4
444
Älä yksinkertaista liikaa. Tuskin monikaan jättää lähtemättä peliin vain siksi, että bisse tai kahvi on liian kallista hallilla. Sen sijaan nuo hallihinnat vaikuttavat suoraan siihen, mitä kukakin kokee otteluelämyksen yhteensä maksavan. Esimerkiksi minulle, useimmiten, jääkiekko-ottelu maksaa lippuhinnan lisäksi pysäköinnin (jos ne ilmaispaikat ovat jo täynnä), yhden oluen joko ennen peliä tai ensimmäisellä erätauolla sekä kupin kahvia toisella erätauolla. Joskus joudun ostamaan myös jotain syötävää, jos tulen suoraan töistä ja edellinen ateria on klo 12 mussutettu lounas. Ovatko nuo pakollisia kulueriä? Ei tietenkään, mutta kuuluvat olennaisena osana minun tapaani katsoa jääkiekkoa.Minusta on naurettavaa jäädä kotiin siksi, että hallin oheispalvelut maksavat liikaa. Onko suomalainen ihminen niin heikko, ettei voi olla ilman olutta ja kahvia muutaman tunnin. Ulkona voi polttaa omia tupakkeja, eikä tietääkseni edes vessakäynnistä joudu maksamaan erikseen. Tämä asia tietysti muuttuu ensi kaudeksi, jos Lukon tj Timo Rajala lukee viestini.
Edelleenkään tuo ei ole se ainoa syy jättää ottelua väliin, mutta kun ne yhdistää noihin järjettömiin lippuhintoihin, niin saadaan jo parempi käsitys asiasta.
En myöskään edelleenkään osta väitettä siitä, että kokonaisottelumäärä vaikuttaisi kovinkaan rajusti ilmoitettuihin yleisömääriin. Joku 10 prosentin lasku ottelumäärissä ei vaikuta kenenkään päätökseen mennä tai olla menemättä esim. torstai-iltana jäähallille katsomaan omien pelejä. Hyvä tekosyy se on, mutta ei muuta. Kukaan meistä ei varmastikaan väitä ajattelevansa pelin tärkeyttä tehdessään lopullisen päätöksen lähtemisestä, vaan päätös tehdään jaksamisen, vastustajan ja muiden suunnitelmia perusteella. Ja jos pelejä on se 1kpl/kk vähemmän, niin mihin se vaikuttaa?
Elinkautiset ovat sitten toinen lukunsa, mutta ko. katsojat näkyvät paikalla olleina katsojina riippumatta siitä, ovatko paikalla vai eivät.
Liigan tulisi nyt miettiä tarkkaan, että miksi otteluita ei mennä katsomaan. Onko se pelkästään tv-tarjonnan syy? Mielestäni ei. Ottelut on nähnyt telkkarista ennenkin, samoin esim. Ruotsissa ja NHL:n puolella. Silti yleisömäärät eivät ole laskeneet. Itse olen käynyt viimeiset 10 vuotta katsomassa noin 10 peliä kauden aikana hallilla eikä tähän ole tullut muutosta urho- tai ruutupalvelujen myötä. Nyt vain näen otteluita enemmän. Enkä usko, että muu urheilutarjonta televisiossa vaikuttaa asiaan myöskään. Ihmiset kyllä lähtevät hallille, jos kokevat, että sieltä saa vastinetta käytetylle rahalle ja vapaa-ajalle. Eli voisiko syy löytyä kuitenkin sieltä? Ei lähdetä hallille, koska se on ajan ja rahan haaskausta? Hallilla on kuitenkin aina huomattavasti parempi tunnelma kuin kotisohvalla, mutta entä jos se ei riitä?