Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 280 696
  • 1 482

Bacon

Jäsen
Enpä nyt SaiPan tilanteesta vetäisi tuollaista johtopäätöstä. Edellinen peli oli loppuunmyyty ja uskon, että lauantaina menee tämän päivän katsojaluku rikki. Tietysti vähemmän yllättäen siellä unohdettiin tuo SaiPan ensimmäinen matsi. Ei sopinut agendaan?
 

Wolves

Jäsen
Enpä nyt SaiPan tilanteesta vetäisi tuollaista johtopäätöstä. Edellinen peli oli loppuunmyyty ja uskon, että lauantaina menee tämän päivän katsojaluku rikki.

Epäilen. Ainakin vielä tänään lauantain ottelun myytyjen lippujen määrä tuotti SaiPalle "Haasteen."
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Heikolta näyttää kertakaikkiaan.

Yllättyneet voivat muodostaa parijonon. Liiga valitettavasti näivettyy omaan mahdottomuuteensa, ja kohta voi jopa alkaa pidättää hengitystä odotellessa. Tätä menoa se ei nimittäin kovin kauaa kestä. Kai ne vielä muutaman jengin ehtii nostaa mukaan ennen kuin lyödään lappu luukulle?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tietysti vähemmän yllättäen siellä unohdettiin tuo SaiPan ensimmäinen matsi. Ei sopinut agendaan?

Mitä vittua? Viestini käsitteli viimeisimmän kierroksen yleisömääriä. Miten kassalla sinä oikein olet, kun lähdet ihmettelemään, ettei viestissä ole huomioitu jotain viime viikonlopun yleisömäärää?
 

Bacon

Jäsen
Mitä vittua? Viestini käsitteli viimeisimmän kierroksen yleisömääriä. Miten kassalla sinä oikein olet, kun lähdet ihmettelemään, ettei viestissä ole huomioitu jotain viime viikonlopun yleisömäärää?

No sepä se. Äijä paukkaa vaan silloin paikalle, kun yleisömäärät osuu omaan agendaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
No sepä se. Äijä paukkaa vaan silloin paikalle, kun yleisömäärät osuu omaan agendaan.

Ottaako sinua jotenkin koville, kun joku tuo esiin Liigan surkeita yleisömääriä? Muuten on vaikeaa ymmärtää kitinääsi ja piipitystäsi jostain agendoista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ihmisillä on ihan oikeasti tilanteita, jolloin ylimääräistä rahaa ei ole laittaa jääkiekon katsomiseen.
Yksilötapauksia löytyy varmasti ja ääriesimerkkejä on helppo keksiä!

Tässä on koko ajan ollut kyse asiasta yleisellä tasolla: kuinka paljon "yleinen taloudellinen tilanne" vaikuttaa SM-liigan jääkiekko-otteluiden kävijämääriin. Koko ajan puhutaan siis normaalissa palkkatyössä käyvistä ihmisistä. Mun mielestäni on erittäin epätodennäköistä, että suomalainen henkilö tekee Suomessa töitä pystyäkseen vain niukin naukin elättämään itsensä. Pari iltaa sitten tuli televisiosta Arman Alizadin Viimeinen ristiretki, jossa käsiteltävänä aiheena oli Bangladeshin laivapurkaamot. Nämä ihmiset elävät oikeasti köyhyydessä - päivän ansiot menevät vain ja ainoastaan elämiseen eikä ylimääräistä rahaa jää. Suomessa tällaista tilannetta ei pääse koskaan syntymään "yleisen taloudellisen tilanteen" johdosta. Siitä pitää huolen jo vähintään kaksi asiaa: minimipalkka sekä yleinen sosiaaliturva.

