Mainos

Yleisömäärät kaudella 2014–2015

  • 354 948
  • 1 702

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Myös Ruotsissa yleisömäärät ovat vähentyneet. Esimerkiksi Frölundan yleisömäärä syyskuussa oli 660 katsojaa vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Skellefteån 381, Växjön 85. On se Jokerit kova, kun saa yleisön kaikkoamaan Ruotsissa asti. Tai sitten molempia maita vaivaa samat suuremmat ongelmat, kuten huono talous, pelin huonontunut taso ja pelien televisiointi.
Ei pitäisi puuttua, mutta tuskin monikaan väittää että Kärpät-Sport ottelun yleisömäärä 4500 johtuu Jokereista. Nyt on vain varsin raadollisesti tullut esiin mitä saa aikaan kun on osaavat ihmiset palkkalistoillaan. Tasoero on valtava. Ja mitä tulee rahaan, niin Arenan jumbon alareunassa kiertää mainosbanneri, jossa eräiden tietojen mukaan pyörii yli 300:n firman nimet. 1 000€/ pikamainos (arvaus) = nippu käteistä.
Taloudeliset realiteetit ovat suurin syy vähäiseen katsojamääriin. Lippujen hinta * 2, pikkupurtavat, parkkimaksut yms.= 100€. Helpompaa ja halvempaa jäädä himaan tsiigaamaan töllöä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Nyt on vain varsin raadollisesti tullut esiin mitä saa aikaan kun on osaavat ihmiset palkkalistoillaan. Tasoero on valtava...

Multa meni nyt vähän ohi, että mihin viittaat tällä? Jos puhut pelaajista, niin kyllä, Jokereilla on erinomaisia pelaajia, joita isolla rahalla saa. Jos puhut jostain markkinointiväestä, niin en oikein ymmärrä asiaa. Itse en vaihtaisi Ässien tämän hetken markkinointia Jokereiden vastaavaan, mielestäni he tekevät ihan hienoa duunia, huomattavasti pienemmällä rahalla.

Se on muuten mielenkiintoinen huomio, että Ruotsissa yleisömäärät ovat laskeneet, täytyy ottaa seurantaan. Äsken kävin läpi muutaman seuran, niin näyttää tismalleen samalta kuin Suomessakin, pudotusta 5-10 %. Mutta pitää käydä tilastot kattavammin lävitse.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tuo "tasoero" on kohdistettu liigan päättäjille, jotka tuntuvat istuvan tyyväisinä poteroissaan. Ongelmiin ei puututa tai niitä ei tunnusteta ennen kuin niistä rummutetaan median puolelta. Johdossa pitäisi olla henkilöitä, joilla on visioita, kykyä ennakoida yms. Nyt vain vanha saunakerho kokoontuu juomaan Karjalaa ja katsomaan videolta -95 finaalia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuo "tasoero" on kohdistettu liigan päättäjille, jotka tuntuvat istuvan tyyväisinä poteroissaan. Ongelmiin ei puututa tai niitä ei tunnusteta ennen kuin niistä rummutetaan median puolelta. Johdossa pitäisi olla henkilöitä, joilla on visioita, kykyä ennakoida yms. Nyt vain vanha saunakerho kokoontuu juomaan Karjalaa ja katsomaan videolta -95 finaalia.

Taas tuntuu vähän siltä, että menevät sekaisin liiton saunakerho ja Liigan toimisto, jotka ovat eri asioita.

Jos mietitään, että ketkä Liigassa ovat päättävässä roolissa, niin kyse on seuroista. Seurat ovat omistajia ja tekevät kaikki merkittävät päätökset Liigan tulevaisuutta koskien. Operatiivisesti toimintaa johtaa Rannisto ja koska liigahallituksessa ei tätä nykyä istu edustajaa joka seurasta (erittäin hyvä asia, imo), niin varmasti mm. Everin vaikutusvalta on arjen asioissa iso, mutta tärkeä päätökset tekevät kuitenkin kaikki seurat yhdessä.
 

