Mr.Fox vaikka usein puhut asiaa, varsinkin lipunmyynnistä ja kausikortti kampanjoista niin nyt on pakko sen verran puuttua, että jos ihminen haluaa mielummin katsoa peliä kotona, vaikka sitten muna kädessä niin kuin sinä sanot, niin miksi se on sinulle niin suuri ongelma? Anna olla. Jos joku haluaa välillä viettää tiistai illan kotona niin onko se väärin? Ei ole tekosyy, jos haluaa olla perheen kanssa, vaikka olisi ennen käynyt matseissa. (ennen olin 20v. nykyään en)
Vaihteeksi meikäläisen tekstejä luetaan ja ymmärretään täysin päin persettä! Kirjoitanko mä oikeasti niin epäselvästi, että sieltä on täysin mahdotonta poimia niitä oleellisia pointteja?
En kai mä missään välissä ole väittänyt, että matsipäivinä ihmisten jääminen sohvannurkkaan muna kädessä on mulle mikään ongelma? Ennemminkin mä ihmettelen sitä, kun kirjoittajat täällä vinkuvat jostain huonoista yleisömääristä - mutta eivät myöskään itse olleet hallilla. Tyyliin...
"
Oh-hoh... olipas XXX paikkakunnalla vähän porukkaa paikalla! MINÄHÄN käyn hallilla vain kun itsestä siltä tuntuu ja järjestän ennemmin vaikka sukkalaatikkoani jonkun runkosarjan perustiistaimatsin aikana."
Eikö mun lisäkseni ketään muu näe tuollaisessa ulostulossa mitään ristiriitaisuuksia?
Puhut siitä että sama ihminen kävi ennen peleissä ja nyt katsoo telkkarista... Jos löytyy yksikin syy olla menemättä hallille, se ei ole ikinä tekosyy. Laiskuutta voi toki olla, mutta mikä sinä olet sitä arvostelemaan onko se väärin. Jos seuraa otteluita ja oman seuran suorituksia onko se väärin seurattu jos ei ole hallilla?
Ei, se ei ole missään nimessä väärin seurattu!
Enkä mä nyt mielestäni ole arvostellut kenen seuraaminen on "väärin" tai "oikein"? Mä olen pyrkinyt arvostelemaan vain tuota ihmettelyä huonoista yleisömääristä, kun SAMANAIKAISESTI tämä samainen ihmettelijä ei itse ole käynyt hallilla.
Jonkun CHL-matsin otteluseurantaketjussahan oli loistava esimerkki. KalPa-kannattaja ihmetteli ensimmäisen erän aikana kuinka vähän Niiralassa on porukkaa paikalla. Heitin tähän pienen piikin, että päätit sitten itsekin jäädä ennemmin kotiin seuraamaan ottelua televisiosta/streamista - et sitten itsekään lähtenyt hallille. Vastauksena tuli selittelyä liian pitkästä matkasta. Samanaikaisesti Düsseldorfiin oli saapunut toistasataa EHC Linzin kannattajaa seuraamaan DEG-LNZ -matsia. Mä jäin siihen käsitykseen, että tällä ihmettelijällä olisi ollut kotoaan Niiralaan matkaa ehkä 100km. Linzista Düsseldorfiin on matkaa linnuntietä ~600km...
See my point?
Itse omistan kausikortin, joten käyn peleissä, mutta ymmärrän silti erittäin hyvin ihmisiä jotka eivät käy! Ja nyt olen luultavasti ensimmäistä kertaa täysin eri mieltä ajatuksiesi kanssa.
Kun näitä matseissa käymättömiä ihmisiä löytyy riittävästi - sekä heille riittää vielä ymmärrystäkin, niin ei ole mitään tarvetta ihmetellä SM-liigan nykyisiä surkeita yleisömääriä.
Ei kysymys ole asenteesta. Ei se ole katsojien tehtävä muuttaa asennettaan vaan liigan ja seurojen tehtävä tehdä tuotteestaan niin kiinnostava/merkityksellinen, että se nousee prioriteeteissa nyrkkeilytreenien tai kitaratuntien ohi.
Totta kai se on kiinni jokaisen ihmisen asenteesta. Päätös hallille lähtemisestä on jokaisen yksilön vapaasta tahdostaan tekemä ratkaisu.