Ihmisillä voi oikeasti olla tilanteita, jolloin ylimääräistä rahaa ei ole laittaa jääkiekon katsomiseen. Tästä lauseesta olen täysin samaa mieltä. Mielenkiintoisempaa on miettiä, että miksi tällainen tilanne on päässyt syntymään. Missään vaiheessa mikään pelkkä "yleinen taloudellinen tilanne" ei aiheuta tällaista tilannetta. Kyllä siellä on taustalla jotain muita hölmöilyjä.

Edelleen: kyse on koko ajan ollut siitä, että vaikuttaako "yleinen taloudellinen tilanne" jotain jääkiekon SM-liigan otteluiden kävijämääriin. Normaali työssäkäyvä kansalainen ei ole Suomessa koskaan niin pers'aukinen, että hänellä ei oikeasti olisi laittaa rahaa jääkiekon katsomiseen. Yksittäisiä tapauksia löytyy varmasti, mutta tällöinkään kyse ei ole liian pienestä palkasta (vrt. Bangladesh). Kyse on yksinkertaisesti vain siitä, että yksilön menot ovat liian suuret tuloihin nähden.

Toki tämä voi joillain johtua myös priorisoinnista, esimerkiksi omaa liikuntaharrastusta saatetaan pitää tärkeämpänä, ja vaikka joidenkin hyväosaisten on erittäin vaikea sitä uskoa, kaikilla ei oikeasti ole varaa sen oman liikuntaharrastuksen lisäksi vielä peleissä käymiseen.
Tämä on melko pelottava asenne ja priorisointi! Kaikki liikenevä ja ylimääräinen raha lyödään kiinni johonkin yhteen harrastukseen?

Vuonna 2014 mä herättelin henkiin jälleen wanhan harrastukseni. Mä tiesin jo etukäteen, että vuosien tauon jälkeen aloittaminen tulee todella kalliiksi. Mä en koskaan tehnyt laskelmia kuinka paljon mä upotin rahaa melko lyhyessä ajassa (9-12 kuukautta) harrastukseni uudelleenaloittamiseen. Mulla pyöri päässäni vain yksi lause: "kaikki harrastukset maksavat". Mä tuskin koskaan haluankaan laskea täsmällistä rahasummaa - osittain myös siitä syystä, että tein samalla myös harrastukseeni liittyviä sijoituksia. Muutamat näistä sijoituksista on jo nyt vajaassa vuodessa kokeneet yli 100% arvonnousun.

Vuoden 2014 aikana mä käytin harrastukseeni todella paljon rahaa - pers'karvatuntuma on, että mä käytin koko vuoden nettoansioistani jopa yli 25% yksistään harrastukseeni. Tästä huolimatta mä pidin koko ajan järjen mukana toiminnassani - asumis- ja ruokakustannukset pysyivät riittävän pieninä, joten kyllä mulla oli jatkuvasti nk. ylimääräistä rahaa taskussani myös muuhun itseni viihdyttämiseen kuten lätkämatseihin tai kapakkakierroksiin. Jos tällaista ylimääräistä rahaa ei olisi tuloistani jäänyt, niin siinä tapauksessa olisin ehdottomasti pienentänyt ensimmäisenä harrastukseeni kuluvaa rahasummaa.

Tässäkään kyse ei ole mistään absoluuttisista rahasummista tai nettotuloista. Kun välttämättömät menot suhteutetaan oikein käytettävissä oleviin tuloihin, niin jokaiselle työssäkäyvälle ihmiselle jää rahaa myös viihde- ja harrastustarkoituksiin. Vasta tässä vaiheessa aletaan puhua priorisoinneista. Pelottavaksi asia tulee vasta siinä vaiheessa, kun välttämättömien menojen jälkeen jokainen irtoava lantti lyödään kiinni vain johonkin yhteen (harrastus-) tarkoitukseen.