Urheilija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietenkään Jokerien yleisömäärät eivät ole pelkän markkinoinnin ansiota, kun siellä kentällä pelaa maajoukkuetason jengi. Mutta seuran toiminta sosiaalisessa mediassa on ollut esimerkillisellä tasolla jo muutaman kauden ajan ennen KHL siirtoa. En ole seurannut liigajoukkueiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Miten tämä puoli on hoidettu eri seuroissa ja onko korrelaatiota yleisömääriin? Jokerien ammattitaitoinen aktiivinen läsnäolo ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa ovat tuoneet hallille paljon lisää maksavia katsojia, tästä on tutkittua dataa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tietenkään Jokerien yleisömäärät eivät ole pelkän markkinoinnin ansiota, kun siellä kentällä pelaa maajoukkuetason jengi. Mutta seuran toiminta sosiaalisessa mediassa on ollut esimerkillisellä tasolla jo muutaman kauden ajan ennen KHL siirtoa. En ole seurannut liigajoukkueiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Miten tämä puoli on hoidettu eri seuroissa ja onko korrelaatiota yleisömääriin? Jokerien ammattitaitoinen aktiivinen läsnäolo ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa ovat tuoneet hallille paljon lisää maksavia katsojia, tästä on tutkittua dataa.

Myös minun mielestäni Jokerit on toiminut jo pidemmän aikaa mainiosti somessa, tästä heille plussaa. Muista seuroista en tiedä, mutta kyllähän myös Ässät somessa toimii. Jokereilla toiminta on varsin luonnollisista syistä kuitenkin isompaa, onhan kyseessä pk-seutu ja miljoona ihmistä, joita Jokerien tekeminen jollain tasolla saattaa kiinnostaa.
 

Urheilija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myös minun mielestäni Jokerit on toiminut jo pidemmän aikaa mainiosti somessa, tästä heille plussaa. Muista seuroista en tiedä, mutta kyllähän myös Ässät somessa toimii. Jokereilla toiminta on varsin luonnollisista syistä kuitenkin isompaa, onhan kyseessä pk-seutu ja miljoona ihmistä, joita Jokerien tekeminen jollain tasolla saattaa kiinnostaa.

Toki potentiaalinen kannattajapohja on paljon suurempi Helsingin alueella. Sosiaalisen median markkinointi tavoittaa suuren määrän ihmisiä helposti ja kustannustehokkaasti. Siksi etenkin pienempien liigaseurojen toivoisi panostavan suuresti sosiaalisen median hyödyntämiseen. Materiaalia voi tuottaa paljon, vaikka seuraajia olisi vähemmän kun vaikkapa Helsingin seuroilla. Tuo on yksi hyvä kanava paikallisen seuran brändin rakentamiseen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainoa mistä liigajoukkueet voisivat ottaa Jokereilta mallia, on lippujen ja lippupakettien räätälöinti, muutenhan vertailu liigajoukkueisiin on järjetöntä. Jokereiden maajoukkuetason joukkue kiinnostaa varmasti, varsinkin kun voittoja tulee. Satunnaisia katsojia kiinnostaa ensisijaisesti jääkiekon taso ja se on ymmärrettävästi tällä hetkellä kovinta Hartwallilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Toki potentiaalinen kannattajapohja on paljon suurempi Helsingin alueella. Sosiaalisen median markkinointi tavoittaa suuren määrän ihmisiä helposti ja kustannustehokkaasti. Siksi etenkin pienempien liigaseurojen toivoisi panostavan suuresti sosiaalisen median hyödyntämiseen. Materiaalia voi tuottaa paljon, vaikka seuraajia olisi vähemmän kun vaikkapa Helsingin seuroilla. Tuo on yksi hyvä kanava paikallisen seuran brändin rakentamiseen.