Olisi mielenkiintoista tehdä kyselyä vaikka Göteborgissa, Düsseldorfissa tai Bernissä jonkun arkimatsin aikana katsojilta, että nauttivatko he näkemästään vai olisivatko he ennemmin jossain toisaalla, kuten kitaratunneilla tai painitreeneissä. Jokainen voi vain miettiä ja spekuloida minkälaisia vastauksia ihmisiltä saataisiin. Tehdään sama kysely Suomessa vaikkapa Espoossa, Jyväskylässä ja Turussa. Mahtaisiko vastauksissa olla eroja?
Mikä Göteborgissa, Düsseldorfissa tai Bernissä ottelutapahtumista tekee niin paljon parempia, että ihmiset viihtyvät halleilla ja nauttivat näkemästään? Ovatko pelaajat niin paljon parempia? Onko show niin paljon parempi? Ovatko hallilla tarjotut makkarat niin paljon parempia? Onko sarjajärjestelmä niin paljon parempi? Onko yleinen taloudellinen tilanne niin paljon parempi? Ovatko TV-lähetykset niin paljon huonompia?
Miksi esim. näissä kaupungeissa käy halleilla paljon porukkaa (hatusta revityt yleisökeskiarvot: FRÖ ~11.000, DEG ~7.500, SCB ~16.000) ja he oikeasti nauttivat hallilla olosta? Eikö tällä ole mitään tekemistä asiakkaiden asenteen kanssa?
Toivon todella, että liigaseurojen asenne on erilainen kuin sinun, koska jos he ajattelevat noin, voidaan liigalle jättää hyvästit jo nyt.
En mä todellakaan edusta minkään seuran tai SM-liigan markkinointiosastoa! Miksi mulla siis pitäisi olla näissä kirjoituksissani joku markkinointihyypiön asenne?
Mulla on kyllä paljonkin ideoita, joilla SM-liigan (tai ainakin yksittäisen seuran) katsojakeskiarvoja voitaisiin nostaa. Ympäri Eurooppaa reissatessani olen pyrkinyt aina hieman tutustumaan paikallisiin tapoihin. Esim. Porin Ässien kampanja seisomakatsomon täyttämiseksi (99EUR kausikortit) on käytännössä suora kopio Bernistä vuosituhannen vaihteesta.
15 vuotta sitten SCB:n katsojakeskiarvo oli reilusti alle kymppitonnin. Bernin asukkaat saatiin paikallisen seuran taakse täyttämällä Grand Stand halvoilla sadan frangin kausareilla. Tänä päivänä SCB on katsojakeskiarvoilla mitattuna Euroopan suosituin seura jo jotain kolmattatoista vuotta putkeen yli 16.000 katsojakeskiarvolla. Halvinkin (seisoma-) kausikortti SCB:n matseihin maksaa muistaakseni 370CHF. Kausikortteja on kaikkiaan myynnissä 13.000 kappaletta ja ne myydään käytännössä joka kausi loppuun.
Kuinka tämä on ollut mahdollista? SCB:n piti seurana muuttaa berniläisten ASENNE ja saada kaupunkilaiset oman joukkueensa taakse. Tämä ASENTEENMUUTOS onnistui tarjoamalla lähes puoli-ilmaisia kausikortteja - loppu onkin historiaa. Kampanja olisi yhtä hyvin voinut epäonnistua ja SCB olisi tätä nykyä joku paikallinen mutasarjaseura tai jopa konkurssissa. Kampanja onnistui ja SCB onkin tänä päivänä Euroopan rikkain KHL:n ulkopuolinen seura noin 30 miljoonan euron liikevaihdollaan (sisältää ravintolatoimintaa).
Yli 16.000 berniläistä käy joka matsipäivänä Bern Arenalla - eivät he mieti mitään kitaratunteja tai nyrkkeilytreenejä sen sijaan, että raahautuisivat hallille katsomaan jotain tiistai-illan väsynyttä matsia jotain väsynyttä Ambri-Piottaa vasraan. Kaikki lähtee kannattajien ja kaupunkilaisten ASENTEESTA oman kaupungin seuraa kohtaan!
Tästä syystä seuraankin erityisellä mielenkiinnolla kuinka Porin Ässät onnistuu tänä vuonna tuossa kampanjassaan (saada porilaiset yhtenä joukkona Ässien taakse) ja erityisesti, että osataanko siellä jatkaa oikealla tiellä tämän kauden jälkeen.