Olisi myös hyvä muistaa, että se on aika pieni osa niistä hallilla kävijöistä, joille jääkiekko on oikeasti suuri ja tärkeä osa elämää. Se saattaa täällä Jatkoajassa joskus unohtua. Jos henkilökohtainen taloustilanne on heikentynyt, nämä ihmiset luopuvat nopeasti jääkiekon katsomisesta, ja sillä ei ole mitään vaikutusta asiaan vaikka Liiga olisi kuinka kiinnostava ja urheilullinen.
Tarkoittaako heikentynyt henkilökohtainen taloustilanne jääkiekon katsomisesta luopumista kokonaan?

Mulla on sellainen käsitys, että todella harva luopuu jääkiekon katsomisesta kokonaan. Ennemmin kyse on tottumusten muuttumisesta. Jos paremmalla henkilökohtaisella taloustilanteella käytiin hallilla, niin heikentyneellä henkilökohtaisella taloustilanteella jäädään mieluummin kotiin ja haetaan kiinnostavasta lätkämatsista vaikka niitä ilmaisia streameja. Tuskin se varsinainen kiinnostus ihmisen sisällä mihinkään katoaa heikentyneen henkilökohtaisen taloustilanteen myötä?

Mielestäni on erittäin vaikeata allekirjoittaa väitettä, että heikentynyt henkilökohtainen taloustilanne tappaisi kiinnostuksen jääkiekon seuraamiseen - sikäli mikäli sitä kiinnostusta on kuitenkin ollut paremman henkilökohtaisen taloustilanteen vallitessa.

1990-luvun alussa kilpaileva viihdetarjonta oli kaksi tv-kanavaa, leffateatteri ja konsertit. Nykypäivänä jopa sosiaaliset tarpeet saa tyydytettyä melko hyvin kotoa käsin.
- Muu viihdetarjonta kilpailu
Yleisen heikentyneen taloudellisen tilanteen vaikutus katsojamääriin tuli mielestäni jo kohtuullisen hyvin selvitettyä. Nyt mielenkiintoni herää tähän väitteeseen lisääntyneestä "kilpailevasta viihdetarjonnasta".

Uskallan jopa väittää, että lisääntynyt "kilpaileva viihdetarjonta" on peräti lisännyt ihmisten mahdollisuuksia mennä hallille katsomaan matsia. Jos silloin 90-luvulla televisiosta tuli joku hyvä elokuva samaan aikaan, kun hallilla oli tiedossa hyvä matsi, niin mahdollisuuksia ei ollut paljon: joko A) jäädään kotisohvalle ja katsotaan elokuva eikä mennä hallille tai B) ei katsota elokuvaa, vaan mennään hallille tai C) mennään hallille, mutta nauhoitetaan elokuva VHS-kasetille ja katsotaan myöhemmin. Tänä päivänä tällaisia valintoja ei enää tarvitse tehdä. Lähes elokuva kuin elokuva on katsottavissa lähes koska tahansa ja missä paikassa tahansa.

Mun järkeeni ei vain mahdu, että millä tavalla tämä lisääntynyt "kilpaileva viihdetarjonta" rajoittaa ihmisiä menemästä hallille.

Syyhän on todella yksinkertainen: tänä päivänä ihmiset jäävät mieluummin röhnöttämään kotisohvalle kaljapullo kädessä ja katsovat matsin televisiosta kuin lähtevät hallille toisten ihmisten pariin. Sama ilmiöhän on nähtävissä muussakin sosiaalisessa kanssakäymisessä - jäädään ennemmin kotisohvalle hakkaamaan tattia ja "tykätään" jostain sosiaalisen median kautta jaetusta valokuvasta ennemmin kuin mennään kyseisen henkilön kanssa vaikka kahville tai kaljalle ja oikeasti vaihdetaan kuulumisia. Ehkä tämä kilpaileva "lisääntynyt viihdetarjonta" rajoittaa sitten ihmisten halua ja kiinnostusta jopa täysin normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen toisten ihmisten - kavereiden - kanssa?
 