Tuollaista perus "some-markkinointia" tyyliin Fb:n ja Twitteri kautta harrastetaan muuallakin, mutta mielestäni on ymmärrettävää, ettei vaikkapa Ässät ala tekemään mitään pitkiä jokaviikkoisia keskusteluohjelmia nettiradioon jne, vaan pyritään pitämään fokus perusasioiden tekemisessä.

Samaa mieltä @TosiFani :n kanssa, eli lippupakettien räätälöinnissä mallia voidaan ottaa Jokereilta, muissa asioissa mallia ei juuri voi eikä kannata ottaa.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei tämä mistään some-käyttäytymisestä tai netin hyödyntämisestä ole kiinni. Pelicans toimii mielestäni ensiluokkaisesti tällä osa-alueella. Twitterissä ollaan aktiivisia, live-seurantaa yms., samoin Facebookissa. Lisäksi seura pyörittää valtakunnallisestikin kärkitasoa olevan Teemu Niikon johdolla omaa makasiiniohjelmaa. Mainokset ovat hyviä jne. Silti varsinkin tälle kaudelle yleisömäärät ovat olleet surkeita.

Taloudellinen tilanne on aivan varmasti suurin syy yleisömäärien vähenemiseen yhdistettynä kausi kaudelta hieman kalliimmiksi muuttuneisiin ottelulippuihin. Totta kai tv:lläkin on oma vaikutuksensa, mutta kyllä ne pelit näki sieltä samalla hinnalla jo viime kaudella eikä Urhon aikanakaan ollut peleistä pulaa.

Jotain pitäisi totta kai tehdä. Ehkä tuo Bernin malli voisi olla yksi tapa, mutta jollain keinolla talous pitää saada turvattua sinä aikana, jolloin tuota kulttuuria rakennetaan.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tuollaista perus "some-markkinointia" tyyliin Fb:n ja Twitteri kautta harrastetaan muuallakin, mutta mielestäni on ymmärrettävää, ettei vaikkapa Ässät ala tekemään mitään pitkiä jokaviikkoisia keskusteluohjelmia nettiradioon jne, vaan pyritään pitämään fokus perusasioiden tekemisessä.

Tässä nyt ilmeisesti viitataan Narriradioon. Ohjelmahan ei ole millään muotoa Jokerien ohjelma, vaan fanien oma.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On itsensä kusettamista verrata Jokereiden ja SM-liigaseurojen tilannetta. Eroja on monia ja ne ovat valtavia:

1) Jokereiden rahoitus tulee Venäjältä, liigaseurojen ei. Jokereilla on taustalla ns. pohjattomat taskut.

2) Kohdasta 1 johtuen Jokereihin on hankittu todella kovia suomalaisnimiä, jotka itsessään vetävät Karjala-lippiksiä hallille.

3) Kohdasta 1 (ja osittain 2) johtuen markkinointi on äärimmäisen helppoa, sillä mainontaan voidaan upottaa pohjattomasti rahaa.

4) Kohdasta 1 johtuen halli on helppo myydä täyteen, sillä lippujen hinnat voivat olla mitä tahansa 0-5 € välillä (kuten ovat olleet tuhansilla lipuilla jokaisessa pelissä).


Tuossa suurimmat. Toki pelataan myös eri liigoja, mutta siinä näkisin vaa'an kääntyvän SM-liigan hyväksi.
 

enigma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuusKi, Nikerit
4) Kohdasta 1 johtuen halli on helppo myydä täyteen, sillä lippujen hinnat voivat olla mitä tahansa 0-5 € välillä (kuten ovat olleet tuhansilla lipuilla jokaisessa pelissä).

