tämä sama Jeesustelu on käyty joka vuosi eikä osa toimittajista tunnu asiaa millään hyväksyvän. Se, että Jokereiden, TPS:n ja Tapparan peleissä käy vähemmän katsojia kuin viime vuonna, tuskin on koko liigan vika. Siellä pitää katsoa peiliin ja miettiä mitä on tehty väärin. Minä näen kuitenkin että kokonaisuutena ollaan menty eteenpäin ja tämä antaa mahdollisuuksia pienemmillekkin seuroille menestyä jatkossa.
Tällä kaudella on ensimmäisissä 66 ottelussa käynyt enemmän katsojia kuin viime vuonna. Vuosina 02-03 sekä 99-00 kävi enemmän, mutta nekin tasaantuivat sitten keväällä.
Katsojaka.
66 ottelua ------- koko kausi
04-05 4827 ------
03-04 4763 ------ 5007
02-03 5007 ------ 5033
01-02 4807 ------ 5107
00-01 4799 ------ 5052
En väitä että liiga voisi hirveän hyvin ja on paljon epäkohtia, joita pitää kehittää. Kuitenkin suuntaus on hyvä ja toimittajienkin olisi aika etsiä totuutta, eikä etsiä noita negatiivisia lööppejä jokaisesta asiasta. Pohjanoteerauksen mielestäni veti Urheiluruutu eilen, kun haukkui Kärppien NHL-hankinnat ja muutenkin Kärppien tähtisikermän. Nämä kyseiset herrat ovat loistavaa markkinointia koko SM-Liigalle ja toivon että lisää pelaajia (esim. Saku) tulee vielä viihdyttämään koko Suomen kansaa. On aivan selvä, että kukaan pelaaja ei voi tulla nykyliigaan ja tehdä hirveitä tehoja / ottelu.
Peruuttelu- / kahvakiekko ei ole hyvä asia viihtyvyyden kannalta. Minusta kuitenkin liigan tuomarit ovat menneet eteenpäin paljon tässä (Kruusia ja Pajusta lukuunottamatta) ja kahvaamisesta on vihelletty paljon jäähyjä ja taas kunnon taklauksista on annettu isoja jäähyjä paljon vähemmän kuin aiemmin. Tämä on omiaan lisäämään liigan viihdearvoa ja itse näin esimerkiksi Kärpät-Ässät ottelun hienona tapahtumana, vaikka kannattamani joukkue sen hävisikin. Peli oli tunnerikasta ja tapahtumia paljon. Ei se pelillisesti varmasti kummaltakaan huippusuoritus ollut, mutta viihdyttävää kiekkoa se oli.
Minä odotan mielenkiinnolla, milloin joku toimittaja tekee tosissaan positiivisen kirjoituksen SM-Liigasta ja heti kun sen tekee, aion kyseistä toimittajaa asiasta kiittää.