Bacon

Jäsen
Ottaako sinua jotenkin koville, kun joku tuo esiin Liigan surkeita yleisömääriä? Muuten on vaikeaa ymmärtää kitinääsi ja piipitystäsi jostain agendoista.

Kitinää ja piipitystä samaan aikaan. Jumalauta meitsi on lahjakkuus. Kiitos, että toit piilevän lahjakkuuteni esille.

Ihan samaa kitinää ja piipitystä sieltä suunnalta tulee jatkuvalla syötöllä. On se kumma, ettei siuta näy kommentoimassa muuten kuin huonoja yleisömääriä. Osaatko selittää miksi näin? Oletko huolissasi kotoisen Liigamme tilasta? Luulin, ettei se siuta kiinnosta.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Umpisurkeat yleisömäärät saivat jatkoa keskiviikon kierroksella. Sport nykäisi 2543 katsojaa kotipeliinsä, vähemmän kuin kertaakaan viime kaudella. KooKoo sukelsi myös verrattain alas, kun yleisömäärä jäi alle 2900, vaikka luulisi kouvolalaisten olevan into piukeana, kun pitkästä aikaa Liigakiekosta pääsevät nauttimaan. Kehua ei voi Saipankaan lukemaa. Viime kaudella kotipelit HIFK:ta vetivät sen noin 4300-4400 katsojaa, nyt vain 3627.

Heikolta näyttää kertakaikkiaan.

Viime kaudella SaiPan (huomioi kirjoitusasu) kotipelit HIFK:ta vastaan olivat viikonloppupelejä, hassusti se jäi sinulta mainitsematta. Ainakin Lappeenrannassa yleisömäärä on tavallisesti dipannut viikonloppukotiavauksen jälkeiseen tiistaipeliin, minkä jälkeen peliesitykset alkavat vaikuttaa yleisömääriin. En tiedä miksi, mutta näin se on aina mennyt.

Mikäli tämä edes vähän pätee Kouvolaan, niin ei tuo tämänpäiväinen 2885 ole edes mikään järisyttävän huono suoritus liiga-avauskaakonkulmaderbykiimaviikonlopputuplaturpaanoton krapuloissa keskiviikkona varsin väritöntä Kerhoa vastaan. Ei se hyväkään ole, mutta ei mielestäni erityisen huono. Erityisen huonoja ovat olleet KalPan, Sportin ja Bluesin lukemat.
 

axe

Jäsen
Viime kaudella SaiPan (huomioi kirjoitusasu) kotipelit HIFK:ta vastaan olivat viikonloppupelejä, hassusti se jäi sinulta mainitsematta.

Lisähuomiona vielä, että viime kaudella SaiPan HIFK-pelit pelattiin tammikuussa ja helmikuussa. Syys-lokakuun yleisömääriä voi kyllä verrata kauden keskitalven pelien yleisöihin, mutta silloin huomaa aina, että nehän on yleensä selvästi pienempiä. Se tietenkin sopii monille agendaan oikein mainiosti.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yllättyneet voivat muodostaa parijonon. Liiga valitettavasti näivettyy omaan mahdottomuuteensa, ja kohta voi jopa alkaa pidättää hengitystä odotellessa. Tätä menoa se ei nimittäin kovin kauaa kestä. Kai ne vielä muutaman jengin ehtii nostaa mukaan ennen kuin lyödään lappu luukulle?
Eihän tässä sitten ole vielä mitään hätää. Vuoden päästä on Jukurit mukana ja sen jälkeen ei uusia ole tulossa muutamiin vuosiin. Taitaa käydä siis siten, että Liigan näivettyminen ja Jokereiden paluu ajoittuu samoihin aikoihin.
Viime kaudella SaiPan (huomioi kirjoitusasu) kotipelit HIFK:ta vastaan olivat viikonloppupelejä, hassusti se jäi sinulta mainitsematta.

Erittäin outoa ja hassua...eiku...