Näistä tuhansista ilmaislipuista ois mukava kuulla lisätietoa? Vai mitä tuo jälkimmäinen lause "kuten ovat olleet tuhansilla lipuilla jokaisessa pelissä" tarkoittaa? Yhteenvetona voisit myös sanoa, että tuote on kunnossa! Eilenkin aivan superjännittävä taistelu (vaikkakin pelillisesti aika hirveä) Riikaa vastaan ja koko halli räjähti lopussa.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
4) Kohdasta 1 johtuen halli on helppo myydä täyteen, sillä lippujen hinnat voivat olla mitä tahansa 0-5 € välillä (kuten ovat olleet tuhansilla lipuilla jokaisessa pelissä).
Mistä näitä 0€,1€,2€,3€,4€ ja 5€ lippuja saa? On kyllä halpaa. Käyn kyllä joka kotimatsin katsomassa tästä lähtien. Kerro äkkiä.
 

Kynäilijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mäkin haluan tietää, että mistä näitä alle 5 € tikettejä saa. Kyllä mä oon yläkatsomolipusta maksanut 20 € molemmilla kerroilla kun olen ehtinyt tällä kaudella halliin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mistä näitä 0€,1€,2€,3€,4€ ja 5€ lippuja saa? On kyllä halpaa. Käyn kyllä joka kotimatsin katsomassa tästä lähtien. Kerro äkkiä.
Viitattiinko markkinointimielessä jaettujen lippujen lisäksi näihin junnu-, opiskelija- ja eläkeläiskausareihin, joissa ottelun hinta 4 € tai vähemmän?
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Mäkin haluan tietää, että mistä näitä alle 5 € tikettejä saa. Kyllä mä oon yläkatsomolipusta maksanut 20 € molemmilla kerroilla kun olen ehtinyt tällä kaudella halliin.

Eikös viime peliin saanut 35 egellä neljä lippua. Tekee 8,75 e/lippu.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Viitattiinko markkinointimielessä jaettujen lippujen lisäksi näihin junnu-, opiskelija- ja eläkeläiskausareihin, joissa ottelun hinta 4 € tai vähemmän?
Käsittääkseni ilmaislippuja ei ole jaettu. Kyllä niistä joku on maksanut.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tässä ketjussa on ainakin kahdesti kerrottu junnuille jaetuista ilmaislipuista.

Minun käsittääkseni se on niin, että jokainen järjissään oleva seura jakaa ilmaislippuja koulukierroksilla ja pyrkii täten saamaan sieltä uutta kannattajapohjaa. Samalla myös helposti se iskä lähtee mukaan ja hän ostaa lipun sekä oheistuotteita molemmille. Ihmettelen syvästi, jos Liigaseurojen parissa tällaista toimintaa ei harjoiteta ollenkaan.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Eikö KHL puolelle voi perustaa uusia ketjuja vai miksi sinne ei ole perustettu KHL:n yleisöketjua? Tai Jokereille ihan omaa yleisömääräketjua?

TPS:lle tuo Bernin malli voisi todellakin olla varteenotettava, ehkä myös Tampereen joukkueille ainakin osittain. Pienempien/suuremman täyttöåprosentin hallien joukkueille se taas ei tarjoa samalla tavalla mahdollista vaihtoehtoa, vaan pitää keksiä jotain muuta.

Pienet hintajoustot tuskin näkyvät yleisömäärissä kovinkaan hyvin. Vaikka se tiistaipelin lippu olisi pari euroa halvempi kuin lauantaipelin, en usko, että katsojamäärän lisäys korvaisi lipun hinnassa tapahtuvaa menetystä. Tietääkö muuten kukaan, millä kaikilla joukkueilla oheismyynti on joko omaa tai vahvasti provisioita tuottavaa ja millä taas oheismyynnin kasvu ei näy seuran kukkarossa paljoakaan? Se vaikuttaa aika paljon siihen, paljonko yleisömäärien maksimointiin kannattaa pistää rahaa. Suurin osa hallilla kävijöistä todennäköisesti ostaa jotain, vaikka sitten vain yhden kahvin (siinäkin sentään on kate kohdillaan), mutta tietysti oheismyynti perjantain ja lauantain peleissä on isompaa, kun kaljaa myydään enemmän per lärvi.

