Kuten @Mr.Fox jo puhuikin priorisoinnista, jos haluaa jääkiekkoa seurata ja tulot ovat hieman pienentyneet, tällöin itse luultavasti vähentäisin muutaman erätaukojuoman kulutustottumuksistani (mikäli ne niihin kuuluisivat) kuin lopettaisin hallilla käymisen.
Osa ongelmasta on juuri tässä. Jääkiekkotoimijoille se lätkä on prioriteettilistan ykkösenä. On se sitä muutamalle kannattajallekin, mutta autiota on hallissa, kun paikalla ovat vain ne, joiden kohdalla tämä on totta.
Ottelutapahtuman seuraaminen paikan päällä on kaikkineen kallis satsaus, siitä ei päästä mihinkään. Hintoja ei välttämättä hirveästi pysty alentamaan ilman, että tulopuoli ehkä hiukan nousevista katsojaluvuista huolimatta kärsii. Eli pitäisi ntaa katsojille se syy tulla sinne hallille edes joskus, vaikka pelin näkisi kotoakin.
Yksi ongelma on siinä, että ihmisen vapaa-aika on sangen rajallista. Suurella osalla potentiaalisista asikkaista on harrastuksia, perhettä yms. Esim. perheissä, jossa alakouluikäisiä tai pienempiä lapsia on aika iso uhraus, että toinen aikuinen lähtee arki-illaksi pois. Lapsien mukaanotto taas tulee kalliiksi ja kotona oltaisiin turhan myöhään, kun seuraavana aamuna pitää herätä kouluun. Jos taas aikuinen lähtee yksin, on toinen aikuinen sitten kotona kiinni lapsissa eikä pääse mahdollisiin omiin harrastuksiin. Aika hyvät neuvottelut saa käydä, että onnistuisi edes kerran viikkoon. Ja jääkiekko-ottelu tosiaankin vie ihan koko illan. Matka, parkkipaikan löytäminen, halliin siirtyminen, sitten itse peli ja poistumisruuhkat. Siinä on helposti vähintään neljä tuntia selällään ja aika turha kuvitella muuta ehtivänsä. Lisäksi yhä useampi tekee epäsäännöllistä työtä, itse esim. taidan päästä SaiPan viidestä ensimmäisestä pelistä paikalle yhteen.
Jäähalleissa iso osa paikoista, varsinkin ne edullisemmat, tuppaavat olemaan huomattavan näköesteisiä. Rehellisesti sanoen pelin usein näkee paremmin telkkarista kuin isosta osasta jäähallien paikkoja.
Hallissa on tarjolla toki tunnelmaa, yhteisöllisyyttä niille, jotka ovat kavereiden kanssa liikkeellä (yksin peliin menevälle pelin katsominen kotoa ja kommentointi Jatkoajan liveseurantaketjussa on todennäköisesti huomattavasti yhteisöllisempi kokemus) jne. mutta se ei ihan riitä.
Tällä hetkellä liigaseurojen markkinointi keskittyy monin paikoin vastaamaan kysymykseen: Koska on peli ja ketä vastaan? Se ei yleensä vastaa paljoa, jos ollenkaan, kysymykseen: Miksi minun pitäisi tulla paikan päälle katsomaan tämä peli? Urheiluromantikot voivat haaveilla mitä haluavat, mutta pelkkä urheilullisuus ei ole vastaus jälkimmäiseen kysymykseen. Oli sarjajärsjestelmä mikä hyvänsä, jokainen peli ei voi olla 7 finaali tai putoamisen ratkaiseva ottelu. Jokainen runkosarjanottelu ei myöskään voi olla suurta urheilujuhlaa ja kihelmöivä jännitysnäytelmä, vaan joskus jokainen joutuu pelaamaan niitä marraskuun tiistaisaipojakin.
melkein kaikki markkinointi joka liigajoukkueilta nähdään tuntuu tähtäävän joukkueen imagon nostattamiseen ja kausikorttien myyntiin. Ne ovat tärkeitä, mutta enemmän pitäisi näkyä markkinointia koskien juuri yksittäisiä ottelutapahtumia. Kausikortit luovat yleisöpohjan, mutta sen pohjan päälle myydään loput liput pelitapahtuma pelitapahtumalta ja juuri tämä pelitapahtumien markkinointi loistaa pitkälti poissaolollaan.