Mutta joo, yleisömäärät ovat olleet kauttaaltaan huonoja. Syitä on listattu jo usean kirjoittajan toimesta ja niistä ne pointit jo löytyvätkin niille jotka asioita myös ajattelevat eivätkä ainoastaan ole vittuilemassa. Ei mitään ihmeellistä siis sillä suunnalla.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tämä on melko pelottava asenne ja priorisointi! Kaikki liikenevä ja ylimääräinen raha lyödään kiinni johonkin yhteen harrastukseen?
——

Tässäkään kyse ei ole mistään absoluuttisista rahasummista tai nettotuloista. Kun välttämättömät menot suhteutetaan oikein käytettävissä oleviin tuloihin, niin jokaiselle työssäkäyvälle ihmiselle jää rahaa myös viihde- ja harrastustarkoituksiin. Vasta tässä vaiheessa aletaan puhua priorisoinneista. Pelottavaksi asia tulee vasta siinä vaiheessa, kun välttämättömien menojen jälkeen jokainen irtoava lantti lyödään kiinni vain johonkin yhteen (harrastus-) tarkoitukseen.

Itsehän olen 2012-2015 kesinä painanut arviolta seuraavanlaisilla prosenteilla rahat yhteen harrastukseen: 2012: 90%, 2013: 100%, 2014: 75%, 2015: 70%. Hyvinhän tässä silti autolla ajelee ja peleissä käy, vaikka opiskelija onkin. Kyllä mä lähtisin siitä, että a) ihmisiä ei kiinnosta tarpeeksi, b) ihmisiä pelottaa lamanlietsojien puheet. Noin isossa kuvassa. Totta kai, jos aletaan mikrotasolla tarkastelemaan, varmasti löytyy niitä, joille ei lompakko eikä tili anna myöden.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan mielenkiinnosta kysyisin @erku että mites ne Jokerien yleisömäärät? On tainnut olla aika paljon jäljessä vs. viime kausi, eikö vain? Eli onko yleisökato pelkästään Liigan onglema, vai koko Suomen?
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Umpisurkeat yleisömäärät saivat jatkoa keskiviikon kierroksella. Sport nykäisi 2543 katsojaa kotipeliinsä, vähemmän kuin kertaakaan viime kaudella. KooKoo sukelsi myös verrattain alas, kun yleisömäärä jäi alle 2900, vaikka luulisi kouvolalaisten olevan into piukeana, kun pitkästä aikaa Liigakiekosta pääsevät nauttimaan. Kehua ei voi Saipankaan lukemaa. Viime kaudella kotipelit HIFK:ta vetivät sen noin 4300-4400 katsojaa, nyt vain 3627.

Heikolta näyttää kertakaikkiaan.
Sportin kiima laantumassa lie. "nyt ollaan tääl ni mikäs tässä" Ei ole enää samaa tulokaskiimaa kuin viime kaudella. Muutkaan joukkueiden kannattajat ei välttämättä enää Sport otteluista vieraspeleinä samalla tavalla syty. Ei sillä, että olisi "pistelinkona" viime kaudellakaan ollut mutta nyt ei ole enää "uutta ja jännää" Eikä sinällään ihmekkään, että näin käy, kun sama juttu käy nyt joka paikassa, esim Kuopiossakin oliko nyt alle 2.5k. Mut tosiaan veikkaan tämän olevan yleinen trendi tällä kaudella kun TV tarjoaa yhden lipun hinnalla koko kuukauden.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itsehän olen 2012-2015 kesinä painanut arviolta seuraavanlaisilla prosenteilla rahat yhteen harrastukseen: 2012: 90%, 2013: 100%, 2014: 75%, 2015: 70%. Hyvinhän tässä silti autolla ajelee ja peleissä käy, vaikka opiskelija onkin. Kyllä mä lähtisin siitä, että a) ihmisiä ei kiinnosta tarpeeksi, b) ihmisiä pelottaa lamanlietsojien puheet. Noin isossa kuvassa. Totta kai, jos aletaan mikrotasolla tarkastelemaan, varmasti löytyy niitä, joille ei lompakko eikä tili anna myöden.