Eri katsomonosien lippujen hinnoissa voisi olla enemmänkin eroja kuin monilla on. Esim. minusta Saipan istumapaikkojen hintaerot eivät aivan hirveän hyvin tunnu korreloivan paikkojen laatuun. Oikeasti aika huonon paikan ja hyvän paikan välillä voi hinnassa olla eroa pari euroa. Hintojen remontointi kesken kauden ei ehkä ole loistoidea, koska siinä moni saattaisi tuntea kokeneensa vääryyttä, kun on kausikortin ostanut paljon kalliimmalla kuin vieressä istuva, mutta seuraavaa kautta ajatellen voisivat seurojen lipunmyynnistä vastaavat harkita koeistuvansa hallinsa jokaisen penkin ja oikeasti miettiä, mitä siitä itse olisi valmis maksamaan. Erot parhaiden ja huonompien paikkojen hinnoissa voisivat olla suurempia. Samalla se lippupalveluissa näkyvä matalin hinta voisi toimia houkuttimena katsojille, vaikka niitä kaikista halvimpia lippuja ei niin paljon olisikaan tarjolla ja vaikka monikin niitä kerran kokeiltuaan tulisi siihen tulokseen, että hieman kalliimpi paikka on kuitenkin kivempi.

Yksi melko ällistyttävä asia on myös se, että aika harva seura muistaa mainita, että kausikortteja voi ostaa kesken kaudenkin (tai oletan, että toki kaikki niitä sentään myyvät.) Viime syksynä täällä Jatkoajan SaiPa osiossa joku valitteli, kun ei ollut ostanut kausikorttia ja sitten ennen joulua moinen alkoi harmittaa. Joko Jatkoaikaa SaiPan toimistolla luetaan tai joku asiasta heitä vinkkasi, koska pari päivää myöhemmin seura kertoi, että totta munassa kausikortin voi ostaa loppukauden peleihinkin, vaikka kesällä ei olisikaan älynnyt. Ei esimerkiksi olisi suuri markkinointiponnistus lisätä ennen joulua 'joululahjavinkki', jossa tarjotaan kevätkauden kausikorttia hintaan x. Vaikka olisi peliä kohti aivan sama summa kuin koko kauden kausikorttikin, on konaisrahamäärä sen verran pienempi, että se mahtuu kummasti useamman budjettiin kuin koko kauden kausari.
 

Urheilija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksi melko ällistyttävä asia on myös se, että aika harva seura muistaa mainita, että kausikortteja voi ostaa kesken kaudenkin (tai oletan, että toki kaikki niitä sentään myyvät.) Viime syksynä täällä Jatkoajan SaiPa osiossa joku valitteli, kun ei ollut ostanut kausikorttia ja sitten ennen joulua moinen alkoi harmittaa. Joko Jatkoaikaa SaiPan toimistolla luetaan tai joku asiasta heitä vinkkasi, koska pari päivää myöhemmin seura kertoi, että totta munassa kausikortin voi ostaa loppukauden peleihinkin, vaikka kesällä ei olisikaan älynnyt. Ei esimerkiksi olisi suuri markkinointiponnistus lisätä ennen joulua 'joululahjavinkki', jossa tarjotaan kevätkauden kausikorttia hintaan x. Vaikka olisi peliä kohti aivan sama summa kuin koko kauden kausikorttikin, on konaisrahamäärä sen verran pienempi, että se mahtuu kummasti useamman budjettiin kuin koko kauden kausari.

Tätä minäkin olen ihmetellyt pidemmän aikaa. Keväällä ja kesällä ei ole kovin otollista markkinoida seuraavan kauden kausikortteja. Sitten ihmiset ovat kauden jo alettua täysin tietämättömiä, että kausikortteja voisi edelleen hankkia. Kauden aikana pitäisi aktiivisesti rummuttaa kausikorttimyyntiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös