SM-liigan markkinointi on kyllä ollut kaikkea muuta kuin kunnossa. Ei ole ymmärretty sitä, että jos Liiga ei pidä itsestään meteliä, ei siitä pidä kukaan muukaan metelä. Herätys! Nyt ei eletä 90-lukua, aikaa ennen internetiä, nettistriimejä joka pelistä ja käytännössä rajatonta määrää halpaa viihdettä.
Markkinointi ja mainonta on SM-liigan osalta hoidettu suorastaan amatöörimäisesti ja kerrankin mallia olisi voinut ottaa Ilmalasta. Siellä on uudet omistajat sentään ymmärtäneet lobata tuotettaan jokaiseen mahdolliseen tuuttiin, minkä seurauksena Jokereiden itätaivalta seurataan jopa YLEllä jonkunlaisen tosi-tv-ohjelman muodossa. Jokerit ei olisi ikinä saanut tuota näkyvyyttä KHL-hypystä huolimatta jos siellä oltaisiin toimittu kuten Liigassa on totuttu toimimaan: olla tekemättä yhtään mitään.
Itse en ole nähnyt SM-liigan mainoksia yhtään missään. Katujen varsilla olen nähnyt jonkun HIFKin abribus-julisteen, siinä se. Ei varmaan lämmitä kovin paljoa kun katselee yleisömääriä. Jälleen kerran on tietysti turha itkeä kun paskat on jo housuissa, mutta tänä kesänä jos joskus Liigan olisi pitänyt nöyrtyä ja _alkaa tehdä töitä_. Olisi pitänyt tehdä selväksi mikä ja miksi SM-liiga on. Olisi pitänyt kertoa tarinoita, joita voi syntyä vain aidoista, vuosikausia jatkuneista kohtaamisista. Olisi pitänyt myydä tavissuomalaiselle jääkiekko kasvojaan pesseenä lajina, sarjana ja puhtaasti kotimaisena, perinteikkäänä huippu-urheiluna. KHL:ään ei olisi tarvinnut reagoida millään tapaa, sillä vahvalla omalla tekemisellä ketään taviskatsojaa ei olisi Igorit ja Vladimirit kiinnostaneet edes vähän alusta.
Mutta mitään ei tehty. Eivätköhän nuo yleisömäärät tuosta taas syksyn mittaan nouse, mutta tuo toimimattomuus kertoo vain siitä, että Liigan johtoportaassa istuu joukko ihmisiä, jotka eivät aidosti ymmärrä kuluttajakäyttäytymisessä tapahtunutta muutosta. Ja se on pidemmällä aikavälillä aika huolestuttavaa.
Markkinointi ja mainonta on SM-liigan osalta hoidettu suorastaan amatöörimäisesti ja kerrankin mallia olisi voinut ottaa Ilmalasta. Siellä on uudet omistajat sentään ymmärtäneet lobata tuotettaan jokaiseen mahdolliseen tuuttiin, minkä seurauksena Jokereiden itätaivalta seurataan jopa YLEllä jonkunlaisen tosi-tv-ohjelman muodossa. Jokerit ei olisi ikinä saanut tuota näkyvyyttä KHL-hypystä huolimatta jos siellä oltaisiin toimittu kuten Liigassa on totuttu toimimaan: olla tekemättä yhtään mitään.
Itse en ole nähnyt SM-liigan mainoksia yhtään missään. Katujen varsilla olen nähnyt jonkun HIFKin abribus-julisteen, siinä se. Ei varmaan lämmitä kovin paljoa kun katselee yleisömääriä. Jälleen kerran on tietysti turha itkeä kun paskat on jo housuissa, mutta tänä kesänä jos joskus Liigan olisi pitänyt nöyrtyä ja _alkaa tehdä töitä_. Olisi pitänyt tehdä selväksi mikä ja miksi SM-liiga on. Olisi pitänyt kertoa tarinoita, joita voi syntyä vain aidoista, vuosikausia jatkuneista kohtaamisista. Olisi pitänyt myydä tavissuomalaiselle jääkiekko kasvojaan pesseenä lajina, sarjana ja puhtaasti kotimaisena, perinteikkäänä huippu-urheiluna. KHL:ään ei olisi tarvinnut reagoida millään tapaa, sillä vahvalla omalla tekemisellä ketään taviskatsojaa ei olisi Igorit ja Vladimirit kiinnostaneet edes vähän alusta.
Mutta mitään ei tehty. Eivätköhän nuo yleisömäärät tuosta taas syksyn mittaan nouse, mutta tuo toimimattomuus kertoo vain siitä, että Liigan johtoportaassa istuu joukko ihmisiä, jotka eivät aidosti ymmärrä kuluttajakäyttäytymisessä tapahtunutta muutosta. Ja se on pidemmällä aikavälillä aika huolestuttavaa.