Ai mä ajattelen just päinvastoin. Ei nämä yt-neuvottelut ja tehtaiden sulkemiset ole mikään vitsileikkijuttu. Perheessä toinen irtisanotaan niin lätkämatsit jää siihen. Kyllähän se kiekko kiinnostaa, siitä on vain tullut ns. harvinaista herkkua ja viikonloppuisin. Onhan se nyt sikakallis harrastus varsinkin niille joiden perheessä useampi käy peleissä. Barona-areenalle autolla 7€ + liput n.50€, jos haluaa ottaa pari 8€ lonkeroa pitää tulla dösällä ja varata aikaa sen puolitoistatuntia, kotiin päin pitää melkein suhasta taksilla (30€) jos on lapsi mukana (eväät 10€ limsa ja popparit) kun menee liian myöhäiseksi seikkailla pysäkeillä ja vaihtaa linjaa. Vaikka meitä on kaksi työssäkäyvää aikuista niin ei meillä ole varaa jatkuvasti peleissä rampata.

Jos asuisin Raumalla niin varmasti ostaisin vaikka lomarahoista kausikortin ja sotkisin fillarilla jokaiseen peliin, mutkumutku. Nyt sijoitan sen kausikortin hinnan tv-palveluun ja katsotaan matsit kotona.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Viime kaudella SaiPan (huomioi kirjoitusasu) kotipelit HIFK:ta vastaan olivat viikonloppupelejä, hassusti se jäi sinulta mainitsematta.

Joo, jostain hassusta syystä jäi mainitsematta, että nämä tiistaina ja perjantaina pelatut matsit olivat molemmat viikonloppupelejä. Minulle olikin ihan uutta tietoa, että tiistai on osa viikonloppua. Kaikenlaista valistajaa tällä palstalla liikkuukin.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, jostain hassusta syystä jäi mainitsematta, että nämä tiistaina ja perjantaina pelatut matsit olivat molemmat viikonloppupelejä. Minulle olikin ihan uutta tietoa, että tiistai on osa viikonloppua. Kaikenlaista valistajaa tällä palstalla liikkuukin.
Oli miten oli niin tiistai oli runkosarjan toiseksi viimeinen kierros ja SaiPa taisteli vielä täysillä suorasta pleijaripaikasta.
Näen tuossa hieman erilaista tilannetta mikä oli eilisessä matsissa. Kuitenkin vasta kolmas kierros ja alla tuplaottelut paikallisvastustajaa vastaan. Ei toki poista sitä seikkaa, että yleisömäärät ovat olleet heikkoja. Asioilla tuppaa olemaan muitakin puolia kuin vain se mitä itse haluaa nähdä.

edit.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin @erku että mites ne Jokerien yleisömäärät? On tainnut olla aika paljon jäljessä vs. viime kausi, eikö vain? Eli onko yleisökato pelkästään Liigan onglema, vai koko Suomen?
Ei kai tuo nyt voi pitää paikkaansa? Mulla ei ole mitään käsitystä kummankaan kauden yleisömääristä niin jos tuossa on jotain perää niin onko pudotus ollut mitenkä suurta? Varsinaisesti ei kuulu tähän ketjuun, mutta antaisihan se vähän osviittaa. Jokereilla on kuitenkin täysin erilainen tilanne myydä lippuja esim. hintapolitiikan kanssa. Tappiota tulee joka kausi joka tapauksessa miljoonia niin se on ihan sama myydä lippuja muutamilla euroilla tai jakaa "ilmaiseksi". Jonottaahan jotkut ämpäreitäkin vesisateessa kun ilmaiseksi saavat.
 
Viimeksi muokattu:

Bacon

Jäsen
On se kumma, ettei siuta näy kommentoimassa muuten kuin huonoja yleisömääriä. Osaatko selittää miksi näin? Oletko huolissasi kotoisen Liigamme tilasta? Luulin, ettei se siuta kiinnosta.

Niin @erku oliko nämä liian vaikeita kysymyksiä? Ajattelin, että terävänä kaverina osaat vastata näihin.
 

motamoro

Jäsen
Ihmettelen kyllä miten monissa laskelmissa kuuluu mukaan alkoholi hallilla, eväät ja jopa taksiakin (seurausta alkoholin käytöstä?). Eihän nuo tee siitä ottelusta kallista vaan omat valinnat. Onko jääkiekko lajina niin puuduttavaa, että vaatii pari (kallistakin) olutta alle vai ihmisille alkoholi niin tärkeää, että siitä ei voi luopua vaikka olisikin hieman vähemmän rahaa käytettävissä? Kyllähän sitä saa hintaa saa lisää myös sillä matsissa käymiselle, esim. laskemalla 10 euron tulosvedonkin mukaan yms. täysin otteluhintaan suorasti liittymätöntä.

Kuten @Mr.Fox jo puhuikin priorisoinnista, jos haluaa jääkiekkoa seurata ja tulot ovat hieman pienentyneet, tällöin itse luultavasti vähentäisin muutaman erätaukojuoman kulutustottumuksistani (mikäli ne niihin kuuluisivat) kuin lopettaisin hallilla käymisen.
 

axe

Jäsen
Ei kai tuo nyt voi pitää paikkaansa? Mulla ei ole mitään käsitystä kummankaan kauden yleisömääristä niin jos tuossa on jotain perää niin onko pudotus ollut mitenkä suurta?

Pitihän tuo tsekata. Jokerien koko viime kauden keskiarvo oli intter netin mukaan 10932 katsojaa. Pienimmillään ka. oli viiden ekan kotipelin jälkeen, jolloin se oli 10374. Viime kauden pienin Jokeriyleisö oli 9034. Nyt jos osasin oikein tsekata, niin on pelattu neljä kotimatsia, joiden keskiarvo on 9607, ja yhdessä neljästä on nähty pienin yleisömäärä 8385. Että siitä kun enää viistuhatta katsojaa putoaa pois, niin ollaankin jo Liigan lukemissa!

Suurin yllätys ja ihmeen aihe ja kohuotsikoita iltapäivälehtiin vaativa juttu on kuitenkin ehdottomasti se, että viime kaudellakin kauden ekoissa peleissä Jokerien katsojakeskiarvo on ollut pienempi kuin muun kauden aikana! Miksei painokoneita ole jo pysäytetty?
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai tuo nyt voi pitää paikkaansa? Mulla ei ole mitään käsitystä kummankaan kauden yleisömääristä niin jos tuossa on jotain perää niin onko pudotus ollut mitenkä suurta? Varsinaisesti ei kuulu tähän ketjuun, mutta antaisihan se vähän osviittaa. Jokereilla on kuitenkin täysin erilainen tilanne myydä lippuja esim. hintapolitiikan kanssa. Tappiota tulee joka kausi joka tapauksessa miljoonia niin se on ihan sama myydä lippuja muutamilla euroilla tai jakaa "ilmaiseksi". Jonottaahan jotkut ämpäreitäkin vesisateessa kun ilmaiseksi saavat.

Jokereilla neljän pelin jälkeen yleisökeskiarvo on jotain 9600+, kun tavoite on ilmeisesti jossain 11000 tienoilla, mikä oli viimekauden keskiarvo. Kauden toinen peli Torpedoa vastaan kiinnosti historian huonointa yleisömäärää 8300+ ja CSKA peli Lauantaina ei edes vetänyt hallia täyteen (10206).

Tietenkään tämä ei kuulu tänne puolellle, mutta näyttää se Jokereillakin olevan vaikeuksia saada hallia täyteen näin alku kaudesta ja ehkä se kertoo suomalaisten lätkä-fanien lompakon paksuudesta enemmän kuin tuotteen laadusta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihmettelen kyllä miten monissa laskelmissa kuuluu mukaan alkoholi hallilla, eväät ja jopa taksiakin (seurausta alkoholin käytöstä?). Eihän nuo tee siitä ottelusta kallista vaan omat valinnat. Onko jääkiekko lajina niin puuduttavaa, että vaatii pari (kallistakin) olutta alle vai ihmisille alkoholi niin tärkeää, että siitä ei voi luopua vaikka olisikin hieman vähemmän rahaa käytettävissä? Kyllähän sitä saa hintaa saa lisää myös sillä matsissa käymiselle, esim. laskemalla 10 euron tulosvedonkin mukaan yms. täysin otteluhintaan suorasti liittymätöntä.

Kuten @Mr.Fox jo puhuikin priorisoinnista, jos haluaa jääkiekkoa seurata ja tulot ovat hieman pienentyneet, tällöin itse luultavasti vähentäisin muutaman erätaukojuoman kulutustottumuksistani (mikäli ne niihin kuuluisivat) kuin lopettaisin hallilla käymisen.

Ja samaan aikaan mietitään miten kehittää ottelutapahtumaa et saatais porukkaa hallille. Toki on paljon niitä jotka istuvat erätauon penkillä ja odottavat erän alkua. Itse en lukeudu niihin. Käyn juttelemassa ihmisten kanssa, katson näkyykö tuttuja, meitä on monta lukkofania jotka ollaan tutustuttu täällä pk-seudun halleissa ja viikonloppuisin juon mielelläni ne pari lonkeroa (mutta silloin en hyppää autonrattiin). Kahvi yleensä maistuu, pahuksen kallista sekin, 2,5€ kuppi.

Pointtihan oli juuri se, että hallilla on mukavaa ja siellä viihtyy. Lonkerot ja limsat on ekstraa. Mutta ei sitä kovin montaa reissua kuukaudessa kyllä tehdä.
 

Yeap

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ylläty kovin helposti, mutta nyt niin pääsi käymään kuin tarkistin KooKoon pelin yleisömäärän (2 885). Näinkö nopeasti liigabuumi laantui vai onko sellaista edes ollut Kouvolassa missään vaiheessa? Toki Sportillakin melkein alittui vuosi sitten jo toisessa kotipelissä 3 000 katsojan haamuraja.

Ettei vaan entisissä Mestispaikkakunnilla yleisö jo ajattele että, "me on hävittyy tämä peli"? Liigan sekä seurojen pitäisi näiden pohjalta tehdä peliliikkeitä ja saada nostettua yksittäisen ottelutapahtuman arvoa. Jos tässä vaiheessa kautta seurataan sivusta ja odotellaan, että miten pelit lähtevät liikkeelle, lähdetään katsomaan pelejä sitten kun on ratkaisupelit käynnissä (jos sellaisia edes tuleekaan). Mutta ehkä paremmin tilanne nähdään, kun on kierros pelattu jokaista joukkuetta vastaan näillä paikkakunnilla (Kouvola ja Vaasa) että mikä on sen jälkeen yleisökeskiarvo. Kiekkobuumiin ei kannata luottaa ja sitä odotella, koska se on yleensä ohimenevää. Kannattaisi miettiä miten jokaiseen otteluun saadaan yli 70% täyttöaste.
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En vielä lähtisi KooKoon kirvestä kaivoon viskaamaan yleisömäärien suhteen. Lauantaina SaiPa kotona, keskiviikkona HPK ja perjantaina Ässät. Jos ei ole kausaria niin minkähän noista jättäisi väliin... Jos ei mitään niin miksi ei hankkinut kausaria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös